Jak właściwie wykorzystywać posiadany czas?
REKLAMA
REKLAMA
„Czas to pieniądz” mówi stare przysłowie. Niestety, działa to tylko w jedną stronę. Żadne pieniądze nie kupią straconego czasu i dlatego tak ważne jest, aby rozsądnie z niego korzystać. Pomyśl, ilu wynalazców zyskało sławę, ponieważ wynalazło ten sam wynalazek rok, miesiąc, czy nawet godzinę wcześniej, niż ich rywale. Ile firm odniosło wielki sukces finansowy i utwierdziło swoją markę tylko dlatego, że wyprzedziły konkurencję przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu? Ile osób otrzymało awans tylko dlatego, że potrafiły zrobić w tym samym czasie więcej, niż ich współpracownicy?
REKLAMA
REKLAMA
To, że jedna osoba potrafi osiągnąć w tym samym czasie o wiele więcej niż inni, nie jest wynikiem wyższego poziomu inteligencji, czy jakiegoś wybitnego talentu. Tym, co wyróżnia taką osobę, jest jej zdolność do podejmowania właściwych działań i wykonywania ich w jak najprostszy i najskuteczniejszy sposób.
Czy nieumiejętność zarządzania sobą w czasie oznacza skazanie na porażkę? Zdecydowanie nie! Jeżeli jeden człowiek coś potrafi, każdy może się tego nauczyć, o ile jest gotowy zapłacić za to odpowiednią cenę. Tą ceną jest czas i wysiłek włożony w naukę. Jest to jednak czas i wysiłek dobrze zainwestowany. Benjamin Franklin trafnie stwierdził, że uncja prewencji jest warta funta leczenia. Poświęcając kilka godzin na naukę efektywnego zarządzania sobą w czasie, zyskujemy całe tygodnie a nawet lata, które mogłyby być stracone. Wysiłek poświęcony nauce zarządzania sobą w czasie zwraca się w ilości wypoczynku, na który wcześniej nie mieliśmy czasu.
Zobacz: Jak oszacować wartość firmy?
Kto potrzebuje zarządzać sobą w czasie?
REKLAMA
Każdy. Niezależnie od tego, co robisz, twoja umiejętność zarządzania sobą w czasie wpływa na jakość twojego życia, zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Nawet, jeżeli wydaje Ci się, że posiadasz nieograniczone zasoby czasowe, pamiętaj, że liczy się jakość, a nie ilość. Jeżeli cierpisz na nadmiar czasu, to obok jego chronicznego braku najlepszy dowód, że musisz się jeszcze dużo nauczyć.
Jeśli jesteś pracownikiem firmy, od tego, jak zarządzasz sobą w czasie zależy, jak dobrze wywiązujesz się ze swoich obowiązków. W przyszłości przekłada się to na szanse awansu, wzrost zarobków oraz większą satysfakcję z wykonywanej pracy. Od umiejętności zarządzania sobą w czasie zależy także Twój rozwój osobisty, który otwiera Twoją drogę do samorealizacji. Dzięki tej umiejętności, będziesz mógł także więcej czasu poświęcić na rzeczy, które są dla Ciebie najważniejsze, takie jak Twoja rodzina, przyjaciele, czy zainteresowania.
Efektywnie zarządzając sobą w czasie nabierasz pewności siebie i łatwiej radzisz sobie z pojawiającymi się przeciwnościami. Zyskujesz kontrolę nad swoim życiem, dzięki czemu jesteś mniej podatny na stres i łatwiej podejmujesz decyzje. Zaczynasz myśleć bardziej kreatywnie i zapobiegasz problemom, zanim się pojawią. Zastanów się, czy gdybyś był pracodawcą, nie chciałbyś zatrudnić i szybko awansować takiego pracownika?
A może jesteś już menedżerem i zarządzasz własnym zespołem?
Pomyśl, ile bylibyście w stanie razem osiągnąć, gdyby każdy członek Twojego zespołu potrafił wykonywać swoje obowiązki szybko i efektywnie, a jednocześnie wiedziałby zawsze, które działania są najważniejsze dla sukcesu danego działu i całej firmy. Zastanów się, jak szybko moglibyście wyróżnić się na tle innych, gdyby każdy z Twoich pracowników potrafił myśleć przyszłościowo i dostrzegał nadarzające się okazje. Nigdy nie będziesz efektywny w roli menadżera, jeżeli Twoi podwładni nie będą potrafili efektywnie wykonać powierzonych im zadań. Jeżeli jednak Twój zespół potrafiłby samodzielnie osiągać ustalone wspólnie cele, mógłbyś zaoszczędzić ogromną ilość czasu i poświęcić go sprawom najważniejszym.
Jeżeli jesteś właścicielem firmy, zdajesz sobie z pewnością sprawę, że aby wyróżnić się na rynku, musisz oferować swoim klientom coś innego, lepszego, lub tańszego niż konkurencja. Im większa będzie efektywność Twoich pracowników, tym więcej będziesz mógł zaoszczędzić, a środki przeznaczone na szkolenie personelu zwrócą się bardzo szybko. Im więcej czasu Twoi pracownicy będą poświęcali sprawom najważniejszym, tym większa będzie szansa, aby Twoja firma prześcignęła konkurencję. Im lepiej Twoi pracownicy będą zarządzać sobą w czasie i samodzielnie wywiązywać się z powierzonych im odpowiedzialności, tym łatwiejsza, ciekawsza i bardziej satysfakcjonująca stanie się Twoja praca. Będziesz mógł w pełni zająć się przyszłością i rozwojem swojej organizacji, a resztę powierzyć swoim pracownikom.
Od umiejętności zarządzania sobą w czasie przez Ciebie i osoby w Twoim otoczeniu, zależy Twój sukces zawodowy, i osobisty, oraz sukces Twojego zespołu. Zależy od niej także sukces organizacji, w której pracujesz, lub którą zarządzasz. Rozwijając tą jedną umiejętność, zyskasz czas i środki potrzebne do zdobycia wszystkich innych umiejętności, które z różnych powodów potrzebujesz. Zacznij pracować w pełni, abyś mógł też w pełni wypoczywać i w pełni korzystać z życia!
Zobacz serwis: Zarządzanie czasem
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.