Praca koncepcyjna menedżera
REKLAMA
REKLAMA
Problem pracy koncepcyjnej dyrektora można rozpatrywać również w konwencji podziału na prace przygotowawcze, wykonawcze i kontrolne, ma ona bowiem charakter pracy przygotowawczej, preparacji samego działania.
Formą działania poważnie absorbującą czas osób na stanowiskach kierowniczych są zebrania, narady i konferencje. Forma ta staje się niezbędna w miarę komplikowania się procesu podejmowania decyzji. Truizmem jest twierdzenie, że na obecnym etapie rozwoju sił wytwórczych i poziomie wiedzy we wszystkich obszarach działalności instytucji niemożliwe jest decydowanie jednoosobowe w czystej formie, nawet w niedużych zakładach pracy.
REKLAMA
Przy przyjęciu zasady jednoosobowego kierowania niezbędne jest decydowanie oparte na zbiorowym rozeznaniu i po wysłuchaniu opinii znawców.
Porównaj „Zarządzanie” konfliktami
Rozwijanie form pracy kolektywnej leży u podstaw organizowania zjazdów, konferencji, narad, odpraw roboczych, a więc zgromadzeń określonej zbiorowości w celu wspólnej wymiany myśli, zorganizowanej przeważnie na zasadach parlamentarnych. Dobrze przygotowana i przeprowadzona narada czy zebranie generuje wiele korzyści :
- ułatwienie i wzmożenie komunikacji,
- skrócenie czasu przepływu informacji,
- umożliwienie rozwiązywania problemów,
- ułatwienie wymiany poglądów i doświadczeń,
- podjęcie decyzji kolegialnej,
- zasięgnięcie i uzgodnienie opinii co do decyzji kolektywnej,
- wspomaganie twórczego myślenia — synergia wiedzy,
- ułatwianie rozwiązywania konfliktów,
- poszerzenie perspektyw i pomnażanie wiedzy uczestników,
- koordynacja działań,
- wspomaganie motywacji i wzajemne zachęcanie,
- integracja i konsolidacja zespołu,
- zachowanie ciągłości działania zespołu.
Polecamy serwis Mała firma
Zebranie przeprowadzone we właściwym czasie i z właściwych powodów może także:
- zapewnić, że istotne kwestie będą poddane właściwej rozwadze ze strony wszystkich zainteresowanych,
- wyjaśnić sposoby myślenia, uczestnicy muszą bowiem uzasadnić swoje stanowisko przed innymi,
- sprawić, że różnorodne poglądy ujrzą światło dzienne,
- funkcjonować jako okazja do wymiany informacji,
- oszczędzić czas dzięki zebraniu razem grupy zainteresowanych osób,
- wspierać koordynację,
- umożliwić stworzenie czegoś jako grupa, czego poszczególne osoby nie osiągnęłyby, pracując samodzielnie — jest to proces synergii, gdzie całość jest większa niż suma poszczególnych elementów.
Artykuł jest fragmentem książki Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania. Autorzy Bolesław Rafał Kuc oraz Marcin Żemigała. Wydawnictwo Onepress.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.