REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jestem dumny, że jestem menadżerem.

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Menadżer /fot.Fotolia
Menadżer /fot.Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kilka lat temu osób posiadających odpowiednie kwalifikacje do zarządzania moglibyśmy szukać ze świecą w ręku. Jednak całkowita ewaluacja, nie tylko naszego myślenia, ale także placówek odpowiedzialnych za „wypuszczanie” dobrych liderów w świat biznesu, przyczyniły się do podwyższenia standardów.

Zatrudniając kompetentnego menedżera, poszukiwanie osób, które mogą pochwalić się jedynie wykształceniem z „zarządzania”, może okazać się błędem. Dzisiejszy dobry menedżer to nie tylko osoba doskonale radząca sobie z tym aspektem swojej pracy, ale również specjalista branży, w której pracuje. Jednak wykorzystanie swojej rozległej wiedzy i wysokich umiejętności to nie wszystko. Czym jeszcze musi wyróżniać się dobry menedżer?

REKLAMA

Kim jest menedżer? 

Cechy dobrego menedżera można wyliczać w nieskończoność. Obok charyzmy, kreatywności i silnej wewnętrznej motywacji wymienić warto umiejętności analityczne, interpersonalne czy zdolność do pracy w warunkach stresowych. A to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ pod powierzchnią kryją się inne wymagania i kompetencje, bez których osoba zajmująca stanowisko menedżera będzie skazana na porażkę. Co więc jest najważniejsze w tej pracy? Przede wszystkim ciągłe samodoskonalenie. Uzmysłowienie sobie potrzeby rozwoju to klucz do sukcesu w zawodzie, od którego tak wiele zależy. Postawa i umiejętności menedżera są często realnymi elementami sukcesu firmy, i decydują nie tylko o zadowoleniu  przełożonych, ale także o satysfakcji podwładnych. Wydajność i efektywność zespołu to czynniki bezpośrednio zależne od pracy menedżera. Konieczność wykorzystywania w swojej pracy zasobów kapitałowych i pracowniczych wymaga nie tylko podejmowania uzasadnionych, i przemyślanych decyzji, ale i przewidywania oraz elastyczności w przystosowywaniu się do zmieniających się warunków rynkowych. Szczególnie w czasach kiedy słowo "kryzys" na stałe już zagościło w słownikach każdego przeciętnego obywatela. Jednak zdefiniowanie wachlarza cech przeciętnego bądź wzorcowego menedżera może okazać się zbyt trudne. Powstają różnorodne definicje nieskazitelnego menedżera, które niosą za sobą szeroki zakres kompetencji i obowiązków idealnego przywódcy. Warto więc przyjrzeć się, z jakim typem lidera możemy się spotkać w miejscu pracy.

Zobacz: Ile zarabia polski menadżer?

Typy menedżerów

REKLAMA

Utworzenie jednolitego i spójnego obrazu wzorcowego menedżera jest poniekąd niemożliwe. Typ menedżera, z jakim mamy do czynienia, zależy przede wszystkim od cech charakteru i strategii. Warto jednak zwrócić uwagę na to, kim jest nasz przełożony i jakie podejście do wykonywanej przez siebie pracy reprezentuje. Harold Leavitt, amerykański psycholog zarządzania, wyróżnił trzy typy menedżerów, które stanowią bazę do kolejnych podziałów. I tak, będąc pracownikiem szeregowym, możemy spotkać się z menedżerem pierwszego typu, którego najbardziej widocznymi cechami są charyzma i wizjonerstwo. To jeden z najbardziej błyskotliwych kierowników, z jakim możemy mieć do czynienia. Jego działania charakteryzuje nowatorskie podejście do zagadnienia, odbiegające od ogólnie przyjętych i stosowanych standardów. Poznamy go również po bezkompromisowej postawie, jaką niejednokrotnie przyjmuje.

Nasz kolejny przełożony może natomiast wyróżniać się analitycznym podejściem do realizowanych zadań. Bowiem dla menedżera drugiego typu najbardziej liczą się fakty i suche liczby, którym ufa, i w których widzi sukces swoich działań. Tego typu kierownika łatwo rozpoznamy po systematyczności i łatwości, z jaką udaje mu się kontrolować swój zespół. To człowiek konsekwentny, dobrze zorganizowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak zawsze możemy też spotkać na swojej drodze menedżera trzeciego typu, który chociaż wykazuje się efektywnością w działaniu, to jednak brakuje mu wizjonerstwa i oryginalności. Taki przełożony będzie starał się podporządkować nas swojej woli, co jest jego sposobem na rozwiązanie skomplikowanych problemów i przezwyciężenie piętrzących się trudności. 

Zobacz: Żądza władzy najlepszą motywacją dla menadżera

Kwalifikacje to nie wszystko 

REKLAMA

Z różnorodnych typów charakterów i osobowości, które możemy spotkać na stanowiskach menedżerskich, wyłania się klarowny obraz tego, kim tak naprawdę powinien być wzorcowy przywódca, kierujący swój zespół w stronę rozwoju i doskonalenia. Inicjowanie zadań adekwatnych dla danego zespołu, niestety, nie wystarczy. Menedżer musi aktywnie włączyć się w proces realizowania wyznaczonych celów, przyjmując postawę patrona bądź opiekuna. To od niego zależy, w którą stronę pokieruje działania swoich podwładnych, a także jaki będzie efekt końcowy podejmowanych przez pracowników działań. Menedżer musi też starać się reprezentować swoje przedsiębiorstwo  i niejednokrotnie wcielać się w rolę defensora broniącego interesów firmy. To także przede wszystkim odpowiedzialny przywódca, który wykazuje się inicjatywą i zrozumieniem dla postaw swoich pracowników.

Stanowisko menedżera to odpowiedzialność wiążąca się  z delegowaniem zadań i uprawnień, a także powierzaniem możliwości podejmowania suwerennych decyzji przez indywidualnych pracowników, a tym samym późniejsze ich rozliczanie ze zrealizowanych celów. Dlatego też dobry menedżer zna i rozumie podstawy funkcjonowania swojego zespołu, jest świadomy kwalifikacji i umiejętności swoich pracowników, i co najważniejsze: efektywnie z nich korzysta, wspierając samorozwój i samorealizację każdego z członków zespołu. To także przede wszystkim od niego będzie zależał klimat psychospołeczny, charakterystyczny dla danego miejsca. Każda aktywność menedżera musi być ukierunkowana na płynne i ewolucyjne działania zespołu, w którym każdy pracownik jest na wagę złota. Stąd już krótka droga do osiągnięcia sukcesu na stanowisku doskonałego przywódcy.

Być menedżerem -  z pewnością brzmi dumnie. Jednak, by piastować to odpowiedzialne i wymagające stanowisko, sami musimy przejść proces rozwoju osobistego, który tak naprawdę powinien trwać całe życie. Inwestując czas w doskonalenie własnych umiejętności i kwalifikacji, niezbędnych do bycia efektywnym liderem, znajdziemy się na najlepszej drodze do osiągnięcia sukcesu.

Zobacz: Zapotrzebowanie na menedżerów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA