REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przedsiębiorstwo - czym tak naprawdę jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Podstawowe zagadnienia związane z przedsiębiorstwem
Podstawowe zagadnienia związane z przedsiębiorstwem

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że zagadnienia dotyczące samego przedsiębiorstwa są doskonale znane i zrozumiałe. Praktyka ukazuje jednak sytuacje, które mogą być trudne do zrozumienia i realizacji. Tak jest między innymi w przypadku kwestii zachowania odpowiedniej formy czynności prawnej, jaką jest sprzedaż przedsiębiorstwa.

Aby rozpocząć rozważania dotyczące formy czynności prawnych, warto przypomnieć, kim jest przedsiębiorca, a przede wszystkim czym jest przedsiębiorstwo.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca – definicja

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna, lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają jednocześnie podmiotowość prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wykonywanie działalności w formie spółek, zarówno osobowych, jak i kapitałowych.

Polecamy: Rozpoczynamy własną działalność gospodarczą

Niezależnie jednak od formy organizacyjno – prawnej warto zaznaczyć, że przedsiębiorca wykonuje swoją działalność, co do zasady, w formie przedsiębiorstwa. Tak więc zarówno spółka jawna, jak i akcyjna, przeznaczona do wykonywania działalności gospodarczej, jest przedsiębiorstwem.  

REKLAMA

Czym jest przedsiębiorstwo?

Przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  5. koncesje, licencje i zezwolenia,
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wszelki czynności prawne mające za przedmiot tak rozumiane przedsiębiorstwo powinny obejmować wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W praktyce oznacza to, że jeżeli np. Spółka jawna X prowadząca działalność transportową decyduje się na zbycie swojego przedsiębiorstwa, przedmiotem zbycia powinny być wszelkie elementy materialne i niematerialne tworzące tę spółkę, tj. nazwa – X, działka stanowiąca parking dla pojazdów oraz same pojazdy.

Również orzecznictwo uznaje, że czynności mające za przedmiot przedsiębiorstwo, powinny odnosić się do niego jako całości. Np. w wyroku Sądu Najwyższego – Izby Cywilnej z dnia 24 czerwca 1998 r. (sygnatura: I CKN 780/97) Sąd ten uznał, że jeżeli okoliczności zawarcia dwóch umów dotyczących zbycia przedsiębiorstwa pozwalają przyjąć, że w jednej z nich chodziło o przejęcie pasywów, a w drugiej – aktywów tego przedsiębiorstwa, umowy takie mogą być łącznie traktowane jako zbycie przedsiębiorstwa.

Jaką zastosować formę czynności prawnej?

Oczywiście sam fakt uznania, że czynność prawna, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, powinna obejmować wszystkie elementy tworzące owo przedsiębiorstwo, jest dopiero początkiem rozważań. Pojawia się bowiem kolejna, niezwykle istotna kwestia, a mianowicie forma owej czynności.

Przepisy kodeksu cywilnego uznają, że zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa albo ustanowienie na nim użytkowania powinno być dokonane w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Przepisy te nie uchybiają jednakże przepisom o formie czynności prawnych dotyczących nieruchomości.

Można więc wysnuć podstawowy, ale również niezwykle istotny wniosek: jeżeli elementami przedsiębiorstwa są składniki niematerialne oraz składniki materialne niebędące jednocześnie nieruchomościami – umowa mająca za przedmiot takie przedsiębiorstwo powinna być zawarta w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Jeżeli zaś wśród składników materialnych tworzących przedsiębiorstwo pojawi się nieruchomość, czynność prawna będzie musiała mieć postać umowy w formie aktu notarialnego. Takie założenie wynika bezpośrednio z przepisów, które mówią, że umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości.

Brak wymaganej formy czynności prawnej

Niezachowanie wymogu formy aktu notarialnego powoduje nieważność czynności prawnej. Obowiązku zachowania formy aktu notarialnego nie stosuje się tylko w wypadku, gdy nieruchomość wnoszona jako wkład do rolniczej spółdzielni produkcyjnej, ma stać się współwłasnością dotychczasowych właścicieli.

Polecamy: Ogólne zasady kontroli działalności gospodarczej

Z powyższego wynika, że jeżeli elementem przedsiębiorstwa jest nieruchomość, czynność mająca za przedmiot to przedsiębiorstwo, musi mieć formę aktu notarialnego. 

W opisywanym przykładzie Spółki jawnej X, zbycie jej przedsiębiorstwa będzie wymagało zawarcia umowy w formie aktu notarialnego, ponieważ jednym z elementów tegoż przedsiębiorstwa jest działka.

Przedsiębiorcy decydujący się na dokonanie czynności, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo powinni wiedzieć, że niezależnie od rodzaju składników tworzących owo przedsiębiorstwo, możliwe jest zawsze nadanie umowie formy aktu notarialnego. Tak więc gdyby Spółka jawna X zdecydowała się na zbycie przedsiębiorstwa zajmującego się sprzątaniem, którego jedynym składnikiem majątkowym jest dziesięć mioteł, również może zawrzeć tę umowę w formie aktu notarialnego.

Należy jeszcze wspomnieć, że zbycie przedsiębiorstwa należącego do osoby wpisanej do rejestru powinno być również wpisane do rejestru. Dotyczy to także wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub ustanowienia na nim użytkowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA