REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Od pracownika szeregowego do menedżera – jak budować karierę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Jak budować karierę? / fot.Fotolia
Jak budować karierę? / fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż wielu wydają się być nieosiągalne, to wciąż kuszą. Tak, tak - mowa o stanowiskach menedżerskich. Na ile prawdziwa jest wizja zawodowego raju utraconego? I czy nie jest tak, że aby zostać menedżerem, wystarczy jasne wyznaczenie sobie celów i systematyczne do nich dążenie poprzez uczciwą pracę?

Prawda, jak zazwyczaj, leży pośrodku. Nie ma rzeczy, których nie dałoby się osiągnąć. Odrębną kwestię stanowi czas, jaki w określonych przypadkach należy na to poświęcić. Zacznijmy jednak od początku.

REKLAMA

REKLAMA

Solidne podstawy

Ścieżkę kariery zaczynamy sobie wytyczać, często nie mając jeszcze świadomości, że to robimy. Nie tylko wybór, ale już odrzucanie konkretnych ofert pracy ze względu na niespełnianie naszych wymagań finansowych czy aspiracji zawodowych, to wstęp do budowania określonej drogi zawodowej.

Zanim dokonamy więc selekcji ofert, dobrze jest przemyśleć nie tylko oczekiwania względem stanowiska, ale także - a może przede wszystkim - to, czym naprawdę chcielibyśmy się w życiu zajmować. Jeśli to możliwe, warto uwzględnić swoje pasje i zainteresowania. Rozsądnym byłoby właśnie dobranie do nich - na etapie studencko-absolwenckich poszukiwań swojego zawodowego „ja” - stażu czy praktyk. 

Zobacz: Jaka jest droga do kariery polskiej menedżerki?

REKLAMA

Grunt to mieć plan

Dobrze jest już na początku kariery zawodowej jasno określić, do czego (jakiego stanowiska) zamierzamy dążyć. Przy czym rozwoju kariery nie należy utożsamiać jedynie z chęcią ostatecznego znalezienia się na stanowisku menedżerskim czy kierowniczym. Rozwojem zawodowym jest już także zwiększanie swojej efektywności przy wykonywaniu obecnych obowiązków, uczenie się nowych rzeczy itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda małych kroczków

Realizacja wyznaczonego sobie celu zawodowego powinna odbywać się stopniowo, bez zbędnego pośpiechu. W międzyczasie, jeśli mamy warunki, dobrze jest pozwolić sobie na studia podyplomowe czy kursy doszkalające. Wbrew pozorom pracodawcy z reguły pozytywnie reagują na chęć pogłębiania wiedzy przez podwładnych - zwłaszcza, jeśli istnieje możliwość pokrycia takiego działania przez Fundusze Unijne.

Zobacz: Bariery do kobiet utrudniające awans

Podążaj za wyżej postawionymi

Bez względu na miejsce pracy dobrze jest „wypytać” wyższych rangą współpracowników o to, jak wyglądała ich ścieżka kariery w tej firmie, ile czasu zajęło im wspięcie się na określoną pozycję czy w jaki sposób podwyższali swoje kwalifikacje. Niektóre zakłady pracy świadomie promują też mentoring. Warto możliwie jak najpełniej skorzystać z możliwości, jakie daje bezpośredni kontakt z ekspertem dziedziny.

Profesjonalne wyznaczanie ścieżki kariery

Zdarza się, że dział personalny firmy przedstawia możliwą do zrealizowania w niej przez określonego kandydata ścieżkę rozwoju już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. To dobre posunięcie zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Podwładny, wiedząc, jakie kompetencje powinien posiadać, by piąć się w zawodowej hierarchii, jest świadomy i gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji i szeroko rozumianego samorozwoju. Firma zyskuje więc pracownika, niezwykle zaangażowanego w to, co robi, bo mającego w zasięgu wzroku wizję awansu. A przecież nic nas tak nie motywuje, jak konkretne korzyści w niedalekiej perspektywie.

Zobacz: Żądza władzy najlepszą motywacją menedżera

Dbaj o szczegóły

Pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, związanych z potencjalną możliwością awansu. Przede wszystkim: pochwały od szefa są miłe, ale mogą nie wystarczyć. Musisz zadbać o to, żeby twoje nazwisko, twarz i poziom pracy, jaki reprezentujesz, były znane także osobom postawionym wyżej od niego - np. jego zwierzchnikowi. W przeciwnym razie może okazać się, że zostaniesz przeoczony, kiedy rozważani będą kandydaci na nowe stanowisko. Bądź widoczny również dla działu HR - w końcu on także może mieć wpływ na rozwój twojej kariery.

Żartobliwie mówi się, żeby nie być w pracy niezastąpionym, bo jeśli nie ma nikogo, kto mógłby nam dorównać, nigdy nie otrzymamy propozycji lepszego stanowiska. Dobrze jest więc spróbować ostrożnie wybadać, czy uznanie, którym obdarza nas szef, może pociągnąć za sobą wizję awansu czy wręcz przeciwnie - zagwarantuje nam tylko długotrwałe tkwienie w jednym miejscu. 

(Nie) Daj się złapać

Nawet jeśli uważasz, że masz stabilną pracę, z której nie zamierzasz rezygnować, nie zaszkodzi „być na bieżąco”. Postaraj się więc regularnie śledzić to, co dzieje się na rynku. Zbadaj, jakie jest zapotrzebowanie na ludzi z twoimi kwalifikacjami. Być może nie masz pojęcia, że omijają cię liczne okazje, a twoja wartość na rynku - poza firmą, w której pracujesz - jest zdecydowanie wyższa, niż utrzymuje twoje szefostwo.

Nie bój się czasem postawić wszystkiego na jedną kartę. Daj się złapać ludziom, którzy zaoferują ci więcej. Nie mam na myśli jedynie kwestii finansowych (zdarza się, że schodzą na plan dalszy), ale także perspektywy rozwoju itp.

Zobacz: Jak odnaleźć szczęście w pracy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA