REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarta przestrzeń – zamknięcie możliwości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Otwarta przestrzeń – zamknięcie możliwości? / Fot. Materiały prasowe
Otwarta przestrzeń – zamknięcie możliwości? / Fot. Materiały prasowe
Materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu określenie „otwarta przestrzeń” kojarzyło nam się tylko z wiosną, zielenią, oddechem po ciężkim dniu, słowem: z samymi pozytywami. Dziś hasło to niesie zgoła inne konotacje.

Wielkie korporacje już od jakiegoś czasu odsyłają w zapomnienie klasyczne biura, coraz częściej także w Polsce. Powód? Z perspektywy pracodawcy - cięcia kosztów. Z perspektywy pracownika - zmniejszenie poziomu prywatności, hałas i większy stres. A to tylko kropla w morzu.

REKLAMA

Open space to w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego `otwarta przestrzeń`. Mianem tym określa się dziś sposób organizacji przestrzeni biurowej, charakteryzujący się przede wszystkim brakiem ścian (stąd definicyjna `otwartość przestrzeni`) oraz dużą ilością identycznie zorganizowanych stanowisk pracy.

Zobacz także: Bezpieczne miejsce pracy

Założenia open space

W odpowiedzi na potrzebę zmiany organizacji przestrzeni, zrodził się nowy pomysł. Zamiana zamkniętych, wydzielonych biur na jedną, wspólną przestrzeń, miała z założenia poprawić jakość komunikacji między pracownikami (także kierownictwem a podwładnymi), ułatwić wzajemne przekazywanie sobie dokumentów i bieżących informacji, zwiększyć szybkość reagowania w przypadku problemów.

Trudno też odbierać zasługi open space - zgodnie z oczekiwaniami interakcje społeczne w miejscach pracy poprawiły się… tyle, że kosztem wielu innych rzeczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Wady otwartej przestrzeni

Naukowcy z Queensland University of Technology w Brisbane w Australii przeprowadzili badania, mające ustalić wpływ open space na funkcjonowanie pracowników.

REKLAMA

Opublikowane w magazynie “Asia-Pacific Journal of Health Management” wyniki ujawniły opinię publiczną: 90% spośród badanych zauważyło, że otwarte przestrzenie mają negatywny wpływ na ludzką kondycję - tak psychiczną, jak i fizyczną. Z czym jest to związane? Powodów jest kilka.

Przede wszystkim - hałas. W pomieszczeniach typu open space często pracuje kilkadziesiąt czy nawet kilkaset osób. W takim gronie, gdzie prowadzi się służbowe rozmowy, spotyka z klientem, odbiera faksy czy korzysta z kserokopiarki, nie sposób nie odczuć dyskomfortu spowodowanego dużym natężeniem różnego rodzaju dźwięków. W pewnym stopniu mają zmniejszyć go ustawiane między biurkami ścianki działowe. Nie ma się jednak co łudzić, że uda im się całkowicie spełnić funkcję normalnych ścian.

Zobacz także: Hałas przyczyną najczęstszej choroby zawodowej w Europie

Problemem jest także wyraźnie odczuwany przez pracowników brak prywatności. Open space to nie tylko ciągły ruch, stałe przechodzenie kogoś obok nas, ale także nieustanne bycie pod ostrzałem. Skoro my rejestrujemy któreś z kolei wyjście kolegi z pomieszczenia na kawę, niemal możemy być pewni, że pozostali współpracownicy zanotują w pamięci naszą prywatną rozmowę prowadzoną w pracy czy widniejącą w przeglądarce stronę internetową, niekoniecznie związaną z jej profilem, gdy akurat rzucą okiem, mijając nas po raz setny tego dnia. Taka świadomość jest stresująca.

Wyniki jednego spośród badań przeprowadzonych przez australijskich naukowców alarmują: stres w pomieszczeniach typu open space zwiększa o 16% ryzyko choroby serca i o 38% zagrożenie udarem.

Jeśli dodamy do tego jeszcze wizję częstych konfliktów, o które nietrudno na niewielkiej, wspólnej przestrzeni, skutkujących częstymi rotacjami w składzie osobowym grup pracowników oraz problemy związane z rozprzestrzenianiem się zarazków i brakiem naturalnego światła w tego typu pomieszczeniach - trzeba przyznać, że wizja pracy w open space nie rysuje się zbyt różowo.

Zalety takiej organizacji miejsca pracy

REKLAMA

Zgodnie z zasadą, że równowaga w przyrodzie być musi, pomieszczenia typu open space winny mieć także i zalety. I mają. Przede wszystkim - koszty ich urządzania maleją przeciętnie o ok. 20% w stosunku do wyposażania standardowych, pojedynczych biur.

Poza kwestiami ekonomicznymi, istotne jest jeszcze, wspomniane już wcześniej, podwyższenie jakości komunikacji w stosunku do tej, ze standardowych biur. Pomieszczenia typu open space ułatwiają w znacznym stopniu pracę i swobodne poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich, a skupienie dużej grupy osób na niewielkiej przestrzeni powinno ułatwić ewakuację w przypadku chociażby pożaru.

W jakich miejscach się sprawdza?

Open space sprawdza się w sieciach telemarketingowych, gdzie pracownicy nastawieni są na pośredni kontakt z klientem i realizację wyznaczonych na daną chwilę celów.

Zobacz także: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?

Z drugiej strony jednak, open space to także chyba najbardziej oczywiste rozwiązanie w przypadku konieczności zorganizowania burzy mózgów, podjęcia kreatywnych działań, stąd też ten typ organizacji przestrzeni pojawia się często w redakcjach gazet czy portali, działach marketingu i PR dużych firm, agencjach reklamowych.

Open space - zamknięcie możliwości?

Dowiedziono, że pracownikom biur typu open space spada motywacja i chęć do pracy. Frustracja bierze górę nad efektywnością, dlatego wydajność spada. Warto więc przed podjęciem decyzji o sposobie zagospodarowania przestrzeni biurowej przeanalizować wszystkie za i przeciw open space oraz zastanowić się, czy otwieranie przestrzeni nie jest przypadkiem równoznaczne ze świadomym minimalizowaniem możliwości osiągnięć firmy, która decyduje się na takie rozwiązanie.

Pytanie to rzucam w przestrzeń. Internetową. Otwartą.

Edyta Możejko

www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA