REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co dbać o porządek w biurze, skoro jest sprzątaczka?

Subskrybuj nas na Youtube
porządki, sprzątanie, sprzątaczka, porządek w biurze
porządki, sprzątanie, sprzątaczka, porządek w biurze
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy chcemy mieć porządek w miejscu pracy. Ponad 93% pracowników deklaruje, że ceni sobie świeże i pachnące rano biuro. Z drugiej strony 58% ankietowanych przyznaje, że wychodząc z pracy zostawia za sobą bałagan, którym ma zając się sprzątaczka. 48% mówi otwarcie, że na jego biurku panuje bałagan. Po sobie sprząta jedynie 13% pracowników, a 73% nie wyobraża sobie sytuacji, w której musi chwycić za szmatę i samemu zadbać o czystość wokół biurka. 72% twierdzi, że od tego w firmie jest sprzątaczka. Tak wynika z sondy przeprowadzonej przez Zakłady Usługowe EZT S.A. wśród pracowników polskich firm.

Jedna sprzątaczka na pobojowisku

Po co dbać o porządek w biurze, skoro jest od tego sprzątaczka. To najczęstszy argument, jaki pada z ust pracowników polskich firm, kiedy pyta się ich o porządek wokół i na biurku. Sprzątać w pracy nie lubimy i nie chcemy. Zdaniem 83% ankietowany, to obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie czystości w miejscu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 13% nie ma nic przeciwko okazjonalnemu wysprzątaniu biura. O wiele bardziej rozkapryszeni są pracownicy dużych firm. O ile w przedsiębiorstwie zatrudniającym do 10 osób nie ma problemów ze znalezieniem osoby chętniej do chwycenia za szmatę. To w firmie, zatrudniającej już powyżej 100 osób, na takie coś zgodziłoby się jedynie 4 proc. Argument – szef ma zapewnić sprzątaczkę – wynika sondy EZT S.A.

Problem w tym, że często jedna sprzątaczka nie wystarczy. – Polacy nie dbają o swoje miejsca pracy. Wysprzątanie jednego pomieszczenia biurowego potrafi zająć pracownikowi usług czystościowych nawet godzinę. Bo to nie tylko wytarcie kurzy i pozamiatanie.

W pracy lubimy rozlewać kawę na dywan, zostawiać przyklejone gumy do żucia, nie dbamy o czystość klawiatury, telefonów, w popielniczkach rosną góry niedopałków. Taki obraz samych siebie pozostawiamy sprzątaczkom i sprzątaczom – mówi Michał Paździor, ekspert ds. czystości Zakładów Usługowych EZT S.A.

Porządki w biurze: krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moje biurko, mój bałagan

REKLAMA

Polacy nie tylko nie dbają o porządek, w nosie mają także higienę miejsca pracy. Wcale nie dba o swoje otoczenie aż 6% z nas. Raz w roku o posprzątanie pokusi się 5% pracowników. Raz w miesiącu wytrzeć komputer raczy 23% z nas - wynika z ankiety "Ergotest - Czyste Biuro", przeprowadzonej w ramach kampanii edukacyjnej Ergotest 2009.

A i tak, jak zauważają specjaliści od czystości robimy to niewłaściwie. – Jeśli już pracownik bierze się za sprzątanie to najczęściej ogranicza się ono do przetarcia biurka mokrą szmatą lub papierowym ręcznikiem. I koniec, posprzątane. Niestety tylko pozornie, bo brud w biurach wymaga często nie tylko silnych detergentów, ale także specjalistycznego sprzętu – mówi Paździor.

Pojawia się, więc pytanie. Czy sprzątać po sobie w biurze, skoro to i tak nie jest sprzątanie?

Zdaniem eksperta, powinniśmy raczej ułatwiać pracę sprzątaczkom, a nie je wyręczać. – Jeśli w firmie jest personel sprzątający to jego zadaniem jest odpowiednio zadbać o higienę i czystość, co nie znaczy, że wychodząc z pracy mamy zostawiać pobojowisko. Uporządkujmy zwyczajnie miejsce pracy, usuńmy zbędne rzeczy, sami umyjmy kubki z kawy i talerze. Z resztą sprzątaczka czy sprzątacz da sobie radę – mówi Paździor.

Obowiązki pracodawcy i pracownika

Jak zauważają eksperci to minimum powinno być naszym obowiązkiem, o resztę powinien zadbać właściciel firmy. – O czystość w biurze powinniśmy dbać, ale już porządek w toalecie, na korytarzu czy w windzie powinien być obowiązkiem pracodawcy. To wynika jasno z przepisów BHP, które wymagają od pracodawcy utrzymania czystości w sanitariatach i miejscu pracy. Jeśli pracodawca o to nie dba możemy to od niego wyegzekwować – mówi ekspert.

Szef z kolei może od nas domagać się utrzymania czystości komputera, biurka, kosza na śmieci pod naszym biurkiem i wszystkiego, co znajduje się w otoczeniu biurka.

Większość firm ma w regulaminach zapisy dotyczące porządku i czystości. Często nakładają one na pracownika obowiązek dbania o swoje miejsce pracy i mienie firmy. Jeśli więc już musimy sami czyścić swój komputer czy biurko, dobrze jest poradzić się przy tym zatrudnionej w firmie sprzątaczki, zwłaszcza, jeśli jest ona z firmy czystościowej – mówi Paździor.

Jak zorganizować pracę w biurze?

Toksyczny bałagan

Do wyczyszczenia jednego biurka zawalonego sprzętem potrzeba  nawet kilku rodzaju ścierek i detergentów.

Do czyszczenia biurek, klawiatur, szafek, półek, szaf, używa się różnych technologii, detergentów oraz ścierek, które w stanie jest dobrać tylko wykwalifikowany pracownik usług czystościowych. Nie usuniemy bakterii ani brudu przecierając blat papierowym ręcznikiem lub chusteczką, co, na co dzień robi wielu z nas usuwając plamy z kawy czy okruszki ze śniadania. Owszem jest na pozór czyściej, ale zostają bakterie – mówi Paździor.

Z zagrożenia, jakie płynie z powodu braku higieny nie zdaje sobie sprawy dziś aż 88% pracowników – podaje Ergotest. Nic, więc dziwnego, że standardem w wielu biurach staje się profesjonalny personel sprzątający, który rozpoczyna pracę w momencie, kiedy pracownicy firmy kończą swoją. Pracownicy usług czystościowych wynajęci z profesjonalnych firm sprzątających pracują dziś już w ponad 80% biur w Polsce.

Ale nawet zaangażowana sprzątaczka czasem nie daje rady. Kuriozalny przypadek zdarzył się w San Jose w Kalifornii o czym napisał dziennik "San Joes Mercury News". Otóż w biurowcu spółki AT&T kilkunastu pracowników zatruło się toksycznymi wyziewami z lodówki, z której korzystali.

Dawno niesprzątana lodówka, w której zalegało zepsute jedzenie stała się przedmiotem zainteresowania sprzątaczki, która postanowiła ją wreszcie umyć. Ale zastosowała środek czyszczący, który w kontakcie z zawartością lodówki spowodował powstanie toksycznych i cuchnących wyziewów. Sytuację pogorszyło użycie odświeżacza powietrza w aerozolu. Okazało się, że kombinacja chemikaliów śmierdzi jeszcze bardziej.

Z biurowca ewakuowano 325 osób, 28 pracowników wymagało opieki medycznej, a 7 z nich trafiło do szpitala.

Jesteś brudasem? Nie awansujesz!

Naukowcy dowodzą, że porządek w biurze wpływa na efektywność naszej pracy. Coraz więcej firm stosuje, więc tzw. clean desk policy, która wymaga od pracowników pełnej odpowiedzialności za czystość i porządek swojego miejsca pracy. Co więcej porządek na biurku jest brany także pod uwagę przy ocenie pracownika. Brud, chaos i śmieci zalęgające wokół komputera mogą wpłynąć na to jak pracownik będzie postrzegany przez pracodawcę.

Z danych firmy Adecco wynika, że w Stanach Zjednoczonych aż 57% pracowników ocenia swojego współpracownika patrząc na porządek na jego biurku. Negatywny wpływ bałaganu na wizerunek pracownika potwierdzają badania Career Building 2011. Z badań wynika że 2 na 5 pracowników było negatywnie ocenianych właśnie z powodu bałaganiarstwa. Także 28 proc. szefów ani myśli dać awans pracownikowi, nie dbającemu o swoje miejsce pracy.

- Duże firmy, średnie przedsiębiorstwa i instytucje zatrudniają sprzątaczki w dużej mierze w obawie przed tym, jak będą postrzegani przez klientów, partnerów biznesowych, współpracowników. Im czyściej w firmie tym wydajniej ona pracuje, ale także lepiej jest odbierana przez otoczenie – mówi Paździor.

Źródło: Zakłady Usługowe EZT S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA