REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowy pracownik /fot. Fotolia
Nowy pracownik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Stosunkowo nową metodą, pomocną przy wdrażaniu nowych pracowników do ich zajęć, jest, nieposiadający jak na razie polskiej nazwy, program Induction Day. Chociaż nazwa kojarzy się raczej z dniem rozpoczęcia zajęć na amerykańskich uczelniach (i prawdopodobnie właśnie od niego pochodzi), w rzeczywistości jest to szereg czynności, które mają na celu wprowadzenie nowicjusza w struktury organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Jak to wygląda?

Chociaż nazwa Induction Day sugeruje wprowadzenie tego programu w ciągu jednego dnia, zwykle tego typu przedsięwzięcia realizowane są długofalowo. Rozpoczynają się od razu, w pierwszym dniu pracy nowo zatrudnionej osoby i trwają tak długo, aż nowicjusz zapozna się z tajnikami funkcjonowania firmy. Zazwyczaj zaraz po spotkaniu z bezpośrednim przełożonym nowy pracownik poznaje swojego opiekuna zwanego buddym(kolegą) czy bardziej swojsko - opiekunem. Taka osoba ma za zadanie odpowiadać na wszelkie pytania i wątpliwości nowo zatrudnionego człowieka, wprowadzać w projekty, w których ma on uczestniczyć, a także - czy też może przede wszystkim - oprowadzić go po siedzibie firmy, i zapoznać ze współpracownikami. Bardzo ważnym aspektem jest też zapoznanie nowego pracownika nie tylko z formalnym kodeksem pracy, ale także z jego nieformalnym wydaniem, aby nowicjusz nie musiał się uczyć na własnych, czasami przykrych doświadczeniach, jak prowadzić rozmowy z poszczególnymi współpracownikami oraz z przełożonymi czy jak funkcjonuje firma pod względem organizacyjnym. Opiekun ma za zadanie zapoznać swojego podopiecznego także z całkiem przyziemnymi sprawami - gdzie można udać się na lunch czy można pozwalać sobie na przerwy na papierosa, co można trzymać na biurku.

Zobacz: Zgrany zespół to podstawa

Buddy, czyli opiekun-kolega

Funkcję buddy’ego zwykle pełni przełożony lub menedżer. Często jednak nie dysponują oni wystarczającą ilością czasu, potrzebną do wprowadzenia nowego pracownika, szczególnie, gdy są odpowiedzialni za pracę dużych działów. Wtedy zwykle funkcję opiekuna-kolegi przejmuje pracownik z tego samego działu, który posiada dłuższy staż pracy w danej firmie i który już bez problemu porusza się w firmowych schematach.

REKLAMA

Induction Day to wymierne korzyści

Korzyści wynikające z wprowadzenia tego programu są widoczne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Nowo zatrudnione osoby często czują się zagubione wśród swoich nowych obowiązków, co powoduje pewien chaos w ich działaniach. Natomiast gdy w każdej chwili mogą liczyć na wsparcie opiekuna, łatwiej i szybciej adaptują się do nowych warunków. Dodatkowo pewność, że ma się za sobą osobę, która zawsze może służyć radą w różnych kwestiach, wpływa też na większe zaangażowanie w wykonywane obowiązki i zachęca do szybszego wzięcia odpowiedzialności za swoje działania. Równie istotne jest posiadanie jednego, określonego opiekuna, gdyż dzięki temu można wyeliminować sytuacje, w których nowicjusz jest odsyłany coraz to do innej osoby, która z pewnością „wie lepiej”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim ta inicjatywa znacznie skraca czas, w którym nowo przyjęty pracownik jest niemal bezproduktywny. Pracownik w krótkim czasie może zapoznać się z rzeczywistymi oczekiwaniami pracodawcy, zasadami organizacji firmy oraz procedurami, więc nie traci już na to godzin przeznaczonych na zwykłą, wydajną pracę.

Zobacz:

Wpływ na wizerunek firmy

Pracodawcy doceniają także wpływ programu Induction Day na kształtowanie wizerunku firmy. Dzięki temu przedsięwzięciu potencjalni pracownicy będą uważali dane miejsce pracy za przyjazne dla nowo zatrudnionych. Pracownik, dla którego aklimatyzacja w nowym miejscu pracy przebiegła bezstresowo, może stać się ambasadorem swojej firmy i przekazywać jej pozytywny obraz w rozmowach z przyjaciółmi czy za pomocą serwisów społecznościowych. Induction Day jest zatem świetnym rozwiązaniem zarówno dla pracowników, którzy podejmują nowe zawodowe wyzwania, jak i pracodawców pragnących świadomie budować swój rynkowy wizerunek.

Zobacz: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA