REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowy pracownik /fot. Fotolia
Nowy pracownik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Stosunkowo nową metodą, pomocną przy wdrażaniu nowych pracowników do ich zajęć, jest, nieposiadający jak na razie polskiej nazwy, program Induction Day. Chociaż nazwa kojarzy się raczej z dniem rozpoczęcia zajęć na amerykańskich uczelniach (i prawdopodobnie właśnie od niego pochodzi), w rzeczywistości jest to szereg czynności, które mają na celu wprowadzenie nowicjusza w struktury organizacji.

REKLAMA

Jak to wygląda?

Chociaż nazwa Induction Day sugeruje wprowadzenie tego programu w ciągu jednego dnia, zwykle tego typu przedsięwzięcia realizowane są długofalowo. Rozpoczynają się od razu, w pierwszym dniu pracy nowo zatrudnionej osoby i trwają tak długo, aż nowicjusz zapozna się z tajnikami funkcjonowania firmy. Zazwyczaj zaraz po spotkaniu z bezpośrednim przełożonym nowy pracownik poznaje swojego opiekuna zwanego buddym(kolegą) czy bardziej swojsko - opiekunem. Taka osoba ma za zadanie odpowiadać na wszelkie pytania i wątpliwości nowo zatrudnionego człowieka, wprowadzać w projekty, w których ma on uczestniczyć, a także - czy też może przede wszystkim - oprowadzić go po siedzibie firmy, i zapoznać ze współpracownikami. Bardzo ważnym aspektem jest też zapoznanie nowego pracownika nie tylko z formalnym kodeksem pracy, ale także z jego nieformalnym wydaniem, aby nowicjusz nie musiał się uczyć na własnych, czasami przykrych doświadczeniach, jak prowadzić rozmowy z poszczególnymi współpracownikami oraz z przełożonymi czy jak funkcjonuje firma pod względem organizacyjnym. Opiekun ma za zadanie zapoznać swojego podopiecznego także z całkiem przyziemnymi sprawami - gdzie można udać się na lunch czy można pozwalać sobie na przerwy na papierosa, co można trzymać na biurku.

Zobacz: Zgrany zespół to podstawa

Buddy, czyli opiekun-kolega

Funkcję buddy’ego zwykle pełni przełożony lub menedżer. Często jednak nie dysponują oni wystarczającą ilością czasu, potrzebną do wprowadzenia nowego pracownika, szczególnie, gdy są odpowiedzialni za pracę dużych działów. Wtedy zwykle funkcję opiekuna-kolegi przejmuje pracownik z tego samego działu, który posiada dłuższy staż pracy w danej firmie i który już bez problemu porusza się w firmowych schematach.

Induction Day to wymierne korzyści

REKLAMA

Korzyści wynikające z wprowadzenia tego programu są widoczne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Nowo zatrudnione osoby często czują się zagubione wśród swoich nowych obowiązków, co powoduje pewien chaos w ich działaniach. Natomiast gdy w każdej chwili mogą liczyć na wsparcie opiekuna, łatwiej i szybciej adaptują się do nowych warunków. Dodatkowo pewność, że ma się za sobą osobę, która zawsze może służyć radą w różnych kwestiach, wpływa też na większe zaangażowanie w wykonywane obowiązki i zachęca do szybszego wzięcia odpowiedzialności za swoje działania. Równie istotne jest posiadanie jednego, określonego opiekuna, gdyż dzięki temu można wyeliminować sytuacje, w których nowicjusz jest odsyłany coraz to do innej osoby, która z pewnością „wie lepiej”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim ta inicjatywa znacznie skraca czas, w którym nowo przyjęty pracownik jest niemal bezproduktywny. Pracownik w krótkim czasie może zapoznać się z rzeczywistymi oczekiwaniami pracodawcy, zasadami organizacji firmy oraz procedurami, więc nie traci już na to godzin przeznaczonych na zwykłą, wydajną pracę.

Zobacz:

Wpływ na wizerunek firmy

Pracodawcy doceniają także wpływ programu Induction Day na kształtowanie wizerunku firmy. Dzięki temu przedsięwzięciu potencjalni pracownicy będą uważali dane miejsce pracy za przyjazne dla nowo zatrudnionych. Pracownik, dla którego aklimatyzacja w nowym miejscu pracy przebiegła bezstresowo, może stać się ambasadorem swojej firmy i przekazywać jej pozytywny obraz w rozmowach z przyjaciółmi czy za pomocą serwisów społecznościowych. Induction Day jest zatem świetnym rozwiązaniem zarówno dla pracowników, którzy podejmują nowe zawodowe wyzwania, jak i pracodawców pragnących świadomie budować swój rynkowy wizerunek.

Zobacz: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA