REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialne finanse osobiste w oczach Polaków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, przeciętne wynagrodzenie w lipcu 2010 roku wyniosło 3 tys. 433 zł brutto. Oznacza to, że Polacy zarabiają coraz więcej. Czy są jednak bardziej odpowiedzialni w sferze finansów osobistych?

Raport „Sztuka odpowiedzialności” przygotowany przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie ING Życie udziela odpowiedzi na postawione pytania. Badanie jakościowe i ilościowe zrealizowane na reprezentatywnej próbie, pokazują jak Polacy rozumieją odpowiedzialne postawy w życiu codziennym i jak przekładają się one na sferę finansową. Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że co czwarty Polak (83%), uważa się za osobę odpowiedzialną finansowo.

REKLAMA

Finanse Polki i Polaka

REKLAMA

Odpowiedzialność finansowa kojarzy się przede wszystkim z zarabianiem pieniędzy i mądrym zarządzaniem budżetem domowym, które obejmuje m.in. planowanie przyszłych wydatków np. na emeryturze, jak również zabezpieczenie najbliższych na okoliczność choroby lub niespodziewanego wypadku. Co o odpowiedzialnej postawie w sferze finansów, mówią Polacy, a co Polki?

„Można teraz zarabiać i żyć, ale jeśli nie pomyślimy o tym, że po 50 latach nie będziemy w stanie fizycznie zarabiać, a jednak będziemy żyć i funkcjonować, to jest to nieodpowiedzialność finansowa” – twierdzi Martyna z Warszawy (31 lat).

„Odpowiedzialność finansowa to znaczy zarobić, żyć na bieżąco i odłożyć coś na przyszłość. Mądrze rozporządzać pieniędzmi” – powiedział Adam z Radomia (35 lat).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Odpowiedzialność finansowa to znaczy najpierw opłacić rachunki, potem odłożyć na utrzymanie rodziny, potem tą trzecią część wypłaty, jeżeli zostanie, przeznaczyć na jakieś rozrywki” – dodała Joanna z Radomia (33 lata).

Wyniki badań pokazują również, że w obszarze finansów panuje równouprawnienie płci. 76% respondentów wskazało, że kobiety są tak samo odpowiedzialne za zarabianie pieniędzy jak mężczyźni. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia rozdysponowywania zawartości portfela, aż 78% badanych stwierdziło że kobiety są w takim samym stopniu odpowiedzialne za rozsądne wydawanie pieniędzy jak mężczyźni. Natomiast co ciekawe, jako najważniejszy przejaw męskiej odpowiedzialności za najbliższych, respondenci wskazali zapewnianie rodzinie środków finansowych do życia.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Problem z odpowiedzialnością

Respondenci chętnie przyznają się do bycia odpowiedzialnym w sferze finansów, ale jednocześnie mają problem ze wskazaniem zachowań i decyzji określających ich jako osoby odpowiedzialne finansowe. Wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi były: planowanie i kontrola wydatków (32%), zarabianie pieniędzy na potrzeby swojej rodziny (17%) i życie codzienne – zakupy, rachunki (17%). Natomiast prawie co czwarta osoba (19%) nie potrafiła podać odpowiedzi na pytanie: „ W jakich sytuacjach w Pana(i) zachowaniu przejawia się bycie osobą odpowiedzialną finansowo?”. Nowe światło na tę sprawę rzucają odpowiedzi respondentów na pytanie, o odkładanie pieniędzy z myślą o przyszłości. Znaczna część - 40% badanych, zamiast odkładać pieniądze, woli przeznaczać je na konsumpcję, argumentując to tym, że nigdy i tak nie wiadomo co się stanie.

A jednak nowy telewizor…

REKLAMA

Badania ING Życie pokazują, że polskie społeczeństwo czuje się i chce być odpowiedzialne. Jednak pomiędzy deklaracjami, a rzeczywistym postępowaniem występuje rozdźwięk, zwłaszcza w sferze finansów. Polacy przyznają się do nierozważnych zachowań i decyzji finansowych. Co piąty badanych (21%) wskazał, że zdarzają mu się impulsywne, niepotrzebne zakupy. Mniej osób przyznało się do życia ponad stan, trwonienia pieniędzy (6%), rozrzutności (5%) i niepłacenia rachunków, rat, kredytów, pożyczek (4%).

„Większość z nas uważa się za osoby odpowiedzialne finansowo (zadeklarowało tak 83% Polaków), co przejawia się m.in. w planowaniu naszego budżetu, terminowym płaceniu rachunków i zarabianiu pieniędzy na potrzeby swoje i rodziny. Jednocześnie jednak blisko 40% Polaków deklaruje, że wolałoby wydać pieniądze na nowy telewizor niż je odłożyć z myślą o przyszłości, co pokazuje jak bardzo „deklaratywna” może być ta odpowiedzialność” – mówi Łukasz Bielewicz z MillwardBrown SMG/KRC.

Zobacz także: Kalkulator milionera

Postawa Polaków może być skutkiem niskiej świadomości w zakresie odpowiedzialności finansowej. W poprzednim systemie to państwo i jego instytucje ponosiły obowiązek odpowiedzialności za finansową przyszłość obywateli. Obecnie to indywidualne decyzje kształtują sytuację finansową jednostek. Konieczna jest zatem edukacja społeczeństwa. Słuszność tego stwierdzenia, potwierdzają odpowiedzi dot. rozumienia odpowiedzialności finansowej wśród grup z wyższym i zawodowym wykształceniem. Dla tych pierwszych odpowiedzialność finansowe to planowanie i kontrola wydatków oraz niezależność finansowa. Natomiast dla osób z wykształceniem zawodowym postawa ta była postrzegana jako zarabianie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb rodziny.

Informacje o badaniu

Badanie prowadzone było etapowo. Najpierw prowadzone były pogłębione badania jakościowe (tzw. fokusy – FGI oraz wywiady indywidualne – IDI). W badaniu udział wzięli mieszkańcy trzech miast: Warszawy, Katowic i Radomia, w wieku 25-50 lat. Łącznie przeprowadzono 8 fokusów i 12 wywiadów indywidualnych. Następnie przeprowadzono sondaż telefoniczny na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej w wieku 25-50 lat, o liczebności 1000 osób. Termin realizacji: kwiecień 2010. Agencja realizująca badanie: Instytut MillwardBrown SMG/KRC.

ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA