REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konflikt może motywować do pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Konflikt w miejscu pracy.
Konflikt w miejscu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Konflikty zdarzają się również w miejscu pracy. Atmosfera w pracy ma duże znaczenie dla osiągnięcia satysfakcji i poczucia spełnienia w życiu. W pracy spędzamy znaczną część naszego czasu, realizując karierę zawodową i dążąc do osiągnięcia sukcesów. W konfliktogennym środowisku znacznie trudniej osiągnąć wyznaczone założenia. Czy zawsze?

Nie z każdym nawiązuje się pozytywne relacje

Człowiek jako jednostka społeczna zmuszona jest do koegzystencji z ludźmi. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, niezastąpione są pozytywne relacje interpersonalne. Sami jesteśmy w stanie osiągnąć wiele, ale dzięki pomocy innym - znacznie więcej. W osobistej sferze naszego życia samodzielnie podejmujemy decyzje o tym, z kim rozmawiamy, kogo prosimy o pomoc, z kim się przyjaźnimy. W pracy zawodowej sytuacja jest trudniejsza - tutaj nie mamy wyboru. Podejmując nową pracę spotykamy się z  przypadkowymi ludźmi. Odgórnie przydzieleni zostajemy do konkretnego działu i zespołu współpracowników. Niejednokrotnie nawiązujemy bliższe znajomości, które przynoszą nam satysfakcję oraz są dla nas wsparciem w pokonywaniu trudności. Nie jesteśmy jednak w stanie takich relacji, nawiązać z wszystkimi. Każdy człowiek ma swoją osobowość, która niejednokrotnie staje się przeszkodą w budowaniu pozytywnych i owocnych relacji z współpracownikami.

REKLAMA

Konflikt konfliktowi nierówny

Gdy określona grupa osób musi ze sobą współpracować, by osiągnąć wspólny cel, niezwykle ważne jest zaangażowanie obu stron w tworzenie korzystnych i budujących relacji. Nierzadko jednak zdarza się, że z niektórymi osobami nie potrafimy stworzyć pomyślnej kooperacji. Konsekwencją może być powstanie destrukcyjnego konfliktu, który wpływa na efekt pracy całego zespołu. Różnice zdań i nieporozumienia to zjawiska całkowicie naturalne, które pojawiają się w każdym środowisku, nie tylko w miejscu pracy. Rozmowy, przekonywanie do swoich racji, a nawet sprzeczki mogą mieć także twórczy charakter, zwłaszcza jeżeli dotyczą one osób pracujących nad wspólnym przedsięwzięciem. W trakcie takich rozmów można wymyślić wiele ciekawych pomysłów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy owa twórcza rola dyskusji i nieporozumień zostaje zaprzepaszczona na rzecz nasilającego się konfliktu.

Zobacz: Jakie są pozytywne strony konfliktu?

Umiejętność pracy w zespole

REKLAMA

W ostatnim czasie bardzo popularne stało się pojęcie „pracy zespołowej”, czy „umiejętności pracy w grupie”. Nagminnie wpisujemy tę umiejętność w CV bądź listy motywacyjne. To niewątpliwie cenna cecha, ale czy aby na pewno szczera? Ludzie mają różne charaktery, które czasem wykluczają się przy wspólnej pracy. Nie jest możliwe stworzenie grupy, w której wszyscy jej członkowie mają te same priorytety, umiejętności i cele wykonywanej pracy. Dodatkowo, konflikt może pojawić się nie tylko na poziomie pracowników jednego zespołu, ale także na poziomie odmiennych interesów grupy i całej organizacji. Spory wynikają również z różnych priorytetów u menegerów różnych działów w firmie, czy też poziomie interesu organizacji i instytucji współpracujących.

Umiejętności radzenia sobie z trudnymi relacjami w pracy warto trenować na różnorodnych szkoleniach. Uczą one jak zmieniać je na lepsze oraz jak wykorzystać je do własnego rozwoju i rozwoju kariery zawodowej, a także wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizacji, w której się pracuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrajne konflikty

REKLAMA

W pracy spotykamy się z przeróżnymi trudnościami relacyjnymi, takimi jak rywalizacja, wygrana lub przegrana, krytyka, stawiane wymagania, egzekwowanie poleceń, praca zespołowa czy też konieczność przebywania z osobami, których nie lubimy. Często też my sami nie potrafimy tworzyć atmosfery sprzyjającej pracy. Jeżeli trudności jest dużo, a my nie umiemy sobie z nimi poradzić, może to skończyć się pojawieniem się syndromu wypalenia zawodowego. W skrajnych wypadkach zdarza się, że konflikt przeradza się w mobbing. Gdy przez dłuższy czas konflikt nie zostaje rozwiązany i zaczyna się nasilać, szybko przeradza się  w nękanie i prześladowanie.

Ofiara mobbingu - zaangażowany emocjonalnie w realizację swoich zadań pracownik - popada we frustrację i stres. Pogarsza się fizyczny i psychiczny stan takiej osoby, spada również jej efektywność. Dla lobbowanego pracownika ważne jest zwrócenie się do kogoś z prośbą o pomoc. W pierwszej kolejności o zrozumienie sytuacji, wsparcie emocjonalne i pomoc w rozwiązaniu problemu warto zwrócić się do rodziny, przyjaciół, kolegów z pracy czy przełożonych. Jeżeli okaże się to niewystarczające - do organizacji i stowarzyszeń przeciwdziałających mobbingowi. W miejscach tych uzyskać można informacje o prawach, które przysługują poszkodowanemu oraz pomoc psychologiczną.

Zobacz: Rozwiązywanie konfliktów -jak powinno się postąpić

Umiejętności interpersonalne kluczem do sukcesu

Steve Flannes, prelegent Vth International PMI Poland Chapter Congress, w jednym z wywiadów mówi, że najczęstsze źródła konfliktów znajdują się w zasobach ludzkich. Także słaba komunikacja interpersonalna oraz różnice kulturowe wpływają na powstanie konfliktu. Nieodłączną cechą menedżera powinny być umiejętności interpersonalne, które umożliwią mu dokładną ocenę norm obowiązujących w rozwiązywaniu sporów w danym środowisku, a następnie dostosowanie swoich umiejętności do otoczenia. Według Flannes’a konflikt najczęściej pojawia się w sytuacji złej organizacji pracy. Brak czasu, narastające obowiązki i zbliżające się terminy są dużym zagrożeniem. Należy wtedy wnikliwie obserwować pracę zespołu.

Zachowania pracowników często przejawiają symptomy pojawiającego się problemu – zaczynają narzekać, niezadowoleni są z siebie lub współpracowników, nie zauważają podobieństw wzajemnych stanowisk, w grupie pojawia się nieoficjalny przywódca, albo nie mając chęci rozwiązania problemu w zespole – informują o nim kierownika projektu. Dlatego też uważna obserwacja grupy może dostarczyć nam wielu cennych informacji.

Korzyści wynikające z konfliktu

Tendencją menedżerów jest postrzeganie konfliktu jedynie w negatywnym jego aspekcie, traktowanie go jako zagrożenie. W codziennej pracy wprowadza on zamieszanie i niepewność, ale wbrew pozorom może być często czynnikiem motywującym. Dzięki jego obecności, pracownicy wykazują się większą kreatywnością, zaangażowaniem oraz umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. To szansa dla lidera na lepsze poznanie ludzi, z którymi pracuje, ich osobowości i umiejętności, a co za tym idzie – lepszy i efektywniejszy podział obowiązków w przyszłości.

Pamiętajmy, że nie każdego musimy lubić, ale każdego powinniśmy tolerować i traktować z szacunkiem. Relacje interpersonalne w pracy odgrywają kluczową rolę, zwłaszcza w wydajności i efektywności całego zespołu, jak i pojedynczych jednostek. Szanując nawzajem swoje zdanie, nie dążąc do realizacji jedynie swoich racji, a także słuchając innych działamy budująco na cały zespół.

Zobacz serwis: Zarządzanie konfliktami

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA