REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konflikt może motywować do pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Konflikt w miejscu pracy.
Konflikt w miejscu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Konflikty zdarzają się również w miejscu pracy. Atmosfera w pracy ma duże znaczenie dla osiągnięcia satysfakcji i poczucia spełnienia w życiu. W pracy spędzamy znaczną część naszego czasu, realizując karierę zawodową i dążąc do osiągnięcia sukcesów. W konfliktogennym środowisku znacznie trudniej osiągnąć wyznaczone założenia. Czy zawsze?

Nie z każdym nawiązuje się pozytywne relacje

Człowiek jako jednostka społeczna zmuszona jest do koegzystencji z ludźmi. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, niezastąpione są pozytywne relacje interpersonalne. Sami jesteśmy w stanie osiągnąć wiele, ale dzięki pomocy innym - znacznie więcej. W osobistej sferze naszego życia samodzielnie podejmujemy decyzje o tym, z kim rozmawiamy, kogo prosimy o pomoc, z kim się przyjaźnimy. W pracy zawodowej sytuacja jest trudniejsza - tutaj nie mamy wyboru. Podejmując nową pracę spotykamy się z  przypadkowymi ludźmi. Odgórnie przydzieleni zostajemy do konkretnego działu i zespołu współpracowników. Niejednokrotnie nawiązujemy bliższe znajomości, które przynoszą nam satysfakcję oraz są dla nas wsparciem w pokonywaniu trudności. Nie jesteśmy jednak w stanie takich relacji, nawiązać z wszystkimi. Każdy człowiek ma swoją osobowość, która niejednokrotnie staje się przeszkodą w budowaniu pozytywnych i owocnych relacji z współpracownikami.

REKLAMA

Konflikt konfliktowi nierówny

Gdy określona grupa osób musi ze sobą współpracować, by osiągnąć wspólny cel, niezwykle ważne jest zaangażowanie obu stron w tworzenie korzystnych i budujących relacji. Nierzadko jednak zdarza się, że z niektórymi osobami nie potrafimy stworzyć pomyślnej kooperacji. Konsekwencją może być powstanie destrukcyjnego konfliktu, który wpływa na efekt pracy całego zespołu. Różnice zdań i nieporozumienia to zjawiska całkowicie naturalne, które pojawiają się w każdym środowisku, nie tylko w miejscu pracy. Rozmowy, przekonywanie do swoich racji, a nawet sprzeczki mogą mieć także twórczy charakter, zwłaszcza jeżeli dotyczą one osób pracujących nad wspólnym przedsięwzięciem. W trakcie takich rozmów można wymyślić wiele ciekawych pomysłów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy owa twórcza rola dyskusji i nieporozumień zostaje zaprzepaszczona na rzecz nasilającego się konfliktu.

Zobacz: Jakie są pozytywne strony konfliktu?

Umiejętność pracy w zespole

REKLAMA

W ostatnim czasie bardzo popularne stało się pojęcie „pracy zespołowej”, czy „umiejętności pracy w grupie”. Nagminnie wpisujemy tę umiejętność w CV bądź listy motywacyjne. To niewątpliwie cenna cecha, ale czy aby na pewno szczera? Ludzie mają różne charaktery, które czasem wykluczają się przy wspólnej pracy. Nie jest możliwe stworzenie grupy, w której wszyscy jej członkowie mają te same priorytety, umiejętności i cele wykonywanej pracy. Dodatkowo, konflikt może pojawić się nie tylko na poziomie pracowników jednego zespołu, ale także na poziomie odmiennych interesów grupy i całej organizacji. Spory wynikają również z różnych priorytetów u menegerów różnych działów w firmie, czy też poziomie interesu organizacji i instytucji współpracujących.

Umiejętności radzenia sobie z trudnymi relacjami w pracy warto trenować na różnorodnych szkoleniach. Uczą one jak zmieniać je na lepsze oraz jak wykorzystać je do własnego rozwoju i rozwoju kariery zawodowej, a także wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizacji, w której się pracuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrajne konflikty

REKLAMA

W pracy spotykamy się z przeróżnymi trudnościami relacyjnymi, takimi jak rywalizacja, wygrana lub przegrana, krytyka, stawiane wymagania, egzekwowanie poleceń, praca zespołowa czy też konieczność przebywania z osobami, których nie lubimy. Często też my sami nie potrafimy tworzyć atmosfery sprzyjającej pracy. Jeżeli trudności jest dużo, a my nie umiemy sobie z nimi poradzić, może to skończyć się pojawieniem się syndromu wypalenia zawodowego. W skrajnych wypadkach zdarza się, że konflikt przeradza się w mobbing. Gdy przez dłuższy czas konflikt nie zostaje rozwiązany i zaczyna się nasilać, szybko przeradza się  w nękanie i prześladowanie.

Ofiara mobbingu - zaangażowany emocjonalnie w realizację swoich zadań pracownik - popada we frustrację i stres. Pogarsza się fizyczny i psychiczny stan takiej osoby, spada również jej efektywność. Dla lobbowanego pracownika ważne jest zwrócenie się do kogoś z prośbą o pomoc. W pierwszej kolejności o zrozumienie sytuacji, wsparcie emocjonalne i pomoc w rozwiązaniu problemu warto zwrócić się do rodziny, przyjaciół, kolegów z pracy czy przełożonych. Jeżeli okaże się to niewystarczające - do organizacji i stowarzyszeń przeciwdziałających mobbingowi. W miejscach tych uzyskać można informacje o prawach, które przysługują poszkodowanemu oraz pomoc psychologiczną.

Zobacz: Rozwiązywanie konfliktów -jak powinno się postąpić

Umiejętności interpersonalne kluczem do sukcesu

Steve Flannes, prelegent Vth International PMI Poland Chapter Congress, w jednym z wywiadów mówi, że najczęstsze źródła konfliktów znajdują się w zasobach ludzkich. Także słaba komunikacja interpersonalna oraz różnice kulturowe wpływają na powstanie konfliktu. Nieodłączną cechą menedżera powinny być umiejętności interpersonalne, które umożliwią mu dokładną ocenę norm obowiązujących w rozwiązywaniu sporów w danym środowisku, a następnie dostosowanie swoich umiejętności do otoczenia. Według Flannes’a konflikt najczęściej pojawia się w sytuacji złej organizacji pracy. Brak czasu, narastające obowiązki i zbliżające się terminy są dużym zagrożeniem. Należy wtedy wnikliwie obserwować pracę zespołu.

Zachowania pracowników często przejawiają symptomy pojawiającego się problemu – zaczynają narzekać, niezadowoleni są z siebie lub współpracowników, nie zauważają podobieństw wzajemnych stanowisk, w grupie pojawia się nieoficjalny przywódca, albo nie mając chęci rozwiązania problemu w zespole – informują o nim kierownika projektu. Dlatego też uważna obserwacja grupy może dostarczyć nam wielu cennych informacji.

Korzyści wynikające z konfliktu

Tendencją menedżerów jest postrzeganie konfliktu jedynie w negatywnym jego aspekcie, traktowanie go jako zagrożenie. W codziennej pracy wprowadza on zamieszanie i niepewność, ale wbrew pozorom może być często czynnikiem motywującym. Dzięki jego obecności, pracownicy wykazują się większą kreatywnością, zaangażowaniem oraz umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. To szansa dla lidera na lepsze poznanie ludzi, z którymi pracuje, ich osobowości i umiejętności, a co za tym idzie – lepszy i efektywniejszy podział obowiązków w przyszłości.

Pamiętajmy, że nie każdego musimy lubić, ale każdego powinniśmy tolerować i traktować z szacunkiem. Relacje interpersonalne w pracy odgrywają kluczową rolę, zwłaszcza w wydajności i efektywności całego zespołu, jak i pojedynczych jednostek. Szanując nawzajem swoje zdanie, nie dążąc do realizacji jedynie swoich racji, a także słuchając innych działamy budująco na cały zespół.

Zobacz serwis: Zarządzanie konfliktami

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA