REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Znak towarowy, Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dlaczego warto opracować i zastrzec znak towarowy? Jaka forma znaku towarowego daje najszerszą ochronę prawną?

Często nawet właściciele uznanych marek nie są przekonani co do wartości, jaką niesie za sobą  posiadanie wyróżniającego się znaku towarowego, a tym bardziej do jego rejestracji. Twierdzą często, że „ich usługi / towary same się obronią”, dlatego kładą nacisk na jakość towaru i poziom obsługi klienta, a nie na zajmowanie się tworzeniem i ochroną znaków, które mogłyby wyróżniać je lub ich samych. Skutkiem tego podejścia jest często brak znaku towarowego, który mógłby charakteryzować towary lub usługi, posiadanie przez przedsiębiorcę znaku mało charakterystycznego i odstającego standardem opracowania od obecnych trendów lub też znaku niezarejestrowanego. Jakie korzyści niesie dołożenie staranności w tym względzie? 

Wynalazek pod ochroną, czyli po co firmom patent i jak go zdobyć

Do Urzędu Patentowego RP rokrocznie wpływa ponad 4 tys. wniosków o udzielenie patentu na wynalazek. Najwięcej, bo blisko połowa zgłoszeń pochodzi od podmiotów sektora gospodarki. Drugie wysokie miejsce zajmują wnioski o ochronę patentową składane przez szkoły wyższe i to one najczęściej, bo w 70 proc. przypadków, rozpatrywane są pozytywnie. Dla porównania, firmom patent udzielany jest średnio na co drugi zgłoszony wynalazek. Jak wskazują specjaliści od ochrony własności intelektualnej ta statystyka mogłaby wyglądać lepiej, gdyby zgłaszający korzystali z profesjonalnego wsparcia i odpowiednio opisywali swoje rozwiązania. Oto przykłady dobrych praktyk oraz wskazówki, gdzie polskie firmy mogą zasięgnąć doradztwa, aby właściwie chronić swoje nowatorskie projekty.

Dotacje na rejestrację znaku towarowego w 2023 roku - jak zdobyć?

Chcesz zastrzec znak towarowy swojej marki? To dobry moment. Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75%. Ruszyła kolejna edycja dofinansowań z EUIPO. Ilość środków jest ograniczona, a dotacje przyznawane są zgodnie z zasadą: kto pierwszy, ten lepszy. Kto może skorzystać z dofinansowania? Jak je zdobyć? Jakie są zasady? Wyjaśniamy w artykule. 

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Cena jest niska w porównaniu do strat, które możemy ponieść, gdy tego nie zrobimy.

REKLAMA

6 korzyści z rejestracji znaku towarowego

Jakie korzyści zapewnia rejestracja znaku towarowego? To inwestycja w Twoją markę. Przez brak rejestracji znaku towarowego, możesz z dnia na dzień stracić to, na co pracowałeś latami.

Dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego - kto pierwszy, ten lepszy

Myślisz o zastrzeżeniu znaku towarowego swojej marki? Nie znajdziesz lepszego momentu! Do połowy grudnia możesz zaoszczędzić nawet do 75% na opłatach urzędowych. To oznacza, że ochrona Twojej marki będzie kosztować niecałe 40 zł rocznie. Sprawdź, czy możesz skorzystać z dofinansowania Funduszu dla MŚP The Ideas Powered for Business.

Jak zbudować zaufanie wśród klientów i zwiększyć zyski?

Lojalny klient to prawdziwy skarb dla każdego przedsiębiorcy. Kupuje więcej, wybiera droższe produkty, poleca firmę swoim znajomym i rodzinie. Dzięki zbudowaniu zaufania wśród klientów, firmy rozwijają sprzedaż i zarabiają więcej. Lojalni klienci zwiększają zyski od 25 do nawet 95%. Warto zadbać o odpowiednie relacje, żeby otworzyć swojej marce furtkę do większych zarobków. Jak zbudować zaufanie? Jednym ze sposobów jest rejestracja znaku towarowego. ® to niewątpliwy symbol prestiżu.

Jak obniżyć koszty reklamy w Google Ads?

Jak obniżyć koszty reklamy w Google Ads i docierać do większej liczby zainteresowanych Twoją ofertą klientów? Znamy na to dobry sposób! Wystarczy zarejestrować znak towarowy w urzędzie patentowym, a koszt kliknięcia w reklamę może zmniejszyć się nawet o złotówkę. Jak to możliwe? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Kradzież patentów legalna w Rosji. Ochrona znaków towarowych zagrożona?

IDEA zamiast IKEA, a Wujek Wania zastąpi McDonald's? Rosja mści się na krajach zachodnich za wycofanie swoich biznesów z jej terytorium. Jednym dekretem rosyjskie władze zalegalizowały kradzież patentów z kilkudziesięciu krajów. Nowe prawo uderza w zachodnie technologie i pozwala na korzystanie z ich dorobku. Czy Rosja pójdzie o krok dalej i zatwierdzi również bezkarne wykorzystywanie zastrzeżonych znaków towarowych?

Dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego w 2022 r.

Czy wiesz, że w 2022 r. możesz zyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego? Fundusz MŚP The Ideas Powered for Business przyznaje całkiem spore dotacje. Kto może z nich skorzystać? Jakie korzyści przynosi rejestracja znaku? Jakie zagrożenia czekają tych, którzy zlekceważą tę kwestię? Wyjaśniamy w artykule.

Wybrane „nowe” znaki towarowe - wymogi formalne rejestracji

Znak towarowy może stanowić istotną wartość w majątku przedsiębiorstwa. Jakie „nowe” znaki towarowe można obecnie zarejestrować?

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego - dlaczego i kiedy trzeba przeprowadzić?

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Już na etapie pomysłu wprowadzania nowej marki na rynek, wybierania nazwy, pod jaką będziemy działać czy domeny internetowej warto jest pomyśleć o przyszłości. W tym celu dobrze jest „zbadać” czy nowa marka ma szansę na uzyskanie prawnej ochrony w postaci rejestracji znaku towarowego. Co istotniejsze należy też zweryfikować czy wchodząc z nią na rynek nie dojdzie do złamania prawa i naruszenia praw innych podmiotów.

UOKiK: Jakie są zasady karania za praktyki ograniczające konkurencję?

UOKiK przedstawił zaktualizowane wyjaśnienia w sprawie nakładania kar na przedsiębiorców za praktyki naruszające konkurencję. Przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, w jaki sposób obliczane są sankcje za złamanie przepisów.

Zmowa na rynku fitness. Ponad 32 mln kary

Ograniczenie konkurencji i podział rynku - za te działania prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł na największe sieci fitness, w tym spółkę Benefit Systems, operatora kart MultiSport.

Jak być o krok przed konkurencją?

Obserwacja konkurencji jest ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców, zwłaszcza w dobie pandemii. Wymaga ona umiejętności wyciągania wniosków, systematyczności i trafnych spostrzeżeń. Czy można być na prowadzeniu? Jak zostawiać konkurencję zawsze daleko w tyle?

Kary dla menedżerów za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję

Nie tylko firmom grożą sankcje za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję - przepisy dopuszczają nakładanie kar finansowych do wysokości 2 mln zł także na osoby zarządzające, które umyślnie dopuściły do zawarcia porozumień ograniczających konkurencję.

Firmy poszkodowane przez porozumienia ograniczające konkurencje mogą walczyć o odszkodowania

Pozwy mogą dotyczyć m.in. praktyk zakazanych w przepisach polskich i unijnych - porozumień ograniczających konkurencję, czy nadużywania pozycji dominującej.

Znak towarowy to cenna wartość przedsiębiorstwa. Sprawdź jak można go chronić

Unijny znak towarowy ma charakter jednolity we wszystkich państwach członkowskich UE. Ochrona unijnego znaku towarowego trwa 10 lat i może być przedłużana na dalsze okresy 10-letnie. Może to zatem trwać właściwie w nieskończoność.

Podróbki towarów w UE 2020 - raport EUIPO

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) poinformowała 9 czerwca 2020 r., że co roku budżety państw w całej UE tracą 63,8 mld PLN dochodów z powodu podrabianych towarów. Najnowsze dane szacunkowe ujawniają skalę utraconych dochodów budżetowych państw z powodu podrabiania towarów. Wartość utraconej sprzedaży w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Polsce wynosi 1,942 mld złotych. W coraz większym stopniu związki z handlem towarami podrobionymi mają zorganizowane grupy przestępcze.

Ochrona znaków towarowych zgłoszonych przez Gretę Thunberg - komentarz ekspercki

Ochrona nazwiska z wykorzystaniem znaku towarowego nie jest zjawiskiem nowym, ani też niecodziennym. Mecenas Maciej Priebe, rzecznik patentowy, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy zwraca uwagę na zaskakujący zakres ochrony znaków towarowych zgłoszonych przez Gretę Thunberg.

Brexit a ochrona własności intelektualnej - jak przygotować się do zmian?

Brexit będzie miał znaczący wpływ na przedsiębiorców. Chociaż okres przejściowy potrwa co najmniej do końca 2020 r., warto już teraz podjąć decyzje co do strategii zarządzania prawami IP w przedsiębiorstwie.

Symbol marihuany nie może być zarejestrowany jako unijny znak towarowy

Sąd Unii Europejskiej orzekł w wyroku z 12 grudnia 2019 r. (sygn. T-683/18), że oznaczenie graficzne przywołujące marihuanę nie może, zgodnie z aktualnym stanem prawa, zostać zarejestrowane jako unijny znak towarowy. Oznaczenie takie jest sprzeczne z porządkiem publicznym.

Specjalne sądy rozstrzygną spory dotyczące praw własności intelektualnej

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Znak towarowy ma coraz większy wpływ na wartość przedsiębiorstwa

Znak towarowy oraz prawidłowa jego ochrona ma ogromny wpływ na wartość przedsiębiorstwa. Warto zatem zastanowić się nad mechanizmem budowania silnej marki oraz czynnikami, które wpływają bezpośrednio na wartość zasobów intelektualnych firmy.

Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?

Postęp technologiczny wymusił nowelizację przepisów dotyczących znaków towarowych

16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.

Nowe prawo własności przemysłowej 2019

Szykują się zmiany w prawie własności przemysłowej. Nowe prawo zmienia m.in. definicję znaku towarowego.

Zmiany w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 2018

4 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Dostosowuje ona polskie regulacje do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem.

Jak i dlaczego zarejestrować znak towarowy

Rozpoczynam działalność gospodarczą - produkcję materiałów biurowych. Wymyśliłem nazwę i logo. Chcę być rozpoznawalny wśród klientów. Słyszałem, że powinienem zarejestrować znak towarowy, ale nie bardzo wiem, co nim jest: nazwa, logo, jakiś slogan? Czy rejestracja jest konieczna?

Zwiększenie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa

Do opiniowania trafił projekt noweli ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zakłada on m.in. zwiększenie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, którą stanowią informacje techniczne czy organizacyjne.

Wzrost cen niektórych produktów może być wynikiem nieuczciwych praktyk handlowych

100 dni obowiązuje ustawa o przewadze kontraktowej, której celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca. UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Jak zarejestrować znak towarowy w 2017 r.?

Procedura rejestracji znaku towarowego jest uregulowana w ustawie Prawo własności przemysłowej. Warto wiedzieć jakie zmiany w tej sprawie weszły w życie w 2016 r. i jak ułatwiły przedmiotową rejestrację.

Znaki towarowe i ich ochrona

Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?

Umowa licencyjna na znak towarowy - prawa i obowiązki stron umowy

W przypadku umowy licencyjnej na używanie znaku towarowego, strony umowy same mogą kształtować swoje prawa i obowiązki, m.in. kwestię wysokości i sposobu liczenia opłat licencyjnych. Jakie są główne prawa i obowiązki licencjodawcy oraz licencjobiorcy?

Wylewanie piwa czynem nieuczciwej konkurencji

Swego czasu bardzo głośną w mediach, również tych społecznościowych, była sprawa wylewania piwa marki Ciechan przez warszawską księgarnio-kawiarnię Wrzenie Świata w reakcji na – w jej ocenie – homofobiczne wypowiedzi właściciela browaru. W sprawie zapadł już nieprawomocny wyrok – Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że Fundacja Instytut Reportażu, prowadząca lokal, dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji, który miał polegać na bezprawnym nakłanianiu osób trzecich do niedokonywania zakupu piwa Ciechan. Czy w ten sposób została ograniczona wolność słowa, jak podkreślają niektórzy?

Znaki towarowe - nowe przepisy w 2016 r.

23 marca 2016 r. weszły w życie przepisy nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 z 16 grudnia 2015 r., które zmienia przepisy dotyczące wspólnotowych znaków towarowych. Czego konkretnie dotyczą zmiany?

Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową.

Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika?

Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa?

Udzielanie patentów na wynalazki będzie prostsze

Prezydent podpisał nowelę Prawa własności przemysłowej, która reguluje udzielanie patentów na wynalazki, przyznawanie praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe. Zmiany ponadto upraszczają procedury postępowania przed Urzędem Patentowym, co w znacznym stopniu usprawni komunikację pomiędzy stronami a Urzędem.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi.

Kolizje między firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym - cz. IV

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Zmowy przetargowe są jednym z najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Przedsiębiorca może być posądzony o zawarcie takiej zmowy, jeżeli uzgodni warunki składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

Funkcje znaku towarowego

Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.

Informacja o kraju pochodzenia tylko na niektórych produktach

Komisja Europejska oceniła, że koszty umieszczania na etykietach niektórych produktów żywnościowych informacji o kraju pochodzenia mogą przewyższać korzyści z takiego rozwiązania. Wobec tego uznano, że najlepszym rozwiązaniem byłaby dobrowolność umieszczania takiej informacji.

REKLAMA