REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wylewanie piwa czynem nieuczciwej konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Dąbroś
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Piwo/ Fot. Fotolia
Piwo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Swego czasu bardzo głośną w mediach, również tych społecznościowych, była sprawa wylewania piwa marki Ciechan przez warszawską księgarnio-kawiarnię Wrzenie Świata w reakcji na – w jej ocenie – homofobiczne wypowiedzi właściciela browaru. W sprawie zapadł już nieprawomocny wyrok – Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że Fundacja Instytut Reportażu, prowadząca lokal, dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji, który miał polegać na bezprawnym nakłanianiu osób trzecich do niedokonywania zakupu piwa Ciechan. Czy w ten sposób została ograniczona wolność słowa, jak podkreślają niektórzy?

Sąd Okręgowy w Warszawie argumentował, że  bojkot piwa nie służył żadnemu celowi społecznemu – a więc był nieuzasadniony. Bojkot mógłby być uzasadniony (i jednocześnie – legalny), gdyby służył określonemu celowi społecznemu. Sąd zauważył także, że nie można utożsamiać Marka Jakubiaka i spółki, którą kieruje – są to dwa różne podmioty. Nie można zaś spółce przypisywać poglądów wyrażonych prywatnie przez prezesa. Na razie nie znamy jeszcze pełnego uzasadnienia przedmiotowego wyroku, więc musimy opierać się w tym zakresie na doniesieniach medialnych.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa analizowana była w oparciu o przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, której nadrzędnym celem jest ochrona przedsiębiorców przed nieuczciwymi działaniami innych przedsiębiorców. Jedna z norm wysłowionych w ustawie brzmi: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez nakłanianie osób trzecich do niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców”. Czyn ten określa się w literaturze właśnie mianem nakłaniania do bojkotu. Jakie są najważniejsze przesłanki uznania nakłaniania do bojkotu za czyn nieuczciwej konkurencji?

Zobacz również: Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

W nakłanianiu do bojkotu uczestniczą trzy podmioty: przedsiębiorca nakłaniający do bojkotu, podmiot bojkotujący oraz przedsiębiorca bojkotowany. Z bojkotem jako czynem nieuczciwej konkurencji mamy do czynienia, jeżeli chodzi o świadome działanie, zmierzające do wywołania skutku zamierzonego przez nakłaniającego. Podmiotami nakłanianymi mogą być oczywiście nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci.

REKLAMA

Oczywiste przy tym jest, że rozróżnienie pomiędzy zakazanym nakłanianiem do bojkotu a dozwolonym rozpowszechnianiem informacji lub opinii o produktach lub usługach innego przedsiębiorcy jest trudne do przeprowadzenia. Wskazuje się trafnie w doktrynie, iż dozwolone będzie nakłanianie niewykraczające poza granice zagwarantowanej konstytucyjnie wolności słowa. Co do zasady, rozpowszechnianie w rzetelnej formie prawdziwych informacji jest więc dozwolone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, nakłanianie do niekupowania określonych produktów musi mieć na celu utrudnianie dostępu do rynku. Cel zakazanego bojkotu ma charakter biznesowy, a więc zmierza do ograniczenia lub wyeliminowania możliwości działania danych podmiotów na rynku – poprzez odizolowanie ich od możliwości sprzedaży swoich produktów. Aby bojkot był czynem nieuczciwej konkurencji, musi wystąpić się bowiem skutek ekonomiczny w postaci utrudnienia dostępu do rynku spowodowanego nakłanianiem. Co bardzo ważne – wydaje się, że poza zakresem czynu nieuczciwej konkurencji znajdują się inne formy bojkotu, takie jak bojkot z przyczyn politycznych bądź społecznych.

Ważna rzecz – wedle trafnego poglądu, nawoływanie do bojkotu musi być dokonane przez taki podmiot i dokonywane takimi działaniami, które realnie może wywołać skutek w postaci bojkotu. Prezentowany jest jednak pogląd odmienny – głoszący, że czynu nieuczciwej konkurencji może się dopuścić również podmiot, który faktycznie nie jest w stanie wywołać zamierzonego skutku.

Podnosi się także słusznie, że zakwalifikowanie nakłaniania do bojkotu jako czynu nieuczciwej konkurencji musi być poprzedzone ustaleniem, że działania nakłaniającego są sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami (jak każdy czyn nieuczciwej konkurencji).

Warto także podkreślić, że podobne (a nawet bardzo podobne) bojkoty miały miejsce choćby w USA. Organizacje LGBT bojkotowały już makaron Barilla, restauracje Chick-fill-A oraz sklepy Target – w proteście przeciwko wypowiedziom oraz czynom osób zarządzających tymi podmiotami. Z drugiej strony, także chrześcijańskie Stowarzyszenie Amerykańskich Rodzin bojkotowało samochody Forda z powodu tego, że reklamy tego przedsiębiorcy były kierowane wprost do społeczności LGBT. Bojkot zakończył się dopiero zobowiązaniem Forda m.in. do zaprzestania dokonywania darowizn pieniężnych na rzecz organizacji LGBT oraz udostępniania samochodów Forda na potrzeby manifestacji organizowanych przez ten ruch.

W przedmiotowej sprawie opinię amicus curiae wydała nawet Helsińska Fundacja Praw Człowieka – możemy tam m.in. przeczytać, że „Bojkot wykorzystywany jako środek do wyrażenia stanowiska o kwestiach politycznych (światopoglądowych) lub o problemach istotnych dla debaty publicznej podlega szerokiej ochronie i nie powinien być tłumiony pod pretekstem ochrony interesów ekonomicznych przedsiębiorców, których taki protest dotyczy”. Według HFPC, symboliczna wypowiedź (w postaci wylewania piwa) Fundacji Instytut Reportażu jest wypowiedzią polityczną lub dotyczącą ważnego zagadnienia publicznego i podlega najsilniejszej ochronie konstytucyjnej i konwencyjnej.

Ocena przedmiotowego wyroku zależy w istocie od tego, co ustalił sąd, jeżeli idzie o sferę motywacji i pobudek Fundacji Instytut Reportażu. Dodatkowo sąd musiał wziąć pod uwagę to, czy aby wylewanie piwa nie było jedynie manifestacją poglądów politycznych czy społecznych. Czy forma ekspresji w postaci wylewania piwa była motywowana pobudkami czysto ekonomicznymi, czy stanowiła wypowiedź o charakterze światopoglądowym? Jeżeli zostało wykazane, że Fundacja działała w celu zaszkodzenia przedsiębiorcy, a nie w celu zwrócenia uwagi na pewne ważne zagadnienia publiczne – wyrok zapewne jest słuszny. Z kompleksową oceną jednakże należy się wstrzymać do czasu pisemnego uzasadnienia wyroku.

Mateusz Dąbroś

Aplikant adwokacki. Specjalista z zakresu prawa umów handlowych, prawa spółek kapitałowych oraz prawa antymonopolowego związany z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy. W kręgu jego zainteresowań znajdują się zagadnienia związane z działalnością organów spółek kapitałowych, w tym w szczególności z podejmowanymi przez nie uchwałami. Pracuje obecnie nad rozprawą doktorską dotyczącą struktury zarządzania i kontroli nad funduszem inwestycyjnym.

Autor bloga na temat konstruowania, wykonywania oraz rozwiązywania umów zobowiązaniowych – umowny.pl, a także autor bloga poświęconego tematyce ochrony konkurencji i konsumentów – konkurencyjny.pl

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA