REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wzrost cen niektórych produktów może być wynikiem nieuczciwych praktyk handlowych

100 dni obowiązuje ustawa o przewadze kontraktowej, której celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca. UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

Wylewanie piwa czynem nieuczciwej konkurencji

Swego czasu bardzo głośną w mediach, również tych społecznościowych, była sprawa wylewania piwa marki Ciechan przez warszawską księgarnio-kawiarnię Wrzenie Świata w reakcji na – w jej ocenie – homofobiczne wypowiedzi właściciela browaru. W sprawie zapadł już nieprawomocny wyrok – Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że Fundacja Instytut Reportażu, prowadząca lokal, dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji, który miał polegać na bezprawnym nakłanianiu osób trzecich do niedokonywania zakupu piwa Ciechan. Czy w ten sposób została ograniczona wolność słowa, jak podkreślają niektórzy?

Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową.

Zmiana praktyk firm wypożyczających samochody

Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnych, zgodnie z którymi konsument otrzyma czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, przejrzystszą informację o wszystkich obowiązkowych opłatach i dodatkowych kosztach, a także mają być wprowadzone bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu.

REKLAMA

Pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – stanowisko TK

16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców?

Prawo antymonopolowe 2015 r.

18 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem nowelizacji jest zmiana prawa antymonopolowego. Zmiany dotyczą kontroli koncentracji oraz wprowadzają instytucję leniency plus. Jak zmieni się prawo antymonopolowe w 2015 roku?

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Zwolnienie z obowiązku dokonywania powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Powiadomienie o produkcie niebezpiecznym jest obowiązkowe zarówno dla producentów, jak i dystrybutorów w uzasadnionych przypadkach. Są jednak sytuacje, kiedy zgłoszenie nie jest wymagane. Kiedy nie ma obowiązku dokonywania powiadomienia?

REKLAMA

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu?

Każdy producent powinien przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie dla życia bądź zdrowia konsumentów to należy poinformować o tym fakcie odpowiedni urząd. Jakich zasad muszą przestrzegać producenci, aby ich produkty były bezpieczne?

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia?

Jakie porozumienia są wyjęte spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję?

Spod zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję wyłączone są porozumienia o charakterze specjalistycznym i badawczo – rozwojowym. Jakie dokładnie porozumienia korzystają z takiego wyłączenia?

Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Przedsiębiorcy zaangażowani w nielegalne zmowy cenowe od stycznia 2015 roku będą zagrożeniu dużo wyższymi karami. Po nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

W prawie konkurencji rozróżnia się porozumienia pionowe (wertykalne) oraz poziome (horyzontalne). Czynnikiem rozróżniającym te porozumienia jest położenie strony danego porozumienia wobec innych stron łańcucha produkcyjnego. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje porozumień i jaki ma to wpływ na rynek konkurencji?

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Niedozwolone zmowy cenowe są zabronione na podstawie prawa europejskiego i polskiego. Wątpliwości pojawiają się jednak przy rozważaniu, czy zabronione jest samo zawieranie takich porozumień, czy tez istotne jest ziszczenie się zamierzonego w nich skutku. Czy dla oceny porozumienia cenowego istotne jest by wywołało ono zamierzony skutek?

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na jej podstawie przedsiębiorca sam będzie mógł się zwrócić do UOKiK o dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym i liczyć na jej 10-proc. obniżkę.

Ochrona znaku towarowego

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Przedsiębiorcy stracą na upublicznieniu informacji o działalności firmy

Nowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów proponuje wiele rozwiązań, które są niekorzystne dla przedsiębiorców. Jakie zmiany są planowane?

Polska Wódka określona ustawowo

Polska wódka, której nowa definicja wchodzi właśnie w życie mocą ustawy, jest jedyną polską produktową marką globalną, cenioną od pokoleń na rynkach całego świata i jednocześnie silnie kojarzoną z Polską.

Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi

Komisja Europejska zaprezentowała szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych grożących przedsiębiorcom. Jakie działania mają uchronić przedsiębiorców przed oszustwami marketingowymi?

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona.

UOKiK kontroluje politykę cenową przedsiębiorców

Polityka cenowa przedsiębiorcy nie może zmierzać do eliminacji lub ograniczenia konkurencji w drodze porozumienia z innym przedsiębiorcą. UOKiK ma prawo do zbadania polityki cenowej firmy.

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji.

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Granice zmowy cenowej

Czynnikiem przesądzającym o istnieniu między przedsiębiorcami zmowy cenowej jest zawarcie jakiegoś rodzaju porozumienia. Sam fakt oferowania produktu czy usługi po tej samej cenie co konkurencja nie świadczy o istnieniu kartelu cenowego, może jednak stać się powodem wszczęcia przeciwko przedsiębiorcom postępowania antymonopolowego.

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową.

Jak czytać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza generalny zakaz stosowania takich praktyk przez przedsiębiorcę oraz klasyfikuje poszczególne zachowania rynkowe. Złożona systematyka wprowadzona przez ustawę sprawia jednak, że zarówno konsumenci, jak i sami przedsiębiorcy mają niekiedy problem z oceną charakteru danej praktyki.

Praktyki banków naruszające zbiorowe interesy konsumentów

W polskim sektorze bankowym dominują duże banki, dysponujące rozległym zapleczem kadrowym równoznacznym z dostępem do specjalistycznej wiedzy ekonomicznej i prawniczej. W relacjach z konsumentami, często niebędącymi w stanie w pełni zrozumieć treści podpisywanej umowy, banki wykorzystują swoją uprzywilejowaną pozycję, co w pewnych okolicznościach może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej.

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana.

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Przedsiębiorca często wchodzi w stosunki prawne z konsumentem, a więc podmiotem, który dokonuje transakcji w celu niezwiązanym z własną działalnością zawodową lub gospodarczą. Tak jest między innymi w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Zasady prowadzenia sprzedaży konsumenckiej są określane przepisami prawa. Nie mają one jednak zastosowania do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości.

Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji precyzuje różnego rodzaju czyny nieuczciwej konkurencji, czyli działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które mogą powodować szkodę u kontrahentów lub klientów.

Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji

Prowadzenie działalności gospodarczej, choć co do zasady jest swobodne, podlega też różnym ograniczeniom. Jednym z takich ograniczeń jest zakaz działań, które stanowią czyny nieuczciwej konkurencji. O tym, czym są i jakie są ich rodzaje traktuje ustawa o zapobieganiu nieuczciwej konkurencji.

Określenie właściwej delegatury UOKiK - wskazówki

Określenie właściwości delegatur tylko z pozoru wydaje się łatwe. Oczywiście nie ma problemu, jeśli sprawa i przedsiębiorcy pochodzą z jednego województwa. Jednak co w sytuacji, gdy sprawę można zakwalifikować do kilku delegatur?

Jak określić właściwość delegatur UOKiK

Podział Urzędu na centralę w dziewięć delegatur jest przede wszystkim próbą usprawnienia funkcjonowania organów oraz toczących się postępowań. Większość decyzji w praktyce wydają dyrektorzy delegatur, działający z upoważnienia Prezesa. Dlatego też wiedza, gdzie skierować pismo lub wniosek jest niezwykle pomocna oraz pozwala na zdecydowane skrócenie okresu oczekiwania na decyzję.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy wobec organów państwowych

Obowiązek informacyjny przedsiębiorcy zwykle kojarzy się z koniecznością pełnego informowania konsumenta o wszystkich cechach kupowanego towaru. Okazuje się jednak, że obowiązek ten odnosi się także do Prezesa UOKiK oraz rzecznika konsumentów. Na czym on polega?

W jaki sposób określa się rynki właściwe

Prawidłowe określenie rynku właściwego jest kluczowe dla każdego postępowania przed Prezesem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponadto określenie rynku jest niezwykle pomocne przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w celu analizy konkurencji.

Jakie sankcje grożą za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących koncentracji

Przepisy regulujące możliwość koncentracji przedsiębiorców obejmują przede wszystkim obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji oraz współdziałania z Urzędem w tego typu sprawach. Tak jak każdy obowiązek – i ten podlega określonym sankcjom, które mogą być nakładane w drodze decyzji Prezesa UOKiK.

Jak liczyć obrót na potrzeby zgłoszenia zamiaru koncentracji – cz. 2

W poprzedniej części omówione zostały kwestie różnicy między obrotem światowym, a krajowym, sposobu liczenia obrotu grupy kapitałowej, a także zostało wyjaśnione pojęcie roku obrotowego. Poniżej kolejne wskazówki.

Jak liczyć obroty na potrzeby zgłoszenia zamiaru koncentracji – cz. 1

Ze względu na to, że spod obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji zwolnione są podmioty, które nie osiągają określonych zysków na terytorium Polski, niezwykle ważna jest wiedza w jaki sposób liczyć obrót i czy wszystkie przychody podlegają zaliczeniu?

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Konsumenci są grupą szczególnie chronioną w polskim porządku prawnym. Są uważani za stronę słabszą i niezorientowaną w praktykach handlowych. Właśnie z tego względu naruszanie zbiorowych interesów konsumentów znalazło się w katalogu najbardziej nieuczciwych zachowań konkurentów.

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

Dobra znajomość sił konkurencji oraz świadomość uzyskanej pozycji rynkowej i przewag konkurencyjnych powinny wystarczyć do tego, by doprowadzić pojedynczego przedsiębiorcę do skutecznego utrzymania się na rynku na przekór działań konkurencji. Czasem jednak przedsiębiorca czuje pokusę pójścia na skróty – oto czego robić nie wolno i co jest surowo karane w przypadku wykrycia przez organy nadzorujące gospodarkę.

Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców

Po zgłoszeniu zamiaru koncentracji przez przedsiębiorcę, Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumenta musi wydać decyzję dotyczącą planowanego połączenia. Według jakich kryteriów jest dokonywana ocena i jak wynik oceny wpływa na decyzje?

Na czym polega kontrola koncentracji

Najważniejszym celem koncentracji przedsiębiorców jest zapobieganie połączeniom, które mogłyby wywrzeć negatywny wpływ na konkurencję na danym rynku. Kto musi zgłosić zamiar koncentracji, a kto jest z niego zwolniony?

Czym są koncentracje przedsiębiorców i dlaczego są kontrolowane

Prawo konkurencji oprócz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję obejmuje także przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków. Na czym to polega?

Wyłączenia grupowe - porozumienia kooperacji ubezpieczeniowej

Wyłączenie porozumień kooperacji ubezpieczeniowej spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję należy do tzw. porozumień sektorowych. Co obejmuje wyłączenie i jaki jest powód jego istnienia?

Porozumienia z innymi przedsiębiorcami – sprawdź czy dane działanie nie jest zabronione!

Przedsiębiorcy funkcjonujący w obrocie co do zasady posiadają swobodę organizowania działalności gospodarczej. Oznacza to, że samodzielnie decydują o jej kształcie, czy zasięgu. Wolność działalności gospodarczej nie ma jednak charakteru nieograniczonego, a jej granice wyznacza prawo, zasady współżycia społecznego, ustalone zwyczaje, a także interesy innych przedsiębiorców i klientów.

REKLAMA