REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
prawa konsumenta, obowiązki przedsiębiorcy. / Fot. Fotolia
prawa konsumenta, obowiązki przedsiębiorcy. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Ustawa o prawach konsumenta wprowadza do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2011/83/UE i rewiduje implementacje dyrektywy 1999/44/WE.

REKLAMA

Zakupy przez internet

  • Ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych spoczywa na przedsiębiorcy, który musi Ci podać w sposób jasny iż rozumiały m.in. adres pocztowy,  numer rejestrowy, czy e-mail, pod którym można szybko i efektywnie się z nim kontaktować. Numer telefonu musi być przekazany, tylko jeżeli sprzedawca takim dysponuje.
  • Masz prawo otrzymać potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku nie później niż w chwili otrzymania zamówionego produktu czy rozpoczęcia świadczenia usługi. Trwały nośnik nie oznacza konieczności użycia pisemnego dokumentu. Może to być również e-mail.
  • Opt in zamiast opt out.  Przedsiębiorca nie będzie mógł stosować tzw. opcji domyślnych przy składaniu zamówienia. Zakup dodatkowego świadczenia związanego z głównym przedmiotem umowy powinien wymagać zaznaczenia przez Ciebie odpowiedniego pola, a nie odrzucenia (odznaczenia) w celu uniknięcia obowiązku zapłaty (reguła dotyczy również zakupów tradycyjnych).
  • Przedsiębiorca musi zapewnić, abyś w momencie składania drogą elektroniczną zamówienia wyraźnie potwierdził, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku, musi być on oznaczone w łatwy i czytelny sposób np. przy użyciu słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.
  • Nie będziesz musiał ponosić żadnych opłat lub kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostaniesz o nich odpowiednio poinformowany przed złożeniem zamówienia.
  • Przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymałeś zamówiony towar (14-dniowy termin będzie obowiązywał na terenie całej Unii Europejskiej).
  • Ale masz aż 12 miesięcy na rezygnację z towaru kupionego w internecie, jeżeli sprzedawca nie poinformował Cię o prawie do zwrotu.
  • Załącznikiem do ustawy jest gotowy wzór odstąpienia od umowy. Możesz swobodnie go wykorzystać, nie martwiąc się czy prawidłowo napisałeś pismo. Jeżeli sprzedawca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu drogą elektroniczną, możesz odstąpić od umowy wysyłając formularz np. mailem.
  • W razie odstąpienia przez Ciebie od umowy, oprócz ceny towaru przedsiębiorca będzie musiał zwrócić Ci kwotę otrzymaną od Ciebie na pokrycie kosztów dostarczenia produktu, ale w granicy najtańszego i podstawowego sposobu dostawy, jaki oferuje (np. jeżeli wybierzesz kuriera zamiast poczty, sprzedawca nie zwróci Ci dodatkowych kosztów).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Zakupy tradycyjne

  • Do tej pory reklamowanie towarów było możliwe dzięki przepisom ustanawiającym instytucje „niezgodności towaru z umową”. Po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta „niezgodność towaru z umową” zostanie zastąpiona rękojmią. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.

Do umów, które zawarłeś przed wejściem w życie ustawy będzie stosować się przepisy dotychczasowe, czyli uprawnienia z tytułu niezgodności z umową.

  • W ramach rękojmi (dawniej „niezgodności towaru z umową”) będziesz mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów. Sprzedawca będzie mógł bronić się tylko poprzez niezwłoczną wymianę lub naprawę.

Jeśli wada zakupionego towaru jest istotna, można od razu żądać wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeśli natomiast jest to mniej istotna wada, sprzedawca może ją naprawić, ale tylko raz. Później musi zgodzić się np. na żądanie wymiany towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Będziesz musiał zostać poinformowany o wszystkich kosztach jakie poniesiesz w związku z danym zakupem (opłaty za dostarczenie, usługi pocztowe, podatki) Sprzedawca będzie zobowiązany podać Ci pełną cenę najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy.
  • Z 6 miesięcy do roku wydłuży się okres domniemania, że wada istniała w chwili, w której towar został przez Ciebie kupiony. W tym czasie to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że było inaczej, a nie Ty.
  • Jeżeli będziesz chciał skorzystać z infolinii, to pamiętaj, że opłata za rozmowę nie może być większa niż za zwykłe połączenia telefoniczne – przedsiębiorca nie będzie mógł więc na niej zarobić.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA