REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym. / Fot. Fotolia
Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia?

Zgodnie z artykułem 3 pkt. 2 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, producentem jest przedsiębiorca prowadzący w Unii Europejskiej działalność polegająca na wytwarzaniu produktu albo inna osoba, która występuje jako wytwórca. Za producenta uznaje się równie przedstawiciela wytwórcy lub importera produktu, gdy wytwórca nie prowadzi działalności w UE. Producentem jest także przedsiębiorca uczestniczący w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, jeżeli jego działanie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem.

REKLAMA

Obowiązki dystrybutora

REKLAMA

Dystrybutorem nazywamy (art. 3 pkt. 3 ustawy) przedsiębiorcę uczestniczącego w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, którego działalność nie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Zarówno producent, jak i dystrybutor maja obowiązek wprowadzać na rynek wyłącznie produkty bezpieczne (art. 10 i 11 ustawy). Jeżeli producent dysponuje dowodami, iż produkt nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie poinformować o tym UOKiK i przekazać kopię tej informacji innym przedsiębiorcom uczestniczącym w łańcuchu dystrybucji produktu (np. sprzedawcom hurtowym lub detalicznym).

Jeżeli to dystrybutor uzyskał informację, iż produkt nie jest bezpieczny, powinien on powiadomić o tym UOKiK i jednocześnie poinformować producenta i innych dystrybutorów. Producent lub dystrybutor otrzymujący informację o produkcie, który nie jest bezpieczny, powinien ją uzupełnić i przekazać do Urzędu wszelkie posiadane przez niego dane dotyczące produktu, w szczególności nazwy innych dystrybutorów lub sprzedawców tak, aby możliwa była identyfikacja produktu na rynku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dystrybutorzy mający wątpliwości co do bezpieczeństwa produktu lub tego, czy produkt, który nie jest bezpieczny stanowi odosobniony przypadek, muszą przekazać producentowi posiadane przez siebie informacje. Mogą również skontaktować się z Departamentem Nadzoru Rynku UOKiK celem uzyskania porady co do tego, jak maja postąpić.

W ramach obowiązku z zakresu monitorowania bezpieczeństwa produktów po wprowadzeniu ich na rynek, przedsiębiorcy mogą uzyskiwać różnego rodzaju informacje skutkujące obowiązkiem dokonania zgłoszenia, jak na przykład:

  • informacje dotyczące wypadków na skutek użytkowania produktów wprowadzonych na rynek przez tych przedsiębiorców;
  • skargi dotyczące bezpieczeństwa produktów otrzymane bezpośrednio od konsumentów, dystrybutorów lub zrzeszenia konsumentów;
  • roszczenia ubezpieczeniowe lub pozwy sądowe dotyczące niebezpiecznych produktów;
  • brak zgodności z normami bezpieczeństwa zgłoszony w wyniku procedur kontroli jakości u przedsiębiorcy;
  • wszelkie informacje istotne dla stwierdzenia niezgodności z wymaganiami bezpieczeństwa, pochodzące z różnych źródeł (na przykład przedstawione przedsiębiorcy przez organy nadzoru rynku, organizacje konsumenckie lub inne podmioty).

Producent lub dystrybutor powinien wskazać osobę kontaktową – posiadająca dostateczna wiedzę na temat produktu, która będzie odpowiedzialna za informacje podlegające powiadomieniu i z którą UOKiK będzie mógł się bezpośrednio kontaktować.

Adres powiadomienia

REKLAMA

W myśl GPSD producenci i dystrybutorzy prowadzący działalność na terenie Wspólnoty Europejskiej maja obowiązek przedłożenia wymaganych informacji na temat produktów, które nie spełniają wymagań bezpieczeństwa, organowi Państwa Członkowskiego, w którym mają siedzibę.

Na podstawie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w Polsce powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny, jest przekazywane do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Źródło: "Powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny", Poradnik dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA