REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
sklep, zakupy, jedzenie, żywność/fot. Fotolia
sklep, zakupy, jedzenie, żywność/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Czym są wady fizyczne?

Wady fizyczne są to wady, które wpływają na stan techniczny rzeczy, a także takie, które uniemożliwiają korzystanie z rzeczy w takim zakresie, do jakiego została przeznaczona lub na jakie umówili się sprzedający z kupującym. Wadą fizyczną będzie także brak właściwości rzeczy, o której sprzedawca zapewniał kupującego oraz wydanie rzeczy w stanie niepełnym. We wszystkich wymienionych przypadkach kupujący ma prawo korzystać z instytucji zwanej rękojmią za wady fizyczne. Kodeks cywilny zastrzega jednak, że jeśli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o wadzie rzeczy, nie może skorzystać z rękojmi.

REKLAMA

Brak ceny w umowie sprzedaży

Terminy na skorzystanie z rękojmi

Rękojmia dotyczy tylko wad powstałych przed zawarciem umowy, ewentualnie wad które powstały po zawarciu umowy, ale z przyczyn tkwiących w rzeczy kupionej. Kupujący ma miesiąc od wykrycia wady na powiadomienie o niej sprzedawcy, jednak z upływem roku od wydania rzeczy rękojmia wygasa i nie można się już na nią powołać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprzedawca użył podstępu, by zataić wadę – wówczas można pociągnąć go do odpowiedzialności bezterminowo.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czasem po stronie kupującego powstaje obowiązek zbadania rzeczy, zwłaszcza jeśli wynika to z pewnych stałych stosunków gospodarczych. W tym momencie termin do powiadomienia sprzedawcy o wykryciu wady kurczy się do miesiąca od chwili, gdy przy dołożeniu należytej staranności można było wadę wykryć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żądania kupującego

Kupujący po wykryciu wady i zawiadomieniu sprzedawcy może żądać albo odstąpienia od umowy, albo obniżenia ceny. Nie bez znaczenia jest tutaj postawa sprzedawcy. Jeśli ten zaproponuje naprawę rzeczy lub wymianę jej na nową, kupujący nie może odstąpić od umowy. Wymiany dokonuje się w całości na koszt sprzedającego. Sprzedawca może jednak korzystać z takiego prawa tylko raz, jeśli po wymianie lub naprawie kupujący w dalszym ciągu będzie miał zastrzeżenia, może już bezwarunkowo od umowy odstąpić.

Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Sprzedaż konsumencka

Ze względu na ochronę konsumentów, Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza nieco odmienne rozwiązania w tej kwestii niż Kodeks cywilny. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym osoba fizyczna, która nabywa rzecz na swój własny, prywatny użytek, niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej. W przypadku tej formy sprzedaży mamy do czynienia nie z rękojmią za wady fizyczne, ale z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową. Niezgodność towaru z umową jest pojęciem szerszym niż wada – obejmuje ponadto wszystkie indywidualne uzgodnienia ze sprzedawcą dotyczące właściwości towaru, a nawet zapewnienia wynikające z reklamy rzeczy. Kupujący ma także prawo wyrazić swoje niezadowolenie z powodu błędnego montażu rzeczy lub braku potrzebnej instrukcji do odpowiedniego korzystania z zakupionego produktu.

Wyprzedaże 2014 – poradnik konsumenta

Czas na reklamowanie towaru w przypadku sprzedaży konsumenckiej jest bardziej korzystny niż ten określony przez Kodeks cywilny – są to dwa lata, które mogą być skrócone do roku jedynie w przypadku sprzedaży rzeczy używanej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA