REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice między gwarancją a rękojmią

Małgorzata Kryda
gwarancja, rękojmia, przedsiębiorca
gwarancja, rękojmia, przedsiębiorca

REKLAMA

REKLAMA

Prawo przewiduje dwa instrumenty ochrony uprawnień przysługujących kupującemu w przypadku, gdy zakupiona przez niego rzecz ma jakieś wady. Zarówno rękojmia, jak i gwarancja mają służyć dochodzeniu roszczeń od sprzedawcy. Czym różnią się od siebie te dwie instytucje?

Podstawowa różnica między gwarancją jakości a rękojmią za wady wyraża się w fakcie, że rękojmia przysługuje z mocy prawa, a  istnienie gwarancji uwarunkowane jest  umieszczeniem w umowie sprzedaży dodatkowego zastrzeżenia umownego. Rozszerzenie uprawnień kupującego o gwarancję, zależy więc od dobrej woli sprzedawcy bądź producenta towaru, który przyjmuje na siebie uzupełniającą odpowiedzialność za właściwą jakość towaru sprzedanego.

REKLAMA

Przykład: Jeżeli w umowie sprzedaży nie zawarto zastrzeżenia gwarancyjnego, ani nie dołączono do niej karty gwarancyjnej, to kupującemu przysługuje tylko rękojmia.

Gwarancja ma charakter akcesoryjny – będzie ważna tylko w przypadku ważności umowy sprzedaży, z którą jest związana.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Wady towaru

W przeciwieństwie do gwarancji, która obejmuje tylko wady fizyczne rzeczy, rękojmia jest odpowiedzialnością sprzedawcy także za wady prawne towaru. Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego, wadą fizyczną jest wada, która powoduje zmniejszenie wartości lub użyteczności rzeczy. Wadą fizyczną jest także brak cechy, o której istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, albo wydanie rzeczy w stanie niezupełnym. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego także wtedy, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, np. dzierżawą (rękojmia za wady prawne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy naprawa przedłuża okres gwarancji?

Uprawnienia z tytułu rękojmi

REKLAMA

Korzystając z rękojmi, kupujący może odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca usunie wady, albo wymieni rzecz na wolną od wad. Kupujący może także żądać od sprzedawcy obniżenia ceny w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad (art. 560 kc.).

W przypadku, gdy umowa dotyczyła rzeczy oznaczonych co do gatunku (nie wskazano konkretnego, indywidualnie oznaczonego przedmiotu, tylko jego cechy rodzajowe), kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.

Pan Jan kupił 10 długopisów, z których 5 ma wyschnięty tusz i nie pisze. Pan Jan może domagać się wymiany 5 długopisów na sprawne.

Jeżeli natomiast chodzi o rzeczy oznaczone co do tożsamości, to kupujący ma prawo żądać usunięcia wady w wyznaczonym przez siebie terminie. Nieusunięcie wady przez sprzedawcę w określonym czasie, skutkować może odstąpieniem kupującego od umowy.

Roszczenia z tytułu rękojmi za wady rzeczy przysługują nam tylko wobec sprzedawcy!

Czym jest gwarancja europejska?

Uprawnienia gwarancyjne

W przypadku gwarancji potencjalnym gwarantem może być, oprócz sprzedawcy, także wytwórca albo producent rzeczy. Jak stanowi art. 577 kodeksu cywilnego, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. W braku innych zastrzeżeń w gwarancji, gwarant  ponosi odpowiedzialność tylko za wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji (Art. 579 kc.)!

Terminy

Czy naprawa przedłuża okres gwarancji?

Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art. 577 § 2. kc). W przypadku rękojmi za wady fizyczne, uprawnienia wygasną po upływie roku , licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (Art. 568 § 1 kc.). Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady natomiast, wygasają z upływem roku od chwili, kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady (Art. 576 § 1).

Zarzuty z tytułu rękojmi mogą być podniesione także po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA