Czym jest gwarancja europejska?
REKLAMA
REKLAMA
Gwarancja na dany produkt może być wystawiona na okres dłuższy niż czas ustawowo wymagany przy odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.
REKLAMA
Otrzymując gwarancję europejską jesteśmy zapewnieni, że towar zakupiony w jednym Państwie Członkowskim będzie mógł być naprawiony lub wymieniony w innym kraju UE. Taka gwarancja ma ułatwić kupującemu egzekwowanie jego praw konsumenckich w momencie kiedy zakupi towar za granicą.
Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska
Przepisy prawne
REKLAMA
Przepisy regulujące gwarancje udzielane kupującemu są określone w Dyrektywie Nr 1999/44/WE oraz zostały transponowane do polskiej ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2011 r., Nr 80 poz.432).
Gwarancja może być zamieszczona w reklamie, ale jest udzielana najczęściej w formie karty gwarancyjnej, którą poświadcza pisemnie sprzedawca. Gwarant w swoim oświadczeniu gwarancyjnym oświadcza, że dany produkt posiada pewne cech lub właściwości (np. wodoodporność) oraz zapewnia, że w razie ich braku zobowiązuje się do naprawy/wymiany towaru.
Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?
Niezbędne informacje, które powinna zawierać gwarancja
Właściwie skonstruowana gwarancja powinna obejmować zakres obowiązków gwaranta oraz uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają właściwością wskazanym przez gwaranta. Treść gwarancji powinna być wyrażona w sposób jasny i zrozumiały, jednakże również w momencie gdy przesłanki te nie są spełnione, gwarancja w dalszym ciągu pozostaje ważna a konsument może korzystać z wynikających z niej praw.
Europejski dokument gwarancyjny powinien dokładnie określić adres i dane kontaktowe serwisu w którym będziemy mogli naprawić bądź wymienić swój towar. Jeżeli zapis gwarancyjny jest zbyt ogólny powinniśmy poprosić sprzedawcę o doprecyzowanie potrzebnych nam informacji.
Zgubiona gwarancja – co zrobić?
Karta gwarancyjna powinna również zawierać wyraźnie określony czas trwania gwarancji oraz terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. W przypadku gwarancji europejskiej zakres terytorialny odnosi się do wszystkich Państw Członkowskich. Gwarancja powinna ponadto zawierać stwierdzenie, że nie wyłącza się, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Ten zapis gwarantuje nam prawo do dokonania wyboru: czy chcemy dochodzić swoich praw na mocy gwarancji czy na mocy niezgodności towary z umową.
Należy również pamiętać, że za objęcie towaru gwarancją nie można obarczyć konsumenta dodatkową opłatą.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.