REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest gwarancja europejska?

Aleksandra Kłoczko
Czym jest gwarancja europejska? fot. Fotolia
Czym jest gwarancja europejska? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja europejska oznacza dokument gwarancyjny wystawiony najczęściej przez producenta, który jest ważny na terenie wszystkich Państw Członkowskich Unii Europejskiej. Termin gwarancji europejskiej jest terminem potocznym i występuję jedynie w praktyce.

Gwarancja na dany produkt może być wystawiona na okres dłuższy niż czas ustawowo wymagany przy odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.  

REKLAMA

Otrzymując gwarancję europejską jesteśmy zapewnieni, że towar zakupiony w jednym Państwie Członkowskim będzie mógł być naprawiony lub wymieniony w innym kraju UE. Taka gwarancja ma ułatwić kupującemu egzekwowanie jego praw konsumenckich w momencie kiedy zakupi towar  za granicą.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Przepisy prawne

REKLAMA

Przepisy regulujące gwarancje udzielane kupującemu są określone w Dyrektywie Nr 1999/44/WE oraz zostały transponowane do polskiej ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2011 r., Nr 80 poz.432).

Gwarancja może być zamieszczona w reklamie, ale jest udzielana najczęściej w formie karty gwarancyjnej, którą poświadcza pisemnie sprzedawca. Gwarant w swoim oświadczeniu gwarancyjnym oświadcza, że dany produkt posiada pewne cech lub właściwości (np. wodoodporność) oraz zapewnia, że w razie ich braku zobowiązuje się do naprawy/wymiany towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Niezbędne informacje, które powinna zawierać gwarancja

Właściwie skonstruowana gwarancja powinna obejmować zakres obowiązków gwaranta oraz uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają właściwością wskazanym przez gwaranta. Treść gwarancji powinna być wyrażona w sposób jasny i zrozumiały, jednakże również w momencie gdy przesłanki te nie są spełnione, gwarancja w dalszym ciągu pozostaje ważna a konsument może korzystać z wynikających z niej praw.

Europejski dokument gwarancyjny powinien dokładnie określić adres i dane kontaktowe serwisu w którym będziemy mogli naprawić bądź wymienić swój towar. Jeżeli zapis gwarancyjny jest zbyt ogólny powinniśmy poprosić sprzedawcę o doprecyzowanie potrzebnych nam informacji.  

Zgubiona gwarancja – co zrobić?

Karta gwarancyjna powinna również zawierać wyraźnie określony czas trwania gwarancji oraz terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. W przypadku gwarancji europejskiej zakres terytorialny odnosi się do wszystkich Państw Członkowskich.  Gwarancja powinna ponadto zawierać stwierdzenie, że nie wyłącza się, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Ten zapis gwarantuje nam prawo do dokonania wyboru: czy chcemy dochodzić swoich praw na mocy gwarancji czy na mocy niezgodności towary z umową.

Należy również pamiętać, że za objęcie towaru gwarancją nie można obarczyć konsumenta dodatkową opłatą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA