REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakość usług świadczonych przez firmy w Unii Europejskiej - porada

Jakie są wymogi jakościowe dla usług świadczonych przez firmy w Unii Europejskiej?
Jakie są wymogi jakościowe dla usług świadczonych przez firmy w Unii Europejskiej?

REKLAMA

REKLAMA

Unijne regulacje stawiają przedsiębiorcom świadczącym usługi w państwach członkowskich UE określone wymogi jakościowe. O czym powinny pamiętać firmy wchodzące na zachodnie rynki? Przeczytaj. 

Ubezpieczenia i gwarancje od odpowiedzialności zawodowej

REKLAMA

Zgodnie z art. 23 państwa członkowskie mogą nakładać na usługodawców, którzy mają siedzibę na ich terytorium i których usługi stwarzają bezpośrednie i szczególne ryzyko dla zdrowia lub bezpieczeństwa usługobiorcy lub osoby trzeciej lub dla bezpieczeństwa finansowego usługobiorcy, wymóg przystąpienia do ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej lub zapewnienia innej formy gwarancji finansowej.

Ubezpieczenie takie powinno być adekwatne do charakteru i zakresu ryzyka, a transgraniczne pokrycie może być wymagane jedynie wtedy, gdy usługodawca faktycznie świadczy usługi transgraniczne.

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca chce prowadzić działalność na terytorium innego państwa członkowskiego, to państwo, w którym taka działalność ma być prowadzona musi wziąć pod uwagę zasadniczo równoważne lub porównywalne wymogi odnośnie do ubezpieczenia lub gwarancji finansowej, którym podlega przedsiębiorca w państwie prowadzenia pierwszego przedsiębiorstwa.

Jeżeli ochrona jest tylko częściowo porównywalna, to może być wymagane wprowadzenie dodatkowych środków zabezpieczających. Państwo członkowskie nie może wymagać od przedsiębiorcy wykupienia dodatkowego ubezpieczenia, jeżeli istniejące ubezpieczenie obejmuje terytorium tego państwa członkowskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje handlowe dostarczane przez zawody regulowane

Zgodnie z art. 24 dyrektywy państwa członkowskie muszą znieść zakazy dotyczące całościowo informacji handlowych dostarczanych przez zawody regulowane. Muszą także zapewnić zgodność informacji handlowych dostarczanych przez zawody regulowane z zasadami wykonywania zawodu, których celem jest w szczególności zagwarantowanie niezależności, godności i uczciwości zawodowej, a także tajemnicy zawodowej. Natomiast zasady wykonywania zawodu odnoszące się do informacji handlowych muszą być niedyskryminacyjne, uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym i proporcjonalne.

Działalność wielodyscyplinarna

REKLAMA

Celem artykułu 25 jest zniesienie nieuzasadnionych wymogów ograniczających prowadzenie różnych rodzajów działalności wspólnie lub w ramach partnerstwa przy jednoczesnym uniknięciu konfliktu interesów i niezgodności oraz zapewnieniu niezależności i bezstronności. Artykuł 25 dotyczy wszelkich takich wymogów, niezależnie od tego, czy są przewidziane w prawie krajowym czy też w regulacjach zrzeszeń zawodowych lub innych tego typu organizacji.

Artykuł 25 dotyczy konieczności zniesienia przez państwa członkowskie wymogów zobowiązujących usługodawców do prowadzenia wyłącznie określonego rodzaju działalności oraz wymogów ograniczających prowadzenie różnych rodzajów działalności wspólnie lub uczestniczenia w nich.

Wymogom takim mogą jednak podlegać usługodawcy świadczący usługi w ramach zawodów regulowanych, o ile jest to uzasadnione którymś z powodów wymienionych w dyrektywie, a także usługodawcy świadczący usługi w zakresie certyfikacji, akredytacji, monitorowania technicznego, badań lub prób.

Polecamy: Na czym polega swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług?

Rozstrzyganie sporów

Aby usprawnić procedury rozpatrywania skarg, państwa członkowskie zostały zobowiązane na mocy art. 27 dyrektywy do podjęcia działań mających na celu:

  • Zapewnienie dostarczenia przez usługodawcę danych kontaktowych, na które usługobiorcy (w tym mieszkający w innym państwie członkowskim) będą mogli przesłać skargę lub wniosek o udzielenie informacji na temat świadczonej usługi.
  • Zapewnienie, że usługodawcy będą reagować na te skargi w najkrótszym możliwym terminie i dołożą wszelkich starań, aby znaleźć zadowalające rozwiązanie.
  • Zapewnienie, że usługodawcy są zobowiązani do wykazania zgodności z obowiązkami wymienionymi w niniejszej dyrektywie w zakresie dostarczania informacji oraz wykazania, że informacje są rzetelne.
  • Zapewnienie, że usługodawcy podlegający kodeksowi postępowania lub należący do stowarzyszenia handlowego, lub zrzeszenia zawodowego, które przewidują odwołanie do pozasądowego rozstrzygania sporów odpowiednio informują o tym usługodawcę.

Z kolei w przypadku, w którym do egzekucji orzeczenia sądowego wymagana jest gwarancja finansowa, państwa członkowskie uznają równoważne gwarancje złożone przez instytucję kredytową lub ubezpieczyciela prowadzącego przedsiębiorstwo w innym państwie członkowskim.

Powiązanie przepisów dyrektywy usługowej z innymi przepisami prawa. Kolizja przepisów

Dyrektywa usługowa, tak jak wszystkie dyrektywy i rozporządzenia, stanowi akt tzw. prawa wtórnego. Oznacza to, że należy interpretować ją i wdrażać w kontekście tzw. prawa pierwotnego, czyli traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zwłaszcza jego przepisów dotyczących swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług.

Ponadto kwestie wyłączone wyraźnie z zakresu stosowania dyrektywy usługowej będą nadal w pełni podlegać przepisom traktatowym. Tak więc usługi wyłączone z zakresu dyrektywy o usługach będą objęte swobodą przedsiębiorczości i swobodą świadczenia usług, przewidzianymi w TFUE. Z drugiej strony przepisy prawa krajowego muszą nadal być zgodne z odpowiednimi przepisami traktatu, a także z zasadami wypracowanymi przez Trybunał Sprawiedliwości UE.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Artykuł jest fragmentem publikacji "Świadczenie usług w Unii Europejskiej" autorstwa Justyny Kulawik oraz Bartosza Jankowskiego. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA