REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zakupy przez Internet? Uważaj na pułapki!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Nabywanie rzeczy używanych w Internecie, a uprawnienia wynikające z przepisów konsumenckich oraz rękojmi za wady.
Nabywanie rzeczy używanych w Internecie, a uprawnienia wynikające z przepisów konsumenckich oraz rękojmi za wady.

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie możemy spotkać w Internecie oferty sprzedaży rzeczy używanych opisywanych przez sprzedawców jako rzeczy znajdujące się w bardzo dobrym, czy wręcz idealnym stanie. Rzeczy te oferowane są najczęściej po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Nabywanie rzeczy używanych jawi się więc jako doskonały sposób kupowania niemal pełnowartościowych towarów po korzystnych cenach. Jakie uprawnienia przysługują kupującemu, gdy stan zakupionego towaru używanego nie zgadza się z entuzjastycznym opisem sprzedawcy? Czy kupujący zawsze w takim wypadku będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy?

Sprzedażą towarów używanych zajmują się zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne, w związku z czym uprawnień kupujących należy szukać zarówno w przepisach kodeksu cywilnego regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady, jak i przepisów tzw. ustaw konsumenckich - ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 557 § 1 k.c. sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Czy należy więc uznać, że kupując towar używany nabywca w każdym wypadku wiedział o wadzie towaru? Czy zapewnienia sprzedawcy wskazującego, że towar mimo używania znajduje się w idealnym stanie nie mają znaczenia?

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 1981r. (III CRN 31/81) „Kupno rzeczy używanej zawsze pociąga niebezpieczeństwo, że rzecz nie odpowiada oczekiwaniom. Upływ czasu i używanie rzeczy, nawet zgodnie z jej przeznaczeniem mogą mieć wpływ na powstanie wad rzeczy, przy czym ich stopień może być różny”. Powszechnie przyjmuje się, iż sprzedawca nie odpowiada za wady rzeczy używanej wynikające z normalnego korzystania z tej rzeczy. W przypadku, gdy wadliwość rzeczy wiąże się z jej nadmierną, czy nieprawidłową eksploatacją, sprzedawca nie odpowiada z tytułu rękojmi tylko, jeżeli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o stopniu zużycia rzeczy.

Na aukcji internetowej sprzedawca oferuje używaną suknie ślubną wskazując, iż znajduje się ona w idealnym stanie. Po otrzymaniu sukni kupująca stwierdza, iż suknia jest w jednym miejscu rozdarta i posiada przebarwienie. Ponieważ w chwili zawarcia umowy kupująca nie wiedziała o stopniu zużycia sukni będzie mogła żądać obniżenia ceny sukni lub od umowy sprzedaży odstąpić, tj. zwrócić suknię i domagać się zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

Przeczytaj również: Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferując buty sprzedający zapewniał, że mimo użytkowania ich przez rok , buty wyglądają „jak nowe”. Kupujący stwierdził, iż buty posiadają wytartą podeszwę, więc nie wyglądają jak nowe, w związku z czym domaga się zwrotu pieniędzy. Sprzedający nie będzie ponosił odpowiedzialności z tytułu rękojmi ponieważ wytarcie podeszwy należy uznać za wynik normalnego korzystania z butów przez okres roku.

W ofertach sprzedaży towarów używanych sprzedawców bardzo często zapewniają, iż towar „wygląda jak nowy”, „znajduje się w idealnym stanie” lub „jest bez wad”. Nabywając rzeczy w Internecie, bez możliwości ich sprawdzenia, kupujący kierują się takimi właśnie zapewnieniami. Należy jednak pamiętać, iż trzeba je oceniać uwzględniając fakt, że dotyczą rzeczy używanej, a ocena wyglądu takiego przedmiotu zawsze będzie subiektywna. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji o zakupie należy brać pod uwagę, że to według sprzedawcy dana rzecz, jak na rzecz używaną, jest w bardzo dobrym stanie.

Oferując używany przez sześć miesięcy telefon komórkowy sprzedawca zapewniał, że znajduje się on w bardzo dobrym stanie. Kupujący stwierdzając, że komórka ma porysowana obudowę, a wiec jego zdaniem nie znajduje się w bardzo dobrym stanie żąda obniżenia jej ceny. Żądanie kupującego będzie zasadne tylko, jeżeli dla każdego możliwego nabywcy porysowanie obudowy telefonu oznaczało będzie, iż nie znajduje się ona w bardzo dobrym stanie.

Bardzo podobnie wygląda sytuacja nabywcy rzeczy używanej od przedsiębiorcy. Artykuł. 7 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego stanowi, iż sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział, lub oceniając rozsądnie powinien był wiedzieć. Odpowiedzialność przedsiębiorców za towary używane również zależy więc od stopnia zużycia towaru i wiedzy o tym kupującego.

Wszystkie wzory umów znajdziesz tutaj >>

Kupujący zestaw używanych opon samochodowych stwierdza, że posiadają one mniejszy bieżnik niż nowe i w związku z tym składa sprzedającemu reklamację. Sprzedawca nie poniesie odpowiedzialności, ponieważ oceniając rozsądnie kupujący powinien był wiedzieć, że używane opony nie będą miały bieżnika takiego, jak opony nowe.

Istotną zmianą sytuacji kupującego towar używany od przedsiębiorcy jest fakt, iż w przypadku, gdy zakupiony towar obciążony jest wadami uzasadniającymi odpowiedzialność sprzedawcy, kupujący, w celu doprowadzania do stanu zgodnego z umową, nie może żądać wymiany towaru na nowy, a jedynie jego naprawy.

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny przyznaje kupującemu (np. przez Internet) uprawnienie od odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, a w przypadkach szczególnych trzech miesięcy, od dnia otrzymania towaru, bez podania przyczyny. Warunkiem jest jednak zawarcie umowy sprzedaży przez konsumenta z przedsiębiorcą poza lokalem przedsiębiorcy lub tzw. umowy „na odległość” w rozumieniu przepisów wskazanej ustawy, czyli np. przez Internet Uprawnienie to pozwala kupującemu zwrócić towar przedsiębiorcy i domagać się zwrotu pieniędzy, w szczególnych przypadkach wskazanych w ustawie nawet do trzech miesięcy od dnia otrzymania towaru. Fakt, czy rzecz była używana, czy nowa, nie ma tutaj znaczenia. Należy podkreślić, iż powyższe uprawnienie nie przysługuje nabywcy w przypadku zakupienia rzeczy z licytacji.

Na aukcji w serwisie Allegro, przy wykorzystaniu opcji „Kup teraz”, kupujący nabył używanego laptopa. Po otrzymaniu sprzętu stwierdził, iż posiada on porysowaną obudowę, więc następnego dnia odesłał go żądając zwrotu pieniędzy. Sprzedający nie może uwolnić się od odpowiedzialności wskazując, że towar był używany i zobowiązany jest zwrócić kupującemu pieniądze.

Bartosz Maciejewski - aplikant radcowski 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA