REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Wódka określona ustawowo

logo Polska Wódka
logo Polska Wódka

REKLAMA

REKLAMA

Polska wódka, której nowa definicja wchodzi właśnie w życie mocą ustawy, jest jedyną polską produktową marką globalną, cenioną od pokoleń na rynkach całego świata i jednocześnie silnie kojarzoną z Polską.

Oznaczenie geograficzne „Polska Wódka/Polish Vodka” odnosi się do wielowiekowej historii, tradycji, rodzimych surowców oraz jakości wódki wytwarzanej na terytorium naszego kraju. Stwarza to nowe możliwości budowania i umacniania wizerunku i nobilitacji tego - najbardziej rozpoznawalnego na świecie - polskiego produktu.

REKLAMA

REKLAMA

13 stycznia br. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych definiująca polską wódkę jako tę produkowaną wyłącznie na terytorium Polski z ziemniaków albo tradycyjnych zbóż. Umożliwi to budowę wizerunku oraz ochronę ekonomicznych i prawnych interesów polskiej wódki w kraju i za granicą. Czym jest whisky dla Korony Brytyjskiej a szampan dla Francji, tym jest wódka dla Polski.

Przemysł spirytusowy jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego sektora żywnościowego. Ponad 90% tego przemysłu stanowi produkcja i dystrybucja wódek. W 2011 r. budżet państwa został zasilony kwotą 6,44 mld pochodzącą z podatku akcyzowego. Stanowi to ok. 11% wszystkich dochodów budżetowych osiąganych z akcyzy i plasuje pod tym względem rynek wódek na trzecim miejscu, zaraz po paliwach i wyrobach tytoniowych. Niebagatelną wartość stanowi też podatek 23% VAT, którego wpływy do budżetu w 2011 r. wyniosły 2,9 mld zł. Ponadto proces produkcji polskiej wódki /od pola do butelki/ stwarza miejsca pracy i generuje dochody dla dziesiątków tysięcy osób: rolników, gorzelników, wytwórców opakowań, pracownikom transportu itp. Jednocześnie, dzięki polskiej wódce uzyskują przychody centra logistyczne, handel hurtowy i detaliczny, pracownicy hoteli, barów i restauracji. 

Zobacz: Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi

Stowarzyszenie Polska Wódka pragnie szeroko informować interesariuszy o korzyściach wynikających z tej regulacji dla narodowego trunku oraz jego producentów i dystrybutorów. Po latach debat, dyskusji na forum branży spirytusowej, uzgodnień międzyresortowych, komisji sejmowych i senackich została przyjęta regulacja określająca warunki produkcji polskiej wódki. Polska wódka to nie jest jedynie napis na etykiecie, to forma nobilitacji odwołująca się do historii i tradycji sięgającej sześciu wieków. Jest to również odwołanie do kunsztu polskich gorzelników i producentów tego, najbardziej polskiego z polskich alkoholi. Polska wódka jest wreszcie synonimem jakości znanej i cenionej przez rzesze i pokolenia konsumentów w Polsce, Europie i na świecie. Odwołanie się do tradycji polskiej wódki skutkowało, co jest w pełni zrozumiałe, ograniczeniem bazy surowcowej do najbardziej tradycyjnych zbóż (żyto, pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto) albo ziemniaków. Warunkiem istotnym jest, by surowce te wyrosły na polskiej ziemi oraz by w Polsce dokonał się tradycyjny proces przetworzenia i dostarczenia produktu konsumentowi. Tylko w takich warunkach powstawać może produkt o najwyższej jakości, posiadający swą historyczną tożsamość i niosący w sobie treści kultury narodowej, nie mający sobie równych w swojej kategorii na świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja polskiej wódki jest odpowiedzią na definicję wódki określoną przez Parlament Europejski. Według tej ostatniej wódka może być produkowana z każdego surowca pochodzenia rolniczego. Natomiast wódka np. z marchwi czy z cebuli – zgodnie z tą definicją – nie ma nic wspólnego z polskim, a szerzej słowiańskim pierwowzorem. Producenci polskiej wódki – świadomi znaczenia tego znaku – dostrzegać będą szanse dla swoich produktów na rynkach światowych.

Zobacz: Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

REKLAMA

Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association od momentu swego powstania aktywnie i z sukcesem działa na rzecz promocji i ochrony interesów polskiej wódki na świecie. Zabiera głos na forach krajowych i międzynarodowych przybliżając wiedzę nt. Polski – kraju pochodzenia wódki.

Opierając się na wprowadzonej ustawie i jednocześnie działając w ramach swoich statutowych celów, Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association opracowało Program „Polska Wódka” oraz podjęło inicjatywę zmierzającą do uwypuklenia walorów produktów, spełniających kryteria stosowania oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka” i opracowało serię oznaczeń słowno -graficznych, które odnoszą się do oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka”. Oznaczenia takie mogą być umieszczane na produktach spełniających kryteria ustawowe w celu podkreślenia waloru produktu i zagwarantowania spełniania przezeń kryteriów ustawowych. Uprawnionym do przyznawania praw do używania ww. oznaczeń jest Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association (PVA). Prawo do używania oznaczeń może być przyznane każdemu producentowi, który zgłosi do PVA akces przystąpienia do Programu „Polska Wódka” i którego produkt spełniać będzie kryteria określone ustawą (szczegóły określa odpowiedni regulamin). Stowarzyszenie Polska Wódka przed przyznaniem prawa do używania oznaczeń ma możliwość weryfikacji składników i procesu produkcji. Raz przyznana gwarancja może być cofnięta jeśli producent nie spełnia warunków znowelizowanej ustawy. Pierwszymi markami, które uzyskały prawo do używania oznaczeń są wódki: Wyborowa, Pan Tadeusz i Luksusowa.

- Wódka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich towarów eksportowych na świecie. W 2011 r. wartość eksportu polskiej wódki wyniosła 131,8 mln euro. Tylko w pierwszej połowie 2012 r. na rynki zagraniczne trafiła wódka o wartości 65,8 mln euro. To wzrost aż o 8,4% w stosunku do pierwszej połowy 2011 r.** Polska wódka dzięki tradycyjnej recepturze opartej na krajowych ziemniakach i zbożach może wkrótce stać się na świecie tak rozpoznawalną marką, jak szkocka whisky czy francuski koniak – mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Zobacz serwis: Prawo konkurencji

Źródło: Stowarzyszenie Polska Wódka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA