REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Oszustwa marketingowe
Oszustwa marketingowe

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zaprezentowała szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych grożących przedsiębiorcom. Jakie działania mają uchronić przedsiębiorców przed oszustwami marketingowymi?

27 listopada 2012 r.  Komisja Europejska przedstawiła szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych, takich jak praktyki stosowane przez nieuczciwe przedsiębiorstwa oferujące wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych. Celem jest lepsza ochrona przedsiębiorstw, osób prowadzących własną działalność i organizacji pozarządowych w całej Europie przed nieuczciwymi podmiotami, które prowadzą działalność niezgodnie z regułami rynkowymi i stosują wprowadzające w błąd praktyki marketingowe, takie jak wysyłanie formularzy z prośbą o pozornie bezpłatną aktualizację informacji w spisie przedsiębiorstw, a następnie naliczanie opłat rocznych. Małe przedsiębiorstwa są szczególnie narażone na działania oszustów, którzy często działają w ramach innej jurysdykcji w UE, co utrudnia egzekwowanie przepisów. Komisja w związku z tym zapowiedziała, że zamierza wzmocnić obowiązujące prawodawstwo (dyrektywa 2006/114/WE dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej), aby w wyraźny sposób zakazać praktyk, takich jak ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu, przy jednoczesnym wzmocnieniu egzekwowania przepisów w sprawach transgranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa. Dlatego też przedstawiamy dziś niniejszy kompleksowy plan - powiedziała wiceprzewodnicząca Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości. Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa. Małe przedsiębiorstwa stanowią trzon europejskiej gospodarki i nie mogą sobie pozwolić na to, by tracić środki na rzecz oszustów wyłudzających pieniądze. Jesteśmy zdeterminowani, aby poprawić bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej w Europie.

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej


Każdego dnia unijne przedsiębiorstwa, osoby prowadzące własną działalność i organizacje społeczeństwa obywatelskiego padają ofiarą oszustw marketingowych. Oszustwa te obejmują zróżnicowane działania - od przedstawiania fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji dotyczących usługi do wysłania ofert przedstawionych jako faktury lub wprowadzające w błąd formularze dotyczące aktualizacji danych w branżowych katalogach firm. Statystyki wskazują na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie. Wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą, według doniesień, wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Straty finansowe dla poszczególnych przedsiębiorstwach wynikające z działalności nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych szacuje się w skali od 1 000 euro do 5000 euro rocznie dla poszczególnych spółek. 23 miliony małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Europie stanowią 99% przedsiębiorstw UE i stworzyły 85% nowych miejsc pracy netto w UE w latach 2002 – 2010. Są one kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy, a ich prawa powinny być chronione.

REKLAMA

Komisja opublikowała strategię (komunikat), która przedstawia szczegółowy wykaz działań do podjęcia w przyszłości w celu zwiększenia ochrony przedsiębiorstw:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Przegląd zasad zakazujących stosowania pewnych praktyk, w celu wzmocnienia tych zasad

  • W celu zwiększenia pewności prawnej oraz zagwarantowania braku luk prawnych, niektóre praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych, zostaną wyraźnie zakazane, dzięki czemu podmioty będą natychmiastowo poinformowane, że praktyki te są objęte dyrektywą dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej i tym samym są niezgodne z prawem.
  • W celu zagwarantowania, że przepisy przestrzegane są przez wszystkie podmioty, Komisja przewiduje zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. Państwa członkowskie będą musiały dopilnować, aby ich przepisy przewidywały skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje.

2. Wzmocnienie egzekwowania przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych:

  • Każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia organu wykonawczego posiadającego niezbędne kompetencje, aby zagwarantować, że przepisy są stosowane również w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. W chwili obecnej nie wszystkie państwa UE to zapewniają.
  • Komisja ustanowi procedury współpracy pomiędzy organami wykonawczymi. Sieć organów wykonawczych umożliwi odpowiednim organom, takim jak agencje ds. konkurencji lub ds. ochrony konsumentów, wymianę informacji, możliwość uzyskania pomocy transgranicznej i powstrzymanie wprowadzających w błąd praktyk mających wpływ na przedsiębiorstwa.

W celu aktualizacji obowiązujących przepisów, po przeprowadzeniu dogłębnej oceny skutków w 2013 r. Komisja planuje przedstawić odpowiedni wniosek.

Działania Komisji prowadzone są w następstwie sondażu Parlamentu Europejskiego oraz publicznych konsultacji (zob. IP/11/1224), w których przedsiębiorstwa wszystkich rozmiarów i ze wszystkich sektorów zdecydowanie zaapelowały o zwiększenie ochrony na szczeblu UE przeciwko wprowadzającym w błąd praktykom marketingowym zorientowanym w szczególności na przedsiębiorstwa. 84% respondentów opowiedziało się za unijnymi przepisami wymierzonymi przeciwko najbardziej szkodliwym praktykom handlowym mającym negatywny wpływ na przedsiębiorstwa.

Zobacz: Przedsiębiorcy zadowoleni z trzeciej ustawy deregulacyjnej


Kontekst

Prawodawstwo UE dotyczące reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej (dyrektywa 2006/114/WE z dnia 12 grudnia 2006 r.) określa minimalne, ogólnoeuropejskie normy prawne ochrony działalności gospodarczej przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi. Normy te dają pewność, że w reklamie porównawczej porównuje się rzeczy do siebie podobne, nie oczernia się znaków towarowych innych przedsiębiorstw i nie wprowadza się zamieszania wśród handlowców.

Istnieje kilka wprowadzających w błąd praktyk marketingowych stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców na ogromną skalę. Najczęstsze oszustwa opierają się na wspólnym podstawowym systemie: nieuczciwy podmiot nakłania ofiarę do wyrażenia zgody i rzekomego zawarcia umowy. W zamian świadczy ograniczone usługi po wygórowanej cenie i na podstawie nieuczciwych warunków umownych, albo w ogóle ich nie świadczy. Następnie podmiot wprowadzający w błąd wykorzystuje wszelkie możliwe środki w celu wyegzekwowania płatności.

Często stosowany system obejmuje nieuczciwe przedsiębiorstwa oferujące wpisy do katalogów biznesowych, wysyłające formularze do podmiotów gospodarczych (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) z prośbą o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych. Po podpisaniu ofiara jest następnie informowana o fakcie podpisania umowy oraz o wysokości znacznych rocznych opłat. Ogólnoeuropejski sondaż udokumentował 13 000 skarg dotyczących oszustw w dziedzinie katalogów firm – które mogą stanowić jedynie czubek góry lodowej. W tym kontekście skuteczne egzekwowanie przepisów UE jest obecnie trudne w przypadku, gdy ofiara i przestępcą pochodzą z dwóch różnych krajów UE.

Również Parlament Europejski wielokrotnie podkreślał znaczenie tej kwestii. Problem nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów branżowych był w szczególności podstawą przyjęcia dwóch rezolucji Parlamentu Europejskiego, pierwszej w 2008 r., a drugiej nie tak dawno w dniu 9 czerwca 2011 r.

Zobacz serwis: Mała firma

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA