REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
zmowy cenowe
zmowy cenowe

REKLAMA

REKLAMA

Niedozwolone zmowy cenowe są zabronione na podstawie prawa europejskiego i polskiego. Wątpliwości pojawiają się jednak przy rozważaniu, czy zabronione jest samo zawieranie takich porozumień, czy tez istotne jest ziszczenie się zamierzonego w nich skutku. Czy dla oceny porozumienia cenowego istotne jest by wywołało ono zamierzony skutek?

Porozumienia cenowe

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia cenowe są szczególnie szkodliwą praktyka rynkową. Takie działania w sposób bezpośredni wpływają na sytuację konsumentów i pozbawiają ich możliwości zakupu towarów po cenie niższej niż ustalona w zmowie.

Przedsiębiorcy biorący udział w porozumieniu nie muszą zabiegać o kontrahentów tak jak w warunkach wolnego rynku np. poprzez obniżanie cen. Dodatkowo zawarcie porozumienia z reguły prowadzi do ustalenia cen na poziomie wyższym od rynkowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym może polegać zmowa cenowa?

Zmowa cenowa może przybrać bardzo różne formy. Może polegać na ustalaniu konkretnych cen produktów – metoda zmowy wprost, jak również zmowa może określać ceny minimalne, czyli ustalana jest wiążąca uczestników zmowy cena, poniżej której produkt nie może zostać sprzedany.

Za zmowę cenową będą uważane również wszelkie porozumienia dotyczące składników ceny np. porozumienia odnośnie rabatów i promocji, stawek roboczogodziny czy elementów przyjmowanych do wyliczenia ceny.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Czy porozumienie musi wywołać skutek?

Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie – VI ACa 1451/12 – w wypadku porozumień wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 1 u.o.k.k. nie jest też istotne czy porozumienie wywołało skutek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, tj. doprowadziło do wyeliminowania, ograniczenia lub naruszenia w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Zakaz sformułowany w powyższym przepisie dotyczy również samego uczestnictwa w porozumieniu wymierzonym w objęte ochroną dobro, jakim jest swobodna konkurencja. Dla kwalifikacji porozumienia jako niedozwolonego, wystąpienie skutków o charakterze antykonkurencyjnym jest już obojętne po ustaleniu antykonkurencyjnego celu porozumienia. Wystarczającym jest wykazanie, że celem działań przedsiębiorców było naruszenie reguł konkurencji na rynku, a nie budzi żadnych wątpliwości, że postanowienia ustalające ceny pozostają w sprzeczności z zasadami konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym


Za SA w Warszawie (VI ACa 752/12) warto powtórzyć, że zakaz sformułowany w art. 6 ust. 1 u.o.k.k. obejmuje nie tylko te przypadki, w których osiągnięty został zamierzony skutek. Zakaz dotyczy również samego uczestnictwa w porozumieniu wymierzonym w objęte ochroną dobro, jakim jest swobodna konkurencja. Dla zastosowania powołanego przepisu nie jest przy tym konieczne wykazywanie czy do realizacji porozumienia doszło w znaczeniu osiągnięcia zamierzonego skutku antykonkurencyjnego na danym rynku.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Ceny rekomendowane w relacjach wertykalnych

Porozumienia co do cen są możliwe do zawarcia w sposób legalny w relacjach horyzontalnych. Relacje takie mogą mieć miejsce pomiędzy producentami a hurtownikami – co do ceny stosowanej przez hurtownika, w relacjach z jego kontrahentami. W takich relacjach możliwe jest ustalenie ceny maksymalnej, powyżej której nie może mieć miejsca sprzedaż towarów, jak również cena rekomendowana – zalecana przez producenta.

Jeżeli przedmiotem porozumienia wertykalnego jest ustalenie tak rozumianych cen maksymalnych lub rekomendowanych, to porozumienie nie narusza prawa. Dzieje się tak, ponieważ istnienie pewnego ograniczenia swobody działalności dystrybutora nie jest faktycznie porozumieniem niekorzystnym dla konsumentów.

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Jakiekolwiek inne ograniczenia swobody ustalania cen w relacjach wertykalnych są przez prawo zabronione. W szczególności zakazane jest ustalanie przez strony porozumienia cen minimalnych oraz ustalanie cen sztywnych. Praktyka taka, określana mianem resale price maintenance i jest traktowana jako najcięższe z naruszeń prawa konkurencji

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA