REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo antymonopolowe 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
prawo antymonopolowe 2015
prawo antymonopolowe 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

18 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem nowelizacji jest zmiana prawa antymonopolowego. Zmiany dotyczą kontroli koncentracji oraz wprowadzają instytucję leniency plus. Jak zmieni się prawo antymonopolowe w 2015 roku?

Dwa etapy kontroli

Nowelizacja ustawy wprowadza dwuetapowy system rozpatrywania wniosków w przypadku skomplikowanych spraw dotyczących koncentracji.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy etap, trwający 1 miesiąc, dotyczy spraw niewymagających przeprowadzenia badania rynku oraz tych, które nie budzą wątpliwości co do ich wpływu na rynek.

Do drugiego etapu, który będzie trwał następne 4 miesiące, przejdą sprawy skomplikowane, wymagające dokładnej analizy rynku.

Procedura kontroli może wydłużyć się jeszcze o czas oczekiwania przez UOKiK na dodatkowe informacje i dokumenty dotyczące rozpatrywanej sprawy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie obowiązku zgłaszania koncentracji

Zgodnie z nowelizacją zniknie obowiązek zgłaszania do Prezesa UOKiK koncentracji polegających na:

  • połączeniu przedsiębiorców lub utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy – w przypadku gdy obrót żadnego z uczestników takich koncentracji nie przekracza równowartości 10 mln euro w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających koncentrację,
  • przejęciu kontroli nad przedsiębiorcą lub przedsiębiorcami należącymi do jednej grupy kapitałowej oraz jednocześnie nabyciu części mienia przedsiębiorcy lub przedsiębiorców należących do tej grupy kapitałowej – w przypadku gdy obrót przedsiębiorcy lub przedsiębiorców, nad którymi ma nastąpić przejęcie kontroli, i obrót realizowany przez nabywane części mienia nie przekroczył łącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro.

Zobacz: Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Dobrowolne poddanie się karze

Nowością w prawie antymonopolowym będzie możliwość dobrowolnego poddania się karze. Celem tej zmiany jest przyśpieszenie postępowania.

Przedsiębiorca, który dobrowolnie poddaje się karze uzyskuje 10 procentową redukcję kary. Musi jednak spełnić następujące warunki:

  • w odpowiedzi na inicjatywę Prezesa UOKiK dobrowolne przyznanie się przez przedsiębiorcę do stosowania praktyki lub potwierdzenie ustaleń Prezesa UOKiK
  • niekwestionowanie wysokości kary
  • niepodważanie ustaleń UOKiK w postępowaniu odwoławczym

Zobacz: Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

Leniency plus – czyli kablowanie się opłaca

Przedsiębiorca będzie miał możliwość uzyskania dodatkowej redukcji kary (30 proc.), w zamian za przekazanie informacji o kolejnym porozumieniu, w którym brał udział.

W sprawie, o której poinformuje UOKiK, uzyska status pierwszego wnioskodawcy leniency i zostanie zwolniony z kary finansowej.

Zaprzestanie uczestnictwa w porozumieniu będzie musiało mieć miejsce najpóźniej niezwłocznie po złożeniu wniosku. Co więcej inicjator nie jest wyłączony z kręgu podmiotów, które mogą ubiegać się o całkowite odstąpienie od karania.

Zmieni się również sposób redukcji kary. Zgodnie z nowymi przepisami redukcja kary będzie wyznaczana jako wartość procentowa odejmowana od kary, która zostałaby wymierzona w przypadku niezłożenia wniosku leniency.

Zobacz: Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Kary również dla osób fizycznych

Zagrożone karą będą osoby zarządzające, czyli pełniące funkcje kierownicze lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy, które poprzez swoje działanie lub zaniechanie dopuściły do zawarcia nielegalnego porozumienia ograniczającego konkurencję.

Prezes UOKiK będzie miał obowiązek udowodnić, że konkretna osoba zarządzająca faktycznie miała wpływ na udział firmy w porozumieniu. Udział przedsiębiorcy w zmowie przetargowej nie jest podstawą odpowiedzialności osoby zarządzającej. Postępowanie przeciwko osobom zarządzającym będzie prowadzone w ramach postępowania antymonopolowego wobec przedsiębiorcy.

Decyzja o odpowiedzialności osoby zarządzającej może zostać wydana wyłącznie w decyzji stwierdzającej naruszenie przez przedsiębiorcę zakazu niedozwolonych porozumień i nakładającej karę pieniężną. Uchylenie decyzji przez sąd w stosunku do przedsiębiorcy jest równoznaczne z automatycznym uchyleniem decyzji w stosunku do osoby zarządzającej.

Maksymalna wysokość kary będzie wynosiła 2 mln zł.

Osoba zarządzająca będzie mogła ubiegać się o leniency. Wniosek złożony przez przedsiębiorcę będzie obejmował również osoby zarządzające tego przedsiębiorcy.

Zobacz: Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA