REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo antymonopolowe 2015 r.

Redakcja serwisu Biznes
prawo antymonopolowe 2015
prawo antymonopolowe 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

18 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem nowelizacji jest zmiana prawa antymonopolowego. Zmiany dotyczą kontroli koncentracji oraz wprowadzają instytucję leniency plus. Jak zmieni się prawo antymonopolowe w 2015 roku?

Dwa etapy kontroli

Nowelizacja ustawy wprowadza dwuetapowy system rozpatrywania wniosków w przypadku skomplikowanych spraw dotyczących koncentracji.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy etap, trwający 1 miesiąc, dotyczy spraw niewymagających przeprowadzenia badania rynku oraz tych, które nie budzą wątpliwości co do ich wpływu na rynek.

Do drugiego etapu, który będzie trwał następne 4 miesiące, przejdą sprawy skomplikowane, wymagające dokładnej analizy rynku.

Procedura kontroli może wydłużyć się jeszcze o czas oczekiwania przez UOKiK na dodatkowe informacje i dokumenty dotyczące rozpatrywanej sprawy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie obowiązku zgłaszania koncentracji

Zgodnie z nowelizacją zniknie obowiązek zgłaszania do Prezesa UOKiK koncentracji polegających na:

  • połączeniu przedsiębiorców lub utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy – w przypadku gdy obrót żadnego z uczestników takich koncentracji nie przekracza równowartości 10 mln euro w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających koncentrację,
  • przejęciu kontroli nad przedsiębiorcą lub przedsiębiorcami należącymi do jednej grupy kapitałowej oraz jednocześnie nabyciu części mienia przedsiębiorcy lub przedsiębiorców należących do tej grupy kapitałowej – w przypadku gdy obrót przedsiębiorcy lub przedsiębiorców, nad którymi ma nastąpić przejęcie kontroli, i obrót realizowany przez nabywane części mienia nie przekroczył łącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro.

Zobacz: Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Dobrowolne poddanie się karze

Nowością w prawie antymonopolowym będzie możliwość dobrowolnego poddania się karze. Celem tej zmiany jest przyśpieszenie postępowania.

Przedsiębiorca, który dobrowolnie poddaje się karze uzyskuje 10 procentową redukcję kary. Musi jednak spełnić następujące warunki:

  • w odpowiedzi na inicjatywę Prezesa UOKiK dobrowolne przyznanie się przez przedsiębiorcę do stosowania praktyki lub potwierdzenie ustaleń Prezesa UOKiK
  • niekwestionowanie wysokości kary
  • niepodważanie ustaleń UOKiK w postępowaniu odwoławczym

Zobacz: Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

Leniency plus – czyli kablowanie się opłaca

Przedsiębiorca będzie miał możliwość uzyskania dodatkowej redukcji kary (30 proc.), w zamian za przekazanie informacji o kolejnym porozumieniu, w którym brał udział.

W sprawie, o której poinformuje UOKiK, uzyska status pierwszego wnioskodawcy leniency i zostanie zwolniony z kary finansowej.

Zaprzestanie uczestnictwa w porozumieniu będzie musiało mieć miejsce najpóźniej niezwłocznie po złożeniu wniosku. Co więcej inicjator nie jest wyłączony z kręgu podmiotów, które mogą ubiegać się o całkowite odstąpienie od karania.

Zmieni się również sposób redukcji kary. Zgodnie z nowymi przepisami redukcja kary będzie wyznaczana jako wartość procentowa odejmowana od kary, która zostałaby wymierzona w przypadku niezłożenia wniosku leniency.

Zobacz: Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Kary również dla osób fizycznych

Zagrożone karą będą osoby zarządzające, czyli pełniące funkcje kierownicze lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy, które poprzez swoje działanie lub zaniechanie dopuściły do zawarcia nielegalnego porozumienia ograniczającego konkurencję.

Prezes UOKiK będzie miał obowiązek udowodnić, że konkretna osoba zarządzająca faktycznie miała wpływ na udział firmy w porozumieniu. Udział przedsiębiorcy w zmowie przetargowej nie jest podstawą odpowiedzialności osoby zarządzającej. Postępowanie przeciwko osobom zarządzającym będzie prowadzone w ramach postępowania antymonopolowego wobec przedsiębiorcy.

Decyzja o odpowiedzialności osoby zarządzającej może zostać wydana wyłącznie w decyzji stwierdzającej naruszenie przez przedsiębiorcę zakazu niedozwolonych porozumień i nakładającej karę pieniężną. Uchylenie decyzji przez sąd w stosunku do przedsiębiorcy jest równoznaczne z automatycznym uchyleniem decyzji w stosunku do osoby zarządzającej.

Maksymalna wysokość kary będzie wynosiła 2 mln zł.

Osoba zarządzająca będzie mogła ubiegać się o leniency. Wniosek złożony przez przedsiębiorcę będzie obejmował również osoby zarządzające tego przedsiębiorcy.

Zobacz: Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA