REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
porozumienia wertykalne i horyzontalne
porozumienia wertykalne i horyzontalne

REKLAMA

REKLAMA

W prawie konkurencji rozróżnia się porozumienia pionowe (wertykalne) oraz poziome (horyzontalne). Czynnikiem rozróżniającym te porozumienia jest położenie strony danego porozumienia wobec innych stron łańcucha produkcyjnego. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje porozumień i jaki ma to wpływ na rynek konkurencji?

Porozumienie poziome – horyzontalne

Z porozumieniem poziomym mamy do czynienia, gdy jego strony działają na tym samym poziomie łańcucha produkcyjnego. Ma to miejsce w przypadku porozumienia pomiędzy producentami, dystrybutorami czy sprzedawcami detalicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Często się zdarza, że porozumienia tego typu zawierane są przez małe podmioty i nie wpływają one w dużym stopniu na osłabienie konkurencji na rynku. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie wskazują, że wobec porozumień horyzontalnych, w których uczestniczą przedsiębiorcy o niewielkim potencjale ekonomicznym, mogą mieć zastosowanie zarówno indywidualne jak i grupowe wyłączenia spod zakazu zawierania niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencję.

Trzeba wskazać, że dozwolone będą te porozumienia, które jednocześnie przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego, zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści, nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów oraz nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Porozumienie, które nie może skorzystać z powyższego wyłączenia podlega ocenie. Ciężar udowodnienia, że porozumienie korzysta z wyłączenia, spoczywa na uczestniczących w porozumieniu przedsiębiorcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia horyzontalne są najbardziej szkodliwe dla rynku konkurencji, przez co odpowiedzialność za ich zawieranie jest dużo dotkliwsza od porozumień wertykalnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Porozumienie pionowe – wertykalne

REKLAMA

W porozumieniu wertykalnym biorą udział strony znajdujące się na różnych poziomach procesu produkcyjnego. Chodzi tu zatem o porozumienia pomiędzy producentem a hurtownikiem, producentem a sklepami detalicznymi czy też pomiędzy organizatorem przetargu a jego uczestnikiem.

Porozumienia pionowe są w łagodniejszy sposób traktowane przez ustawę. Zakres ich dopuszczalności jest o wiele szerszy w porównaniu z porozumieniami pionowymi. Za duży przejaw liberalnego ich traktowania należy uznać wyłączenie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym zakazu porozumień ograniczających konkurencje nie stosuje się do porozumień zawartych pomiędzy przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku posiadany przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Jakie porozumienia są szczególnie tępione?

Postanowienia najmocniej naruszające zasady wolnej konkurencji, tzw. hard-core restriction, charakteryzują się bezpośrednim lub pośrednim dążeniem do wyłączenia, ograniczenia lub zniekształcenia konkurencji cenowej poprzez ustalenie poziomu cen lub innych warunków sprzedaży lub zakupu towarów, jak również kierunków ich zmian, ograniczania rozmiarów lub tempa rozwoju produkcji lub postępu technicznego oraz podziału rynków oraz uzgodnienia ofert składanych w przetargach.

Dodatkowo w prawie unijnym do tej kategorii zalicza się również restrykcje w imporcie lub eksporcie towarów oraz inne rodzaje zachowań wymierzonych w konkurentów. W tego typu porozumieniach urzeczywistniają się bowiem cele narodowe często niezgodne z prawem konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA