REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
porozumienia wertykalne i horyzontalne
porozumienia wertykalne i horyzontalne

REKLAMA

REKLAMA

W prawie konkurencji rozróżnia się porozumienia pionowe (wertykalne) oraz poziome (horyzontalne). Czynnikiem rozróżniającym te porozumienia jest położenie strony danego porozumienia wobec innych stron łańcucha produkcyjnego. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje porozumień i jaki ma to wpływ na rynek konkurencji?

Porozumienie poziome – horyzontalne

Z porozumieniem poziomym mamy do czynienia, gdy jego strony działają na tym samym poziomie łańcucha produkcyjnego. Ma to miejsce w przypadku porozumienia pomiędzy producentami, dystrybutorami czy sprzedawcami detalicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Często się zdarza, że porozumienia tego typu zawierane są przez małe podmioty i nie wpływają one w dużym stopniu na osłabienie konkurencji na rynku. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie wskazują, że wobec porozumień horyzontalnych, w których uczestniczą przedsiębiorcy o niewielkim potencjale ekonomicznym, mogą mieć zastosowanie zarówno indywidualne jak i grupowe wyłączenia spod zakazu zawierania niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencję.

Trzeba wskazać, że dozwolone będą te porozumienia, które jednocześnie przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego, zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści, nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów oraz nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Porozumienie, które nie może skorzystać z powyższego wyłączenia podlega ocenie. Ciężar udowodnienia, że porozumienie korzysta z wyłączenia, spoczywa na uczestniczących w porozumieniu przedsiębiorcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia horyzontalne są najbardziej szkodliwe dla rynku konkurencji, przez co odpowiedzialność za ich zawieranie jest dużo dotkliwsza od porozumień wertykalnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Porozumienie pionowe – wertykalne

REKLAMA

W porozumieniu wertykalnym biorą udział strony znajdujące się na różnych poziomach procesu produkcyjnego. Chodzi tu zatem o porozumienia pomiędzy producentem a hurtownikiem, producentem a sklepami detalicznymi czy też pomiędzy organizatorem przetargu a jego uczestnikiem.

Porozumienia pionowe są w łagodniejszy sposób traktowane przez ustawę. Zakres ich dopuszczalności jest o wiele szerszy w porównaniu z porozumieniami pionowymi. Za duży przejaw liberalnego ich traktowania należy uznać wyłączenie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym zakazu porozumień ograniczających konkurencje nie stosuje się do porozumień zawartych pomiędzy przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku posiadany przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Jakie porozumienia są szczególnie tępione?

Postanowienia najmocniej naruszające zasady wolnej konkurencji, tzw. hard-core restriction, charakteryzują się bezpośrednim lub pośrednim dążeniem do wyłączenia, ograniczenia lub zniekształcenia konkurencji cenowej poprzez ustalenie poziomu cen lub innych warunków sprzedaży lub zakupu towarów, jak również kierunków ich zmian, ograniczania rozmiarów lub tempa rozwoju produkcji lub postępu technicznego oraz podziału rynków oraz uzgodnienia ofert składanych w przetargach.

Dodatkowo w prawie unijnym do tej kategorii zalicza się również restrykcje w imporcie lub eksporcie towarów oraz inne rodzaje zachowań wymierzonych w konkurentów. W tego typu porozumieniach urzeczywistniają się bowiem cele narodowe często niezgodne z prawem konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA