REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

Jarosław Krasnodęmbski
porozumienia wertykalne i horyzontalne
porozumienia wertykalne i horyzontalne

REKLAMA

REKLAMA

W prawie konkurencji rozróżnia się porozumienia pionowe (wertykalne) oraz poziome (horyzontalne). Czynnikiem rozróżniającym te porozumienia jest położenie strony danego porozumienia wobec innych stron łańcucha produkcyjnego. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje porozumień i jaki ma to wpływ na rynek konkurencji?

Porozumienie poziome – horyzontalne

Z porozumieniem poziomym mamy do czynienia, gdy jego strony działają na tym samym poziomie łańcucha produkcyjnego. Ma to miejsce w przypadku porozumienia pomiędzy producentami, dystrybutorami czy sprzedawcami detalicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Często się zdarza, że porozumienia tego typu zawierane są przez małe podmioty i nie wpływają one w dużym stopniu na osłabienie konkurencji na rynku. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie wskazują, że wobec porozumień horyzontalnych, w których uczestniczą przedsiębiorcy o niewielkim potencjale ekonomicznym, mogą mieć zastosowanie zarówno indywidualne jak i grupowe wyłączenia spod zakazu zawierania niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencję.

Trzeba wskazać, że dozwolone będą te porozumienia, które jednocześnie przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego, zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści, nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów oraz nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Porozumienie, które nie może skorzystać z powyższego wyłączenia podlega ocenie. Ciężar udowodnienia, że porozumienie korzysta z wyłączenia, spoczywa na uczestniczących w porozumieniu przedsiębiorcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia horyzontalne są najbardziej szkodliwe dla rynku konkurencji, przez co odpowiedzialność za ich zawieranie jest dużo dotkliwsza od porozumień wertykalnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Porozumienie pionowe – wertykalne

REKLAMA

W porozumieniu wertykalnym biorą udział strony znajdujące się na różnych poziomach procesu produkcyjnego. Chodzi tu zatem o porozumienia pomiędzy producentem a hurtownikiem, producentem a sklepami detalicznymi czy też pomiędzy organizatorem przetargu a jego uczestnikiem.

Porozumienia pionowe są w łagodniejszy sposób traktowane przez ustawę. Zakres ich dopuszczalności jest o wiele szerszy w porównaniu z porozumieniami pionowymi. Za duży przejaw liberalnego ich traktowania należy uznać wyłączenie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym zakazu porozumień ograniczających konkurencje nie stosuje się do porozumień zawartych pomiędzy przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku posiadany przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Jakie porozumienia są szczególnie tępione?

Postanowienia najmocniej naruszające zasady wolnej konkurencji, tzw. hard-core restriction, charakteryzują się bezpośrednim lub pośrednim dążeniem do wyłączenia, ograniczenia lub zniekształcenia konkurencji cenowej poprzez ustalenie poziomu cen lub innych warunków sprzedaży lub zakupu towarów, jak również kierunków ich zmian, ograniczania rozmiarów lub tempa rozwoju produkcji lub postępu technicznego oraz podziału rynków oraz uzgodnienia ofert składanych w przetargach.

Dodatkowo w prawie unijnym do tej kategorii zalicza się również restrykcje w imporcie lub eksporcie towarów oraz inne rodzaje zachowań wymierzonych w konkurentów. W tego typu porozumieniach urzeczywistniają się bowiem cele narodowe często niezgodne z prawem konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA