REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
sklep, zakupy, jedzenie, wybór/fot. Fotolia
sklep, zakupy, jedzenie, wybór/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Nieprawidłowe oznakowanie

Błędem po stronie producenta i sprzedawcy jest zarówno nie zamieszczanie istotnych dla konsumenta informacji (jak cena, skład produktu), a także nadmierna fantazja w ich opisywaniu. Według danych Inspekcji Handlowej, od 25 do 30 % produktów spożywczych jest nieprawidłowo oznakowanych, a niechlubny prym wiedzie tutaj żywność typu eko. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać modę na zdrowe odżywianie i nie zwracając uwagi na ścisłe wytyczne dla tego rodzaju produktów (powinny zawierać co najmniej 95% składników pochodzenia naturalnego), upiększają etykiety informacjami o ekologicznym pochodzeniu żywności.

REKLAMA

Lepsza ochrona praw konsumentów już pod koniec roku

Co ciekawe, naruszeniem prawa zauważonym przez Inspekcję może być także sama nazwa produktu, jeśli wprowadza w błąd konsumenta. Przykładów można mnożyć wiele, poczynając od tradycyjnego problemu czekolady i wyrobów czekoladopodobnych, a na nazwach własnych sugerujących specyficzny skład czy właściwości produktu kończąc.

Żabka wprowadzała w błąd i zapłaci karę

Obietnice bez pokrycia

Kolejnym grzechem po stronie producentów może być zapewnienie w formie etykiety o specjalnych, dobroczynnych właściwościach towaru. Jest to praktyka powszechna zarówno w branży spożywczej, jak i kosmetycznej. O ile w przypadku chemii ciężej udowodnić producentowi mijanie się z prawdą – poszczególne składniki mogą wpływać inaczej na różne rodzaje skóry czy włosów, choć i w tym przypadku możliwe jest walczenie o odszkodowanie lub zwrot pieniędzy – to gdy mowa o produktach spożywczych, ich cechy powinny być obiektywnie sprawdzalne. Wobec tego, Inspekcja Handlowa może przykładowo zarzucić producentowi stosowanie nieuczciwych praktyk konsumenckich, jeśli ten przypisał herbacie swojej produkcji lecznicze właściwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kara za nadużycia

Stosując powyższe sposoby na podniesienie sprzedaży, przedsiębiorca naraża się na dotkliwą karę finansową nałożoną w razie kontroli Inspekcji Handlowej. Wysokość kary nie może być niższa niż 1000 zł, jednak jest to raczej sankcja symboliczna, gdyż zwykle sięga się po środki dotkliwsze, które mogą wynosić aż 10% ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Poza reakcją Inspekcji Handlowej, producent może spodziewać się także masowych reklamacji kupionych produktów, nie mówiąc o spadku zaufania konsumentów do swojej marki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA