REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
sklep, zakupy, jedzenie, wybór/fot. Fotolia
sklep, zakupy, jedzenie, wybór/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Nieprawidłowe oznakowanie

Błędem po stronie producenta i sprzedawcy jest zarówno nie zamieszczanie istotnych dla konsumenta informacji (jak cena, skład produktu), a także nadmierna fantazja w ich opisywaniu. Według danych Inspekcji Handlowej, od 25 do 30 % produktów spożywczych jest nieprawidłowo oznakowanych, a niechlubny prym wiedzie tutaj żywność typu eko. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać modę na zdrowe odżywianie i nie zwracając uwagi na ścisłe wytyczne dla tego rodzaju produktów (powinny zawierać co najmniej 95% składników pochodzenia naturalnego), upiększają etykiety informacjami o ekologicznym pochodzeniu żywności.

REKLAMA

Lepsza ochrona praw konsumentów już pod koniec roku

Co ciekawe, naruszeniem prawa zauważonym przez Inspekcję może być także sama nazwa produktu, jeśli wprowadza w błąd konsumenta. Przykładów można mnożyć wiele, poczynając od tradycyjnego problemu czekolady i wyrobów czekoladopodobnych, a na nazwach własnych sugerujących specyficzny skład czy właściwości produktu kończąc.

Żabka wprowadzała w błąd i zapłaci karę

Obietnice bez pokrycia

Kolejnym grzechem po stronie producentów może być zapewnienie w formie etykiety o specjalnych, dobroczynnych właściwościach towaru. Jest to praktyka powszechna zarówno w branży spożywczej, jak i kosmetycznej. O ile w przypadku chemii ciężej udowodnić producentowi mijanie się z prawdą – poszczególne składniki mogą wpływać inaczej na różne rodzaje skóry czy włosów, choć i w tym przypadku możliwe jest walczenie o odszkodowanie lub zwrot pieniędzy – to gdy mowa o produktach spożywczych, ich cechy powinny być obiektywnie sprawdzalne. Wobec tego, Inspekcja Handlowa może przykładowo zarzucić producentowi stosowanie nieuczciwych praktyk konsumenckich, jeśli ten przypisał herbacie swojej produkcji lecznicze właściwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kara za nadużycia

Stosując powyższe sposoby na podniesienie sprzedaży, przedsiębiorca naraża się na dotkliwą karę finansową nałożoną w razie kontroli Inspekcji Handlowej. Wysokość kary nie może być niższa niż 1000 zł, jednak jest to raczej sankcja symboliczna, gdyż zwykle sięga się po środki dotkliwsze, które mogą wynosić aż 10% ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Poza reakcją Inspekcji Handlowej, producent może spodziewać się także masowych reklamacji kupionych produktów, nie mówiąc o spadku zaufania konsumentów do swojej marki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA