REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Umowa to nie kliknięcie

Do zawarcia umowy na odległość nie dochodzi jedynie poprzez złożenie zamówienia na stronie internetowej za pomocą wypełnienia formularza. Z kupnem i sprzedażą mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy od sprzedawcy nadejdzie potwierdzenie transakcji, które powinno dotrzeć do adresata najpóźniej z chwilą dostarczenia towaru. Przyjętym sposobem zawierania umowy przez e-sklepy jest wysyłanie potwierdzenia zamówienia drogą e-mailową, najczęściej w przeciągu kilku minut od zdecydowania się na zakup na stronie www przedsiębiorcy. Od tej pory po stronie kupującego następuje obowiązek zapłaty uzgodnionej sumy pieniędzy, a po stronie sprzedającego wydania określonego towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Konsument a umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Nieprawidłowa cena

Jednocześnie Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że sprzedawca zobowiązany jest podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego. Konsekwencją tego przepisu jest fakt, że kupujący ma prawo domagać się wydania towaru za cenę widniejącą przy jego opisie od momentu odebrania od sprzedającego potwierdzenia złożenia zamówienia.

O ile jednak realizacja tego prawa w życiu realnym nie budzi wątpliwości, tak w świecie wirtualnym, gdzie niewykluczone jest wystąpienie błędu serwera lub złe przewalutowanie niezależne od przedsiębiorcy, może być powodem wielu problemów. W takim przypadku nie należy ślepo realizować umowy kupna-sprzedaży, lecz dokładniej przyjrzeć się okolicznościom dotyczącym zarówno wpływu sprzedającego na zaistnienie błędu na stronie internetowej, jak i postawie prezentowanej przez kupującego.

REKLAMA

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zła wola kupującego

Nie bez przyczyny Kodeks cywilny w przepisach ogólnych wprowadza pojęcie błędu dotyczącego treści – a rodzajem treści jest także cena – czynności prawnej. Art. 84 KC zdanie drugie głosi, że „Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć”. W przypadku cen podanych wskutek błędu znacząco odbiegających od rynkowych (przykładem może być tu obniżka ponad 50% pierwotnej ceny) dotyczących właściwie całego asortymentu sklepu bez jednoczesnej wzmianki o nadchodzącej likwidacji przedsiębiorstwa kupujący może przypuszczać, że nie jest to okazja, lecz właśnie błąd niezależny od woli sprzedawcy. Oczywiście, w dalszym ciągu możliwe jest złożenie zamówienia, jednak trzeba liczyć się z odmową jego realizacji.

Oznaczenie towaru nie może wprowadzać w błąd

Może skończyć się w sądzie

Ponieważ takie sprawy są zwykle źródłem konfliktu na linii sprzedawca-kupujący, a okoliczności dotyczące wiedzy i winy obu stron muszą zostać zbadane ostatecznie przez sąd, prowadząc e-sklep warto podjąć kroki zapobiegające takim sytuacjom. Najprostszym, ale i najbardziej żmudnym jest zaprzestanie wysyłania automatycznego potwierdzenia złożenia zamówienia, a monitorowanie dokonanych zakupów indywidualnie i osobiste ich potwierdzanie. Szybszym, choć pewnie droższym i w dalszym ciągu dosyć ryzykownym sposobem jest lepsze zabezpieczenie swojej strony internetowej.

Warto mieć świadomość, że nawet jeśli sąd przyzna rację sklepowi i odmówi konsumentowi wydania towaru, to niesmak w kupującym pozostaje i ostatecznie sprzedający może stracić o wiele więcej, niż zakup wydany po obniżonej cenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA