REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Umowa to nie kliknięcie

Do zawarcia umowy na odległość nie dochodzi jedynie poprzez złożenie zamówienia na stronie internetowej za pomocą wypełnienia formularza. Z kupnem i sprzedażą mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy od sprzedawcy nadejdzie potwierdzenie transakcji, które powinno dotrzeć do adresata najpóźniej z chwilą dostarczenia towaru. Przyjętym sposobem zawierania umowy przez e-sklepy jest wysyłanie potwierdzenia zamówienia drogą e-mailową, najczęściej w przeciągu kilku minut od zdecydowania się na zakup na stronie www przedsiębiorcy. Od tej pory po stronie kupującego następuje obowiązek zapłaty uzgodnionej sumy pieniędzy, a po stronie sprzedającego wydania określonego towaru.

REKLAMA

Konsument a umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Nieprawidłowa cena

REKLAMA

Jednocześnie Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że sprzedawca zobowiązany jest podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego. Konsekwencją tego przepisu jest fakt, że kupujący ma prawo domagać się wydania towaru za cenę widniejącą przy jego opisie od momentu odebrania od sprzedającego potwierdzenia złożenia zamówienia.

O ile jednak realizacja tego prawa w życiu realnym nie budzi wątpliwości, tak w świecie wirtualnym, gdzie niewykluczone jest wystąpienie błędu serwera lub złe przewalutowanie niezależne od przedsiębiorcy, może być powodem wielu problemów. W takim przypadku nie należy ślepo realizować umowy kupna-sprzedaży, lecz dokładniej przyjrzeć się okolicznościom dotyczącym zarówno wpływu sprzedającego na zaistnienie błędu na stronie internetowej, jak i postawie prezentowanej przez kupującego.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zła wola kupującego

Nie bez przyczyny Kodeks cywilny w przepisach ogólnych wprowadza pojęcie błędu dotyczącego treści – a rodzajem treści jest także cena – czynności prawnej. Art. 84 KC zdanie drugie głosi, że „Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć”. W przypadku cen podanych wskutek błędu znacząco odbiegających od rynkowych (przykładem może być tu obniżka ponad 50% pierwotnej ceny) dotyczących właściwie całego asortymentu sklepu bez jednoczesnej wzmianki o nadchodzącej likwidacji przedsiębiorstwa kupujący może przypuszczać, że nie jest to okazja, lecz właśnie błąd niezależny od woli sprzedawcy. Oczywiście, w dalszym ciągu możliwe jest złożenie zamówienia, jednak trzeba liczyć się z odmową jego realizacji.

Oznaczenie towaru nie może wprowadzać w błąd

Może skończyć się w sądzie

REKLAMA

Ponieważ takie sprawy są zwykle źródłem konfliktu na linii sprzedawca-kupujący, a okoliczności dotyczące wiedzy i winy obu stron muszą zostać zbadane ostatecznie przez sąd, prowadząc e-sklep warto podjąć kroki zapobiegające takim sytuacjom. Najprostszym, ale i najbardziej żmudnym jest zaprzestanie wysyłania automatycznego potwierdzenia złożenia zamówienia, a monitorowanie dokonanych zakupów indywidualnie i osobiste ich potwierdzanie. Szybszym, choć pewnie droższym i w dalszym ciągu dosyć ryzykownym sposobem jest lepsze zabezpieczenie swojej strony internetowej.

Warto mieć świadomość, że nawet jeśli sąd przyzna rację sklepowi i odmówi konsumentowi wydania towaru, to niesmak w kupującym pozostaje i ostatecznie sprzedający może stracić o wiele więcej, niż zakup wydany po obniżonej cenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA