REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia
kobieta, zakupy, szpilki, sklep/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Umowa to nie kliknięcie

Do zawarcia umowy na odległość nie dochodzi jedynie poprzez złożenie zamówienia na stronie internetowej za pomocą wypełnienia formularza. Z kupnem i sprzedażą mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy od sprzedawcy nadejdzie potwierdzenie transakcji, które powinno dotrzeć do adresata najpóźniej z chwilą dostarczenia towaru. Przyjętym sposobem zawierania umowy przez e-sklepy jest wysyłanie potwierdzenia zamówienia drogą e-mailową, najczęściej w przeciągu kilku minut od zdecydowania się na zakup na stronie www przedsiębiorcy. Od tej pory po stronie kupującego następuje obowiązek zapłaty uzgodnionej sumy pieniędzy, a po stronie sprzedającego wydania określonego towaru.

REKLAMA

Konsument a umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Nieprawidłowa cena

REKLAMA

Jednocześnie Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że sprzedawca zobowiązany jest podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego. Konsekwencją tego przepisu jest fakt, że kupujący ma prawo domagać się wydania towaru za cenę widniejącą przy jego opisie od momentu odebrania od sprzedającego potwierdzenia złożenia zamówienia.

O ile jednak realizacja tego prawa w życiu realnym nie budzi wątpliwości, tak w świecie wirtualnym, gdzie niewykluczone jest wystąpienie błędu serwera lub złe przewalutowanie niezależne od przedsiębiorcy, może być powodem wielu problemów. W takim przypadku nie należy ślepo realizować umowy kupna-sprzedaży, lecz dokładniej przyjrzeć się okolicznościom dotyczącym zarówno wpływu sprzedającego na zaistnienie błędu na stronie internetowej, jak i postawie prezentowanej przez kupującego.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zła wola kupującego

Nie bez przyczyny Kodeks cywilny w przepisach ogólnych wprowadza pojęcie błędu dotyczącego treści – a rodzajem treści jest także cena – czynności prawnej. Art. 84 KC zdanie drugie głosi, że „Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć”. W przypadku cen podanych wskutek błędu znacząco odbiegających od rynkowych (przykładem może być tu obniżka ponad 50% pierwotnej ceny) dotyczących właściwie całego asortymentu sklepu bez jednoczesnej wzmianki o nadchodzącej likwidacji przedsiębiorstwa kupujący może przypuszczać, że nie jest to okazja, lecz właśnie błąd niezależny od woli sprzedawcy. Oczywiście, w dalszym ciągu możliwe jest złożenie zamówienia, jednak trzeba liczyć się z odmową jego realizacji.

Oznaczenie towaru nie może wprowadzać w błąd

Może skończyć się w sądzie

REKLAMA

Ponieważ takie sprawy są zwykle źródłem konfliktu na linii sprzedawca-kupujący, a okoliczności dotyczące wiedzy i winy obu stron muszą zostać zbadane ostatecznie przez sąd, prowadząc e-sklep warto podjąć kroki zapobiegające takim sytuacjom. Najprostszym, ale i najbardziej żmudnym jest zaprzestanie wysyłania automatycznego potwierdzenia złożenia zamówienia, a monitorowanie dokonanych zakupów indywidualnie i osobiste ich potwierdzanie. Szybszym, choć pewnie droższym i w dalszym ciągu dosyć ryzykownym sposobem jest lepsze zabezpieczenie swojej strony internetowej.

Warto mieć świadomość, że nawet jeśli sąd przyzna rację sklepowi i odmówi konsumentowi wydania towaru, to niesmak w kupującym pozostaje i ostatecznie sprzedający może stracić o wiele więcej, niż zakup wydany po obniżonej cenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA