REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
zakupy, Internet, finanse, pieniądze Fot. Fotolia
zakupy, Internet, finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Ustawa nakłada na sprzedawcę przede wszystkim dodatkowe obowiązki informacyjne, szczegółowo wymieniając je w art. 12. Najważniejsze z nich to, między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

- opis przedmiotu świadczenia

- podanie całościowej ceny, wliczając wszystkie opłaty jak podatki i transport

REKLAMA

- dokładny adres i dane przedsiębiorstwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- sposób i termin zapłaty przez konsumenta

- sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę

- sposób i termin odstąpienia od umowy

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Ustawowe wymogi muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulaminie sklepu internetowego. Ponadto, sprzedawca układając swój regulamin musi używać języka możliwie prostego i zrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy – nie powinien posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Ważne potwierdzenie

Kolejną istotną zmianą jest konieczność potwierdzenia zamówienia przez konsumenta. Przycisk do złożenia zamówienia powinien być wyraźny i opisany, by kupujący miał świadomość zawarcia w tym momencie umowy i tym samym złożenia zobowiązania do zapłaty. Najważniejsze informacje z regulaminu sklepu należy ponownie zamieścić na stronie z przyciskiem do złożenia zamówienia.

Po dokonaniu zamówienia, przedsiębiorca wyśle konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy. Ustawa dopuszcza możliwość posługiwania się drogą internetową, jednak sprzedawca powinien tym samym zamieścić w e-mailu informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczanie treści cyfrowych. W tej wiadomości muszą się również znaleźć informacje z art. 12, które do tej pory nie zostały zamieszczone w regulaminie sklepu ani na stronie z zamówieniem (np. gwarancja konkretnej kupionej rzeczy).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w odstąpieniu

Dobrą wiadomością dla kupujących jest wydłużenie dotychczasowego terminu na odstąpienie od umowy – od grudnia będzie to 14 dni od jej zawarcia, zamiast 10 dni obowiązujących do tej pory. Jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta o prawie do odstąpienia, prawo to wygaśnie po 12 miesiącach od upływu 14-dniowego terminu. W dalszym ciągu kupujący nie musi podawać przyczyny odstąpienia, a jedynie wyrazić taką wolę i po złożeniu oświadczenia odesłać rzecz sprzedawcy.

Regulaminy sklepów internetowych należy zmienić do 25 grudnia 2014 r. Jest to ważna wiadomość dla przedsiębiorców ze względu na gorący okres zakupów w czasie Bożego Narodzenia. Jeśli sprzedawcy naruszą wymogi ustawowe i nie dostosują stron internetowych do nowych przepisów, pociągnie to za sobą negatywne konsekwencje, jak brak zawarcia umowy czy ponoszenie dodatkowych kosztów, które powinien spełnić klient, ale ze względu na brak wcześniejszej informacji nie jest do tego zobowiązany.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA