REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
zakupy, Internet, finanse, pieniądze Fot. Fotolia
zakupy, Internet, finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Ustawa nakłada na sprzedawcę przede wszystkim dodatkowe obowiązki informacyjne, szczegółowo wymieniając je w art. 12. Najważniejsze z nich to, między innymi:

REKLAMA

- opis przedmiotu świadczenia

- podanie całościowej ceny, wliczając wszystkie opłaty jak podatki i transport

- dokładny adres i dane przedsiębiorstwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- sposób i termin zapłaty przez konsumenta

- sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę

- sposób i termin odstąpienia od umowy

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Ustawowe wymogi muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulaminie sklepu internetowego. Ponadto, sprzedawca układając swój regulamin musi używać języka możliwie prostego i zrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy – nie powinien posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Ważne potwierdzenie

REKLAMA

Kolejną istotną zmianą jest konieczność potwierdzenia zamówienia przez konsumenta. Przycisk do złożenia zamówienia powinien być wyraźny i opisany, by kupujący miał świadomość zawarcia w tym momencie umowy i tym samym złożenia zobowiązania do zapłaty. Najważniejsze informacje z regulaminu sklepu należy ponownie zamieścić na stronie z przyciskiem do złożenia zamówienia.

Po dokonaniu zamówienia, przedsiębiorca wyśle konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy. Ustawa dopuszcza możliwość posługiwania się drogą internetową, jednak sprzedawca powinien tym samym zamieścić w e-mailu informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczanie treści cyfrowych. W tej wiadomości muszą się również znaleźć informacje z art. 12, które do tej pory nie zostały zamieszczone w regulaminie sklepu ani na stronie z zamówieniem (np. gwarancja konkretnej kupionej rzeczy).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w odstąpieniu

Dobrą wiadomością dla kupujących jest wydłużenie dotychczasowego terminu na odstąpienie od umowy – od grudnia będzie to 14 dni od jej zawarcia, zamiast 10 dni obowiązujących do tej pory. Jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta o prawie do odstąpienia, prawo to wygaśnie po 12 miesiącach od upływu 14-dniowego terminu. W dalszym ciągu kupujący nie musi podawać przyczyny odstąpienia, a jedynie wyrazić taką wolę i po złożeniu oświadczenia odesłać rzecz sprzedawcy.

Regulaminy sklepów internetowych należy zmienić do 25 grudnia 2014 r. Jest to ważna wiadomość dla przedsiębiorców ze względu na gorący okres zakupów w czasie Bożego Narodzenia. Jeśli sprzedawcy naruszą wymogi ustawowe i nie dostosują stron internetowych do nowych przepisów, pociągnie to za sobą negatywne konsekwencje, jak brak zawarcia umowy czy ponoszenie dodatkowych kosztów, które powinien spełnić klient, ale ze względu na brak wcześniejszej informacji nie jest do tego zobowiązany.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA