REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin sklepu internetowego po zmianach z grudnia 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec
ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego
Regulamin sklepu internetowego po zmianach z grudnia 2014 r. / Fot. Fotolia
Regulamin sklepu internetowego po zmianach z grudnia 2014 r. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego należy dostosować do zmian, które weszły w życie 25 grudnia 2014 r. Główne modyfikacje to wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy z 10 dni do 14 dni, doprecyzowanie obowiązków informacyjnych oraz problemu zwrotu kosztów przesyłki w przypadku odstąpienia od umowy.

Sprzedaż internetowa

Sprzedaż z tradycyjnych sklepów częściowo została przeniesiona do sklepów internetowych. Zapewne prowadzenie firmy on-line jest mniej kosztowne, bowiem częstokroć odpada konieczność wynajęcia dużych powierzchni usługowych czy magazynowych. Konsumenci również chętnie korzystają z usług on-line, moją możliwość porównania ceny i dostawy towaru bezpośrednio do domu. Może zdarzyć się jednak i tak, że zamówiony towar nie będzie spełniał oczekiwań konsumenta. Może też się okazać, że jest to towar w złym rozmiarze lub zwyczajnie się nie podoba. Dodatkowo konsument ma prawo wiedzieć co kupuje i od kogo.

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego

Ochronie konsumentów w sieci służą regulaminy sklepu internetowego. Większość użytkowników Internetu i zwolenników szybkich zakupów drobny druczek odstręcza. Najczęściej korzysta się z niego, gdy pojawia się jakiś problem czy chęć zwrotu  zakupionego produktu.

Zmiany z 25 grudnia 2014 r.

Z dniem 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta nakładająca liczne obowiązki na przedsiębiorców, w tym świadczących sprzedaż w sklepach internetowych. Najprostszym sposobem wprowadzenia zmian dla świadczącego sprzedaż przez Internet jest przygotowanie regulaminu sklepu internetowego uwzględniającego wszelkie  wymogi ustawowe.

Jak założyć własny sklep internetowy - 5 kroków

Potwierdzenie zapoznania się z regulaminem

Zanim pokrótce je omówię, chcę przybliżyć Państwu czym jest ów regulamin. Zgodnie z postanowieniami kodeksu cywilnego regulamin jest wzorcem umownym czyli narzuconym przez jedną ze stron kontraktem, który w przypadku spełnienia określonych warunków wywołuje skutki dla konsumenta. By konsument był związany postanowieniami takiej umowy, regulamin musi zostać udostępniony przed zawarciem umowy w taki sposób, że konsument może przechowywać regulamin i odtwarzać bez znacznych trudności - kodeks cywilny mówi o odtwarzaniu w zwykłym toku czynności. Dobrze jest umożliwić ściąganie regulaminu na dysk twardy użytkownika sklepu, najlepiej w dostępnym dla wszystkich formacie. Z reguły zamieszczenie regulaminu na stronie internetowej spełnia określone kryteria, dla celu bezpieczeństwa internetowego przedsiębiorcy zalecałabym jednak opcję zaznaczania potwierdzenia zapoznania się z regulaminem przed dokonaniem transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Obowiązki informacyjne

REKLAMA

Na właścicielu sklepu internetowego ciąży szereg obowiązków informacyjnych, te zapisy powinny znaleźć się w regulaminie - chodzi o informacje precyzyjne, wyczerpujące ale jednocześnie napisane prostym i nieskomplikowanym językiem, dotyczące (m.in.) cech rzeczy i świadczonych usług, uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy, obowiązku poniesienia kosztów zwrotu rzeczy. Dodatkowo prowadzący sklep internetowy jest zobowiązany poinformować o głównych cechach towaru, swoich danych tj. nazwa, adres, mail czy telefon.

Wprowadzając zmiany w regulaminie sklepowym, należy pamiętać o tym jak informować konsumenta - jeśli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty. W pierwszej kolejności przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczyć konsumentowi w jasny i widoczny sposób - jeszcze przed złożeniem zamówienia głównych cechach świadczenia, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, czasie trwania umowy, minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy. Dodatkowo przedsiębiorca odpowiada za to, że konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. W przypadku, gdy do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. Sankcją niezastosowanie tych przepisów jest to, że umowa nie zostanie zawarta, a każda ze stron będzie musiała zwrócić spełnione świadczenie.

Zmiany w sprzedaży bezpośredniej i internetowej

Dłuższy termin na odstąpienie od umowy

W nowym regulaminie przedsiębiorca musi uwzględnić to, iż został wydłużony termin do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość z 10 do 14 dni. By zachować ten termin konsument musi wysłać oświadczenia przed jego upływem, bądź też, jeśli przedsiębiorca to umożliwi - złożyć oświadczenia w formie elektronicznej. Konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny.

W przypadku, gdy konsument nie zostanie prawidłowo poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy i terminie na złożenie oświadczenia, prawo to wygaśnie dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminy 14-dniowego.

REKLAMA

Pani Agata w dniu 20 maja zamówiła przez Internet odkurzacz. Przed zakupem była poinformowana o prawie odstąpienia od zawarcia umowy i tym, że może od niej odstąpić w terminie 14 dni.  Pani Agata otrzymała towar w dniu 22 maja. W dniu 25 maja Pani Agata złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odesłała zakupiony odkurzacz. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Pani Agacie koszty zakupu.

Pan Marek w dniu 3 marca zamówił on-line komplet garnków na prezent dla żony. Przesyłkę otrzymał następnego dnia. Przed zamówieniem nie był informowany o prawie odstąpienia od zawarcia umowy i tym, że może od niej odstąpić w terminie 14 dni - sprzedawca nie zamieścił na stronie regulaminu. W kwietniu żona Pana Marka otrzymała garnki w prezencie i postanowiła je oddać. Jest to możliwe, ponieważ nie minął jeszcze termin do złożenia oświadczenia o odstąpieniu, ponieważ z uwagi na brak informacji o odstąpieniu został przedłużony o 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14 - dniowego. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Panu Markowi koszty zakupu.

Sprzedaż alkoholu przez internet - czy możliwa?

Zwrot kosztów dostawy

Swoistym novum jest uregulowanie kwestii spornych, co do zwrotu kosztu dostawy poniesionej przez klienta, w przypadku odstąpienia, przedsiębiorca jest zobowiązany do pokrycia dostawy w cenie najniższego stosowanego sposobu doręczenia.

Pan Robert zamówił bluzę w sklepie internetowym za 100 zł. Miał do wyboru przesyłkę pocztą polską -  cena 6 zł, odbiór w paczkomacie - 7 zł oraz dostarczenie rzeczy przez kuriera - 15 zł. Klient wybrał opcję najdroższą - kuriera i poniósł łączny koszt 115 zł. W przypadku odstąpienia od umowy może domagać się łącznie 106 zł. Sam też musi opłacić zwrot towaru do sklepu. 

Niektóre zapisy nowej ustawy mogą przysporzyć kłopoty sprzedawcom, zwłaszcza przy zmianie dotychczasowych regulaminów. Z całą pewności służą bezpieczeństwu konsumentów korzystających z usług poprzez Internet, co niejako przekłada się również na częstsze zakupy w sieci. 

Czy w sklepie internetowym konieczna jest kasa fiskalna?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA