REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów
Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już za niecałe 3 miesiące wejdą w życie nowe przepisy o prawach konsumenta. Zmienią się przede wszystkim obowiązki przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprowadzone zostaną nowe regulaminy i wzory umów. Od grudnia 2014 r. konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość.

W świetle nadchodzących zmian Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) oraz Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, zorganizowały konferencję pt.: „Handel online w Polsce i UE w perspektywie nowej ustawy o prawach konsumenta”.

REKLAMA

REKLAMA

Zaproszenie ECK i Trusted Shops przyjęli zarówno projektodawcy ustawy, przedstawiciele administracji publicznej, związków przedsiębiorców, rzecznicy konsumentów oraz 80 przedstawicieli największych sklepów internetowych. Konferencje otworzyła Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Dorota Karczewska.  Zmiany omówiono w sposób kompleksowy i z różnych perspektyw. Przedstawiono liczne zalety, ale także uwagi krytyczne.

Podstawowym celem Dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów, którą implementuje nowa ustawa, jest lepsze wykorzystanie potencjału sprzedaży na odległość w UE. W porównaniu ze znaczącym wzrostem krajowej e-sprzedaży, polskie sklepy internetowe wciąż nie są skłonne do pozyskiwania klientów w innych państwach członkowskich – komentuje Piotr Stańczak, Dyrektor ECK Polska. Po 25 grudnia 2014 r. istnieje szansa na pobudzenie konsumentów i e-sprzedawców do aktywności również za granicą. Zmiany nie są „rewolucyjne”, ale pozwalają na podkreślenie jednolitości podstawowych regulacji. E-sklep jest zobowiązany do respektowania takich samych praw konsumenta i przestrzegania szerokiego katalogu identycznych obowiązków informacyjnych” – dodaje dyrektor centrum.

3 października rozpoczęła się kampania informacyjna Komisji Europejskiej, przedstawiająca prawa europejskich konsumentów zawarte w dyrektywie 2011/83/UE. Pięć głównych przekazów akcji to: prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w terminie 14 dni od zakupu, prawo do zgodnej z prawdą reklamy, prawo do wymiany lub naprawy uszkodzonego towaru, prawo do zawarcia umowy bez obciążających klauzul oraz prawo do bezpłatnej pomocy ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatni dzwonek dla sklepów internetowych

Wprowadzenie wszystkich wymaganych zmian wiąże się z dużą reorganizacją sklepu internetowego, a termin ich wprowadzenia zbiega się z gorącym okresem sprzedaży przedświątecznej. Podczas konferencji Julia Mandel, Specjalista ds. Prawa i Certyfikacji w Trusted Shops, zaprezentowała praktyczne przykłady wdrożeń zmian w sklepach internetowych.

Wielu sprzedawców internetowych nie zdaje sobie sprawy ze skali zmian, jakie trzeba wprowadzić np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Nie wystarczy tylko wydłużyć czasu na odstąpienie z 10 na 14 dni. Należy także zmienić całą procedurę odstąpienia i stosowane do tej pory słownictwo. Sprzedawcy internetowi już teraz mogą przygotować odpowiednie zapisy, które opublikują 25 grudnia. Najlepiej już dziś zacząć pracę nad dostosowaniem sklepu do nowych przepisów, aby móc w spokoju cieszyć się świąteczną atmosferą – komentuje Julia Mandel, Ekspert ds. prawa e-commerce w Trusted Shops.

Podczas wydarzenia obecni byli również przedstawiciele sklepów internetowych, którzy w trakcie debaty omówili, jak przygotowują się do wdrożenia nowych przepisów.

Przy implementacji postanowień nowej ustawy, właściciele e-sklepów nie powinni zapominać o przeszkoleniu Działu Obsługi Klienta z zakresu stosowania nowych procedur. Oczywiście nowa ustawa niesie za sobą korzyści zarówno dla sprzedawców internetowych, jak i konsumentów. Mając jednak na uwadze IV kwartał i gorący okres przedświąteczny, gdzie sklepy internetowe koncentrują się na efektywnej promocji i maksymalizowaniu sprzedaży, data wejścia w życie ustawy, czyli 25 grudnia 2014 stanie się kłopotliwym obowiązkiem. Warto, by tego rodzaju zmiany były zaplanowane w czasie mniejszej aktywności zakupowej – czas przed Gwiazdką jest jej absolutnym szczytem – komentuje Agnieszka Nowicka AROMEDA Sp. z o.o., Szef Działu Sprzedaży i Marketingu Online marki PAT&RUB

Spotkanie zakończyło się wspólną debatą z udziałem publiczności i zaproszonych gości. Zebrani goście zastanawiali się, czy dostosowanie polskich przepisów do wymogów unijnej dyrektywy otwiera przed polskimi sprzedawcami i konsumentami nowe możliwości. Będziemy mogli to zweryfikować już w przyszłym roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że przejrzyste i wygodne zakupy przyczynią się do dynamicznego rozwoju rynku.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz również: Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Zmiany korzystne z punktu widzenia konsumentów:

  • rozbudowanie obowiązków informacyjnych przedsiębiorców

Jasna informacja o kosztach już w momencie podejmowania decyzji o zakupie to istotniejsza zaleta zwiększenia obowiązków informacyjnych. Kupujący musi wiedzieć, że jego decyzja wiąże się z koniecznością zapłaty, a co więcej podana kwota powinna być pełna i ostateczna. Konsument nie pokrywa kosztów, o których się go nie powiadomi!

Informacje mogą być przekazywane za pomocą specjalnego formularza, za pomocą którego klient potwierdzi, że się z nimi zapoznał lub za pomocą poczty elektronicznej. Moment przekazanie informacji to „chwila wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość” – może to być kliknięcie na przycisk „włóż do koszyka” lub „zapłać”.

W przypadku sporu to na e-sklepie będzie leżał ciężar udowodnienia przekazania informacji w sposób jasny i zrozumiały.

  • zakaz stosowania tzw. „opcji domyślnych”

Zakup dodatkowego świadczenia związanego z głównym przedmiotem umowy powinien wymagać zaznaczenia odpowiedniego pola. Przedsiębiorca nie może stosować okienek, które wymagają „odkliknięcia” przez konsumenta w celu zrezygnowania z dodatkowej  opcji np. ubezpieczenie przesyłki.

  • potwierdzenie zawarcia umowy e-mailem

Zanim otrzymamy zamówiony towar przedsiębiorca ma obowiązek przekazać potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku.

Zobacz: Spór konsumenta z instytucja finansową

Przez pojęcie trwały nośnik możemy rozumieć np. e-mail, sms, forma pozwalająca przekazać konsumentowi informacje, które kupujący może zachować, mieć do nich dostęp lub w przyszłości się na nie powołać, ale żadna ze stron nie jest w stanie ich zmienić.

  • wydłużenie terminu przy odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Od 25 grudnia 2014 r. będziemy mieli 14 dni na odstąpienie, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie powiadomi klienta okres ten wydłuży się do roku. W tym czasie jednak konsument nie może rzeczy używać tzn. powinien obchodzić się z towarem i sprawdzić go tylko w taki sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek dostarczenia konsumentom formularza odstąpienia – jego użycie przez konsumenta nie jest obligatoryjne – konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w jakiejkolwiek formie (telefon, mail itd.), ale też na konsumencie będzie leżał ciężar udowodnienia, że złożył stosowne oświadczenie.

Ale jeżeli zdecyduje się na drogę elektroniczną sklep musi niezwłocznie przesłać konsumentowi potwierdzenie otrzymania oświadczenia na trwałym nośniku.

  • zwrot pieniędzy za przesyłkę

W sytuacji odstąpienia od umowy przedsiębiorca musi oddać pieniądze za kupiony produkt oraz za opłatę pobraną za dostarczenie go od sklepu do klienta, ale w granicy najtańszego i podstawowego sposobu dostawy, jaki oferuje (np. jeżeli konsument wybierze kuriera zamiast poczty, sprzedawca nie zwróci dodatkowych kosztów).

  • większa swoboda w wyborze dochodzenia praw z tytułu rękojmi

Ta zmiana dotyczy już rewizji implementacji dyrektywy 1999/44/WE.  „Niezgodność towaru z umową” zostanie zastąpiona rękojmią. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.

W ramach rękojmi będzie można domagać się naprawy, wymiany rzeczy lub od razu obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (odstąpienie jest możliwe tylko jeżeli wada zakupionego towaru jest istotna). Sprzedawca będzie mógł bronić się tylko poprzez niezwłoczną wymianę lub naprawę.

Zobacz również: Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Główne kategorie zmian w sklepie internetowym:

  • rozbudowane obowiązki informacyjne

Wraz z nową ustawą o prawach konsumenta liczba informacji zamieszczonych na stronie sklepu internetowego zwiększy się z 6 do 21.  Aby zdążyć do 25 grudnia, przedsiębiorcy już dziś powinni rozpocząć pracę nad zmianą treści na stronie. Sklepy internetowe mogą już teraz zamieścić na stronie wszystkie wymagane w nowej ustawie informacje, z wyjątkiem informacji o prawie do odstąpienia od umowy i reklamacji. Jeśli informacje pojawią się na stronie przed 25 grudnia to dodatkowo powinny być one zgodne z aktualnymi przepisami.

  • Nowe procedury w prawie do odstąpienia od umowy

Jedną z najtrudniejszych zmian dla sprzedawców internetowych jest właściwa implementacja prawa do odstąpienia od umowy. Zmieni się nie tylko czas na odstąpienie od umowy z 10 na 14 dni, ale również cała stosowana dotychczas procedura, np. pojawią się nowe sposoby na odstąpienie od umowy. Konsumenci będą mogli odstąpić od umowy drogą telefoniczną, listownie lub poprzez e-mail. Sklepy internetowe już dziś mogą przygotować nowe procedury, a dopiero 25 grudnia zacząć stosować wcześniej przygotowane informacje.

  • Zmiana procesu zakupu

Nowe przepisy prawne zmieniają proces zakupu w sklepie internetowym. Dla przykładu, kupujący powinni wiedzieć, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty, stąd nowa nazwa przycisku z potwierdzeniem zamówienia. Tę zmianę można już dziś wprowadzić w sklepie internetowym.

  • Zmiana procedur

Pozostałe kwestie z nowej ustawy odnoszą się do zmiany procedur w sklepie internetowym, np. obowiązku potwierdzenia określonych w ustawie informacji. 

Do tej pory wymagane było potwierdzenie pisemne, więc sprzedawcy dołączali je do przesyłki. Dzięki nowej ustawie potwierdzenie można przesłać na trwałym nośniku, czyli np. w formacie pdf jako załącznik do wiadomości e-mail. Wszystkie procedury można przygotować pod kątem technicznym odpowiednio wcześniej, a stosować od 25 grudnia.

Zobacz: Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Źródło: Konsument.gov.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA