REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów
Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już za niecałe 3 miesiące wejdą w życie nowe przepisy o prawach konsumenta. Zmienią się przede wszystkim obowiązki przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprowadzone zostaną nowe regulaminy i wzory umów. Od grudnia 2014 r. konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość.

W świetle nadchodzących zmian Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) oraz Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, zorganizowały konferencję pt.: „Handel online w Polsce i UE w perspektywie nowej ustawy o prawach konsumenta”.

REKLAMA

REKLAMA

Zaproszenie ECK i Trusted Shops przyjęli zarówno projektodawcy ustawy, przedstawiciele administracji publicznej, związków przedsiębiorców, rzecznicy konsumentów oraz 80 przedstawicieli największych sklepów internetowych. Konferencje otworzyła Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Dorota Karczewska.  Zmiany omówiono w sposób kompleksowy i z różnych perspektyw. Przedstawiono liczne zalety, ale także uwagi krytyczne.

Podstawowym celem Dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów, którą implementuje nowa ustawa, jest lepsze wykorzystanie potencjału sprzedaży na odległość w UE. W porównaniu ze znaczącym wzrostem krajowej e-sprzedaży, polskie sklepy internetowe wciąż nie są skłonne do pozyskiwania klientów w innych państwach członkowskich – komentuje Piotr Stańczak, Dyrektor ECK Polska. Po 25 grudnia 2014 r. istnieje szansa na pobudzenie konsumentów i e-sprzedawców do aktywności również za granicą. Zmiany nie są „rewolucyjne”, ale pozwalają na podkreślenie jednolitości podstawowych regulacji. E-sklep jest zobowiązany do respektowania takich samych praw konsumenta i przestrzegania szerokiego katalogu identycznych obowiązków informacyjnych” – dodaje dyrektor centrum.

3 października rozpoczęła się kampania informacyjna Komisji Europejskiej, przedstawiająca prawa europejskich konsumentów zawarte w dyrektywie 2011/83/UE. Pięć głównych przekazów akcji to: prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w terminie 14 dni od zakupu, prawo do zgodnej z prawdą reklamy, prawo do wymiany lub naprawy uszkodzonego towaru, prawo do zawarcia umowy bez obciążających klauzul oraz prawo do bezpłatnej pomocy ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatni dzwonek dla sklepów internetowych

Wprowadzenie wszystkich wymaganych zmian wiąże się z dużą reorganizacją sklepu internetowego, a termin ich wprowadzenia zbiega się z gorącym okresem sprzedaży przedświątecznej. Podczas konferencji Julia Mandel, Specjalista ds. Prawa i Certyfikacji w Trusted Shops, zaprezentowała praktyczne przykłady wdrożeń zmian w sklepach internetowych.

Wielu sprzedawców internetowych nie zdaje sobie sprawy ze skali zmian, jakie trzeba wprowadzić np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Nie wystarczy tylko wydłużyć czasu na odstąpienie z 10 na 14 dni. Należy także zmienić całą procedurę odstąpienia i stosowane do tej pory słownictwo. Sprzedawcy internetowi już teraz mogą przygotować odpowiednie zapisy, które opublikują 25 grudnia. Najlepiej już dziś zacząć pracę nad dostosowaniem sklepu do nowych przepisów, aby móc w spokoju cieszyć się świąteczną atmosferą – komentuje Julia Mandel, Ekspert ds. prawa e-commerce w Trusted Shops.

Podczas wydarzenia obecni byli również przedstawiciele sklepów internetowych, którzy w trakcie debaty omówili, jak przygotowują się do wdrożenia nowych przepisów.

Przy implementacji postanowień nowej ustawy, właściciele e-sklepów nie powinni zapominać o przeszkoleniu Działu Obsługi Klienta z zakresu stosowania nowych procedur. Oczywiście nowa ustawa niesie za sobą korzyści zarówno dla sprzedawców internetowych, jak i konsumentów. Mając jednak na uwadze IV kwartał i gorący okres przedświąteczny, gdzie sklepy internetowe koncentrują się na efektywnej promocji i maksymalizowaniu sprzedaży, data wejścia w życie ustawy, czyli 25 grudnia 2014 stanie się kłopotliwym obowiązkiem. Warto, by tego rodzaju zmiany były zaplanowane w czasie mniejszej aktywności zakupowej – czas przed Gwiazdką jest jej absolutnym szczytem – komentuje Agnieszka Nowicka AROMEDA Sp. z o.o., Szef Działu Sprzedaży i Marketingu Online marki PAT&RUB

Spotkanie zakończyło się wspólną debatą z udziałem publiczności i zaproszonych gości. Zebrani goście zastanawiali się, czy dostosowanie polskich przepisów do wymogów unijnej dyrektywy otwiera przed polskimi sprzedawcami i konsumentami nowe możliwości. Będziemy mogli to zweryfikować już w przyszłym roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że przejrzyste i wygodne zakupy przyczynią się do dynamicznego rozwoju rynku.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz również: Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Zmiany korzystne z punktu widzenia konsumentów:

  • rozbudowanie obowiązków informacyjnych przedsiębiorców

Jasna informacja o kosztach już w momencie podejmowania decyzji o zakupie to istotniejsza zaleta zwiększenia obowiązków informacyjnych. Kupujący musi wiedzieć, że jego decyzja wiąże się z koniecznością zapłaty, a co więcej podana kwota powinna być pełna i ostateczna. Konsument nie pokrywa kosztów, o których się go nie powiadomi!

Informacje mogą być przekazywane za pomocą specjalnego formularza, za pomocą którego klient potwierdzi, że się z nimi zapoznał lub za pomocą poczty elektronicznej. Moment przekazanie informacji to „chwila wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość” – może to być kliknięcie na przycisk „włóż do koszyka” lub „zapłać”.

W przypadku sporu to na e-sklepie będzie leżał ciężar udowodnienia przekazania informacji w sposób jasny i zrozumiały.

  • zakaz stosowania tzw. „opcji domyślnych”

Zakup dodatkowego świadczenia związanego z głównym przedmiotem umowy powinien wymagać zaznaczenia odpowiedniego pola. Przedsiębiorca nie może stosować okienek, które wymagają „odkliknięcia” przez konsumenta w celu zrezygnowania z dodatkowej  opcji np. ubezpieczenie przesyłki.

  • potwierdzenie zawarcia umowy e-mailem

Zanim otrzymamy zamówiony towar przedsiębiorca ma obowiązek przekazać potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku.

Zobacz: Spór konsumenta z instytucja finansową

Przez pojęcie trwały nośnik możemy rozumieć np. e-mail, sms, forma pozwalająca przekazać konsumentowi informacje, które kupujący może zachować, mieć do nich dostęp lub w przyszłości się na nie powołać, ale żadna ze stron nie jest w stanie ich zmienić.

  • wydłużenie terminu przy odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Od 25 grudnia 2014 r. będziemy mieli 14 dni na odstąpienie, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie powiadomi klienta okres ten wydłuży się do roku. W tym czasie jednak konsument nie może rzeczy używać tzn. powinien obchodzić się z towarem i sprawdzić go tylko w taki sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek dostarczenia konsumentom formularza odstąpienia – jego użycie przez konsumenta nie jest obligatoryjne – konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w jakiejkolwiek formie (telefon, mail itd.), ale też na konsumencie będzie leżał ciężar udowodnienia, że złożył stosowne oświadczenie.

Ale jeżeli zdecyduje się na drogę elektroniczną sklep musi niezwłocznie przesłać konsumentowi potwierdzenie otrzymania oświadczenia na trwałym nośniku.

  • zwrot pieniędzy za przesyłkę

W sytuacji odstąpienia od umowy przedsiębiorca musi oddać pieniądze za kupiony produkt oraz za opłatę pobraną za dostarczenie go od sklepu do klienta, ale w granicy najtańszego i podstawowego sposobu dostawy, jaki oferuje (np. jeżeli konsument wybierze kuriera zamiast poczty, sprzedawca nie zwróci dodatkowych kosztów).

  • większa swoboda w wyborze dochodzenia praw z tytułu rękojmi

Ta zmiana dotyczy już rewizji implementacji dyrektywy 1999/44/WE.  „Niezgodność towaru z umową” zostanie zastąpiona rękojmią. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.

W ramach rękojmi będzie można domagać się naprawy, wymiany rzeczy lub od razu obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (odstąpienie jest możliwe tylko jeżeli wada zakupionego towaru jest istotna). Sprzedawca będzie mógł bronić się tylko poprzez niezwłoczną wymianę lub naprawę.

Zobacz również: Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Główne kategorie zmian w sklepie internetowym:

  • rozbudowane obowiązki informacyjne

Wraz z nową ustawą o prawach konsumenta liczba informacji zamieszczonych na stronie sklepu internetowego zwiększy się z 6 do 21.  Aby zdążyć do 25 grudnia, przedsiębiorcy już dziś powinni rozpocząć pracę nad zmianą treści na stronie. Sklepy internetowe mogą już teraz zamieścić na stronie wszystkie wymagane w nowej ustawie informacje, z wyjątkiem informacji o prawie do odstąpienia od umowy i reklamacji. Jeśli informacje pojawią się na stronie przed 25 grudnia to dodatkowo powinny być one zgodne z aktualnymi przepisami.

  • Nowe procedury w prawie do odstąpienia od umowy

Jedną z najtrudniejszych zmian dla sprzedawców internetowych jest właściwa implementacja prawa do odstąpienia od umowy. Zmieni się nie tylko czas na odstąpienie od umowy z 10 na 14 dni, ale również cała stosowana dotychczas procedura, np. pojawią się nowe sposoby na odstąpienie od umowy. Konsumenci będą mogli odstąpić od umowy drogą telefoniczną, listownie lub poprzez e-mail. Sklepy internetowe już dziś mogą przygotować nowe procedury, a dopiero 25 grudnia zacząć stosować wcześniej przygotowane informacje.

  • Zmiana procesu zakupu

Nowe przepisy prawne zmieniają proces zakupu w sklepie internetowym. Dla przykładu, kupujący powinni wiedzieć, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty, stąd nowa nazwa przycisku z potwierdzeniem zamówienia. Tę zmianę można już dziś wprowadzić w sklepie internetowym.

  • Zmiana procedur

Pozostałe kwestie z nowej ustawy odnoszą się do zmiany procedur w sklepie internetowym, np. obowiązku potwierdzenia określonych w ustawie informacji. 

Do tej pory wymagane było potwierdzenie pisemne, więc sprzedawcy dołączali je do przesyłki. Dzięki nowej ustawie potwierdzenie można przesłać na trwałym nośniku, czyli np. w formacie pdf jako załącznik do wiadomości e-mail. Wszystkie procedury można przygotować pod kątem technicznym odpowiednio wcześniej, a stosować od 25 grudnia.

Zobacz: Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Źródło: Konsument.gov.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA