REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kłoczko
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, który dokonał zakupu na odległość czyli na przykład za pomocą sklepu internetowego ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyn w wyznaczonym terminie. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE termin ten zostanie wydłużony w czerwcu 2014r.

Prawo konsumenta do informacji

Jeżeli umowa zawierana jest na odległość, sprzedawca zobowiązany jest udzielić konsumentowi informacji związanych z prawem do odstąpienia od umowy oraz potwierdzić je na piśmie. Informacje te przedstawione w prosty i zrozumiały sposób, powinny w szczególności zawierć:

REKLAMA

  • W przypadku gdy istnieje prawo do odstąpienia od umowy- warunki, terminy oraz procedury korzystania z tego prawa oraz przedstawić wzór formularza odstąpienia od umowy;
  • Informacje, że konsument będzie musiał pokryć koszty zwroty towarów w przypadku odstąpienia od umowy;
  • W przypadku gdzie prawo do odstąpienia od umowy nie jest przewidziane- informacje, że konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Termin na odstąpienie od umowy

Termin przysługujący konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, bez podawania przyczyn wynosi 10dni. Termin ten liczy się od dnia wydania produktu, lub jak w przypadku umowy o świadczenie usług od dnia zawarcia umowy.

Jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z wymogu udzielenia konsumentowi odpowiednich informacji na piśmie, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania produktu lub zawarcia umowy.

Konsumenci chętniej kupują przez Internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE od dnia 13 czerwca 2014, termin ten zostanie wydłużony do 14dni przy prawidłowej sprzedaży na odległość oraz do 12 miesięcy w momencie kiedy sprzedawca nie udzieli konsumentowi informacji dotyczącej przysługującemu mu prawu do odstąpienia od umowy.

W celu odstąpienie od umowy konsument musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie na piśmie w którym jasno stwierdzi, że rezygnuje z zakupu towaru bądź usług. Oświadczenie najlepiej wysłać do sprzedawcy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy

Konsument nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość w przypadkach gdy umowa dotyczyła:

1. Świadczenia usług, które zostały w pełni wykonane;

2. Towarów lub świadczenia usług, których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym;

3. Towarów wyprodukowanych wedle specyfikacji konsumenta;

4. Dostarczenia towarów, które mają krótki termin przydatności do użycia;

5. Dostarczenia towarów, które ze względu na swój charakter są nierozłącznie połączone z innymi przedmiotami;

6. Dostarczenia zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ponieważ ich opakowanie zostało otwarte;

7. Aukcji publicznych;

8. Dostarczenia gazet lub czasopism.

Lepsza ochrona konsumentów w sieci

Pomoc w dochodzeniu roszczeń

Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma prawa ustanawiać innych terminów w ciągu których konsument ma prawo odstąpić od umowy, nie może on również nałożyć na konsumenta kary pieniężnej za odstąpienie od umowy.

UOKiK: bezpłatne porady prawne dla konsumentów

Konsumenci którzy borykają się z dochodzeniem swoich praw mogą liczyć na nieodpłatną pomoc instytucji państwowych powołanych w tym celu. Konsument może zwrócić się z wnioskiem o indywidualne rozpatrzenie sprawy do rzecznika praw konsumentów bądź do odpowiednich organizacji pozarządowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA