REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kłoczko
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, który dokonał zakupu na odległość czyli na przykład za pomocą sklepu internetowego ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyn w wyznaczonym terminie. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE termin ten zostanie wydłużony w czerwcu 2014r.

Prawo konsumenta do informacji

Jeżeli umowa zawierana jest na odległość, sprzedawca zobowiązany jest udzielić konsumentowi informacji związanych z prawem do odstąpienia od umowy oraz potwierdzić je na piśmie. Informacje te przedstawione w prosty i zrozumiały sposób, powinny w szczególności zawierć:

REKLAMA

  • W przypadku gdy istnieje prawo do odstąpienia od umowy- warunki, terminy oraz procedury korzystania z tego prawa oraz przedstawić wzór formularza odstąpienia od umowy;
  • Informacje, że konsument będzie musiał pokryć koszty zwroty towarów w przypadku odstąpienia od umowy;
  • W przypadku gdzie prawo do odstąpienia od umowy nie jest przewidziane- informacje, że konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Termin na odstąpienie od umowy

Termin przysługujący konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, bez podawania przyczyn wynosi 10dni. Termin ten liczy się od dnia wydania produktu, lub jak w przypadku umowy o świadczenie usług od dnia zawarcia umowy.

Jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z wymogu udzielenia konsumentowi odpowiednich informacji na piśmie, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania produktu lub zawarcia umowy.

Konsumenci chętniej kupują przez Internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE od dnia 13 czerwca 2014, termin ten zostanie wydłużony do 14dni przy prawidłowej sprzedaży na odległość oraz do 12 miesięcy w momencie kiedy sprzedawca nie udzieli konsumentowi informacji dotyczącej przysługującemu mu prawu do odstąpienia od umowy.

W celu odstąpienie od umowy konsument musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie na piśmie w którym jasno stwierdzi, że rezygnuje z zakupu towaru bądź usług. Oświadczenie najlepiej wysłać do sprzedawcy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy

Konsument nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość w przypadkach gdy umowa dotyczyła:

1. Świadczenia usług, które zostały w pełni wykonane;

2. Towarów lub świadczenia usług, których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym;

3. Towarów wyprodukowanych wedle specyfikacji konsumenta;

4. Dostarczenia towarów, które mają krótki termin przydatności do użycia;

5. Dostarczenia towarów, które ze względu na swój charakter są nierozłącznie połączone z innymi przedmiotami;

6. Dostarczenia zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ponieważ ich opakowanie zostało otwarte;

7. Aukcji publicznych;

8. Dostarczenia gazet lub czasopism.

Lepsza ochrona konsumentów w sieci

Pomoc w dochodzeniu roszczeń

Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma prawa ustanawiać innych terminów w ciągu których konsument ma prawo odstąpić od umowy, nie może on również nałożyć na konsumenta kary pieniężnej za odstąpienie od umowy.

UOKiK: bezpłatne porady prawne dla konsumentów

Konsumenci którzy borykają się z dochodzeniem swoich praw mogą liczyć na nieodpłatną pomoc instytucji państwowych powołanych w tym celu. Konsument może zwrócić się z wnioskiem o indywidualne rozpatrzenie sprawy do rzecznika praw konsumentów bądź do odpowiednich organizacji pozarządowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA