Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?
REKLAMA
REKLAMA
Prawo konsumenta do informacji
Jeżeli umowa zawierana jest na odległość, sprzedawca zobowiązany jest udzielić konsumentowi informacji związanych z prawem do odstąpienia od umowy oraz potwierdzić je na piśmie. Informacje te przedstawione w prosty i zrozumiały sposób, powinny w szczególności zawierć:
REKLAMA
- W przypadku gdy istnieje prawo do odstąpienia od umowy- warunki, terminy oraz procedury korzystania z tego prawa oraz przedstawić wzór formularza odstąpienia od umowy;
- Informacje, że konsument będzie musiał pokryć koszty zwroty towarów w przypadku odstąpienia od umowy;
- W przypadku gdzie prawo do odstąpienia od umowy nie jest przewidziane- informacje, że konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Termin na odstąpienie od umowy
Termin przysługujący konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, bez podawania przyczyn wynosi 10dni. Termin ten liczy się od dnia wydania produktu, lub jak w przypadku umowy o świadczenie usług od dnia zawarcia umowy.
Jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z wymogu udzielenia konsumentowi odpowiednich informacji na piśmie, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania produktu lub zawarcia umowy.
Konsumenci chętniej kupują przez Internet
REKLAMA
Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE od dnia 13 czerwca 2014, termin ten zostanie wydłużony do 14dni przy prawidłowej sprzedaży na odległość oraz do 12 miesięcy w momencie kiedy sprzedawca nie udzieli konsumentowi informacji dotyczącej przysługującemu mu prawu do odstąpienia od umowy.
W celu odstąpienie od umowy konsument musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie na piśmie w którym jasno stwierdzi, że rezygnuje z zakupu towaru bądź usług. Oświadczenie najlepiej wysłać do sprzedawcy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy
Konsument nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość w przypadkach gdy umowa dotyczyła:
1. Świadczenia usług, które zostały w pełni wykonane;
2. Towarów lub świadczenia usług, których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym;
3. Towarów wyprodukowanych wedle specyfikacji konsumenta;
4. Dostarczenia towarów, które mają krótki termin przydatności do użycia;
5. Dostarczenia towarów, które ze względu na swój charakter są nierozłącznie połączone z innymi przedmiotami;
6. Dostarczenia zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ponieważ ich opakowanie zostało otwarte;
7. Aukcji publicznych;
8. Dostarczenia gazet lub czasopism.
Lepsza ochrona konsumentów w sieci
Pomoc w dochodzeniu roszczeń
Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma prawa ustanawiać innych terminów w ciągu których konsument ma prawo odstąpić od umowy, nie może on również nałożyć na konsumenta kary pieniężnej za odstąpienie od umowy.
UOKiK: bezpłatne porady prawne dla konsumentów
Konsumenci którzy borykają się z dochodzeniem swoich praw mogą liczyć na nieodpłatną pomoc instytucji państwowych powołanych w tym celu. Konsument może zwrócić się z wnioskiem o indywidualne rozpatrzenie sprawy do rzecznika praw konsumentów bądź do odpowiednich organizacji pozarządowych.
REKLAMA
REKLAMA