REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kłoczko
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia
Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, który dokonał zakupu na odległość czyli na przykład za pomocą sklepu internetowego ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyn w wyznaczonym terminie. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE termin ten zostanie wydłużony w czerwcu 2014r.

Prawo konsumenta do informacji

Jeżeli umowa zawierana jest na odległość, sprzedawca zobowiązany jest udzielić konsumentowi informacji związanych z prawem do odstąpienia od umowy oraz potwierdzić je na piśmie. Informacje te przedstawione w prosty i zrozumiały sposób, powinny w szczególności zawierć:

REKLAMA

  • W przypadku gdy istnieje prawo do odstąpienia od umowy- warunki, terminy oraz procedury korzystania z tego prawa oraz przedstawić wzór formularza odstąpienia od umowy;
  • Informacje, że konsument będzie musiał pokryć koszty zwroty towarów w przypadku odstąpienia od umowy;
  • W przypadku gdzie prawo do odstąpienia od umowy nie jest przewidziane- informacje, że konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Termin na odstąpienie od umowy

Termin przysługujący konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, bez podawania przyczyn wynosi 10dni. Termin ten liczy się od dnia wydania produktu, lub jak w przypadku umowy o świadczenie usług od dnia zawarcia umowy.

Jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z wymogu udzielenia konsumentowi odpowiednich informacji na piśmie, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania produktu lub zawarcia umowy.

Konsumenci chętniej kupują przez Internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE od dnia 13 czerwca 2014, termin ten zostanie wydłużony do 14dni przy prawidłowej sprzedaży na odległość oraz do 12 miesięcy w momencie kiedy sprzedawca nie udzieli konsumentowi informacji dotyczącej przysługującemu mu prawu do odstąpienia od umowy.

W celu odstąpienie od umowy konsument musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie na piśmie w którym jasno stwierdzi, że rezygnuje z zakupu towaru bądź usług. Oświadczenie najlepiej wysłać do sprzedawcy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy

Konsument nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość w przypadkach gdy umowa dotyczyła:

1. Świadczenia usług, które zostały w pełni wykonane;

2. Towarów lub świadczenia usług, których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym;

3. Towarów wyprodukowanych wedle specyfikacji konsumenta;

4. Dostarczenia towarów, które mają krótki termin przydatności do użycia;

5. Dostarczenia towarów, które ze względu na swój charakter są nierozłącznie połączone z innymi przedmiotami;

6. Dostarczenia zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ponieważ ich opakowanie zostało otwarte;

7. Aukcji publicznych;

8. Dostarczenia gazet lub czasopism.

Lepsza ochrona konsumentów w sieci

Pomoc w dochodzeniu roszczeń

Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma prawa ustanawiać innych terminów w ciągu których konsument ma prawo odstąpić od umowy, nie może on również nałożyć na konsumenta kary pieniężnej za odstąpienie od umowy.

UOKiK: bezpłatne porady prawne dla konsumentów

Konsumenci którzy borykają się z dochodzeniem swoich praw mogą liczyć na nieodpłatną pomoc instytucji państwowych powołanych w tym celu. Konsument może zwrócić się z wnioskiem o indywidualne rozpatrzenie sprawy do rzecznika praw konsumentów bądź do odpowiednich organizacji pozarządowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA