REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Federacja Konsumentów ułatwia rozwiązywanie sporów w obrocie gospodarczym

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Federacja Konsumentów prowadzi mediacje między przedsiębiorcą a konsumentem oraz dostarcza konsumentowi formularze, na których może on złożyć pozew w sprawie przeciwko przedsiębiorcy.

REKLAMA

Najczęściej do Federacji Konsumentów zgłaszają się konsumenci z problemami dotyczącymi sposobu załatwienia przez sprzedawcę reklamacji zakupionego towaru, dotrzymania przez ekipy remontowe terminu zakończenia prac i nieprzysyłania towaru zamówionego przez internet.

REKLAMA

Aby uniknąć postępowania przed sądem konsumenckim lub procesu przed sądem powszechnym, Federacja może prowadzić ze sprzedawcą albo z wykonawcą negocjacje w imieniu klienta. Prowadzi je w formie pisemnej. Federacja zwraca się wówczas do przedsiębiorcy, na przykład w sprawie przedłużającego się nadmiernie remontu, i przedstawia oczekiwania konsumenta. Gdyby opóźnienie było tak duże, że prawdopodobieństwo wykonania prac w terminie albo w wyznaczonym terminie dodatkowym byłoby niewielkie, to strony będą mogły umówić się na odstąpienie od umowy oraz na rozliczenie wykonanych już prac. Wówczas często dochodzi do kompromisu między sprzedawcą a konsumentem i do takiego załatwienia sprawy, na które godzą się obie prowadzące spór strony.

Z prowadzeniem negocjacji wiąże się też możliwość zastosowania mediacji.

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolna. Prowadzi ją mediator zaproponowany przez Federację. Strony przedstawiają mu swoje oczekiwania odnośnie do sposobu rozwiązania problemu. Powinny też uważnie wysłuchać argumentów mediatora. Na skutek mediacji na przykład sprzedawca może zmienić swoją wcześniejszą propozycję i zamiast reperacji obuwia zaproponować zamianę na nowe albo w ogóle zgodzić się na przyjęcie reklamacji, czego wcześniej nie chciał uczynić.

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie. Gdyby jednak mediacja została przeprowadzona i odniosła skutek, to wówczas zawierana jest ugoda między konsumentem a przedsiębiorcą. Gdyby zaś nie doprowadziła do załatwienia sprawy w sposób zadowalający zarówno przedsiębiorcę, jak i konsumenta, to wówczas istnieje możliwość wniesienia jej pod stały polubowny sąd konsumencki, który działa przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej. Na rozpoznanie sprawy przez ten sąd obie strony muszą wyrazić zgodę. Federacja nie ma możliwości domagać się, aby przedsiębiorcą zgodził się poddać orzecznictwu tego sądu i podpisał zapis na sąd polubowny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek do sądu polubownego składa konsument. Jeżeli odpowiada on wymogom formalnym, wówczas przewodniczący sądu może doręczyć go stronie przeciwnej (czyli przedsiębiorcy) i wezwać ją do złożenia oświadczenia, czy zgadza się na rozpoznanie sporu przez sąd wskazany we wniosku. Gdy przedsiębiorca wyrazi zgodę, przewodniczący wyznacza termin rozprawy. Gdy zaś przedsiębiorca nie wyraził zgody na poddanie się sądownictwu polubownemu lub nie złożył oświadczenia w terminie tygodniowym, to wówczas wniosek zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Wprawdzie od wniosku o rozpatrzenie sporu nie jest pobierana opłata, to jednak sąd pobiera zaliczki, gdy istnieje konieczność przeprowadzenia dowodu z opinii na przykład rzeczoznawcy albo biegłego.

Ważne!

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja Konsumentów nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA