REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Federacja Konsumentów ułatwia rozwiązywanie sporów w obrocie gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Federacja Konsumentów prowadzi mediacje między przedsiębiorcą a konsumentem oraz dostarcza konsumentowi formularze, na których może on złożyć pozew w sprawie przeciwko przedsiębiorcy.

REKLAMA

Najczęściej do Federacji Konsumentów zgłaszają się konsumenci z problemami dotyczącymi sposobu załatwienia przez sprzedawcę reklamacji zakupionego towaru, dotrzymania przez ekipy remontowe terminu zakończenia prac i nieprzysyłania towaru zamówionego przez internet.

REKLAMA

Aby uniknąć postępowania przed sądem konsumenckim lub procesu przed sądem powszechnym, Federacja może prowadzić ze sprzedawcą albo z wykonawcą negocjacje w imieniu klienta. Prowadzi je w formie pisemnej. Federacja zwraca się wówczas do przedsiębiorcy, na przykład w sprawie przedłużającego się nadmiernie remontu, i przedstawia oczekiwania konsumenta. Gdyby opóźnienie było tak duże, że prawdopodobieństwo wykonania prac w terminie albo w wyznaczonym terminie dodatkowym byłoby niewielkie, to strony będą mogły umówić się na odstąpienie od umowy oraz na rozliczenie wykonanych już prac. Wówczas często dochodzi do kompromisu między sprzedawcą a konsumentem i do takiego załatwienia sprawy, na które godzą się obie prowadzące spór strony.

Z prowadzeniem negocjacji wiąże się też możliwość zastosowania mediacji.

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolna. Prowadzi ją mediator zaproponowany przez Federację. Strony przedstawiają mu swoje oczekiwania odnośnie do sposobu rozwiązania problemu. Powinny też uważnie wysłuchać argumentów mediatora. Na skutek mediacji na przykład sprzedawca może zmienić swoją wcześniejszą propozycję i zamiast reperacji obuwia zaproponować zamianę na nowe albo w ogóle zgodzić się na przyjęcie reklamacji, czego wcześniej nie chciał uczynić.

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie. Gdyby jednak mediacja została przeprowadzona i odniosła skutek, to wówczas zawierana jest ugoda między konsumentem a przedsiębiorcą. Gdyby zaś nie doprowadziła do załatwienia sprawy w sposób zadowalający zarówno przedsiębiorcę, jak i konsumenta, to wówczas istnieje możliwość wniesienia jej pod stały polubowny sąd konsumencki, który działa przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej. Na rozpoznanie sprawy przez ten sąd obie strony muszą wyrazić zgodę. Federacja nie ma możliwości domagać się, aby przedsiębiorcą zgodził się poddać orzecznictwu tego sądu i podpisał zapis na sąd polubowny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek do sądu polubownego składa konsument. Jeżeli odpowiada on wymogom formalnym, wówczas przewodniczący sądu może doręczyć go stronie przeciwnej (czyli przedsiębiorcy) i wezwać ją do złożenia oświadczenia, czy zgadza się na rozpoznanie sporu przez sąd wskazany we wniosku. Gdy przedsiębiorca wyrazi zgodę, przewodniczący wyznacza termin rozprawy. Gdy zaś przedsiębiorca nie wyraził zgody na poddanie się sądownictwu polubownemu lub nie złożył oświadczenia w terminie tygodniowym, to wówczas wniosek zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Wprawdzie od wniosku o rozpatrzenie sporu nie jest pobierana opłata, to jednak sąd pobiera zaliczki, gdy istnieje konieczność przeprowadzenia dowodu z opinii na przykład rzeczoznawcy albo biegłego.

Ważne!

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja Konsumentów nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA