REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Federacja Konsumentów ułatwia rozwiązywanie sporów w obrocie gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Federacja Konsumentów prowadzi mediacje między przedsiębiorcą a konsumentem oraz dostarcza konsumentowi formularze, na których może on złożyć pozew w sprawie przeciwko przedsiębiorcy.

REKLAMA

Najczęściej do Federacji Konsumentów zgłaszają się konsumenci z problemami dotyczącymi sposobu załatwienia przez sprzedawcę reklamacji zakupionego towaru, dotrzymania przez ekipy remontowe terminu zakończenia prac i nieprzysyłania towaru zamówionego przez internet.

REKLAMA

Aby uniknąć postępowania przed sądem konsumenckim lub procesu przed sądem powszechnym, Federacja może prowadzić ze sprzedawcą albo z wykonawcą negocjacje w imieniu klienta. Prowadzi je w formie pisemnej. Federacja zwraca się wówczas do przedsiębiorcy, na przykład w sprawie przedłużającego się nadmiernie remontu, i przedstawia oczekiwania konsumenta. Gdyby opóźnienie było tak duże, że prawdopodobieństwo wykonania prac w terminie albo w wyznaczonym terminie dodatkowym byłoby niewielkie, to strony będą mogły umówić się na odstąpienie od umowy oraz na rozliczenie wykonanych już prac. Wówczas często dochodzi do kompromisu między sprzedawcą a konsumentem i do takiego załatwienia sprawy, na które godzą się obie prowadzące spór strony.

Z prowadzeniem negocjacji wiąże się też możliwość zastosowania mediacji.

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolna. Prowadzi ją mediator zaproponowany przez Federację. Strony przedstawiają mu swoje oczekiwania odnośnie do sposobu rozwiązania problemu. Powinny też uważnie wysłuchać argumentów mediatora. Na skutek mediacji na przykład sprzedawca może zmienić swoją wcześniejszą propozycję i zamiast reperacji obuwia zaproponować zamianę na nowe albo w ogóle zgodzić się na przyjęcie reklamacji, czego wcześniej nie chciał uczynić.

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie. Gdyby jednak mediacja została przeprowadzona i odniosła skutek, to wówczas zawierana jest ugoda między konsumentem a przedsiębiorcą. Gdyby zaś nie doprowadziła do załatwienia sprawy w sposób zadowalający zarówno przedsiębiorcę, jak i konsumenta, to wówczas istnieje możliwość wniesienia jej pod stały polubowny sąd konsumencki, który działa przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej. Na rozpoznanie sprawy przez ten sąd obie strony muszą wyrazić zgodę. Federacja nie ma możliwości domagać się, aby przedsiębiorcą zgodził się poddać orzecznictwu tego sądu i podpisał zapis na sąd polubowny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek do sądu polubownego składa konsument. Jeżeli odpowiada on wymogom formalnym, wówczas przewodniczący sądu może doręczyć go stronie przeciwnej (czyli przedsiębiorcy) i wezwać ją do złożenia oświadczenia, czy zgadza się na rozpoznanie sporu przez sąd wskazany we wniosku. Gdy przedsiębiorca wyrazi zgodę, przewodniczący wyznacza termin rozprawy. Gdy zaś przedsiębiorca nie wyraził zgody na poddanie się sądownictwu polubownemu lub nie złożył oświadczenia w terminie tygodniowym, to wówczas wniosek zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Wprawdzie od wniosku o rozpatrzenie sporu nie jest pobierana opłata, to jednak sąd pobiera zaliczki, gdy istnieje konieczność przeprowadzenia dowodu z opinii na przykład rzeczoznawcy albo biegłego.

Ważne!

Przedsiębiorca ma prawo odmówić zgody na uczestniczenie w mediacji i Federacja Konsumentów nie może wywierać na niego presji, aby zmienił zdanie

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA