Odstąpienie od umowy zawartej z przedsiębiorcą na odległość
REKLAMA
Umowa zawierana na odległość charakteryzuje się tym, że transakcji można dokonać bez jednoczesnej obecności obu stron przy wykorzystaniu odpowiednich środków porozumiewania się na odległość. Skuteczne i zgodne z prawem zawarcie umowy na odległość za pomocą telefonu, telefaksu, poczty elektronicznej etc. (art. 6 ust 1. Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Dz. U. 2000.22.271) ma miejsce po wyrażeniu uprzednio zgody. Przedsiębiorca składając propozycję zawarcia umowy w postaci oferty zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinien w sposób zrozumiały poinformować drugą stronę o zamiarze zawarcia umowy. Art. 6 ust. 3 ustawy wskazuje, iż do zawarcia umowy drogą elektroniczną wymagana jest zgoda konsumenta. Ma to na celu głównie ochronę prywatności konsumenta oraz przeniesienie obowiązku poniesienia kosztów naruszenia prywatności wyłącznie na przedsiębiorcę. Regulacja tego przepisu wskazuje, iż stanowi on podstawę do stwierdzenia bezprawności czynu przedsiębiorcy. Dodatkowo zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy posłużenie się środkami porozumiewania się na odległość w celu złożenia propozycji zawarcia umowy nie może odbywać się na koszt konsumenta.
REKLAMA
Zobacz również: Rejestracja firmy w CEIDG
Termin do odstąpienia od umowy
Zgodnie z art. 7 ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie 10 dni, który jest terminem zawitym - liczy się od dnia wydania rzeczy, a przy świadczeniu usług - od dnia zawarcia umowy. Aby odstąpić od umowy konsument musi złożyć stosowne oświadczenie na piśmie wysłane prze upływem ustawowego terminu. Przedsiębiorca nie może jednakże zastrzec, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy tylko za zapłatą oznaczonej sumy. Ważne jest, iż przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Jeżeli nie dopełni tego obowiązku termin 10 dniowy ulega wydłużeniu do 3 miesięcy i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty. Należy pamiętać, że umieszczenie informacji na stronie internetowej bądź podczas rozmowy telefonicznej nie jest skuteczne. Jeżeli przedsiębiorca nie dostarczy drugiej stronie odpowiednich informacji na piśmie, wówczas termin również ulega wydłużeniu do 3 miesięcy.
Zwrot świadczenia
Jeżeli konsument odstąpi od umowy wówczas przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia. Jeżeli nastąpiło spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta to ryzyko ponosi przedsiębiorca, a dokonanie tej czynności nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy jeżeli świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.
Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Działalność gospodarcza
REKLAMA
REKLAMA