REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy zawartej z przedsiębiorcą na odległość

Monika Pązik

REKLAMA

Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny w odpowiednim terminie, a przedsiębiorca zobowiązany jest do poinformowania konsumenta o prawie odstąpienia od umowy.

Umowa zawierana na odległość charakteryzuje się tym, że transakcji można dokonać bez jednoczesnej obecności obu stron przy wykorzystaniu odpowiednich środków porozumiewania się na odległość. Skuteczne i zgodne z prawem zawarcie umowy na odległość za pomocą telefonu, telefaksu, poczty elektronicznej etc. (art. 6 ust 1. Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Dz. U. 2000.22.271) ma miejsce po wyrażeniu uprzednio zgody. Przedsiębiorca składając propozycję zawarcia umowy w postaci oferty zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinien w sposób zrozumiały poinformować drugą stronę o zamiarze zawarcia umowy. Art. 6 ust. 3 ustawy wskazuje, iż do zawarcia umowy drogą elektroniczną wymagana jest zgoda konsumenta. Ma to na celu głównie ochronę prywatności konsumenta oraz przeniesienie obowiązku poniesienia kosztów naruszenia prywatności wyłącznie na przedsiębiorcę. Regulacja tego przepisu wskazuje, iż stanowi on podstawę do stwierdzenia bezprawności czynu przedsiębiorcy. Dodatkowo zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy posłużenie się środkami porozumiewania się na odległość w celu złożenia propozycji zawarcia umowy nie może odbywać się na koszt konsumenta.

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Termin do odstąpienia od umowy


Zgodnie z art. 7 ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie 10 dni, który jest terminem zawitym - liczy się od dnia wydania rzeczy, a przy świadczeniu usług - od dnia zawarcia umowy. Aby odstąpić od umowy konsument musi złożyć stosowne oświadczenie na piśmie wysłane prze upływem ustawowego terminu. Przedsiębiorca nie może jednakże zastrzec, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy tylko za zapłatą oznaczonej sumy. Ważne jest, iż przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Jeżeli nie dopełni tego obowiązku termin 10 dniowy ulega wydłużeniu do 3 miesięcy i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty. Należy pamiętać, że umieszczenie informacji na stronie internetowej bądź podczas rozmowy telefonicznej nie jest skuteczne. Jeżeli przedsiębiorca nie dostarczy drugiej stronie odpowiednich informacji na piśmie, wówczas termin również ulega wydłużeniu do 3 miesięcy.


Zwrot świadczenia


Jeżeli konsument odstąpi od umowy wówczas przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia. Jeżeli nastąpiło spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta to ryzyko ponosi przedsiębiorca, a dokonanie tej czynności nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy jeżeli świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA