REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prowadzenie e-działalności - obowiązki informacyjne

Anna Hryńko
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej w internecie jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa ta (Dz. U. Nr 144, poz. 1024 ze zm., dalej: „uśude”) nakłada na podmioty świadczące e-usługi liczne obowiązki informacyjne, określone w przepisach od art. 5 do art. 8, które muszą zostać spełnione bez względu na rodzaj świadczonej usługi i status drugiej strony umowy, czyli niezależnie od tego czy jest nią konsument (B2C), czy też profesjonalny uczestnik obrotu gospodarczego (B2B), przy czym w przypadku zawierania umów z konsumentami, wspomniane obowiązki informacyjne muszą zostać spełnione jednocześnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm., dalej: „uonpk”).

REKLAMA

Dostęp do aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach i specjalistycznym oprogramowaniu oraz do informacji na temat niezbędnych wymagań technicznych sprzętu komputerowego

Na podstawie art. 6 uśude usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do:

- aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną, a także

- funkcji i celu oprogramowania lub danych, które nie są składnikiem treści usługi, a są wprowadzane do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, usługodawca ma również obowiązek udostępnić usługobiorcy informacje na temat minimalnych parametrów technicznych, niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym się posługuje, o czym jest mowa w art. 8 ust. 3 pkt 2 lit. a uśude.

Zobacz serwis: e-Firma

Co to oznacza jednak w praktyce?

Otóż po pierwsze, informacje o szczególnych zagrożeniach powinny odnosić się do specyfiki danej usługi i określać tylko potencjalnie możliwe zagrożenia. Nie jest konieczne wskazywanie konkretnych, zidentyfikowanych zagrożeń.

Po drugie, usługodawca powinien stworzyć warunki do zapoznania się przez usługobiorcę z informacjami na temat specjalistycznego oprogramowania instalowanego w związku ze świadczeniem usługi oraz zapisywanych w systemie usługobiorcy plików cookie. Z praktycznego punktu wiedzenia do dnia 22 marca 2012 r. wystarczającym rozwiązaniem – na gruncie przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – była możliwość połączenia wykonania analizowanego obowiązku informacyjnego z wyrażeniem przez usługobiorcę zgody na zainstalowanie specjalistycznego oprogramowania lub wykorzystanie techniki cookie.

Zobacz: Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

REKLAMA

Jednakże z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012, poz. 1445), stosownie do znowelizowanego art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną jest zobligowany - przed dokonaniem instalacji rzeczonego oprogramowania - do uzyskania zgody usługobiorcy na jego instalację i używanie, jak również do bezpośredniego poinformowania usługobiorcy w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania, a także o sposobie jego usunięcia.

Po trzecie, usługobiorca musi mieć zapewniony dostęp do informacji dotyczących rodzajów przeglądarek internetowych prawidłowo współpracujących z daną witryną, konieczności dokonania instalacji dodatkowego oprogramowania obsługującego aplety Java czy rozdzielczości, dla jakiej jest zoptymalizowana strona internetowa. Brak powyższych informacji uniemożliwia usługobiorcy (np. konsumentowi) dostosowanie wykorzystywanego oprogramowania do optymalnej możliwości wyświetlania informacji na stronie internetowej usługodawcy.

Zadaj pytanie na FORUM

Na koniec ponownie zwracam uwagę, że w przypadku umów zawieranych z konsumentami, brak spełnienia opisanych powyżej obowiązków informacyjnych naraża przedsiębiorców na określone sankcje wynikające z kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA