REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prowadzenie e-działalności - obowiązki informacyjne

Anna Hryńko
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej w internecie jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa ta (Dz. U. Nr 144, poz. 1024 ze zm., dalej: „uśude”) nakłada na podmioty świadczące e-usługi liczne obowiązki informacyjne, określone w przepisach od art. 5 do art. 8, które muszą zostać spełnione bez względu na rodzaj świadczonej usługi i status drugiej strony umowy, czyli niezależnie od tego czy jest nią konsument (B2C), czy też profesjonalny uczestnik obrotu gospodarczego (B2B), przy czym w przypadku zawierania umów z konsumentami, wspomniane obowiązki informacyjne muszą zostać spełnione jednocześnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm., dalej: „uonpk”).

REKLAMA

Dostęp do aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach i specjalistycznym oprogramowaniu oraz do informacji na temat niezbędnych wymagań technicznych sprzętu komputerowego

Na podstawie art. 6 uśude usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do:

- aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną, a także

- funkcji i celu oprogramowania lub danych, które nie są składnikiem treści usługi, a są wprowadzane do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, usługodawca ma również obowiązek udostępnić usługobiorcy informacje na temat minimalnych parametrów technicznych, niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym się posługuje, o czym jest mowa w art. 8 ust. 3 pkt 2 lit. a uśude.

Zobacz serwis: e-Firma

Co to oznacza jednak w praktyce?

Otóż po pierwsze, informacje o szczególnych zagrożeniach powinny odnosić się do specyfiki danej usługi i określać tylko potencjalnie możliwe zagrożenia. Nie jest konieczne wskazywanie konkretnych, zidentyfikowanych zagrożeń.

Po drugie, usługodawca powinien stworzyć warunki do zapoznania się przez usługobiorcę z informacjami na temat specjalistycznego oprogramowania instalowanego w związku ze świadczeniem usługi oraz zapisywanych w systemie usługobiorcy plików cookie. Z praktycznego punktu wiedzenia do dnia 22 marca 2012 r. wystarczającym rozwiązaniem – na gruncie przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – była możliwość połączenia wykonania analizowanego obowiązku informacyjnego z wyrażeniem przez usługobiorcę zgody na zainstalowanie specjalistycznego oprogramowania lub wykorzystanie techniki cookie.

Zobacz: Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

REKLAMA

Jednakże z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012, poz. 1445), stosownie do znowelizowanego art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną jest zobligowany - przed dokonaniem instalacji rzeczonego oprogramowania - do uzyskania zgody usługobiorcy na jego instalację i używanie, jak również do bezpośredniego poinformowania usługobiorcy w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania, a także o sposobie jego usunięcia.

Po trzecie, usługobiorca musi mieć zapewniony dostęp do informacji dotyczących rodzajów przeglądarek internetowych prawidłowo współpracujących z daną witryną, konieczności dokonania instalacji dodatkowego oprogramowania obsługującego aplety Java czy rozdzielczości, dla jakiej jest zoptymalizowana strona internetowa. Brak powyższych informacji uniemożliwia usługobiorcy (np. konsumentowi) dostosowanie wykorzystywanego oprogramowania do optymalnej możliwości wyświetlania informacji na stronie internetowej usługodawcy.

Zadaj pytanie na FORUM

Na koniec ponownie zwracam uwagę, że w przypadku umów zawieranych z konsumentami, brak spełnienia opisanych powyżej obowiązków informacyjnych naraża przedsiębiorców na określone sankcje wynikające z kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA