REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hryńko
Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym. /Fot. Fotolia
Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy obligują usługodawcę przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego będą świadczone usługi oraz do udostępnienia go usługobiorcom (konsumentom i/lub przedsiębiorcom).

Definicja usługi świadczonej drogą elektroniczną

Ustawodawca wyznaczył zakres pojęcia usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez wskazanie elementów sposobu jej świadczenia, definiując czynność a nie usługę jako taką.
I tak, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm., dalej: „uśude”) świadczenie usługi drogą elektroniczną to wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanych i otrzymywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).

REKLAMA

Świadczenie e-usług na podstawie regulaminu

Zgodnie z art. 8 ust. 4 uśude usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem, natomiast usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude, tj. nieodpłatnie i przed zawarciem umowy.

Zadaj pytanie na FORUM

Regulamin powinien w szczególności określać (art. 8 ust. 3 uśude):

- rodzaje i zakres świadczonych usług;

- warunki świadczenia usług, w tym m.in. wymagania techniczne niezbędne do współpracy
z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługobiorca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;

- tryb postępowania reklamacyjnego.

Zobacz: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Regulamin jako wzorzec umowy

REKLAMA

Regulamin, o którym jest tu mowa stanowi wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 k.c.: „ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy”, który winien być opracowany przy spełnieniu wymogów określonych w art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Powyższe oznacza, że oprócz postanowień stricte umownych dotyczących zawieranej przez strony transakcji (essentialia negotii i accidentalia negotii), powinien także zawierać klauzule o charakterze technicznym. W tym miejscu warto zauważyć, że art. 8 ust. 3 uśude zawiera jedynie przykładowe wyliczenie postanowień, które powinny znaleźć się w treści regulaminu.

Każda umowa zawarta z użyciem wzorca umowy wymaga doręczenia wzorca drugiej stronie w celu osiągnięcia skutku w postaci objęcia umową stron jego postanowień. Kodeks cywilny dopuszcza tylko jeden wyjątek od wyrażonej powyżej zasady, który dotyczy umów niekonsumeckich, z wyłączeniem tzw. umów bagatelnych (art. 384 § 2 k.c.: „w razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego”). Innymi słowy, postanowienia regulaminu stanowią integralną część umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, o ile zostaną prawidłowo inkorporowane do treści tejże umowy. Przedmiotowa zasada ogólna została doprecyzowana w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude w ten sposób, że usługodawca ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić regulamin usługobiorcy przed zawarciem umowy, natomiast tylko na jego żądanie w sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się tenże usługobiorca. Z uwagi na szczególne unormowanie przedmiotowego przepisu nie znajdzie tu zastosowania art. 384 § 4 k.c.: „jeżeli jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r., sygn. akt VI ACa 1245/12, LEX nr 1314927).

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Sankcje

Sankcją za naruszenie analizowanych obowiązków jest brak związania usługobiorcy tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude). Powyższe odnosi się także do postanowień, które wbrew art. 8 ust. 3 uśude nie zostały wprowadzone do regulaminu. Mając na uwadze brak doprecyzowania przez ustawodawcę
w powyżej wskazanym przepisie konkretnych elementów treści regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, warto uwzględnić przy jego opracowywaniu, w szczególności
w przypadku świadczenia usług konsumentom (B2C), nie tylko regulacje zwarte w innych przepisach, np.:

- w art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) lub

- w art. 66§ 1 k.c.,

ale również brzmienie klauzul generalnych określonych:

- w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz 1206), czy

- w art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 2 pkt 3 uokik za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów mogą być uznane w szczególności nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA