REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hryńko
Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym. /Fot. Fotolia
Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy obligują usługodawcę przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego będą świadczone usługi oraz do udostępnienia go usługobiorcom (konsumentom i/lub przedsiębiorcom).

Definicja usługi świadczonej drogą elektroniczną

Ustawodawca wyznaczył zakres pojęcia usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez wskazanie elementów sposobu jej świadczenia, definiując czynność a nie usługę jako taką.
I tak, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm., dalej: „uśude”) świadczenie usługi drogą elektroniczną to wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanych i otrzymywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie e-usług na podstawie regulaminu

Zgodnie z art. 8 ust. 4 uśude usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem, natomiast usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude, tj. nieodpłatnie i przed zawarciem umowy.

Zadaj pytanie na FORUM

Regulamin powinien w szczególności określać (art. 8 ust. 3 uśude):

- rodzaje i zakres świadczonych usług;

REKLAMA

- warunki świadczenia usług, w tym m.in. wymagania techniczne niezbędne do współpracy
z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługobiorca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;

- tryb postępowania reklamacyjnego.

Zobacz: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Regulamin jako wzorzec umowy

Regulamin, o którym jest tu mowa stanowi wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 k.c.: „ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy”, który winien być opracowany przy spełnieniu wymogów określonych w art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Powyższe oznacza, że oprócz postanowień stricte umownych dotyczących zawieranej przez strony transakcji (essentialia negotii i accidentalia negotii), powinien także zawierać klauzule o charakterze technicznym. W tym miejscu warto zauważyć, że art. 8 ust. 3 uśude zawiera jedynie przykładowe wyliczenie postanowień, które powinny znaleźć się w treści regulaminu.

Każda umowa zawarta z użyciem wzorca umowy wymaga doręczenia wzorca drugiej stronie w celu osiągnięcia skutku w postaci objęcia umową stron jego postanowień. Kodeks cywilny dopuszcza tylko jeden wyjątek od wyrażonej powyżej zasady, który dotyczy umów niekonsumeckich, z wyłączeniem tzw. umów bagatelnych (art. 384 § 2 k.c.: „w razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego”). Innymi słowy, postanowienia regulaminu stanowią integralną część umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, o ile zostaną prawidłowo inkorporowane do treści tejże umowy. Przedmiotowa zasada ogólna została doprecyzowana w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude w ten sposób, że usługodawca ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić regulamin usługobiorcy przed zawarciem umowy, natomiast tylko na jego żądanie w sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się tenże usługobiorca. Z uwagi na szczególne unormowanie przedmiotowego przepisu nie znajdzie tu zastosowania art. 384 § 4 k.c.: „jeżeli jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r., sygn. akt VI ACa 1245/12, LEX nr 1314927).

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Sankcje

Sankcją za naruszenie analizowanych obowiązków jest brak związania usługobiorcy tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude). Powyższe odnosi się także do postanowień, które wbrew art. 8 ust. 3 uśude nie zostały wprowadzone do regulaminu. Mając na uwadze brak doprecyzowania przez ustawodawcę
w powyżej wskazanym przepisie konkretnych elementów treści regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, warto uwzględnić przy jego opracowywaniu, w szczególności
w przypadku świadczenia usług konsumentom (B2C), nie tylko regulacje zwarte w innych przepisach, np.:

- w art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) lub

- w art. 66§ 1 k.c.,

ale również brzmienie klauzul generalnych określonych:

- w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz 1206), czy

- w art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 2 pkt 3 uokik za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów mogą być uznane w szczególności nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA