Rozpoczęcie działalności w Internecie
REKLAMA
REKLAMA
Według raportu firmy Cushman & Wakefield Global Perspective on Retail sprzedaż internetowa w Polsce stanowiła w 2013 roku 4,6 proc. całkowitej sprzedaży. Pod tym względem zajmujemy 14. miejsce na świecie. W ciągu ostatnich pięciu lat handel on-line wzrósł o ponad 15 proc.
REKLAMA
Ministerstwo Gospodarki podaje, że w pierwszej połowie 2013 roku 98 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorstw deklarowało, że wykorzystuje Internet w działalności gospodarczej. Blisko połowa posiadała własną stronę internetową. Do realizacji handlu elektronicznego przyznawało się 31 proc. mikrofirm, 24 proc. średnich i 18 proc. małych.
Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU
REKLAMA
Sprzedaż przez Internet wymaga odpowiedniej infrastruktury techniczno-organizacyjnej w firmie. – Nie każdy musi jednak od razu tworzyć własny sklep internetowy. Pierwszym krokiem do prowadzenia handlu elektronicznego jest udostępnienie na stronie internetowej katalogu produktów oraz umożliwienie klientom dokonywania zamówień w formie elektronicznej, np. mailowo, albo za pomocą odpowiedniego formularza – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Innym rozwiązaniem jest zautomatyzowanie procesu obsługi klientów za pomocą aplikacji do przetwarzania zamówień. Wdrożenie takich rozwiązań w firmie może być kosztowne, dlatego alternatywą dla małych firm są wszelkie ogólnodostępne serwisy aukcyjne i platformy pośredniczące w handlu elektronicznym.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest stworzenie własnego sklepu internetowego. Dzięki niemu można zautomatyzować w firmie także inne procesy towarzyszące sprzedaży np. proces księgowania i fakturowania, zarządzania zapasami czy zakupami, a także dokonywanie płatności.
Sprzedaż przez Internet to także doskonała okazja do poznania opinii wśród własnych klientów. Po dokonaniu transakcji można wysłać im ankietę lub link do interaktywnego formularza i poprosić o ocenę transakcji i samego sklepu.
Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość
Przedsiębiorcy, którzy chcą rozpocząć sprzedaż swoich produktów lub usług przez Internet mogą skorzystać ze szkoleń e-learning Akademii PARP „E-biznes” lub „E-commerce i marketing internetowy”. W jednym i drugim znajdą informacje o prowadzeniu sklepu internetowego. To pierwsze szerzej omawia różne strategie
e-biznesowe, problematykę organizacji i bezpieczeństwa w tym rodzaju działalności. Natomiast drugie szkolenie bardziej skupia się na aspektach marketingowych działalności e-commerce, charakterystyce odbiorców i użytkowników Internetu oraz metodach komunikowania się z nimi
E-sklepy podbijają polski rynek
Przed przystąpieniem do szkolenia można skorzystać z pigułki wiedzy „Sprzedawaj przez Internet”. To krótka forma dydaktyczna, dostępna na portalu Akademii PARP bez zalogowania.
„E-biznes” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: Akademia PARP
REKLAMA
REKLAMA