Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
REKLAMA
REKLAMA
Regulamin sklepu internetowego – elementy konieczne
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną regulamin sklepu internetowego powinien określać rodzaje i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia tych usług (wymagania techniczne oraz zakaz dostarczania treści bezprawnych), warunki zawierania i rozwiązywania umów oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
REKLAMA
Czy sklep internetowy musi posiadać regulamin?
Zgodnie z omawianą ustawą przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie ma obowiązku posiadania regulaminu. Jednak nieposiadanie regulaminu umożliwia usługobiorcy nie stosować się do zapisów, które nie były mu udostępnione. Oznacza to, że klient będzie mógł wymagać od przedsiębiorcy spełnienia usługi w sposób, który jest niemożliwy dla właściciela sklepu. Brak regulaminu pozostawia przedsiębiorcę bez ochrony przed nadużyciami klientów. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego leży w interesie przedsiębiorcy.
Zobacz: Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku
Zagadnienia wstępne
REKLAMA
Zagadnienia wstępne regulaminu powinny zawierać informacje na temat tożsamości przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy oraz wszystkie niezbędne dane pozwalające na jego identyfikację, a także określenie działalności opisanej regulaminem. W zagadnieniach wstępnych najczęściej umieszcza się nazwę usługi oraz nazwę firmy świadczącej usługę wraz z adresem, numerem wpisu do KRS oraz numerami REGON i NIP.
W tej części regulaminu korzystnie jest zawrzeć definicje używanych pojęć. Pozwala to uniknąć różnic w interpretacji regulaminu. jak m.in. „usługobiorca”, „usługodawca” czy „administrator danych osobowych”.
Warunki korzystania z usługi
Kolejną częścią regulaminu sklepu internetowego powinno być określenie warunków korzystania z usługi. W tej części należy przede wszystkim określić warunki techniczne niezbędne do odbioru usługi przez użytkownika. Chodzi tu m.in. o typ systemu operacyjnego, przeglądarki lub wtyczek niezbędnych do obsługi strony – jeżeli jest ona stworzona we flash’u. W tym miejscu można również zawrzeć zapis o konieczności zaakceptowania danego regulaminu przed zakupem w sklepie internetowym. To samo dotyczy konieczności założenia konta lub potwierdzenia pełnoletności kupującego.
Zobacz: Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość
Wykonywanie umowy
Następną częścią regulaminu są zasady wykonywania umowy. W tej części należy określić zakres usługi i związane z tym działania zabronione i dozwolone. Należy również określić zasady dostarczania towarów oraz metod płatności. W tej części określa się również skutki niewywiązania się przez jedną ze stron z zawartej umowy. W zasadach wykonywania umowy określa się również czas świadczenia danej usługi. W przypadku sprzedaży – świadczenia jednorazowego – wykonanie umowy dokonuje się wraz ze spełnieniem ostatniej czynności związanej z umową sprzedaży, w tym z dostawą towaru.
Zobacz: E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?
Zawieranie, zmiana i rozwiązanie umowy
Niezwykle ważną częścią regulaminu sklepu internetowego są zapisy dotyczące zawierania, zmiany oraz rozwiązywania umowy. Tworząc tą część regulaminu należy bezwzględnie przestrzegać praw konsumentów, które określają m.in.:
- Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271 ze zm.)
- Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176 ze zm.)
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 ze zm.)
REKLAMA
Konsument w przypadku zawarcia umowy na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyn deklarując to na piśmie w terminie 10 dni od wydania rzeczy, liczonym od objęcia w faktyczne władanie rzeczy, a nie wydania rzeczy przez przedsiębiorcę kurierowi. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy pod warunkiem przekazania przedsiębiorcy oznaczonej sumy. W razie odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.
Przedsiębiorca, zawierając z klientem umowę na odległość, ma obowiązek poinformować go na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Najlepszym sposobem będzie dołączenie takiej informacji do przesyłki pamiętając, że taka informacja powinna być przez przedsiębiorcę podpisana.
Zobacz: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków
Podanie informacji o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni na stronie internetowej lub w rozmowie telefonicznej nie jest wystarczające, należy bowiem do jednego z obowiązków informacyjnych sprzedawcy względem.
Jeśli przedsiębiorca nie poda takiej informacji w formie pisemnej, konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.
Inne zagadnienia
W części regulaminu dotyczącej innych zagadnień możliwe jest opisanie zasad udzielania gwarancji na sprzedawane przez sklep produkty oraz postępowania w przypadku reklamacji. Powinny się w nim również znaleźć zasady dotyczące zmiany regulaminu.
Czego nie można umieszczać w regulaminie?
Informacje na temat zapisów, które nie powinny się znajdować w regulaminie znajdziesz w tekście – Co nie powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
Zobacz: e-sklep
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.