REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Jarosław Krasnodęmbski
Regulamin sklepu internetowego
Regulamin sklepu internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego powinien obowiązkowo zawierać elementy określone w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego nie jest sprawą łatwą. Na co uważać przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego – elementy konieczne

Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną regulamin sklepu internetowego powinien określać rodzaje i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia tych usług (wymagania techniczne oraz zakaz dostarczania treści bezprawnych), warunki zawierania i rozwiązywania umów oraz tryb postępowania reklamacyjnego.

REKLAMA

Czy sklep internetowy musi posiadać regulamin?

Zgodnie z omawianą ustawą przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie ma obowiązku posiadania regulaminu. Jednak nieposiadanie regulaminu umożliwia usługobiorcy nie stosować się do zapisów, które nie były mu udostępnione. Oznacza to, że klient będzie mógł wymagać od przedsiębiorcy spełnienia usługi w sposób, który jest niemożliwy dla właściciela sklepu. Brak regulaminu pozostawia przedsiębiorcę bez ochrony przed nadużyciami klientów. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego leży w interesie przedsiębiorcy.

Zobacz: Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku

Zagadnienia wstępne

REKLAMA

Zagadnienia wstępne regulaminu powinny zawierać informacje na temat tożsamości przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy oraz wszystkie niezbędne dane pozwalające na jego identyfikację, a także określenie działalności opisanej regulaminem. W zagadnieniach wstępnych najczęściej umieszcza się nazwę usługi oraz nazwę firmy świadczącej usługę wraz z adresem, numerem wpisu do KRS oraz numerami REGON i NIP.

W tej części regulaminu korzystnie jest zawrzeć definicje używanych pojęć. Pozwala to uniknąć różnic w interpretacji regulaminu.  jak m.in. „usługobiorca”, „usługodawca” czy „administrator danych osobowych”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki korzystania z usługi

Kolejną częścią regulaminu sklepu internetowego powinno być określenie warunków korzystania z usługi. W tej części należy przede wszystkim określić warunki techniczne niezbędne do odbioru usługi przez użytkownika. Chodzi tu m.in. o typ systemu operacyjnego, przeglądarki lub wtyczek niezbędnych do obsługi strony – jeżeli jest ona stworzona we flash’u. W tym miejscu można również zawrzeć zapis o konieczności zaakceptowania danego regulaminu przed zakupem w sklepie internetowym. To samo dotyczy konieczności założenia konta lub potwierdzenia pełnoletności kupującego.

Zobacz: Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość

Wykonywanie umowy

Następną częścią regulaminu są zasady wykonywania umowy. W tej części należy określić zakres usługi i związane z tym działania zabronione i dozwolone. Należy również określić zasady dostarczania towarów oraz metod płatności. W tej części określa się również skutki niewywiązania się przez jedną ze stron z zawartej umowy. W zasadach wykonywania umowy określa się również czas świadczenia danej usługi. W przypadku sprzedaży – świadczenia jednorazowego – wykonanie umowy dokonuje się wraz ze spełnieniem ostatniej czynności związanej z umową sprzedaży, w tym z dostawą towaru.

Zobacz: E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?


Zawieranie, zmiana i rozwiązanie umowy

Niezwykle ważną częścią regulaminu sklepu internetowego są zapisy dotyczące zawierania, zmiany oraz rozwiązywania umowy. Tworząc tą część regulaminu należy bezwzględnie przestrzegać praw konsumentów, które określają m.in.:

  1. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176 ze zm.)
  3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.)
  4. Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 ze zm.)

REKLAMA

Konsument w przypadku zawarcia umowy na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyn deklarując to na piśmie w terminie 10 dni od wydania rzeczy, liczonym od objęcia w faktyczne władanie rzeczy, a nie wydania rzeczy przez przedsiębiorcę kurierowi. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy pod warunkiem przekazania  przedsiębiorcy oznaczonej sumy. W razie odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.

Przedsiębiorca, zawierając z klientem umowę na odległość, ma obowiązek poinformować go na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Najlepszym sposobem będzie dołączenie takiej informacji do przesyłki pamiętając, że taka informacja powinna być przez przedsiębiorcę podpisana.

Zobacz: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Podanie informacji o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni na stronie internetowej lub w rozmowie telefonicznej nie jest wystarczające, należy bowiem do jednego z obowiązków informacyjnych sprzedawcy względem.

Jeśli przedsiębiorca nie poda takiej informacji w formie pisemnej, konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.

Inne zagadnienia

W części regulaminu dotyczącej innych zagadnień możliwe jest opisanie zasad udzielania gwarancji na sprzedawane przez sklep produkty oraz postępowania w przypadku reklamacji. Powinny się w nim również znaleźć zasady dotyczące zmiany regulaminu.

Czego nie można umieszczać w regulaminie?

Informacje na temat zapisów, które nie powinny się znajdować w regulaminie znajdziesz w tekście – Co nie powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?

Zobacz: e-sklep

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA