Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość
REKLAMA
REKLAMA
Umowa na odległość
Najpóźniej w chwili złożenia propozycji umowy konsument powinien otrzymać ważne informacje, które pomogą mu podjąć decyzję o zakupie towaru lub usługi. Przedsiębiorca sprzedający towar za pośrednictwem Internetu powinien podać konsumentowi dane swojej firmy, jej adres, numer rejestracyjny działalności gospodarczej. Ma to na celu umożliwienie sprawdzenia przez konsumenta, czy jego kontrahent rzeczywiście istnieje jako podmiot prawa.
REKLAMA
REKLAMA
Kolejnym ważnym elementem jest podanie informacji istotnych dotyczących właściwości sprzedawanego towaru lub usługi. Konieczną informacją jest również wskazanie wysokości ceny, z włączeniem w nią wszystkich dodatkowych wydatków, takich jak podatki i cła. Przedsiębiorca musi jednocześnie poinformować kupującego na odległość o zasadach zapłaty oraz kosztach i terminie dostawy towaru.
Ponieważ wiele umów na odległość zawiera się za pośrednictwem Internetu na podstawie ofert umieszczonych w sieci, to ważnym elementem oferty jest informacja dla konsumentów, na temat okresu, w jakim dana oferta jest wiążąca.
Dla klienta istotne są też informacje o możliwych reklamacjach, jak również o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia (bądź od momentu otrzymania towaru).
Zobacz: Od 1 stycznia 2013 bez druku ZUS RMUA u lekarza
Kiedy nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość?
Klient musi zostać poinformowany o przypadkach, w których nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyny.
Przypadki te określa art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Zgodnie z tą ustawą klient nie może odstąpić od umowy zakupu w przypadku
1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu 10 dni od zawarcia umowy na odległość,
2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
6) dostarczania prasy,
7) usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
Wszystkie te informacje klient powinien otrzymać od przedsiębiorcy najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.
Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.