Co nie powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
REKLAMA
REKLAMA
Klauzule niedozwolone
Klauzule niedozwolone to postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie i nie wiążą konsumenta, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy. Rejestr klauzul niedozwolony jest prowadzony przez UOKIK. Poniżej prezentujemy kilka wybranych klauzul niedozwolonych.
REKLAMA
Zwolnienie od dostawy w określonym terminie
REKLAMA
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie może w regulaminie zwolnić się z odpowiedzialności za dostarczenie towaru w ustalonym z klientem terminie. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.
Niezgodne z prawem jest również zastrzeżenie w regulaminie sklepu internetowego, że sprzedający nie odpowiada za opóźnienia wynikające z winy firmy kurierskiej lub poczty. Zastrzeżenie takie jest sprzeczne z Kodeksem cywilnym, gdyż to na przedsiębiorcy ciąży odpowiedzialność za jakość usług kuriera, któremu powierza dostarczenie towaru.
Zobacz: Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Opakowanie
W regulaminie sklepu internetowego nie można zastrzec nienaruszalności opakowania, w którym towar został dostarczony. Zastrzeżenie takie jest ograniczeniem kupującego co do jego prawa do dokładnego obejrzenia towaru. Dotyczy to wszelkich towarów sprzedawanych w opakowaniach. Więcej praw mają konsumenci kupujący buty, czy sprzęt RTV lub AGD. Nie może być ograniczone ich prawo do wypróbowania zakupionego towaru.
Nie dotyczy to jednak nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisane na nośnikach programów komputerowych, które nie mogą zostać zwrócone sprzedającemu, jeśli kupujący usunął z nich oryginalne opakowanie. Przy sprzedaży tego typu asortymentu przedsiębiorcy muszą pamiętać o umieszczeniu zapisu tej treści w regulaminie swojego sklepu internetowego.
Zobacz: Konsekwencje niepłacenia VAT w terminie
Reklamacja
W regulaminie sklepu nie można ograniczyć uprawnień konsumenta do wyboru tylko jednego sposobu zrealizowania reklamacji. Przykładowo nie powinno się klientowi narzucać reklamacji poprzez wymiany towaru na nowy. Kupujący musi mieć prawo wyboru i decydowania, czy woli wymianę uszkodzonego produktu na inny, czy też możliwość nowych zakupów za równowartość reklamowanego towaru.
Płatności
Podobnie jak przy reklamacji, w regulaminie sklepu internetowego nie może być narzucony klientowi sposób płatności lub jej termin. Przedsiębiorca może jednak w regulaminie domagać się od klienta pokrycia kosztów przesyłki za pobraniem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.