Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MARKETING WIRUSOWY – jak planować, czego unikać…

Marketing wirusowy
Marketing wirusowy
Bardzo duża popularność, jaką cieszy się marketing wirusowy (viral marketing) spowodowana jest tym, że jest to jedna z najskuteczniejszych, jak również najszybszych oraz najtańszych form dotarcia do klienta, jak i zaistnienia w świadomości lokalnej czy też szerszej społeczności.

Początki stosowania marketingu wirusowego sięgają lat dziewięćdziesiątych – od tego czasu był już wielokrotnie analizowany, opisywany, dużo się mówiło, jak i ciągle mówi o jego skuteczności.
Należy mieć na uwadze, że w przypadku marketingu wirusowego, nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że wybrana koncepcja osiągnie sukces. Jednakże dzięki zastosowaniu określonych wytycznych, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że tak się stanie.

Poznaj odbiorcę

Tak jak w przypadku każdego rodzaju strategii reklamowej, także w marketingu wirusowym trzeba zastanowić się do kogo działania promocyjne będą skierowane. Jeśli potencjalnymi odbiorcami usług danej firmy nie są aktywni użytkownicy mediów społecznościowych, nie ma potrzeby podążać za modą czy wszechobecnymi trendami. Virale, czyli komunikaty reklamowe stosowane w marketingu wirusowym docierają przede wszystkim do osób korzystających z takich serwisów jak Facebook, YouTube, Twitter. I tak naprawdę tylko wyjątkowe – oryginalne virale przedostaną się dalej, poprzez wzmianki w mediach opiniotwórczych, do szerszego grona odbiorców. Trzeba zatem dobrze przemyśleć, czy wybrana koncepcja będzie w danym przypadku odpowiednia.
Internet, a zwłaszcza media społecznościowe stanowią znakomite oraz, co istotne, darmowe źródło wiedzy o zainteresowaniach, preferencjach czy też zwyczajach klientów danej marki. Jeśli w umiejętny sposób wykorzysta się informacje z Facebooka, Twittera bądź bloga, zyskać można doskonałą bazę, przydatną w kampanii.

Dlaczego nie warto korzystać z wypożyczonych list mailingowych

Cenne wskazówki

To jaką formę przyjmie viral, wykorzystany w kampanii wirusowej, zależy od budżetu danej firmy, jak też profilu jej klientów. Może nim być chwytliwe hasło reklamowe, atrakcyjny profil na portalu społecznościowym, oryginalne video, ciekawa aplikacja na telefon czy gra komputerowa nawiązująca do konkretnej usługi. Pomimo że w tworzeniu virali istotną rolę odgrywają finanse, to zaletą tych komunikatów marketingowych jest to, iż nawet w sytuacji produkcji niskobudżetowych można liczyć na sukces.

Czym powinien charakteryzować się idealny viral? W odpowiedzi na to pytanie pomocne mogą być najpopularniejsze, powstałe już virale, które skutecznie spełniły swoje zadania.
Często wykorzystywanym motywem, na przykład w filmikach umieszczanych na YouTube, są absurdalne oraz abstrakcyjne sytuacje. Przyciągają one uwagę widzą oraz sprawiają że staje się on ciekawy tego „co będzie dalej”. Zaangażowanie do działania stanowi ważny element marketingu wirusowego. I nie chodzi tu wyłącznie o przekazanie danego virala dalej, ale także nakłonienie użytkownika, aby podjął się proponowanej przez firmę aktywności - na przykład poprzez gry bądź aplikacje, umożliwiające interakcje. Dzięki temu odbiorca ma poczucie wyboru oraz kontroli nad viralem.
Jeśli natomiast strategia kampanii wirusowej nie uwzględnia czynnego zaangażowania internauty, odwoływać się powinna do jego emocji. Wzbudzanie silnych oraz, co bardzo ważne, pozytywnych odczuć jest w vir marketingu niezwykle pożądane. Kreując wzruszające, optymistyczne historie, nie tylko wpływa się na dobry nastrój odbiorcy, ale także tworzy się pozytywne oraz przyjazne nastawienie do danej marki czy produktu. Należy wystrzegać się stosowania virali skandalizujących, które co prawda mogą być często rozpowszechniane, lecz będą bazować na negatywnych odczuciach (zazdrość, lęk, gniew), które mogą wpłynąć na pogorszenie reputacji danej firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga


Umieszczenie virala

Gdzie najlepiej zamieścić viral? Mogą to być różnego rodzaju platformy społecznościowe, fora, grupy dyskusyjne powiązane tematycznie z promowanym produktem. Viral musi być łatwy do przesyłania, jak i odnalezienia także dla osób, które nie dostały bezpośredniego linka, ale z uwagi na usłyszane opinie na jego temat, samodzielnie zaczęły go szukać w Internecie. Istotne jest zatem należyte tagowanie virala oraz dobranie do niego właściwych słów kluczowych. Dodając do virala jak największą ilość odnośników do serwisów typu Twitter, Google+, Facebook, ułatwia się użytkownikom jego udostępnianie.

Czego unikać

Tworząc viral trzeba pamiętać, że nie musi on w dosłowny oraz oczywisty sposób nawiązywać do danego produktu, usługi bądź marki. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie natomiast ujawnienie nazwy firmy lub produktu dopiero pod koniec filmiku czy całej akcji viralowej.
Gdy planuje się bardziej rozbudowaną kampanię, której początkiem będą enigmatyczne komunikaty typu teasery (zajawki) – w których nie do końca będzie określone ich przesłanie, ale które wzbudzą ciekawość, należy zwrócić szczególną uwagę na czas ich publikacji. Nie można bez wcześniejszego zaplanowania terminów oraz kontrolowania szybkości rozpowszechniania danego virla, zamieszczać jego kolejne odsłony. Jeśli udostępni się kolejny przekaz za wcześnie, dużo osób może nie zdążyć się zapoznać z jego pierwszą częścią, a tym samym nie będzie ciekawa nowych treści. Z kolei w przypadku gdy kolejny viral będzie opublikowany za późno, znaczna część osób zainteresowanych może zapomnieć, co umieszczono w pierwszej zajawce.

Czy warto zarejestrować domenę podobną do Twojej konkurencji?

Zdecydowanie należy wystrzegać się także wszelkich prób usuwania bądź blokownia parodii swojego virala. Tworzenie „wersji alternatywnych” danego przekazu jest dziś w sieci internetowej bardzo powszechne. Jeśli będzie się miało do czynienia z takim zjawiskiem, należy uzbroić się w cierpliwość i zrozumieć, że nawet gdy parodie będą miały charakter ośmieszający czy też kpiący z naszego pomysłu, to pewne jest, że viral wzbudził zainteresowanie i wywołał emocje – w większości przypadków pozytywne. Pastisze tylko powiększają popularność działań marketingowych. Ciekawym zabiegiem będzie wyselekcjonowanie kilku najlepszych, ale nie dość złośliwych parodii, i umieszczenie ich na firmowej platformie społecznościowej. Publiczne docenienie kreatywności internautów (parodie dobrze umieścić razem z nickiem jej twórcy) sprawi, że firma pokaże poczucie humoru oraz dystans wobec siebie.

Podsumowując

Marketing wirusowy stanowi strategię, która z powodzeniem może być stosowana przez większe, międzynarodowe korporacje, jak również małe, funkcjonujące lokalnie firmy. Istotne jest wybranie odpowiedniej i przemyślanej  formy virala, dzięki której w świadomości co raz większej ilości osób zaistnieje dana marka bądź produkt. Reklama za pomocą pozytywnej, optymistycznej oraz ciekawej treści, stanowić może niezwykle skuteczny, a jednocześnie oryginalny sposób na osiągnięcia sukcesu. 

Wizerunek firmy w Internecie

Autor: Grupa Tense

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Internet wszystkiego. Czym jest ta innowacyjna technologia?

    Rozwój mikroprocesorów odmienił nasze życie na wiele sposobów. Ogromna liczba współczesnych produktów korzysta dziś z tych urządzeń po to, by łączyć się z Internetem. Od inteligentnych lodówek, które informują o tym, kiedy należy kupić mleko, po samochody, które automatycznie aktualizują swoje oprogramowanie.

    Od 5 czerwca ostatni nabór wniosków dla firm, które ucierpiały na brexicie

    Ostatni nabór wniosków w programie Re_Open UK rozpocznie się 5 czerwca tego roku. O wsparcie mogą się starać przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku brexitu - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    Gdynia - port uniwersalny zdolny przeładowywać wszystkie grupy ładunków

    Port Gdynia jako port uniwersalny musi zgodnie ze strategią przeładowywać wszystkie grupy ładunków. Tak jak w ostatnim czasie stawiliśmy czoła ładunkom masowym, tak w dalszym ciągu będziemy się w tym kierunku rozwijali - powiedział  w Sopocie prezes Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

    PIE: spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych

    Spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych – napisali w czwartek analitycy PIE w komentarzu do PMI.

    Pół roku ochrony przed wysokimi cenami

    Polacy od jesieni korzystają z Tarczy Solidarnościowej, dzięki której ceny netto energii elektrycznej dla gospodarstw domowych nie wzrosły. Wszystkim gospodarstwom domowym w Polsce przysługuje limit 2 000 kWh zużycia, do którego koszt energii w ponad połowie dotuje rząd i spółki energetyczne. Są również wyższe limity - nawet do 3 000 kWh - jednak aby móc z nich skorzystać, konieczne jest złożenie specjalnego wniosku. Termin upływa z końcem czerwca.

    Inflacja bazowa w usługach i utrzymujący się wzrost płac ograniczą tempo spadku inflacji

    "Lepka inflacja bazowa", widoczna zwłaszcza w usługach oraz utrzymujący się silny wzrost płac ograniczą zakres i tempo powrotu inflacji do poziomu 2,5 proc. – ocenili ekonomiści z Goldman Sachs w komentarzu do danych GUS.

    PIE: kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej

    Polska gospodarka skurczyła się w pierwszym kwartale 2023 roku. Wyniki są jednak lepsze od wcześniejszych oczekiwań. Kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej - prognozuje analityk zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sebastian Sajnóg

    Jak nauczyliśmy się robić zakupy podczas inflacji?

    Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów - już co trzecia osoba porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu.

    Wodór: Polacy giganci energetyczni podglądają Szwedów

    W Szwecji powstaje duża „fabryka” wodoru, a jego produkcja zasilana będzie bezpośrednio z morskiej farmy wiatrowej. Projekt wzbudza zainteresowanie również w Polsce, gdzie poszukuje się dodatkowych korzyści z realizowanych dużych inwestycji na morzu.

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Pełnia Księżyca w czerwcu. Kiedy wypada? Jak działa na nas Truskawkowy Księżyc?

    Pełnia Truskawkowego Księżyca. Czerwcowa pełnia Księżyca jest wyjątkowa. Wówczas na niebie możemy zobaczyć Truskawkowy Księżyc zwany też Superksiężycem. Kiedy wypada pełnia Księżyca w czerwcu? Jak na nas oddziałuje?

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Polscy emeryci muszą pracować, żeby przetrwać

    Badanie obejmujące 45 rozwiniętych krajów świata stawia Polskę w nie najlepszym świetle – to polskim emerytom, bez pracy na emeryturze najtrudniej sobie poradzić. 

    Mój Prąd 5.0 – pompy ciepła w czołówce wniosków

    Ruszył Mój Prąd 5.0. Ważnymi zmianami są m.in. rozszerzenie dofinansowania o pompy ciepła różnego typu oraz kolektory słoneczne. Zainteresowanie było tak duże, że dołożone zostały dodatkowe środki krajowe w wysokości 400 milionów złotych. Kto ma jeszcze szansę zdążyć i dostać dofinansowanie? 

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Corporate gifting. W jakie prezenty biznesowe inwestować?

    Prezenty biznesowe i firmowe akcesoria zawsze były ważnym elementem prowadzenia firmy. Przekłada się to na wzrost wartości globalnego rynku corporate gifting, która wynosi ponad 258 miliardów dolarów.

    Konsumenci surowo oceniają jakość obsługi klienta. Jest coraz gorzej

    Jakość obsługi klientów na polskim rynku sukcesywnie spada, na co wskazują cykliczne badania prowadzone przez Polski Program Jakości Obsługi. Z ostatniej edycji tego badania wynika, że Polacy najgorzej oceniają m.in. wiedzę i kompetencje pracowników, czas obsługi oraz ceny i dostępność asortymentu. 

    Ile Polacy planują wydać na prezent na Dzień Dziecka?

    Dzień Dziecka. Niemal co czwarty ankietowany zamierza przeznaczyć od 50 do 100 zł na prezent dla jednej osoby z okazji Dnia Dziecka. Z kolei 15% uczestników sondażu chce na ten cel wydać od 100 do 150 zł. Natomiast 12% nie będzie w ogóle obchodzić tego święta. 

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.