Kategorie

MARKETING WIRUSOWY – jak planować, czego unikać…

Marketing wirusowy
Marketing wirusowy
Bardzo duża popularność, jaką cieszy się marketing wirusowy (viral marketing) spowodowana jest tym, że jest to jedna z najskuteczniejszych, jak również najszybszych oraz najtańszych form dotarcia do klienta, jak i zaistnienia w świadomości lokalnej czy też szerszej społeczności.

Początki stosowania marketingu wirusowego sięgają lat dziewięćdziesiątych – od tego czasu był już wielokrotnie analizowany, opisywany, dużo się mówiło, jak i ciągle mówi o jego skuteczności.
Należy mieć na uwadze, że w przypadku marketingu wirusowego, nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że wybrana koncepcja osiągnie sukces. Jednakże dzięki zastosowaniu określonych wytycznych, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że tak się stanie.

Poznaj odbiorcę

Tak jak w przypadku każdego rodzaju strategii reklamowej, także w marketingu wirusowym trzeba zastanowić się do kogo działania promocyjne będą skierowane. Jeśli potencjalnymi odbiorcami usług danej firmy nie są aktywni użytkownicy mediów społecznościowych, nie ma potrzeby podążać za modą czy wszechobecnymi trendami. Virale, czyli komunikaty reklamowe stosowane w marketingu wirusowym docierają przede wszystkim do osób korzystających z takich serwisów jak Facebook, YouTube, Twitter. I tak naprawdę tylko wyjątkowe – oryginalne virale przedostaną się dalej, poprzez wzmianki w mediach opiniotwórczych, do szerszego grona odbiorców. Trzeba zatem dobrze przemyśleć, czy wybrana koncepcja będzie w danym przypadku odpowiednia.
Internet, a zwłaszcza media społecznościowe stanowią znakomite oraz, co istotne, darmowe źródło wiedzy o zainteresowaniach, preferencjach czy też zwyczajach klientów danej marki. Jeśli w umiejętny sposób wykorzysta się informacje z Facebooka, Twittera bądź bloga, zyskać można doskonałą bazę, przydatną w kampanii.

Dlaczego nie warto korzystać z wypożyczonych list mailingowych

Cenne wskazówki

To jaką formę przyjmie viral, wykorzystany w kampanii wirusowej, zależy od budżetu danej firmy, jak też profilu jej klientów. Może nim być chwytliwe hasło reklamowe, atrakcyjny profil na portalu społecznościowym, oryginalne video, ciekawa aplikacja na telefon czy gra komputerowa nawiązująca do konkretnej usługi. Pomimo że w tworzeniu virali istotną rolę odgrywają finanse, to zaletą tych komunikatów marketingowych jest to, iż nawet w sytuacji produkcji niskobudżetowych można liczyć na sukces.

Czym powinien charakteryzować się idealny viral? W odpowiedzi na to pytanie pomocne mogą być najpopularniejsze, powstałe już virale, które skutecznie spełniły swoje zadania.
Często wykorzystywanym motywem, na przykład w filmikach umieszczanych na YouTube, są absurdalne oraz abstrakcyjne sytuacje. Przyciągają one uwagę widzą oraz sprawiają że staje się on ciekawy tego „co będzie dalej”. Zaangażowanie do działania stanowi ważny element marketingu wirusowego. I nie chodzi tu wyłącznie o przekazanie danego virala dalej, ale także nakłonienie użytkownika, aby podjął się proponowanej przez firmę aktywności - na przykład poprzez gry bądź aplikacje, umożliwiające interakcje. Dzięki temu odbiorca ma poczucie wyboru oraz kontroli nad viralem.
Jeśli natomiast strategia kampanii wirusowej nie uwzględnia czynnego zaangażowania internauty, odwoływać się powinna do jego emocji. Wzbudzanie silnych oraz, co bardzo ważne, pozytywnych odczuć jest w vir marketingu niezwykle pożądane. Kreując wzruszające, optymistyczne historie, nie tylko wpływa się na dobry nastrój odbiorcy, ale także tworzy się pozytywne oraz przyjazne nastawienie do danej marki czy produktu. Należy wystrzegać się stosowania virali skandalizujących, które co prawda mogą być często rozpowszechniane, lecz będą bazować na negatywnych odczuciach (zazdrość, lęk, gniew), które mogą wpłynąć na pogorszenie reputacji danej firmy.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga


Umieszczenie virala

Gdzie najlepiej zamieścić viral? Mogą to być różnego rodzaju platformy społecznościowe, fora, grupy dyskusyjne powiązane tematycznie z promowanym produktem. Viral musi być łatwy do przesyłania, jak i odnalezienia także dla osób, które nie dostały bezpośredniego linka, ale z uwagi na usłyszane opinie na jego temat, samodzielnie zaczęły go szukać w Internecie. Istotne jest zatem należyte tagowanie virala oraz dobranie do niego właściwych słów kluczowych. Dodając do virala jak największą ilość odnośników do serwisów typu Twitter, Google+, Facebook, ułatwia się użytkownikom jego udostępnianie.

Czego unikać

Tworząc viral trzeba pamiętać, że nie musi on w dosłowny oraz oczywisty sposób nawiązywać do danego produktu, usługi bądź marki. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie natomiast ujawnienie nazwy firmy lub produktu dopiero pod koniec filmiku czy całej akcji viralowej.
Gdy planuje się bardziej rozbudowaną kampanię, której początkiem będą enigmatyczne komunikaty typu teasery (zajawki) – w których nie do końca będzie określone ich przesłanie, ale które wzbudzą ciekawość, należy zwrócić szczególną uwagę na czas ich publikacji. Nie można bez wcześniejszego zaplanowania terminów oraz kontrolowania szybkości rozpowszechniania danego virla, zamieszczać jego kolejne odsłony. Jeśli udostępni się kolejny przekaz za wcześnie, dużo osób może nie zdążyć się zapoznać z jego pierwszą częścią, a tym samym nie będzie ciekawa nowych treści. Z kolei w przypadku gdy kolejny viral będzie opublikowany za późno, znaczna część osób zainteresowanych może zapomnieć, co umieszczono w pierwszej zajawce.

Czy warto zarejestrować domenę podobną do Twojej konkurencji?

Zdecydowanie należy wystrzegać się także wszelkich prób usuwania bądź blokownia parodii swojego virala. Tworzenie „wersji alternatywnych” danego przekazu jest dziś w sieci internetowej bardzo powszechne. Jeśli będzie się miało do czynienia z takim zjawiskiem, należy uzbroić się w cierpliwość i zrozumieć, że nawet gdy parodie będą miały charakter ośmieszający czy też kpiący z naszego pomysłu, to pewne jest, że viral wzbudził zainteresowanie i wywołał emocje – w większości przypadków pozytywne. Pastisze tylko powiększają popularność działań marketingowych. Ciekawym zabiegiem będzie wyselekcjonowanie kilku najlepszych, ale nie dość złośliwych parodii, i umieszczenie ich na firmowej platformie społecznościowej. Publiczne docenienie kreatywności internautów (parodie dobrze umieścić razem z nickiem jej twórcy) sprawi, że firma pokaże poczucie humoru oraz dystans wobec siebie.

Podsumowując

Marketing wirusowy stanowi strategię, która z powodzeniem może być stosowana przez większe, międzynarodowe korporacje, jak również małe, funkcjonujące lokalnie firmy. Istotne jest wybranie odpowiedniej i przemyślanej  formy virala, dzięki której w świadomości co raz większej ilości osób zaistnieje dana marka bądź produkt. Reklama za pomocą pozytywnej, optymistycznej oraz ciekawej treści, stanowić może niezwykle skuteczny, a jednocześnie oryginalny sposób na osiągnięcia sukcesu. 

Wizerunek firmy w Internecie

Autor: Grupa Tense

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy przedsiębiorca może ubiegać się o zwolnienie od kosztów sądowych?

    Spory z kontrahentami mogą nie zakończyć się na wezwaniu do zapłaty i konieczne będzie wystąpienie do sądu z pozwem o zapłatę. Jeżeli zaległość z otrzymaniem pieniędzy z przeterminowanej faktury jest dla firmy dotkliwa, zwłaszcza w przypadku młodych przedsiębiorstw, samo poniesienie kosztów sądowych może okazać się blokadą w dochodzeniu należności. Można usłyszeć, że osoby w trudnej sytuacji majątkowej mogą ubiegać się o zwolnienie z kosztów sądowych. Czy firmy także mogą liczyć na takie udogodnienie? Pytanie to jest o tyle aktualne, że wobec pandemii, wcześniejszych lockdownów oraz ograniczeń sytuacja majątkowa wielu firm znacznie się pogorszyła.

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.