REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MARKETING WIRUSOWY – jak planować, czego unikać…

Subskrybuj nas na Youtube
Marketing wirusowy
Marketing wirusowy

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo duża popularność, jaką cieszy się marketing wirusowy (viral marketing) spowodowana jest tym, że jest to jedna z najskuteczniejszych, jak również najszybszych oraz najtańszych form dotarcia do klienta, jak i zaistnienia w świadomości lokalnej czy też szerszej społeczności.

Początki stosowania marketingu wirusowego sięgają lat dziewięćdziesiątych – od tego czasu był już wielokrotnie analizowany, opisywany, dużo się mówiło, jak i ciągle mówi o jego skuteczności.
Należy mieć na uwadze, że w przypadku marketingu wirusowego, nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że wybrana koncepcja osiągnie sukces. Jednakże dzięki zastosowaniu określonych wytycznych, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że tak się stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Poznaj odbiorcę

Tak jak w przypadku każdego rodzaju strategii reklamowej, także w marketingu wirusowym trzeba zastanowić się do kogo działania promocyjne będą skierowane. Jeśli potencjalnymi odbiorcami usług danej firmy nie są aktywni użytkownicy mediów społecznościowych, nie ma potrzeby podążać za modą czy wszechobecnymi trendami. Virale, czyli komunikaty reklamowe stosowane w marketingu wirusowym docierają przede wszystkim do osób korzystających z takich serwisów jak Facebook, YouTube, Twitter. I tak naprawdę tylko wyjątkowe – oryginalne virale przedostaną się dalej, poprzez wzmianki w mediach opiniotwórczych, do szerszego grona odbiorców. Trzeba zatem dobrze przemyśleć, czy wybrana koncepcja będzie w danym przypadku odpowiednia.
Internet, a zwłaszcza media społecznościowe stanowią znakomite oraz, co istotne, darmowe źródło wiedzy o zainteresowaniach, preferencjach czy też zwyczajach klientów danej marki. Jeśli w umiejętny sposób wykorzysta się informacje z Facebooka, Twittera bądź bloga, zyskać można doskonałą bazę, przydatną w kampanii.

Dlaczego nie warto korzystać z wypożyczonych list mailingowych

Cenne wskazówki

To jaką formę przyjmie viral, wykorzystany w kampanii wirusowej, zależy od budżetu danej firmy, jak też profilu jej klientów. Może nim być chwytliwe hasło reklamowe, atrakcyjny profil na portalu społecznościowym, oryginalne video, ciekawa aplikacja na telefon czy gra komputerowa nawiązująca do konkretnej usługi. Pomimo że w tworzeniu virali istotną rolę odgrywają finanse, to zaletą tych komunikatów marketingowych jest to, iż nawet w sytuacji produkcji niskobudżetowych można liczyć na sukces.

REKLAMA

Czym powinien charakteryzować się idealny viral? W odpowiedzi na to pytanie pomocne mogą być najpopularniejsze, powstałe już virale, które skutecznie spełniły swoje zadania.
Często wykorzystywanym motywem, na przykład w filmikach umieszczanych na YouTube, są absurdalne oraz abstrakcyjne sytuacje. Przyciągają one uwagę widzą oraz sprawiają że staje się on ciekawy tego „co będzie dalej”. Zaangażowanie do działania stanowi ważny element marketingu wirusowego. I nie chodzi tu wyłącznie o przekazanie danego virala dalej, ale także nakłonienie użytkownika, aby podjął się proponowanej przez firmę aktywności - na przykład poprzez gry bądź aplikacje, umożliwiające interakcje. Dzięki temu odbiorca ma poczucie wyboru oraz kontroli nad viralem.
Jeśli natomiast strategia kampanii wirusowej nie uwzględnia czynnego zaangażowania internauty, odwoływać się powinna do jego emocji. Wzbudzanie silnych oraz, co bardzo ważne, pozytywnych odczuć jest w vir marketingu niezwykle pożądane. Kreując wzruszające, optymistyczne historie, nie tylko wpływa się na dobry nastrój odbiorcy, ale także tworzy się pozytywne oraz przyjazne nastawienie do danej marki czy produktu. Należy wystrzegać się stosowania virali skandalizujących, które co prawda mogą być często rozpowszechniane, lecz będą bazować na negatywnych odczuciach (zazdrość, lęk, gniew), które mogą wpłynąć na pogorszenie reputacji danej firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga


Umieszczenie virala

Gdzie najlepiej zamieścić viral? Mogą to być różnego rodzaju platformy społecznościowe, fora, grupy dyskusyjne powiązane tematycznie z promowanym produktem. Viral musi być łatwy do przesyłania, jak i odnalezienia także dla osób, które nie dostały bezpośredniego linka, ale z uwagi na usłyszane opinie na jego temat, samodzielnie zaczęły go szukać w Internecie. Istotne jest zatem należyte tagowanie virala oraz dobranie do niego właściwych słów kluczowych. Dodając do virala jak największą ilość odnośników do serwisów typu Twitter, Google+, Facebook, ułatwia się użytkownikom jego udostępnianie.

Czego unikać

Tworząc viral trzeba pamiętać, że nie musi on w dosłowny oraz oczywisty sposób nawiązywać do danego produktu, usługi bądź marki. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie natomiast ujawnienie nazwy firmy lub produktu dopiero pod koniec filmiku czy całej akcji viralowej.
Gdy planuje się bardziej rozbudowaną kampanię, której początkiem będą enigmatyczne komunikaty typu teasery (zajawki) – w których nie do końca będzie określone ich przesłanie, ale które wzbudzą ciekawość, należy zwrócić szczególną uwagę na czas ich publikacji. Nie można bez wcześniejszego zaplanowania terminów oraz kontrolowania szybkości rozpowszechniania danego virla, zamieszczać jego kolejne odsłony. Jeśli udostępni się kolejny przekaz za wcześnie, dużo osób może nie zdążyć się zapoznać z jego pierwszą częścią, a tym samym nie będzie ciekawa nowych treści. Z kolei w przypadku gdy kolejny viral będzie opublikowany za późno, znaczna część osób zainteresowanych może zapomnieć, co umieszczono w pierwszej zajawce.

Czy warto zarejestrować domenę podobną do Twojej konkurencji?

Zdecydowanie należy wystrzegać się także wszelkich prób usuwania bądź blokownia parodii swojego virala. Tworzenie „wersji alternatywnych” danego przekazu jest dziś w sieci internetowej bardzo powszechne. Jeśli będzie się miało do czynienia z takim zjawiskiem, należy uzbroić się w cierpliwość i zrozumieć, że nawet gdy parodie będą miały charakter ośmieszający czy też kpiący z naszego pomysłu, to pewne jest, że viral wzbudził zainteresowanie i wywołał emocje – w większości przypadków pozytywne. Pastisze tylko powiększają popularność działań marketingowych. Ciekawym zabiegiem będzie wyselekcjonowanie kilku najlepszych, ale nie dość złośliwych parodii, i umieszczenie ich na firmowej platformie społecznościowej. Publiczne docenienie kreatywności internautów (parodie dobrze umieścić razem z nickiem jej twórcy) sprawi, że firma pokaże poczucie humoru oraz dystans wobec siebie.

Podsumowując

Marketing wirusowy stanowi strategię, która z powodzeniem może być stosowana przez większe, międzynarodowe korporacje, jak również małe, funkcjonujące lokalnie firmy. Istotne jest wybranie odpowiedniej i przemyślanej  formy virala, dzięki której w świadomości co raz większej ilości osób zaistnieje dana marka bądź produkt. Reklama za pomocą pozytywnej, optymistycznej oraz ciekawej treści, stanowić może niezwykle skuteczny, a jednocześnie oryginalny sposób na osiągnięcia sukcesu. 

Wizerunek firmy w Internecie

Autor: Grupa Tense

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA