REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Daniel Korytas
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Domena internetowa to inaczej adres WWW, który po wprowadzeniu w okno przeglądarki przenosi użytkownika wprost do danej witryny. Każdy adres internetowy jest unikatowy, w Internecie nie ma dwóch takich samych adresów. Dlatego atrakcyjne nazwy, związane z poszczególnymi branżami od dawna są już zarejestrowane (np. kino.pl, sex.pl, auto.pl).

REKLAMA

Domena, logo, marka

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, których funkcjonowanie opiera się głównie na działalności prowadzonej w Sieci, często używają domeny w logo firmy (np. gazeta.pl, infomuzyka.pl). Coraz częściej jednak firmy posiadające fizyczne oddziały oraz prowadzące działalność w Internecie jako dodatkową, traktują domenę jako główną markę przedsiębiorstwa. Zazwyczaj w tego typu sytuacjach domena zamieszczana jest na wszelkich materiałach identyfikacyjnych czy promocyjnych firmy. Używana jest także zamiennie z nazwą przedsiębiorstwa, nierzadko w przeważającym stopniu. Napotkać można również firmy, których nazwa jest domeną, pomimo że działania prowadzone są jedynie stacjonarnie, a strona WWW pełni funkcję jedynie informacyjną.

Powodem tego jest fakt, iż domena użyta w logo ułatwia potencjalnym klientom czy kontrahentom odnalezienie przedsiębiorstwa w Internecie. Użycie adresu firmowej strony WWW jako logo w dużej mierze zmniejsza ryzyko popełnienia przez klienta błędu w adresie WWW, w wyniku którego użytkownik trafiłby do innego serwisu o podobnej nazwie (np. różniącego się jedynie rozszerzeniem, jak allegro.pl i allegro.com.pl). Niejednokrotnie pod adresami zbliżonymi do nazw popularnych firm czy serwisów znajdują się treści dla nich konkurencyjne.

Zamieszczenie domeny w logo znacząco zwiększa jej rozpoznawalność, dodatkowo ułatwiając odbiorcom dotarcie do strony WWW z ofertą firmy. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient mija wystawę sklepu czy budynek firmy. Jednak pomimo zaciekawienia, nie ma czasu bądź możliwości (np. ze względu na porę dnia) na zapoznanie się z ofertą.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umieszczenie na szyldzie domeny tożsamej z nazwą firmy ułatwi klientowi zapoznanie się asortymentem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo skorzystania z niego.

W przypadku firm od dawna obecnych na polskim rynku, których marka jest powszechnie znana i rozpoznawalna, tworzenie na nowo logo z użyciem domeny nie jest korzystnym rozwiązaniem. Najkorzystniejszym oraz najczęściej wybieranym przez takie przedsiębiorstwa rozwiązaniem jest adres internetowy, w którym zawarta została nazwa firmy. Rozpoznawalna marka sama w sobie jest gwarancja sukcesu serwisu. Przykładem mogą być firmy Fiat (branża samochodowa), Wasa (branża spożywcza), czy też Cersanit (branża ceramiczna), które swoje flagowe domeny: www.fiat.pl, www.wasa.pl oraz www.cersanit.pl, utworzyły w oparciu o znane już powszechnie marki.

Słowo jest kluczem

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na polski rynek lub rozpoczynają swoją działalność w Sieci mają do wyboru dwie drogi tworzenia nazwy dla firmowego serwisu WWW. Pierwszą z nich jest rejestracja zupełnie nowego adresu internetowego oraz jego promocja. Drugim rozwiązaniem jest odkupienie domeny z użyciem słowa, które budzi największe skojarzenia z firmą. Każde z rozwiązań ma zarówno plusy, jak i minusy, należy więc dobrze je przemyśleć.

Decydując się na pierwszy wariant, przedsiębiorstwo musi wypromować zupełnie nowy i nieznany Internautom adres internetowy, a to wiąże się z niemałym nakładem czasu i pieniędzy. Otwarta rejestracja domen, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” trwa już od dawna. Adresy z rozszerzeniem .com można rejestrować od 24 lat, natomiast .pl od 18 lat. Ponadto adresy internetowe są unikatowe, nie da się znaleźć w Sieci dwóch identycznie brzmiących adresów. W związku z tym domeny z użyciem najpopularniejszych wyrazów i sformułowań w języku polskim, a także słów wiążących się bezpośrednio z poszczególnymi branżami, są od dawna zarejestrowane.

Znalezienie zupełnie nowego, krótkiego i atrakcyjnego adresu jest nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej kreatywnych osób. Nie jest to jednak niemożliwe, przykładami mogą tutaj być serwisy mediarun.pl oraz Gery.pl. Ich nazwy zostały wymyślone oraz wypromowane zupełnie od nowa. W Internecie nie trudno jednak spotkać zupełnie nietrafione adresy internetowe, którą są nie tylko trudne do zapamiętania, ale także nie budzą żadnych skojarzeń.

Drugie rozwiązanie, czyli odkupienie już istniejącego adresu WWW jest coraz częściej wybierane przez polskich przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mediów. Korporacje działające w branży medialnej odkupują adresy zawierające popularne, kluczowe słowa, a następnie tworzą pod nimi serwisy tematyczne. Przykładem mogą być domeny nabyte przez grupę Agora są (np. sport.pl, news.pl) lub adres dziennik.pl, który został zakupiony przez Axel Springer Polska. Domena w dużej mierze determinuje sukces serwisu internetowego. Dlatego coraz częściej słychać w mediach doniesienia o adresach WWW, które osiągnęły zawrotne ceny. Według nieoficjalnych danych domena sport.pl została sprzedana za ok. 200 tys. zł (2007r.), news.pl za 50 tys. zł (2008r.), a dziennik.pl za 79 tys. zł (2006r.). Dużo łatwiejsze jest również pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych serwisów, które zawierają najbardziej popularne słowa lub sformułowania.

Rozszerzenie także jest ważne

W Polsce najczęściej rejestrowane i najpopularniejsze są nazwy z rozszerzeniem .pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 980 tys. domen z końcówką .pl, natomiast wszystkich zarejestrowanych domen polskich (.pl, rozszerzenia regionalne i funkcjonalne) jest ponad 1,44 miliona (www.dns.pl). Domen z rozszerzeniem .com zarejestrowano już w Polsce prawie 280 tys. (www.webhosting.info), niemal tyle samo bo ponad 260 tys. jest adresów z rozszerzeniem com.pl. Domen z końcówką europejską .eu zarejestrowano w Polsce niemal 180 tys (www.eurid.eu).

Domena .pl jest najczęściej wybierana przez polskich Internautów, wpisywana jest w okno przeglądarki intuicyjnie. Częstokroć użytkownicy automatycznie dodają do rozszerzeń .eu, .com końcówkę .pl. Dlatego tak popularna jest rejestracja domen .com.pl. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się oryginalne końcówki, takie jak .tv, .to czy .fm. Powodem tego jest głównie ich wąskie zastosowanie. Adresy z końcówką .tv rejestrowane są najczęściej na potrzeby telewizji internetowej (wp.tv, interia.tv lub 4fun.tv), a domena .fm towarzyszy serwisom radiowym (np. rmf.fm, tok.fm). Natomiast końcówka .to łączona jest w adresach internetowych z czasownikami w trybie rozkazującym bądź twierdzącym, np. wyczaj.to, ugotuj.to lub znam.to. Warto jednak zwrócić uwagę, iż firmy, które zdecydowały się na oryginalną końcówkę, standardowo rejestrują także oryginalną nazwę w połączeniu z domeną .pl (np. rmf.fm i rmffm.pl).

Pakiet domen – dlaczego?

Praktyką, którą coraz częściej można spotkać wśród przedsiębiorstw jest rejestracja wielu adresów internetowych, w kombinacjach z rozmaitymi rozszerzeniami. Zakup pakietu domen jest zabezpieczeniem nazwy firmowego adresu WWW przed działaniami cybersquatterów oraz nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ułatwia użytkownikom Internetu dotarcie do firmowego serwisu WWW. Standardowo pakiet firmowych domen składa się z głównego, promowanego adresu internetowego oraz domen dodatkowych, które są na niego przekierowane. Przeważnie firmy rejestrują kilka lub kilkanaście domen, jednak zdarzają się przedsiębiorstwa, które mogą się pochwalić zestawem nawet kilkuset domen.

Atrakcyjny adres, dobrany odpowiednio zarówno do profilu firmy, jak i odbiorców jest dziś niezwykle cenny. Sumy, za jakie zostały odsprzedane adresy z użyciem najbardziej popularnych słów udowadniają, że wartość domeny częstokroć przekracza koszt jej rejestracji. Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na wykorzystanie zupełnie nowego adresu internetowego dla firmowej strony WWW, muszą liczyć się z wysokimi kosztami promocji.

Polecamy: Jak sprzedać własną firmę?


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Minister Telus: rolnictwo ekologiczne jest szansą dla polskich gospodarstw

    Minister Robert Telus podkreślił, że rolnictwo ekologiczne jest szansą dla polskich gospodarstw. Poinformował, że resort rolnictwa myśli nad zmianą programu "Produkt w szkole", by go ukierunkować na lokalne i ekologiczne produkty.

    Nawet 2,5 mln euro dofinansowania w konkursie Seal of Excellence. Dla kogo? Kiedy można składać wnioski?

    Jesteś przedsiębiorcą, którego projekt został pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską i otrzymał certyfikat Seal of Excellence w ramach instrumentu EIC Accelerator programu „Horyzont Europa”, jednak z powodu ograniczeń budżetowych nie otrzymałeś dofinansowania? Weź udział w konkursie organizowanym przez NCBR Seal of Excellence. Budżet to 23 miliony złotych. 

    Starasz się o dofinansowanie do projektu? Sprawdź, jak ocenić, czy jest innowacyjny i ma szanse na dotację

    Jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru projektu, mającego otrzymać dofinansowanie jest innowacyjność. Jak ocenić, czy projekt jest innowacyjny i ma szansę na otrzymanie grantu? Podpowiadają eksperci do spraw pozyskiwania dotacji. 

    Ile w Polsce można zebrać na internetowej zbiórce? Kiedy ludzie wpłacają najwięcej pieniędzy?

    Ile wynosi średnia wartość zbiórki online na świecie, a ile w Polsce? Ile zrzutek tworzonych jest rocznie? Kiedy najczęściej ludzie wpłacają pieniądze? Oto ciekawostki i nieznane fakty na temat crowdfundingu na świecie i w Polsce.

    REKLAMA

    MRiRW: pomoc dla rolników za szkody w uprawach truskawek i krzewów owocowych

    MRiRW poinformowało, że rolnicy, którzy ponieśli szkody w uprawach truskawek i krzewów owocowych, mogą ubiegać się o pomoc; stawka wynosi 2500 zł na 1 ha powierzchni owocujących upraw.

    Kto jeszcze czyta papierowe gazetki promocyjne? Okazuje się, że całkiem sporo klientów

    Tradycyjne gazetki promocyjne odnotowały duży spadek. Zmniejszyły też liczbę stron, powierzchnię i… liczbę promocji. Można to zaobserwować wszędzie, oprócz dyskontów. W branży spożywczej nie ma co liczyć na odejście od papierowych gazetek. Inne branże prawdopodobnie zmienią formę papierową na elektroniczną. 

    Minister Telus: stworzenie korytarza solidarnościowego to nasze rozwiązanie dla Ukrainy ws zboża

    Minister Robert Telus powiedział, że stworzenie korytarza solidarnościowego, tak by ukraińskie zboże nie wpływało do Polski, to nasze rozwiązanie. Dodał, że rozwiązanie to poprzednio zadziałało, nie zakłócając polskiego rynku zboża.

    Publiczne stacje ładowania elektryków co 60-100 km. Nowe przepisy od połowy 2024 roku

    W Polsce jest coraz więcej samochodów o napędzie elektrycznym ale nie nadąża za tym infrastruktura. Po prostu brakuje publicznych stacji ładowania. W połowie 2024 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie AFIR, które wymaga rozbudowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami do końca 2025 roku na najważniejszych trasach europejskich (sieć bazowa TEN-T) publiczne stacje ładowania mają być dostępne maksymalnie co 60 km. W ramach większej sieci kompleksowej TEN-T odległość ta ma wynieść nie więcej niż 100 km.

    REKLAMA

    Szef MON: spór o zboże z Ukrainą dotyczy interesów oligarchów ukraińskich

    Szef MON Mariusz Błaszczak stwierdził, że "spór z Ukrainą dotyczy interesów oligarchów ukraińskich, którzy chcieliby sprzedawać zboże na terytorium Polski; my natomiast musimy chronić interesów polskich rolników".

    Miliony idą na projekty badawcze. Kto korzysta z Funduszy Europejskich?

    Prawie 100 projektów badawczych realizowanych z Funduszy Europejskich było w I połowie br. Łączne dofinansowanie w wysokości ponad 524 mln zł. Takie dane przestawia NCBR. W obszarach jakich działań najczęściej prowadzone są projekty?

    REKLAMA