REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas
NetArt
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

REKLAMA

REKLAMA

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Domena internetowa to inaczej adres WWW, który po wprowadzeniu w okno przeglądarki przenosi użytkownika wprost do danej witryny. Każdy adres internetowy jest unikatowy, w Internecie nie ma dwóch takich samych adresów. Dlatego atrakcyjne nazwy, związane z poszczególnymi branżami od dawna są już zarejestrowane (np. kino.pl, sex.pl, auto.pl).

REKLAMA

Domena, logo, marka

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, których funkcjonowanie opiera się głównie na działalności prowadzonej w Sieci, często używają domeny w logo firmy (np. gazeta.pl, infomuzyka.pl). Coraz częściej jednak firmy posiadające fizyczne oddziały oraz prowadzące działalność w Internecie jako dodatkową, traktują domenę jako główną markę przedsiębiorstwa. Zazwyczaj w tego typu sytuacjach domena zamieszczana jest na wszelkich materiałach identyfikacyjnych czy promocyjnych firmy. Używana jest także zamiennie z nazwą przedsiębiorstwa, nierzadko w przeważającym stopniu. Napotkać można również firmy, których nazwa jest domeną, pomimo że działania prowadzone są jedynie stacjonarnie, a strona WWW pełni funkcję jedynie informacyjną.

Powodem tego jest fakt, iż domena użyta w logo ułatwia potencjalnym klientom czy kontrahentom odnalezienie przedsiębiorstwa w Internecie. Użycie adresu firmowej strony WWW jako logo w dużej mierze zmniejsza ryzyko popełnienia przez klienta błędu w adresie WWW, w wyniku którego użytkownik trafiłby do innego serwisu o podobnej nazwie (np. różniącego się jedynie rozszerzeniem, jak allegro.pl i allegro.com.pl). Niejednokrotnie pod adresami zbliżonymi do nazw popularnych firm czy serwisów znajdują się treści dla nich konkurencyjne.

Zamieszczenie domeny w logo znacząco zwiększa jej rozpoznawalność, dodatkowo ułatwiając odbiorcom dotarcie do strony WWW z ofertą firmy. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient mija wystawę sklepu czy budynek firmy. Jednak pomimo zaciekawienia, nie ma czasu bądź możliwości (np. ze względu na porę dnia) na zapoznanie się z ofertą.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umieszczenie na szyldzie domeny tożsamej z nazwą firmy ułatwi klientowi zapoznanie się asortymentem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo skorzystania z niego.

W przypadku firm od dawna obecnych na polskim rynku, których marka jest powszechnie znana i rozpoznawalna, tworzenie na nowo logo z użyciem domeny nie jest korzystnym rozwiązaniem. Najkorzystniejszym oraz najczęściej wybieranym przez takie przedsiębiorstwa rozwiązaniem jest adres internetowy, w którym zawarta została nazwa firmy. Rozpoznawalna marka sama w sobie jest gwarancja sukcesu serwisu. Przykładem mogą być firmy Fiat (branża samochodowa), Wasa (branża spożywcza), czy też Cersanit (branża ceramiczna), które swoje flagowe domeny: www.fiat.pl, www.wasa.pl oraz www.cersanit.pl, utworzyły w oparciu o znane już powszechnie marki.

Słowo jest kluczem

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na polski rynek lub rozpoczynają swoją działalność w Sieci mają do wyboru dwie drogi tworzenia nazwy dla firmowego serwisu WWW. Pierwszą z nich jest rejestracja zupełnie nowego adresu internetowego oraz jego promocja. Drugim rozwiązaniem jest odkupienie domeny z użyciem słowa, które budzi największe skojarzenia z firmą. Każde z rozwiązań ma zarówno plusy, jak i minusy, należy więc dobrze je przemyśleć.

Decydując się na pierwszy wariant, przedsiębiorstwo musi wypromować zupełnie nowy i nieznany Internautom adres internetowy, a to wiąże się z niemałym nakładem czasu i pieniędzy. Otwarta rejestracja domen, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” trwa już od dawna. Adresy z rozszerzeniem .com można rejestrować od 24 lat, natomiast .pl od 18 lat. Ponadto adresy internetowe są unikatowe, nie da się znaleźć w Sieci dwóch identycznie brzmiących adresów. W związku z tym domeny z użyciem najpopularniejszych wyrazów i sformułowań w języku polskim, a także słów wiążących się bezpośrednio z poszczególnymi branżami, są od dawna zarejestrowane.

Znalezienie zupełnie nowego, krótkiego i atrakcyjnego adresu jest nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej kreatywnych osób. Nie jest to jednak niemożliwe, przykładami mogą tutaj być serwisy mediarun.pl oraz Gery.pl. Ich nazwy zostały wymyślone oraz wypromowane zupełnie od nowa. W Internecie nie trudno jednak spotkać zupełnie nietrafione adresy internetowe, którą są nie tylko trudne do zapamiętania, ale także nie budzą żadnych skojarzeń.

Drugie rozwiązanie, czyli odkupienie już istniejącego adresu WWW jest coraz częściej wybierane przez polskich przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mediów. Korporacje działające w branży medialnej odkupują adresy zawierające popularne, kluczowe słowa, a następnie tworzą pod nimi serwisy tematyczne. Przykładem mogą być domeny nabyte przez grupę Agora są (np. sport.pl, news.pl) lub adres dziennik.pl, który został zakupiony przez Axel Springer Polska. Domena w dużej mierze determinuje sukces serwisu internetowego. Dlatego coraz częściej słychać w mediach doniesienia o adresach WWW, które osiągnęły zawrotne ceny. Według nieoficjalnych danych domena sport.pl została sprzedana za ok. 200 tys. zł (2007r.), news.pl za 50 tys. zł (2008r.), a dziennik.pl za 79 tys. zł (2006r.). Dużo łatwiejsze jest również pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych serwisów, które zawierają najbardziej popularne słowa lub sformułowania.

Rozszerzenie także jest ważne

W Polsce najczęściej rejestrowane i najpopularniejsze są nazwy z rozszerzeniem .pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 980 tys. domen z końcówką .pl, natomiast wszystkich zarejestrowanych domen polskich (.pl, rozszerzenia regionalne i funkcjonalne) jest ponad 1,44 miliona (www.dns.pl). Domen z rozszerzeniem .com zarejestrowano już w Polsce prawie 280 tys. (www.webhosting.info), niemal tyle samo bo ponad 260 tys. jest adresów z rozszerzeniem com.pl. Domen z końcówką europejską .eu zarejestrowano w Polsce niemal 180 tys (www.eurid.eu).

Domena .pl jest najczęściej wybierana przez polskich Internautów, wpisywana jest w okno przeglądarki intuicyjnie. Częstokroć użytkownicy automatycznie dodają do rozszerzeń .eu, .com końcówkę .pl. Dlatego tak popularna jest rejestracja domen .com.pl. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się oryginalne końcówki, takie jak .tv, .to czy .fm. Powodem tego jest głównie ich wąskie zastosowanie. Adresy z końcówką .tv rejestrowane są najczęściej na potrzeby telewizji internetowej (wp.tv, interia.tv lub 4fun.tv), a domena .fm towarzyszy serwisom radiowym (np. rmf.fm, tok.fm). Natomiast końcówka .to łączona jest w adresach internetowych z czasownikami w trybie rozkazującym bądź twierdzącym, np. wyczaj.to, ugotuj.to lub znam.to. Warto jednak zwrócić uwagę, iż firmy, które zdecydowały się na oryginalną końcówkę, standardowo rejestrują także oryginalną nazwę w połączeniu z domeną .pl (np. rmf.fm i rmffm.pl).

Pakiet domen – dlaczego?

Praktyką, którą coraz częściej można spotkać wśród przedsiębiorstw jest rejestracja wielu adresów internetowych, w kombinacjach z rozmaitymi rozszerzeniami. Zakup pakietu domen jest zabezpieczeniem nazwy firmowego adresu WWW przed działaniami cybersquatterów oraz nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ułatwia użytkownikom Internetu dotarcie do firmowego serwisu WWW. Standardowo pakiet firmowych domen składa się z głównego, promowanego adresu internetowego oraz domen dodatkowych, które są na niego przekierowane. Przeważnie firmy rejestrują kilka lub kilkanaście domen, jednak zdarzają się przedsiębiorstwa, które mogą się pochwalić zestawem nawet kilkuset domen.

Atrakcyjny adres, dobrany odpowiednio zarówno do profilu firmy, jak i odbiorców jest dziś niezwykle cenny. Sumy, za jakie zostały odsprzedane adresy z użyciem najbardziej popularnych słów udowadniają, że wartość domeny częstokroć przekracza koszt jej rejestracji. Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na wykorzystanie zupełnie nowego adresu internetowego dla firmowej strony WWW, muszą liczyć się z wysokimi kosztami promocji.

Polecamy: Jak sprzedać własną firmę?


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA