Kategorie

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Daniel Korytas
NetArt
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?
Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Domena internetowa to inaczej adres WWW, który po wprowadzeniu w okno przeglądarki przenosi użytkownika wprost do danej witryny. Każdy adres internetowy jest unikatowy, w Internecie nie ma dwóch takich samych adresów. Dlatego atrakcyjne nazwy, związane z poszczególnymi branżami od dawna są już zarejestrowane (np. kino.pl, sex.pl, auto.pl).

Domena, logo, marka

Reklama

Przedsiębiorstwa, których funkcjonowanie opiera się głównie na działalności prowadzonej w Sieci, często używają domeny w logo firmy (np. gazeta.pl, infomuzyka.pl). Coraz częściej jednak firmy posiadające fizyczne oddziały oraz prowadzące działalność w Internecie jako dodatkową, traktują domenę jako główną markę przedsiębiorstwa. Zazwyczaj w tego typu sytuacjach domena zamieszczana jest na wszelkich materiałach identyfikacyjnych czy promocyjnych firmy. Używana jest także zamiennie z nazwą przedsiębiorstwa, nierzadko w przeważającym stopniu. Napotkać można również firmy, których nazwa jest domeną, pomimo że działania prowadzone są jedynie stacjonarnie, a strona WWW pełni funkcję jedynie informacyjną.

Powodem tego jest fakt, iż domena użyta w logo ułatwia potencjalnym klientom czy kontrahentom odnalezienie przedsiębiorstwa w Internecie. Użycie adresu firmowej strony WWW jako logo w dużej mierze zmniejsza ryzyko popełnienia przez klienta błędu w adresie WWW, w wyniku którego użytkownik trafiłby do innego serwisu o podobnej nazwie (np. różniącego się jedynie rozszerzeniem, jak allegro.pl i allegro.com.pl). Niejednokrotnie pod adresami zbliżonymi do nazw popularnych firm czy serwisów znajdują się treści dla nich konkurencyjne.

Zamieszczenie domeny w logo znacząco zwiększa jej rozpoznawalność, dodatkowo ułatwiając odbiorcom dotarcie do strony WWW z ofertą firmy. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient mija wystawę sklepu czy budynek firmy. Jednak pomimo zaciekawienia, nie ma czasu bądź możliwości (np. ze względu na porę dnia) na zapoznanie się z ofertą.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Umieszczenie na szyldzie domeny tożsamej z nazwą firmy ułatwi klientowi zapoznanie się asortymentem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo skorzystania z niego.

W przypadku firm od dawna obecnych na polskim rynku, których marka jest powszechnie znana i rozpoznawalna, tworzenie na nowo logo z użyciem domeny nie jest korzystnym rozwiązaniem. Najkorzystniejszym oraz najczęściej wybieranym przez takie przedsiębiorstwa rozwiązaniem jest adres internetowy, w którym zawarta została nazwa firmy. Rozpoznawalna marka sama w sobie jest gwarancja sukcesu serwisu. Przykładem mogą być firmy Fiat (branża samochodowa), Wasa (branża spożywcza), czy też Cersanit (branża ceramiczna), które swoje flagowe domeny: www.fiat.pl, www.wasa.pl oraz www.cersanit.pl, utworzyły w oparciu o znane już powszechnie marki.

Słowo jest kluczem

Reklama

Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na polski rynek lub rozpoczynają swoją działalność w Sieci mają do wyboru dwie drogi tworzenia nazwy dla firmowego serwisu WWW. Pierwszą z nich jest rejestracja zupełnie nowego adresu internetowego oraz jego promocja. Drugim rozwiązaniem jest odkupienie domeny z użyciem słowa, które budzi największe skojarzenia z firmą. Każde z rozwiązań ma zarówno plusy, jak i minusy, należy więc dobrze je przemyśleć.

Decydując się na pierwszy wariant, przedsiębiorstwo musi wypromować zupełnie nowy i nieznany Internautom adres internetowy, a to wiąże się z niemałym nakładem czasu i pieniędzy. Otwarta rejestracja domen, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” trwa już od dawna. Adresy z rozszerzeniem .com można rejestrować od 24 lat, natomiast .pl od 18 lat. Ponadto adresy internetowe są unikatowe, nie da się znaleźć w Sieci dwóch identycznie brzmiących adresów. W związku z tym domeny z użyciem najpopularniejszych wyrazów i sformułowań w języku polskim, a także słów wiążących się bezpośrednio z poszczególnymi branżami, są od dawna zarejestrowane.

Znalezienie zupełnie nowego, krótkiego i atrakcyjnego adresu jest nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej kreatywnych osób. Nie jest to jednak niemożliwe, przykładami mogą tutaj być serwisy mediarun.pl oraz Gery.pl. Ich nazwy zostały wymyślone oraz wypromowane zupełnie od nowa. W Internecie nie trudno jednak spotkać zupełnie nietrafione adresy internetowe, którą są nie tylko trudne do zapamiętania, ale także nie budzą żadnych skojarzeń.

Drugie rozwiązanie, czyli odkupienie już istniejącego adresu WWW jest coraz częściej wybierane przez polskich przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mediów. Korporacje działające w branży medialnej odkupują adresy zawierające popularne, kluczowe słowa, a następnie tworzą pod nimi serwisy tematyczne. Przykładem mogą być domeny nabyte przez grupę Agora są (np. sport.pl, news.pl) lub adres dziennik.pl, który został zakupiony przez Axel Springer Polska. Domena w dużej mierze determinuje sukces serwisu internetowego. Dlatego coraz częściej słychać w mediach doniesienia o adresach WWW, które osiągnęły zawrotne ceny. Według nieoficjalnych danych domena sport.pl została sprzedana za ok. 200 tys. zł (2007r.), news.pl za 50 tys. zł (2008r.), a dziennik.pl za 79 tys. zł (2006r.). Dużo łatwiejsze jest również pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych serwisów, które zawierają najbardziej popularne słowa lub sformułowania.

Rozszerzenie także jest ważne

W Polsce najczęściej rejestrowane i najpopularniejsze są nazwy z rozszerzeniem .pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 980 tys. domen z końcówką .pl, natomiast wszystkich zarejestrowanych domen polskich (.pl, rozszerzenia regionalne i funkcjonalne) jest ponad 1,44 miliona (www.dns.pl). Domen z rozszerzeniem .com zarejestrowano już w Polsce prawie 280 tys. (www.webhosting.info), niemal tyle samo bo ponad 260 tys. jest adresów z rozszerzeniem com.pl. Domen z końcówką europejską .eu zarejestrowano w Polsce niemal 180 tys (www.eurid.eu).

Domena .pl jest najczęściej wybierana przez polskich Internautów, wpisywana jest w okno przeglądarki intuicyjnie. Częstokroć użytkownicy automatycznie dodają do rozszerzeń .eu, .com końcówkę .pl. Dlatego tak popularna jest rejestracja domen .com.pl. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się oryginalne końcówki, takie jak .tv, .to czy .fm. Powodem tego jest głównie ich wąskie zastosowanie. Adresy z końcówką .tv rejestrowane są najczęściej na potrzeby telewizji internetowej (wp.tv, interia.tv lub 4fun.tv), a domena .fm towarzyszy serwisom radiowym (np. rmf.fm, tok.fm). Natomiast końcówka .to łączona jest w adresach internetowych z czasownikami w trybie rozkazującym bądź twierdzącym, np. wyczaj.to, ugotuj.to lub znam.to. Warto jednak zwrócić uwagę, iż firmy, które zdecydowały się na oryginalną końcówkę, standardowo rejestrują także oryginalną nazwę w połączeniu z domeną .pl (np. rmf.fm i rmffm.pl).

Pakiet domen – dlaczego?

Praktyką, którą coraz częściej można spotkać wśród przedsiębiorstw jest rejestracja wielu adresów internetowych, w kombinacjach z rozmaitymi rozszerzeniami. Zakup pakietu domen jest zabezpieczeniem nazwy firmowego adresu WWW przed działaniami cybersquatterów oraz nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ułatwia użytkownikom Internetu dotarcie do firmowego serwisu WWW. Standardowo pakiet firmowych domen składa się z głównego, promowanego adresu internetowego oraz domen dodatkowych, które są na niego przekierowane. Przeważnie firmy rejestrują kilka lub kilkanaście domen, jednak zdarzają się przedsiębiorstwa, które mogą się pochwalić zestawem nawet kilkuset domen.

Atrakcyjny adres, dobrany odpowiednio zarówno do profilu firmy, jak i odbiorców jest dziś niezwykle cenny. Sumy, za jakie zostały odsprzedane adresy z użyciem najbardziej popularnych słów udowadniają, że wartość domeny częstokroć przekracza koszt jej rejestracji. Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na wykorzystanie zupełnie nowego adresu internetowego dla firmowej strony WWW, muszą liczyć się z wysokimi kosztami promocji.

Polecamy: Jak sprzedać własną firmę?


Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszego programu
INFORLEX Książki dla Firm
INFORLEX Książki dla Firm
Tylko teraz
598,00 zł
798,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?

    Pre-pack, czyli przygotowana likwidacja polega na ogłoszeniu upadłości dłużnika z równoległym wskazaniem przez sąd nabywcy, ceny i innych warunków sprzedaży majątku dłużnika.

    Jakość rozliczeń MŚP [BADANIE]

    Z cyklicznego badania wśród MŚP realizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, iż jakość rozliczeń B2B utrzymała się na podobnym poziomie jak w drugim kwartale.

    Ile m2 mają nasze mieszkania?

    Ile m2 mają nasze mieszkania? Trochę ponad 29 metrów kwadratowych – taka powierzchnia przypada w Polsce na statystycznego obywatela. W Europie standard jest wyższy, czasami nawet ponad dwa razy wyższy – sugerują dane Eurostatu.

    Polski Ład. Zmiany zasad opodatkowania nieruchomości

    Opodatkowanie wynajmu nieruchomości. Zmiany zasad opodatkowania nieruchomości zawarte w programie Polski Ład doprowadzą do wzrostu czynszu za wynajmowane mieszkania. Uderzą również w przedsiębiorców, którzy rejestrują swoje biura czy gabinety w lokalach mieszkalnych.

    Coraz mniej gruntów do zagospodarowania

    Zasoby gruntów państwowych. Tylko ok. 165 tys. hektarów państwowej ziemi nie zostało dotychczas zagospodarowane. Część tych gruntów może być jeszcze sprzedana lub wydzierżawiona na cele rolne, ale większość z nich cechuje niska przydatność rolnicza oraz znaczne rozdrobnienie - informuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Polski Ład. Zmiany w uldze mieszkaniowej

    Ulga mieszkaniowa. Polski Ład zakłada modyfikację przepisów w zakresie ulgi mieszkaniowej. Zmiany dotyczą wydatków na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zbywaną nieruchomość. Co ulegnie zmianie?

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Ile kosztuje metr kwadratowy mieszkania w Warszawie?

    Ceny mieszkań w Warszawie. Na koniec połowy 2021 roku po raz pierwszy w historii cena metra kwadratowego mieszkania pozostającego w ofercie w Warszawie przekroczyła 12 tys. zł i była o 7,8 proc. wyższa niż w końcówce 2020 roku.

    Ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umowy najmu lokalu w centrum handlowym

    Najemcom lokali w centrach handlowych pozostały ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umów najmu – termin mija 6 sierpnia 2021 roku.

    Bezpieczeństwo danych w chmurze - certyfikaty bezpieczeństwa

    Pro dostawca usług w chmurze powinien posiadać niezbędne certyfikaty, które są potwierdzeniem, że nasze dane będą całkowicie bezpieczne. Na praktyki bezpieczeństwa składają się również inne czynności, prowadzone przez dostawcę, na przykład kontrole ryzyka czy audyty wewnętrzne oraz zewnętrzne. W jaki sposób zapewnić bezpieczeństwo danych w chmurze? Którzy z usługodawców działających na polskim rynku są godni zaufania? I czy w ogóle chmura może być bezpieczna?

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Zaległości branży fitness rosną [BADANIE]

    Wraz ze zniesieniem części ograniczeń, przyrost długów branży sportowej przyhamował. Nie dotyczy to klubów fitness i siłowni, które mają niemal 23 mln zł zaległości.

    Tańsza energia elektryczna. Umowy z cenami dynamicznymi

    Energia elektryczna - ceny. Możliwość uzyskania niższych cen za energię, jako efekt dostosowywania swojego zużycia energii w odpowiedzi na sygnały rynkowe, to najważniejszy dla odbiorców skutek zmian proponowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii, wprowadzającym umowy z tzw. cenami dynamicznymi.

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Content marketing w biznesie – jak to robić dobrze

    Content marketing w biznesie. Gdy na marketingowym horyzoncie pojawia się hasło “content”, naturalnym skojarzeniem jest produkcja, dystrybucja i zarządzanie treścią, która z jednej strony dawałaby wymierną wartość dla odbiorcy, a z drugiej – kreowała pożądany wizerunek danej marki. Tyle i aż tyle? W praktyce działania contentowe to o wiele bardziej złożone przedsięwzięcia, a potencjalni twórcy pożądanych materiałów powinni dwa razy się zastanowić przed postawieniem pierwszego przecinka lub kropki.

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Wydatki na mieszkanie w budżecie domowym

    Wydatki na mieszkanie. Wydatki na utrzymanie i wyposażenie mieszkania lub domu w Polsce stanowią prawie 25% wydawanych przez nas pieniędzy – wynika z danych Eurostatu. To jeden z najgorszych wyników w Europie. Co ciekawe, jeszcze gorzej jest w Niemczech.

    Rolniczy handel detaliczny - co się zmieni

    Rolniczy handel detaliczny. 30 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Wejście w życie nowych rozwiązań uzależnione jest od przebiegu procesu notyfikacji projektu ustawy w Komisji Europejskiej i w państwach członkowskich UE.

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Rynek nieruchomości biurowych w Polsce

    Rynek nieruchomości biurowych. Sytuacja związana z pandemią istotnie wpłynęła na rynek biurowy. Inwestorzy w sektorze biurowym jeszcze mocniej stawiają obecnie, zarówno na rozwiązania energooszczędne, jak również ekologię i udogodnienia z zakresu wellbeingu.

    Trudniej o kredyt hipoteczny - nowa Rekomendacja S

    Kredyty hipoteczne - Rekomendacja S. Od lipca bieżącego roku obowiązują nowe zasady udzielania kredytów mieszkaniowych. Co o „nowej” Rekomendacji S przyszły kredytobiorca wiedzieć powinien?