REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Daniel Korytas
NetArt
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?
Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

REKLAMA

REKLAMA

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Domena internetowa to inaczej adres WWW, który po wprowadzeniu w okno przeglądarki przenosi użytkownika wprost do danej witryny. Każdy adres internetowy jest unikatowy, w Internecie nie ma dwóch takich samych adresów. Dlatego atrakcyjne nazwy, związane z poszczególnymi branżami od dawna są już zarejestrowane (np. kino.pl, sex.pl, auto.pl).

REKLAMA

Domena, logo, marka

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, których funkcjonowanie opiera się głównie na działalności prowadzonej w Sieci, często używają domeny w logo firmy (np. gazeta.pl, infomuzyka.pl). Coraz częściej jednak firmy posiadające fizyczne oddziały oraz prowadzące działalność w Internecie jako dodatkową, traktują domenę jako główną markę przedsiębiorstwa. Zazwyczaj w tego typu sytuacjach domena zamieszczana jest na wszelkich materiałach identyfikacyjnych czy promocyjnych firmy. Używana jest także zamiennie z nazwą przedsiębiorstwa, nierzadko w przeważającym stopniu. Napotkać można również firmy, których nazwa jest domeną, pomimo że działania prowadzone są jedynie stacjonarnie, a strona WWW pełni funkcję jedynie informacyjną.

Powodem tego jest fakt, iż domena użyta w logo ułatwia potencjalnym klientom czy kontrahentom odnalezienie przedsiębiorstwa w Internecie. Użycie adresu firmowej strony WWW jako logo w dużej mierze zmniejsza ryzyko popełnienia przez klienta błędu w adresie WWW, w wyniku którego użytkownik trafiłby do innego serwisu o podobnej nazwie (np. różniącego się jedynie rozszerzeniem, jak allegro.pl i allegro.com.pl). Niejednokrotnie pod adresami zbliżonymi do nazw popularnych firm czy serwisów znajdują się treści dla nich konkurencyjne.

Zamieszczenie domeny w logo znacząco zwiększa jej rozpoznawalność, dodatkowo ułatwiając odbiorcom dotarcie do strony WWW z ofertą firmy. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której potencjalny klient mija wystawę sklepu czy budynek firmy. Jednak pomimo zaciekawienia, nie ma czasu bądź możliwości (np. ze względu na porę dnia) na zapoznanie się z ofertą.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umieszczenie na szyldzie domeny tożsamej z nazwą firmy ułatwi klientowi zapoznanie się asortymentem, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo skorzystania z niego.

W przypadku firm od dawna obecnych na polskim rynku, których marka jest powszechnie znana i rozpoznawalna, tworzenie na nowo logo z użyciem domeny nie jest korzystnym rozwiązaniem. Najkorzystniejszym oraz najczęściej wybieranym przez takie przedsiębiorstwa rozwiązaniem jest adres internetowy, w którym zawarta została nazwa firmy. Rozpoznawalna marka sama w sobie jest gwarancja sukcesu serwisu. Przykładem mogą być firmy Fiat (branża samochodowa), Wasa (branża spożywcza), czy też Cersanit (branża ceramiczna), które swoje flagowe domeny: www.fiat.pl, www.wasa.pl oraz www.cersanit.pl, utworzyły w oparciu o znane już powszechnie marki.

Słowo jest kluczem

REKLAMA

Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na polski rynek lub rozpoczynają swoją działalność w Sieci mają do wyboru dwie drogi tworzenia nazwy dla firmowego serwisu WWW. Pierwszą z nich jest rejestracja zupełnie nowego adresu internetowego oraz jego promocja. Drugim rozwiązaniem jest odkupienie domeny z użyciem słowa, które budzi największe skojarzenia z firmą. Każde z rozwiązań ma zarówno plusy, jak i minusy, należy więc dobrze je przemyśleć.

Decydując się na pierwszy wariant, przedsiębiorstwo musi wypromować zupełnie nowy i nieznany Internautom adres internetowy, a to wiąże się z niemałym nakładem czasu i pieniędzy. Otwarta rejestracja domen, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” trwa już od dawna. Adresy z rozszerzeniem .com można rejestrować od 24 lat, natomiast .pl od 18 lat. Ponadto adresy internetowe są unikatowe, nie da się znaleźć w Sieci dwóch identycznie brzmiących adresów. W związku z tym domeny z użyciem najpopularniejszych wyrazów i sformułowań w języku polskim, a także słów wiążących się bezpośrednio z poszczególnymi branżami, są od dawna zarejestrowane.

Znalezienie zupełnie nowego, krótkiego i atrakcyjnego adresu jest nie lada wyzwaniem nawet dla najbardziej kreatywnych osób. Nie jest to jednak niemożliwe, przykładami mogą tutaj być serwisy mediarun.pl oraz Gery.pl. Ich nazwy zostały wymyślone oraz wypromowane zupełnie od nowa. W Internecie nie trudno jednak spotkać zupełnie nietrafione adresy internetowe, którą są nie tylko trudne do zapamiętania, ale także nie budzą żadnych skojarzeń.

Drugie rozwiązanie, czyli odkupienie już istniejącego adresu WWW jest coraz częściej wybierane przez polskich przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mediów. Korporacje działające w branży medialnej odkupują adresy zawierające popularne, kluczowe słowa, a następnie tworzą pod nimi serwisy tematyczne. Przykładem mogą być domeny nabyte przez grupę Agora są (np. sport.pl, news.pl) lub adres dziennik.pl, który został zakupiony przez Axel Springer Polska. Domena w dużej mierze determinuje sukces serwisu internetowego. Dlatego coraz częściej słychać w mediach doniesienia o adresach WWW, które osiągnęły zawrotne ceny. Według nieoficjalnych danych domena sport.pl została sprzedana za ok. 200 tys. zł (2007r.), news.pl za 50 tys. zł (2008r.), a dziennik.pl za 79 tys. zł (2006r.). Dużo łatwiejsze jest również pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych serwisów, które zawierają najbardziej popularne słowa lub sformułowania.

Rozszerzenie także jest ważne

W Polsce najczęściej rejestrowane i najpopularniejsze są nazwy z rozszerzeniem .pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 980 tys. domen z końcówką .pl, natomiast wszystkich zarejestrowanych domen polskich (.pl, rozszerzenia regionalne i funkcjonalne) jest ponad 1,44 miliona (www.dns.pl). Domen z rozszerzeniem .com zarejestrowano już w Polsce prawie 280 tys. (www.webhosting.info), niemal tyle samo bo ponad 260 tys. jest adresów z rozszerzeniem com.pl. Domen z końcówką europejską .eu zarejestrowano w Polsce niemal 180 tys (www.eurid.eu).

Domena .pl jest najczęściej wybierana przez polskich Internautów, wpisywana jest w okno przeglądarki intuicyjnie. Częstokroć użytkownicy automatycznie dodają do rozszerzeń .eu, .com końcówkę .pl. Dlatego tak popularna jest rejestracja domen .com.pl. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się oryginalne końcówki, takie jak .tv, .to czy .fm. Powodem tego jest głównie ich wąskie zastosowanie. Adresy z końcówką .tv rejestrowane są najczęściej na potrzeby telewizji internetowej (wp.tv, interia.tv lub 4fun.tv), a domena .fm towarzyszy serwisom radiowym (np. rmf.fm, tok.fm). Natomiast końcówka .to łączona jest w adresach internetowych z czasownikami w trybie rozkazującym bądź twierdzącym, np. wyczaj.to, ugotuj.to lub znam.to. Warto jednak zwrócić uwagę, iż firmy, które zdecydowały się na oryginalną końcówkę, standardowo rejestrują także oryginalną nazwę w połączeniu z domeną .pl (np. rmf.fm i rmffm.pl).

Pakiet domen – dlaczego?

Praktyką, którą coraz częściej można spotkać wśród przedsiębiorstw jest rejestracja wielu adresów internetowych, w kombinacjach z rozmaitymi rozszerzeniami. Zakup pakietu domen jest zabezpieczeniem nazwy firmowego adresu WWW przed działaniami cybersquatterów oraz nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, ułatwia użytkownikom Internetu dotarcie do firmowego serwisu WWW. Standardowo pakiet firmowych domen składa się z głównego, promowanego adresu internetowego oraz domen dodatkowych, które są na niego przekierowane. Przeważnie firmy rejestrują kilka lub kilkanaście domen, jednak zdarzają się przedsiębiorstwa, które mogą się pochwalić zestawem nawet kilkuset domen.

Atrakcyjny adres, dobrany odpowiednio zarówno do profilu firmy, jak i odbiorców jest dziś niezwykle cenny. Sumy, za jakie zostały odsprzedane adresy z użyciem najbardziej popularnych słów udowadniają, że wartość domeny częstokroć przekracza koszt jej rejestracji. Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na wykorzystanie zupełnie nowego adresu internetowego dla firmowej strony WWW, muszą liczyć się z wysokimi kosztami promocji.

Polecamy: Jak sprzedać własną firmę?


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze na temat: Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA.

Zorza polarna, wiatr słoneczny, burza geomagnetyczna. Dlaczego warto znać prognozę kosmicznej pogody

Badania kosmicznej pogody, w tym aktywności Słońca będą coraz bardziej potrzebne - twierdzi prof. Iwona Stanisławska z Centrum Prognoz Heliogeofizycznych w CBK PAN. Dlaczego? Bo wpływ tych zjawisk na życie na Ziemi i funkcjonowanie naszej cywilizacji jest znaczący. Tym bardziej, że naukowcy potrafią przygotowywać coraz lepsze prognozy, pozwalające unikać wielu problemów z wpływem pogody kosmicznej na telekomunikację, nawigację i infrastrukturę.

Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

REKLAMA

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

REKLAMA

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA