REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest system Business to Business?

Subskrybuj nas na Youtube
Czym jest system Business to Business? / Fot. Fotolia
Czym jest system Business to Business? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Business to Business, czyli tzw. B2B stanowi relację występującą między firmami, nazywany też często po prostu e – biznesem. Obecnie prężnie rozwijające się sieci informacyjne pozwalają na tworzenie szerszych relacji. Na czym dokładnie polega system B2B?

Na rynku istnieje wiele bardziej lub mniej precyzyjnych definicji pojęcia Business-to-Business  (B2B). „B2B (ang. Business to Business) to nazwa relacji występujących pomiędzy firmami". Krótko mówiąc jest to zespół relacji pomiędzy:

REKLAMA

  • firmą a innymi firmami - pośrednikami
  • dostawcami
  • dystrybutorami
  • punktami sprzedaży i świadczenia usług
  • oraz innymi partnerami biznesowymi.

W relacjach B2B istotną rolę odgrywają elektroniczne systemy teleinformatyczne usprawniające transakcje biznesowe w układzie dostawcy-odbiorcy, czy producenci-dystrybutorzy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rynki B2B

Wymiana handlowa pomiędzy uczestnikami w modelu B2B odbywa się głównie na dwa sposoby, poprzez:

  • rynek wertykalny (pionowy) - jest to wymiana handlowa w obrębie jednego sektora, bądź branży,
  • rynek horyzontalny (poziomy) - są to transakcje handlowe pomiędzy firmami z różnych branż.

Sposób organizacji wymiany handlowej w relacjach B2B

Wyróżnić możemy dwa modele wymiany handlowej realizowanej w ramach B2B:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • aukcyjno - przetargowy - w tym wypadku zastosowanie ma elektroniczne narzędzie negocjacji handlowych. Dochodzi tutaj do porównania cen oferowanych przez różnych dostawców za podobny towar i możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty poprzez zastosowanie narzędzi aukcyjnych,
  • eProcurement - inaczej zwany elektronicznym systemem obsługi zaopatrzenia (system katalogowy). W tym wypadku chodzi o sposób organizacji procesu zaopatrzenia, od momentu otrzymania zlecenia przez dostawcę, aż do realizacji płatności przez odbiorcę. W ramach tej wymiany platformą B2B są katalogi elektroniczne i systemy informatyczne obsługujące zakupy.

W Internecie, platformy B2B pojawiają się głównie w postaci:

  • giełd towarowych
  • wortali branżowych
  • witryn aukcyjnych
  • oraz witryn handlowych.

Głównymi procesami zachodzącymi w relacjach B2B pomiędzy firmami są:

  • ofertowanie
  • realizacja zamówień
  • serwisowanie
  • zaopatrzenie
  • magazynowanie
  • płatności

Rozwiązania teleinformatyczne w postaci platformy Internetowej, bądź dedykowanych aplikacji umożliwiają realizację tych procesów w formie elektronicznej dzięki integracji baz danych firmy A z systemem magazynowym, sprzedaży i płatności oraz produkcji firmy B.

Zobacz również: Czy sanepid może kontrolować e-sklepy?

Funkcjonalność systemu B2B może zapewnić elektroniczny obieg dokumentów handlowych, takich jak:

  • faktury
  • zamówienia
  • zgłoszenia serwisowe
  • potwierdzenie dostępności towaru

pomiędzy firmami uczestniczącymi w wymianie B2B. Elektroniczny obieg tych dokumentów polega na automatyzacji procesów biznesowych; np. zamówienie na towar jest automatycznie przyjmowane do realizacji i uruchamia proces wystawienia i wysłania faktury zamawiającemu. Częstymi narzędziami wspierającymi te procesy są:

  • extranet - zdalny, bezpieczny dostęp do sieci jednego przedsiębiorstwa dla innych przedsiębiorstw i ich systemów informatycznych
  • elektroniczne giełdy towarowe.

Przykładem na współpracę firm w ramach jednej branży (układ wertykalny) są:

  • Warszawska Giełda Towarowa
  • Giełda Tworzyw.

Zobacz: Podatki dochodowe a bitcoin

Źródło: www.web.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA