REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest system Business to Business?

Czym jest system Business to Business? / Fot. Fotolia
Czym jest system Business to Business? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Business to Business, czyli tzw. B2B stanowi relację występującą między firmami, nazywany też często po prostu e – biznesem. Obecnie prężnie rozwijające się sieci informacyjne pozwalają na tworzenie szerszych relacji. Na czym dokładnie polega system B2B?

Na rynku istnieje wiele bardziej lub mniej precyzyjnych definicji pojęcia Business-to-Business  (B2B). „B2B (ang. Business to Business) to nazwa relacji występujących pomiędzy firmami". Krótko mówiąc jest to zespół relacji pomiędzy:

REKLAMA

REKLAMA

  • firmą a innymi firmami - pośrednikami
  • dostawcami
  • dystrybutorami
  • punktami sprzedaży i świadczenia usług
  • oraz innymi partnerami biznesowymi.

W relacjach B2B istotną rolę odgrywają elektroniczne systemy teleinformatyczne usprawniające transakcje biznesowe w układzie dostawcy-odbiorcy, czy producenci-dystrybutorzy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rynki B2B

Wymiana handlowa pomiędzy uczestnikami w modelu B2B odbywa się głównie na dwa sposoby, poprzez:

REKLAMA

  • rynek wertykalny (pionowy) - jest to wymiana handlowa w obrębie jednego sektora, bądź branży,
  • rynek horyzontalny (poziomy) - są to transakcje handlowe pomiędzy firmami z różnych branż.

Sposób organizacji wymiany handlowej w relacjach B2B

Wyróżnić możemy dwa modele wymiany handlowej realizowanej w ramach B2B:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • aukcyjno - przetargowy - w tym wypadku zastosowanie ma elektroniczne narzędzie negocjacji handlowych. Dochodzi tutaj do porównania cen oferowanych przez różnych dostawców za podobny towar i możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty poprzez zastosowanie narzędzi aukcyjnych,
  • eProcurement - inaczej zwany elektronicznym systemem obsługi zaopatrzenia (system katalogowy). W tym wypadku chodzi o sposób organizacji procesu zaopatrzenia, od momentu otrzymania zlecenia przez dostawcę, aż do realizacji płatności przez odbiorcę. W ramach tej wymiany platformą B2B są katalogi elektroniczne i systemy informatyczne obsługujące zakupy.

W Internecie, platformy B2B pojawiają się głównie w postaci:

  • giełd towarowych
  • wortali branżowych
  • witryn aukcyjnych
  • oraz witryn handlowych.

Głównymi procesami zachodzącymi w relacjach B2B pomiędzy firmami są:

  • ofertowanie
  • realizacja zamówień
  • serwisowanie
  • zaopatrzenie
  • magazynowanie
  • płatności

Rozwiązania teleinformatyczne w postaci platformy Internetowej, bądź dedykowanych aplikacji umożliwiają realizację tych procesów w formie elektronicznej dzięki integracji baz danych firmy A z systemem magazynowym, sprzedaży i płatności oraz produkcji firmy B.

Zobacz również: Czy sanepid może kontrolować e-sklepy?

Funkcjonalność systemu B2B może zapewnić elektroniczny obieg dokumentów handlowych, takich jak:

  • faktury
  • zamówienia
  • zgłoszenia serwisowe
  • potwierdzenie dostępności towaru

pomiędzy firmami uczestniczącymi w wymianie B2B. Elektroniczny obieg tych dokumentów polega na automatyzacji procesów biznesowych; np. zamówienie na towar jest automatycznie przyjmowane do realizacji i uruchamia proces wystawienia i wysłania faktury zamawiającemu. Częstymi narzędziami wspierającymi te procesy są:

  • extranet - zdalny, bezpieczny dostęp do sieci jednego przedsiębiorstwa dla innych przedsiębiorstw i ich systemów informatycznych
  • elektroniczne giełdy towarowe.

Przykładem na współpracę firm w ramach jednej branży (układ wertykalny) są:

  • Warszawska Giełda Towarowa
  • Giełda Tworzyw.

Zobacz: Podatki dochodowe a bitcoin

Źródło: www.web.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA