REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki prawne sklepu internetowego

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki prawne ciążące na prowadzącym sklep internetowy to podstawowe trudności formalne z jakimi musi zmierzyć się przedsiębiorca. Ekspert podpowiada na co zwrócić uwagę zakładając e-sklep.

Do handlu jeden krok

Obowiązki prawne sklepu internetowego to pierwsze trudności w rozpoczęciu handlu w internecie jest, rzecz jasna, zarejestrowanie działalności gospodarczej. Chcąc prowadzić sklep internetowy nie trzeba rejestrować działalności w ściśle określonej formie. Nie jest więc istotne czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza czy też, dla przykładu, działalność prowadzona w formie spółki handlowej np. spółki jawnej czy spółki z o.o.

REKLAMA

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

O wiele istotniejszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest wybór nazwy sklepu internetowego oraz nazwy, pod którą będzie prowadzona działalność. Posługiwanie się bowiem nazwą, pod którą inny podmiot działa już w internecie, może naruszyć jego prawa. Wybór właściwej nazwy ma też nierzadko wpływ na późniejszy wybór domeny internetowej sklepu, np. adressklepu.pl. Dzieje się tak dlatego, iż domeny internetowe, będące częścią adresu internetowego pod którym sklep jest widoczny w internecie, zawierają często nazwę sklepu czy nazwę przedsiębiorcy, który sklep prowadzi.

Sklep to strona, strona to sklep

REKLAMA

Sklep internetowy to nic innego jak zespół powiązanych ze sobą stron internetowych, zawierających określone treści, w tym elementy graficzne. Głównym elementem wyróżniającym sklep – poza charakterystycznym wyglądem stron - jest zazwyczaj logo sklepu czy logo przedsiębiorcy prowadzącego sklep. Stworzenie stron sklepu internetowego nierzadko powierza się specjalistom, którzy profesjonalnie zajmują się ich projektowaniem i tworzeniem. Wykonanie strony www nie oznacza jednak automatycznie, że przedsiębiorca prowadzący sklep i zlecający wykonanie stron internetowych nabędzie prawa autorskie do poszczególnych ich elementów. Zlecając wykonanie stron warto więc dopilnować, aby po ich wykonaniu przedsiębiorca nabył w całości prawa, w tym autorskie prawa majątkowe, do wszystkich elementów stworzonego sklepu internetowego, w tym prawa do stworzonego logo.

Handlując w internecie, nie można być anonimowym. Obowiązujące ustawy, w szczególności: ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, ustawa z dnia 15 września 2000 – Kodeks spółek handlowych czy ustawa z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną, nakładają na przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie szereg obowiązków informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Poinformuj o swojej firmie

Trzeba wskazać, że każdy przedsiębiorca, bez względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej, powinien umieścić na swojej stronie internetowej co najmniej informacje o: swojej firmie (nazwie), numerze NIP oraz siedzibie i adresie. Dodatkowe wymagania postawione są przed spółkami handlowymi (spółką komandytowo-akcyjną, spółką z o. o. oraz spółką akcyjną).
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje na kolejne informacje, jakie należy zamieścić na stronach sklepu internetowego. Należy do nich m.in. regulamin sklepu. Regulamin, obok informacji o przedsiębiorcy, jest jedną z podstawowych informacji, jakie powinny być udostępnione w sklepie internetowym. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje zarazem na podstawowe elementy takiego regulaminu. Są to  w szczególności: określenie rodzaju i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną, warunków świadczenia tych usług, wymagań technicznych niezbędnych do korzystania ze sklepu czy trybu postępowania reklamacyjnego. Z pewnością stanowi to istotną wskazówkę dla przedsiębiorcy prowadzącego sklep w internecie przy tworzeniu regulaminu.

Ochrona danych osobowych w e-sklepie

Sprzedając towary w sklepie internetowym należy też zadbać o należytą ochronę danych osobowych, w tym imion, nazwisk i adresów klientów sklepu, którzy przekazują je na potrzeby realizacji transakcji. W tym celu przedsiębiorca prowadzący sklep musi wypełnić szereg obowiązków przewidzianych przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Do wspomnianych obowiązków zaliczyć można chociażby obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych klientów sklepu do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych czy konieczność poinformowania osób korzystających ze sklepu o celu przetwarzania ich danych osobowych. Na marginesie trzeba wskazać, że zgłoszenie zbioru danych osobowych do GIODO jest o tyle istotne, iż jest ono przesłanką do rozpoczęcia ich przetwarzania przez przedsiębiorcę, a zaniechanie tego obowiązku skutkuje odpowiedzialnością karną.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

Opisane wyżej obowiązki są wyłącznie podstawowymi obowiązkami, jakie ciążą na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy. Inne działania, do podjęcia których przedsiębiorca jest zobligowany, ujęte są przede wszystkim w zacytowanych wyżej ustawach.

Podejmując działalność w internecie należy więc zapoznać się z aktami prawnymi, które ją regulują. Zabezpieczy to przedsiębiorcę przed niepotrzebną odpowiedzialnością za niedopełnienie wymogów stawianych przez obowiązujące prawo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    REKLAMA

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    Ze sztuczną inteligencją logistyka nie będzie już taka sama

    Sztuczna inteligencja w logistyce to przyszłość. W łańcuch dostaw z użyciem AI chce zainwestować już ponad 60% firm. Co może ułatwić ta technologia? 

    Nowy trend - zmiana okularów co sezon?

    Okulary jako element stylizacji i w dodatku regularnie wymieniany zgodnie z trendami już nikogo nie dziwi. Przychody na rynku okularów są coraz wyższe i będą się jeszcze zwiększać. Nie tylko ze względu na starzejące się społeczeństwo. 

    Bezpieczeństwo w leśnictwie. Apel przedsiębiorców o interwencję państwa

    W obliczu rosnącej liczby tragicznych wypadków w leśnictwie, przedsiębiorcy leśni wzywają do pilnej reakcji ze strony państwa. Postulują o zwiększenie nadzoru nad Lasami Państwowymi, odpolitycznienie kadr oraz opracowanie strategii dla sektora leśno-drzewnego. Ale czy ich głos zostanie wysłuchany?

    REKLAMA

    Pieniądze dla rolników uprawiających kukurydzę. Do 80 proc. kwoty wynikającej z niezapłaconych faktur lub rachunków. Do kiedy wnioski?

    Do 6 października 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o pomoc finansową dla producenta rolnego, który w 2022 r. lub 2023 r. co najmniej raz nie otrzymał zapłaty za sprzedaną kukurydzę - poinformowała Agencja.

    Czy Technologia Internetu Rzeczy zrewolucjonizuje sektor farmaceutyczny?

    Łańcuch dostaw w sektorze farmaceutycznym to duże wyzwanie - bezpieczeństwo i jakość produktu jest obwarowana licznymi uregulowaniami i przepisami. Systemy i urządzenia oparte o technologię Internetu Rzeczy – IoT (z ang. Internet of Things) wydają się logicznym rozwiązaniem. 

    REKLAMA