REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania w regulaminach sklepów internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy mają czas do 13 czerwca 2014 roku na wprowadzenie stosownych zmian w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach. Chodzi przede wszystkim o większą ochronę konsumenta. O jakich zmianach muszą pamiętać właściciele e-sklepów?

Rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę - coraz więcej osób decyduje się na zakupy bez wychodzenia z domu, jednocześnie zwiększa się liczba sklepów oferujących takie usługi. Klienci stają się obecnie bardziej świadomymi uczestnikami transakcji e-handlu, niż było to jeszcze kilka lat temu. Znają swoje prawa i coraz częściej z nich korzystają. Jednak w dalszym ciągu wiedza i świadomość konsumentów pozostawia wiele do życzenia, co często wykorzystują nieuczciwi e-sprzedawcy. Dlatego też Unia Europejska już jakiś czas temu postanowiła zająć się kwestią ujednolicenia oraz doprecyzowania prawa dotyczącego rynku e-commerce we wszystkich państwach wspólnoty. W efekcie implementacji unijnej dyrektywy 13 czerwca 2014 roku uczestników polskiego e-handlu czeka niemała rewolucja.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ochrona konsumenta przede wszystkim

REKLAMA

13 czerwca wejdzie w życie dyrektywa UE regulująca prawa konsumenta w krajach członkowskich. Głównym celem wprowadzanych przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji zawieranych w trybie on-line poprzez ujednolicenie praw nabywców we wszystkich krajach wspólnoty oraz zawarcie bardziej szczegółowych regulacji. Dotychczas przepisy na temat e-handlu poszczególnych członków UE mocno się różniły, co powodowało niemałe problemy w przypadku rezygnacji z zakupu lub reklamacji.

Zmiana przepisów, zgodnie z założeniami przyświecającymi unijnym prawodawcom, ma przyczynić się do zwiększenia zaufania do e-handlu i jednocześnie pobudzić rozwój tego kanału sprzedaży w całej Europie. Dla polskich sprzedawców oznacza to przede wszystkim dużo więcej obowiązków informacyjnych względem nabywców - do 13 czerwca 2014 roku muszą oni wprowadzić stosowne zmiany w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach.

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej czasu na rezygnację z zakupu

Od 13 czerwca w każdym regulaminie powinien pojawić się zapis o możliwości rezygnacji z zakupu bez podania przyczyny w terminie 14 dni od momentu dostarczenia zamówienia. Obecnie okres ten wynosi 10 dni od momentu zakupu. Jak widać, klienci zyskają teoretycznie 4 dodatkowe dni na rezygnację z zakupu, jednak w praktyce okres ten może ulec wydłużeniu jeszcze o kilka dni, ponieważ ważna będzie nie data, kiedy dokonano zakupu, ale dzień, w którym towar trafił do rąk konsumenta.

REKLAMA

Co się stanie, jeżeli wspomniany zapis nie znajdzie się w regulaminie e-sklepu? Czas na rezygnację z zakupu bez podania przyczyny ulegnie wydłużeniu - z 14 dni do 12 miesięcy. Jak widać, takie gapiostwo lub kombinatorstwo sprzedawcy podziała zdecydowanie na korzyść nabywcy.

Oprócz tego informacja o możliwości rezygnacji z zakupu powinna być jasno ukazana na stronie e-sklepu, a sama procedura musi przebiegać zgodnie z zasadami określonymi przez UE. Dostępny będzie również jeden formularz, na podstawie którego klient może odstąpić od zwrotu - sprzedawca ma obowiązek udostępnić go nabywcy na swojej stronie.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Za koszt przesyłki zapłaci sprzedawca

Rezygnacja z zakupu przez klienta będzie wiązał się również z koniecznością zwrotu kosztów przesyłki, które poniósł przy zakupie. Przepisy określają jednak, iż nabywca odzyska pieniądze za towar powiększoną o kwotę odpowiadającą najniższej stawce z cennika dostaw obowiązującego w sklepie.

Właściciele e-sklepów będą zobowiązani również do poinformowania swoich klientów, iż w sytuacji zwrotu towaru to na nich spoczywać będzie obowiązek poniesienia kosztów z tym związanych. Jeżeli zapis taki nie znajdzie się w regulaminie, wówczas to sklep zostaje obciążony wspomnianymi opłatami.

Pozostając w temacie kosztów - od czerwca 2014 roku w e-handlu będzie obowiązywać zasada ich jawności. Oznacza to, iż sprzedawca będzie zobowiązany przedstawić wszystkie koszty produktu lub usługi, które poniesie kupujący. Wszystkie inne wydatki, które powstaną już po zawarciu umowy, nie są istotne dla nabywcy.

Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku


Inne zmiany w e-handlu

Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy powinni dokładnie zapoznać się ze zmianami, jakie będą musieli wprowadzić w regulaminach i systemach sprzedaży. W ramce poniżej prezentujemy najważniejsze z nich, nieomówione dotychczas w artykule.

1. Odpowiedzialność za uszkodzenia powstałe w trakcie transportu będzie ponosił sprzedawca.

2. Formularze zamówień nie będą mogły być wypełniane automatycznie - wszystkie pola będą musiały być puste, żeby klient mógł samodzielnie zdecydować, co wybierze.

3. Warunki sprzedaży muszą mieć formę pisemną.

4. Spory między klientem a sklepem każdorazowo będą rozstrzygane przed sądem właściwym dla kraju kupującego.

5. W przypadku zwrotu towaru przez klienta sprzedawca może wstrzymać się z wypłatą pieniędzy do momentu zweryfikowania, czy towar nie uległ zniszczeniu lub nie stracił na wartości.

6. Pojawi się możliwość zwrócenia przez klienta zakupionych “treści cyfrowych”, jednak wyłącznie przed pobraniem ich z serwera.

7. Wydłużony zostanie okres domniemania wady rzeczy sprzedanej z 6 do 12 miesięcy - oznacza to, że w sytuacji uszkodzenia towaru w tym czasie, to na sprzedającym ciąży obowiązek udowodnienia, że produkt był sprawny w momencie kupna.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość

Autor: Ewa Kozak specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA