REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania w regulaminach sklepów internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy mają czas do 13 czerwca 2014 roku na wprowadzenie stosownych zmian w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach. Chodzi przede wszystkim o większą ochronę konsumenta. O jakich zmianach muszą pamiętać właściciele e-sklepów?

Rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę - coraz więcej osób decyduje się na zakupy bez wychodzenia z domu, jednocześnie zwiększa się liczba sklepów oferujących takie usługi. Klienci stają się obecnie bardziej świadomymi uczestnikami transakcji e-handlu, niż było to jeszcze kilka lat temu. Znają swoje prawa i coraz częściej z nich korzystają. Jednak w dalszym ciągu wiedza i świadomość konsumentów pozostawia wiele do życzenia, co często wykorzystują nieuczciwi e-sprzedawcy. Dlatego też Unia Europejska już jakiś czas temu postanowiła zająć się kwestią ujednolicenia oraz doprecyzowania prawa dotyczącego rynku e-commerce we wszystkich państwach wspólnoty. W efekcie implementacji unijnej dyrektywy 13 czerwca 2014 roku uczestników polskiego e-handlu czeka niemała rewolucja.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ochrona konsumenta przede wszystkim

13 czerwca wejdzie w życie dyrektywa UE regulująca prawa konsumenta w krajach członkowskich. Głównym celem wprowadzanych przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji zawieranych w trybie on-line poprzez ujednolicenie praw nabywców we wszystkich krajach wspólnoty oraz zawarcie bardziej szczegółowych regulacji. Dotychczas przepisy na temat e-handlu poszczególnych członków UE mocno się różniły, co powodowało niemałe problemy w przypadku rezygnacji z zakupu lub reklamacji.

Zmiana przepisów, zgodnie z założeniami przyświecającymi unijnym prawodawcom, ma przyczynić się do zwiększenia zaufania do e-handlu i jednocześnie pobudzić rozwój tego kanału sprzedaży w całej Europie. Dla polskich sprzedawców oznacza to przede wszystkim dużo więcej obowiązków informacyjnych względem nabywców - do 13 czerwca 2014 roku muszą oni wprowadzić stosowne zmiany w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach.

REKLAMA

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej czasu na rezygnację z zakupu

Od 13 czerwca w każdym regulaminie powinien pojawić się zapis o możliwości rezygnacji z zakupu bez podania przyczyny w terminie 14 dni od momentu dostarczenia zamówienia. Obecnie okres ten wynosi 10 dni od momentu zakupu. Jak widać, klienci zyskają teoretycznie 4 dodatkowe dni na rezygnację z zakupu, jednak w praktyce okres ten może ulec wydłużeniu jeszcze o kilka dni, ponieważ ważna będzie nie data, kiedy dokonano zakupu, ale dzień, w którym towar trafił do rąk konsumenta.

Co się stanie, jeżeli wspomniany zapis nie znajdzie się w regulaminie e-sklepu? Czas na rezygnację z zakupu bez podania przyczyny ulegnie wydłużeniu - z 14 dni do 12 miesięcy. Jak widać, takie gapiostwo lub kombinatorstwo sprzedawcy podziała zdecydowanie na korzyść nabywcy.

Oprócz tego informacja o możliwości rezygnacji z zakupu powinna być jasno ukazana na stronie e-sklepu, a sama procedura musi przebiegać zgodnie z zasadami określonymi przez UE. Dostępny będzie również jeden formularz, na podstawie którego klient może odstąpić od zwrotu - sprzedawca ma obowiązek udostępnić go nabywcy na swojej stronie.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Za koszt przesyłki zapłaci sprzedawca

Rezygnacja z zakupu przez klienta będzie wiązał się również z koniecznością zwrotu kosztów przesyłki, które poniósł przy zakupie. Przepisy określają jednak, iż nabywca odzyska pieniądze za towar powiększoną o kwotę odpowiadającą najniższej stawce z cennika dostaw obowiązującego w sklepie.

Właściciele e-sklepów będą zobowiązani również do poinformowania swoich klientów, iż w sytuacji zwrotu towaru to na nich spoczywać będzie obowiązek poniesienia kosztów z tym związanych. Jeżeli zapis taki nie znajdzie się w regulaminie, wówczas to sklep zostaje obciążony wspomnianymi opłatami.

Pozostając w temacie kosztów - od czerwca 2014 roku w e-handlu będzie obowiązywać zasada ich jawności. Oznacza to, iż sprzedawca będzie zobowiązany przedstawić wszystkie koszty produktu lub usługi, które poniesie kupujący. Wszystkie inne wydatki, które powstaną już po zawarciu umowy, nie są istotne dla nabywcy.

Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku


Inne zmiany w e-handlu

Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy powinni dokładnie zapoznać się ze zmianami, jakie będą musieli wprowadzić w regulaminach i systemach sprzedaży. W ramce poniżej prezentujemy najważniejsze z nich, nieomówione dotychczas w artykule.

1. Odpowiedzialność za uszkodzenia powstałe w trakcie transportu będzie ponosił sprzedawca.

2. Formularze zamówień nie będą mogły być wypełniane automatycznie - wszystkie pola będą musiały być puste, żeby klient mógł samodzielnie zdecydować, co wybierze.

3. Warunki sprzedaży muszą mieć formę pisemną.

4. Spory między klientem a sklepem każdorazowo będą rozstrzygane przed sądem właściwym dla kraju kupującego.

5. W przypadku zwrotu towaru przez klienta sprzedawca może wstrzymać się z wypłatą pieniędzy do momentu zweryfikowania, czy towar nie uległ zniszczeniu lub nie stracił na wartości.

6. Pojawi się możliwość zwrócenia przez klienta zakupionych “treści cyfrowych”, jednak wyłącznie przed pobraniem ich z serwera.

7. Wydłużony zostanie okres domniemania wady rzeczy sprzedanej z 6 do 12 miesięcy - oznacza to, że w sytuacji uszkodzenia towaru w tym czasie, to na sprzedającym ciąży obowiązek udowodnienia, że produkt był sprawny w momencie kupna.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość

Autor: Ewa Kozak specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA