REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania w regulaminach sklepów internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy
nowe obowiązki prowadzących sklep internetowy

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy mają czas do 13 czerwca 2014 roku na wprowadzenie stosownych zmian w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach. Chodzi przede wszystkim o większą ochronę konsumenta. O jakich zmianach muszą pamiętać właściciele e-sklepów?

Rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę - coraz więcej osób decyduje się na zakupy bez wychodzenia z domu, jednocześnie zwiększa się liczba sklepów oferujących takie usługi. Klienci stają się obecnie bardziej świadomymi uczestnikami transakcji e-handlu, niż było to jeszcze kilka lat temu. Znają swoje prawa i coraz częściej z nich korzystają. Jednak w dalszym ciągu wiedza i świadomość konsumentów pozostawia wiele do życzenia, co często wykorzystują nieuczciwi e-sprzedawcy. Dlatego też Unia Europejska już jakiś czas temu postanowiła zająć się kwestią ujednolicenia oraz doprecyzowania prawa dotyczącego rynku e-commerce we wszystkich państwach wspólnoty. W efekcie implementacji unijnej dyrektywy 13 czerwca 2014 roku uczestników polskiego e-handlu czeka niemała rewolucja.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ochrona konsumenta przede wszystkim

13 czerwca wejdzie w życie dyrektywa UE regulująca prawa konsumenta w krajach członkowskich. Głównym celem wprowadzanych przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji zawieranych w trybie on-line poprzez ujednolicenie praw nabywców we wszystkich krajach wspólnoty oraz zawarcie bardziej szczegółowych regulacji. Dotychczas przepisy na temat e-handlu poszczególnych członków UE mocno się różniły, co powodowało niemałe problemy w przypadku rezygnacji z zakupu lub reklamacji.

Zmiana przepisów, zgodnie z założeniami przyświecającymi unijnym prawodawcom, ma przyczynić się do zwiększenia zaufania do e-handlu i jednocześnie pobudzić rozwój tego kanału sprzedaży w całej Europie. Dla polskich sprzedawców oznacza to przede wszystkim dużo więcej obowiązków informacyjnych względem nabywców - do 13 czerwca 2014 roku muszą oni wprowadzić stosowne zmiany w regulaminach oraz systemach sprzedaży stosowanych w swoich sklepach.

REKLAMA

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej czasu na rezygnację z zakupu

Od 13 czerwca w każdym regulaminie powinien pojawić się zapis o możliwości rezygnacji z zakupu bez podania przyczyny w terminie 14 dni od momentu dostarczenia zamówienia. Obecnie okres ten wynosi 10 dni od momentu zakupu. Jak widać, klienci zyskają teoretycznie 4 dodatkowe dni na rezygnację z zakupu, jednak w praktyce okres ten może ulec wydłużeniu jeszcze o kilka dni, ponieważ ważna będzie nie data, kiedy dokonano zakupu, ale dzień, w którym towar trafił do rąk konsumenta.

Co się stanie, jeżeli wspomniany zapis nie znajdzie się w regulaminie e-sklepu? Czas na rezygnację z zakupu bez podania przyczyny ulegnie wydłużeniu - z 14 dni do 12 miesięcy. Jak widać, takie gapiostwo lub kombinatorstwo sprzedawcy podziała zdecydowanie na korzyść nabywcy.

Oprócz tego informacja o możliwości rezygnacji z zakupu powinna być jasno ukazana na stronie e-sklepu, a sama procedura musi przebiegać zgodnie z zasadami określonymi przez UE. Dostępny będzie również jeden formularz, na podstawie którego klient może odstąpić od zwrotu - sprzedawca ma obowiązek udostępnić go nabywcy na swojej stronie.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Za koszt przesyłki zapłaci sprzedawca

Rezygnacja z zakupu przez klienta będzie wiązał się również z koniecznością zwrotu kosztów przesyłki, które poniósł przy zakupie. Przepisy określają jednak, iż nabywca odzyska pieniądze za towar powiększoną o kwotę odpowiadającą najniższej stawce z cennika dostaw obowiązującego w sklepie.

Właściciele e-sklepów będą zobowiązani również do poinformowania swoich klientów, iż w sytuacji zwrotu towaru to na nich spoczywać będzie obowiązek poniesienia kosztów z tym związanych. Jeżeli zapis taki nie znajdzie się w regulaminie, wówczas to sklep zostaje obciążony wspomnianymi opłatami.

Pozostając w temacie kosztów - od czerwca 2014 roku w e-handlu będzie obowiązywać zasada ich jawności. Oznacza to, iż sprzedawca będzie zobowiązany przedstawić wszystkie koszty produktu lub usługi, które poniesie kupujący. Wszystkie inne wydatki, które powstaną już po zawarciu umowy, nie są istotne dla nabywcy.

Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku


Inne zmiany w e-handlu

Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy powinni dokładnie zapoznać się ze zmianami, jakie będą musieli wprowadzić w regulaminach i systemach sprzedaży. W ramce poniżej prezentujemy najważniejsze z nich, nieomówione dotychczas w artykule.

1. Odpowiedzialność za uszkodzenia powstałe w trakcie transportu będzie ponosił sprzedawca.

2. Formularze zamówień nie będą mogły być wypełniane automatycznie - wszystkie pola będą musiały być puste, żeby klient mógł samodzielnie zdecydować, co wybierze.

3. Warunki sprzedaży muszą mieć formę pisemną.

4. Spory między klientem a sklepem każdorazowo będą rozstrzygane przed sądem właściwym dla kraju kupującego.

5. W przypadku zwrotu towaru przez klienta sprzedawca może wstrzymać się z wypłatą pieniędzy do momentu zweryfikowania, czy towar nie uległ zniszczeniu lub nie stracił na wartości.

6. Pojawi się możliwość zwrócenia przez klienta zakupionych “treści cyfrowych”, jednak wyłącznie przed pobraniem ich z serwera.

7. Wydłużony zostanie okres domniemania wady rzeczy sprzedanej z 6 do 12 miesięcy - oznacza to, że w sytuacji uszkodzenia towaru w tym czasie, to na sprzedającym ciąży obowiązek udowodnienia, że produkt był sprawny w momencie kupna.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość

Autor: Ewa Kozak specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA