REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Anna Hryńko
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać usługobiorcy w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny przez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca podstawowe informacje.

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać informacje o:

REKLAMA

- imieniu i nazwisku albo nazwie lub firmie,

- miejscu zamieszkania i adresie albo odpowiednio siedzibie i adresie,

- adresach elektronicznych (w praktyce rolę tę najczęściej pełnią adresy poczty elektronicznej e-mail, adresy stron internetowych, a nawet numer telefonu komórkowego, z uwagi na fakt, że można na nim odbierać i wysyłać SMS-y bądź e-maile).

Zadaj pytanie na Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymóg udostępnienia adresu elektronicznego oraz innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego i bezpośredniego kontaktu

REKLAMA

O ile oczywistym jest, że przez pojęcie adresu należy rozumieć adres geograficzny umożliwiający usługobiorcy realny kontakt z usługodawcą, o tyle Bundesverband der Verbraucherzentralen spełnienie wymogu informacyjnego dotyczącego udostępnienia adresów elektronicznych wymagało doprecyzowania przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (obecnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości) w wyroku z dnia z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-298/07 und Verbraucherverbände – Verbraucherzentrale Bundesverband eV v. Deutsche Internet Versicherung AG.

W analizowanym orzeczeniu Trybunał wyraził stanowisko, stosownie do którego art. 5 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2000/31 w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (…) należy interpretować w ten sposób, że usługodawca jest zobowiązany podać usługobiorcom, zanim zostanie z nimi zawarta jakakolwiek umowa, oprócz adresu poczty elektronicznej, inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośrednie i skuteczne porozumiewanie się. Dane te nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu.

REKLAMA

Mogą mieć postać formularza on-line, za którego pośrednictwem usługobiorcy mogą zwracać się przez Internet do usługodawcy i na który odpowiada on za pośrednictwem poczty elektronicznej, z wyjątkiem przypadków, w których usługobiorca, po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną, będąc pozbawionym dostępu do sieci, poprosi usługodawcę o udostępnienie nieelektronicznego sposobu porozumiewania się. Aktualnie równie dobrze można wykorzystywać w powyższym celu komunikatory internetowe, które umożliwiają rozmowy tekstowe, głosowe, jak i wideokonferencyjne (np. Skype, Gadu-Gadu, Facebook Messenger for Windows, WhatsApp).

A zatem, e-przedsiębiorcy mają obowiązek udostępniać nie tylko adres elektroniczny, ale również inny, dodatkowy i łatwy do odszukania na stronie internetowej (co ma niebagatelne znaczenie w relacjach B2C) kanał komunikacyjny, umożliwiający bieżący kontakt. Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowości na tym tle mogą okazać się niezmiernie dolegliwe nie tylko dla usługobiorców, ale i dla usługodawców.

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Informacja o zezwoleniu

Ponadto zwracam uwagę, że w sytuacji gdy usługodawca jest przedsiębiorcą, a świadczenie usługi wymaga posiadania przez niego określonego zezwolenia, obowiązuje wymóg poinformowania usługobiorcy o posiadanym zezwoleniu, a także wskazania organu, który wydał rzeczone zezwolenie.

Zobacz serwis: e-Firma

Informacja o wykonywanym zawodzie

Jeżeli natomiast podmiotem świadczącym usługi drogą elektroniczną jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach (analizowany przepis dotyczy w szczególności przedstawicieli tzw. wolnych zawodów), aktualizuje się również obowiązek:

- podania w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imienia i nazwiska wraz z miejscem zamieszkania i adresem,

- jak również nazwy samorządu zawodowego, do którego należy,

- tytułu zawodowego, którego używa oraz państwo, w którym został on przyznany,

- numeru w rejestrze, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,

- informacji o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz sposobu dostępu do tych zasad.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA