REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hryńko
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać usługobiorcy w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny przez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca podstawowe informacje.

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać informacje o:

REKLAMA

REKLAMA

- imieniu i nazwisku albo nazwie lub firmie,

- miejscu zamieszkania i adresie albo odpowiednio siedzibie i adresie,

- adresach elektronicznych (w praktyce rolę tę najczęściej pełnią adresy poczty elektronicznej e-mail, adresy stron internetowych, a nawet numer telefonu komórkowego, z uwagi na fakt, że można na nim odbierać i wysyłać SMS-y bądź e-maile).

REKLAMA

Zadaj pytanie na Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymóg udostępnienia adresu elektronicznego oraz innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego i bezpośredniego kontaktu

O ile oczywistym jest, że przez pojęcie adresu należy rozumieć adres geograficzny umożliwiający usługobiorcy realny kontakt z usługodawcą, o tyle Bundesverband der Verbraucherzentralen spełnienie wymogu informacyjnego dotyczącego udostępnienia adresów elektronicznych wymagało doprecyzowania przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (obecnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości) w wyroku z dnia z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-298/07 und Verbraucherverbände – Verbraucherzentrale Bundesverband eV v. Deutsche Internet Versicherung AG.

W analizowanym orzeczeniu Trybunał wyraził stanowisko, stosownie do którego art. 5 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2000/31 w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (…) należy interpretować w ten sposób, że usługodawca jest zobowiązany podać usługobiorcom, zanim zostanie z nimi zawarta jakakolwiek umowa, oprócz adresu poczty elektronicznej, inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośrednie i skuteczne porozumiewanie się. Dane te nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu.

Mogą mieć postać formularza on-line, za którego pośrednictwem usługobiorcy mogą zwracać się przez Internet do usługodawcy i na który odpowiada on za pośrednictwem poczty elektronicznej, z wyjątkiem przypadków, w których usługobiorca, po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną, będąc pozbawionym dostępu do sieci, poprosi usługodawcę o udostępnienie nieelektronicznego sposobu porozumiewania się. Aktualnie równie dobrze można wykorzystywać w powyższym celu komunikatory internetowe, które umożliwiają rozmowy tekstowe, głosowe, jak i wideokonferencyjne (np. Skype, Gadu-Gadu, Facebook Messenger for Windows, WhatsApp).

A zatem, e-przedsiębiorcy mają obowiązek udostępniać nie tylko adres elektroniczny, ale również inny, dodatkowy i łatwy do odszukania na stronie internetowej (co ma niebagatelne znaczenie w relacjach B2C) kanał komunikacyjny, umożliwiający bieżący kontakt. Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowości na tym tle mogą okazać się niezmiernie dolegliwe nie tylko dla usługobiorców, ale i dla usługodawców.

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Informacja o zezwoleniu

Ponadto zwracam uwagę, że w sytuacji gdy usługodawca jest przedsiębiorcą, a świadczenie usługi wymaga posiadania przez niego określonego zezwolenia, obowiązuje wymóg poinformowania usługobiorcy o posiadanym zezwoleniu, a także wskazania organu, który wydał rzeczone zezwolenie.

Zobacz serwis: e-Firma

Informacja o wykonywanym zawodzie

Jeżeli natomiast podmiotem świadczącym usługi drogą elektroniczną jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach (analizowany przepis dotyczy w szczególności przedstawicieli tzw. wolnych zawodów), aktualizuje się również obowiązek:

- podania w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imienia i nazwiska wraz z miejscem zamieszkania i adresem,

- jak również nazwy samorządu zawodowego, do którego należy,

- tytułu zawodowego, którego używa oraz państwo, w którym został on przyznany,

- numeru w rejestrze, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,

- informacji o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz sposobu dostępu do tych zasad.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA