REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Anna Hryńko
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia
Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać usługobiorcy w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny przez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca podstawowe informacje.

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać informacje o:

REKLAMA

- imieniu i nazwisku albo nazwie lub firmie,

- miejscu zamieszkania i adresie albo odpowiednio siedzibie i adresie,

- adresach elektronicznych (w praktyce rolę tę najczęściej pełnią adresy poczty elektronicznej e-mail, adresy stron internetowych, a nawet numer telefonu komórkowego, z uwagi na fakt, że można na nim odbierać i wysyłać SMS-y bądź e-maile).

Zadaj pytanie na Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymóg udostępnienia adresu elektronicznego oraz innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego i bezpośredniego kontaktu

REKLAMA

O ile oczywistym jest, że przez pojęcie adresu należy rozumieć adres geograficzny umożliwiający usługobiorcy realny kontakt z usługodawcą, o tyle Bundesverband der Verbraucherzentralen spełnienie wymogu informacyjnego dotyczącego udostępnienia adresów elektronicznych wymagało doprecyzowania przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (obecnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości) w wyroku z dnia z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-298/07 und Verbraucherverbände – Verbraucherzentrale Bundesverband eV v. Deutsche Internet Versicherung AG.

W analizowanym orzeczeniu Trybunał wyraził stanowisko, stosownie do którego art. 5 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2000/31 w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (…) należy interpretować w ten sposób, że usługodawca jest zobowiązany podać usługobiorcom, zanim zostanie z nimi zawarta jakakolwiek umowa, oprócz adresu poczty elektronicznej, inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośrednie i skuteczne porozumiewanie się. Dane te nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu.

REKLAMA

Mogą mieć postać formularza on-line, za którego pośrednictwem usługobiorcy mogą zwracać się przez Internet do usługodawcy i na który odpowiada on za pośrednictwem poczty elektronicznej, z wyjątkiem przypadków, w których usługobiorca, po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną, będąc pozbawionym dostępu do sieci, poprosi usługodawcę o udostępnienie nieelektronicznego sposobu porozumiewania się. Aktualnie równie dobrze można wykorzystywać w powyższym celu komunikatory internetowe, które umożliwiają rozmowy tekstowe, głosowe, jak i wideokonferencyjne (np. Skype, Gadu-Gadu, Facebook Messenger for Windows, WhatsApp).

A zatem, e-przedsiębiorcy mają obowiązek udostępniać nie tylko adres elektroniczny, ale również inny, dodatkowy i łatwy do odszukania na stronie internetowej (co ma niebagatelne znaczenie w relacjach B2C) kanał komunikacyjny, umożliwiający bieżący kontakt. Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowości na tym tle mogą okazać się niezmiernie dolegliwe nie tylko dla usługobiorców, ale i dla usługodawców.

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Informacja o zezwoleniu

Ponadto zwracam uwagę, że w sytuacji gdy usługodawca jest przedsiębiorcą, a świadczenie usługi wymaga posiadania przez niego określonego zezwolenia, obowiązuje wymóg poinformowania usługobiorcy o posiadanym zezwoleniu, a także wskazania organu, który wydał rzeczone zezwolenie.

Zobacz serwis: e-Firma

Informacja o wykonywanym zawodzie

Jeżeli natomiast podmiotem świadczącym usługi drogą elektroniczną jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach (analizowany przepis dotyczy w szczególności przedstawicieli tzw. wolnych zawodów), aktualizuje się również obowiązek:

- podania w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imienia i nazwiska wraz z miejscem zamieszkania i adresem,

- jak również nazwy samorządu zawodowego, do którego należy,

- tytułu zawodowego, którego używa oraz państwo, w którym został on przyznany,

- numeru w rejestrze, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,

- informacji o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz sposobu dostępu do tych zasad.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Umowa z Mercosurem korzystna dla Polski" Jest jeden warunek [WYWIAD]

Jak Polska może stać się liderem wzrostu gospodarczego w Europie? Czy płaca minimalna zabija klasę średnią? Czy umowa z Mercosurem jest zagrożeniem, a może szansą dla Polski? Czy Polska zyska na prezydenturze Trumpa i niestabilnym świecie? Gość Infor.pl - prof. Marcin Piątkowski.

Architekci nowej ery pracy. Zmiana paradygmatu roli działu HR w organizacji

Sztuczna inteligencja wkrótce zmieni to, jak żyjemy, spędzamy wolny czas, a już na pewno to, jak pracujemy. Warto zadać sobie pytanie, kto w erze AI będzie kierował organizacjami i zapewni, że funkcjonowanie pracowników stanie się lepsze niż dotychczas? Odpowiedzią są działy HR. W erze, gdy pracownicy oczekują od firm większego zaangażowania w kwestie społeczne, dział HR powinien wrócić do swoich korzeni i położyć większy nacisk na słowo human, stając się tym samym strażnikiem ludzkości poprzez działania koncentrujące się w równym stopniu na człowieku, jak i na biznesie. Jednak te poczynania należy zacząć od siebie.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

ZUS: 1,4 mln przedsiębiorców z ulgami w ramach wakacji składkowych

Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Chodzi o wakacje składkowe. ZUS poinformował, że do tej pory przyznano już 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

REKLAMA

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Każda podwyżka najniższej krajowej to nowa fala bankructw. Teraz wypadają z rynku te, dla których ciężarem były ubiegłoroczne. Ile upadnie przez wzrost płacy minimalnej 2025 przekonamy się za rok

Przedsiębiorcy uważają, że tak dynamiczne podwyżki płacy minimalnej są na dłuższą metę zabójcze dla gospodarki. Tempa nie wytrzymują mikro i małe firmy, które przez trzy dekady były motorem napędowym polskiej gospodarki. Upadają i lada moment pociągną za sobą te większe i całe branże.

Co przyniesie rok 2025 w branży TSL?

Rok 2025 będzie przełomowy dla sektora transportu, spedycji i logistyki, przynosząc szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych. Nowe regulacje celne, wdrożenie innowacyjnych technologii oraz rosnące wymagania środowiskowe zmuszą firmy do adaptacji, by pozostały konkurencyjne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Szablon raportu ESG z omówieniem. Darmowy przewodnik dla MŚP

Darmowa publikacja dla małych i średnich przedsiębiorstw jest już gotowa. Można pobrać szablon raportu ESG z omówieniem. Rzecznik MŚP wspiera przedsiębiorców w raportowaniu niefinansowym.

REKLAMA

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany?

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany? Prezes Związku Pracodawców BCC Łukasz Bernatowicz wskazał, kiedy kwestia niedziel handlowych będzie mogła zostać uregulowana na nowo.

Nowość na stronie Rzecznika MŚP. 2 nowe zakładki

Na stronie internetowej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw pojawiła się nowość - zakładka "Dla przedsiębiorcy" oraz "ESG". Celem zakładek jest dostarczenie mikro, małym i średnim firmom niezbędnych narzędzi oraz wiedzy, które pomogą im efektywniej prowadzić działalność oraz sprostać dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynku.

REKLAMA