Kategorie

Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik

Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik/fot. Fotolia
Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik/fot. Fotolia
Mówiąc wprost – jeśli nie mierzysz wyników osiąganych z przeprowadzanych kampanii, nie zajmujesz się marketingiem. Produkowanie artykułów blogowych i infografik bez wcześniej wyznaczonych celów biznesowych nie ma większego sensu. Twoja praca jako marketera i twórcy treści polega na pokazaniu szefowi uzyskanych dochodów – nie ruchu na stronie, nie linków, tylko twardej gotówki. W tym artykule dowiesz się, jak zacząć efektywnie mierzyć wysiłki związane z marketingiem treści.

Ocena efektywności oddziela marketing cyfrowy od tradycyjnej reklamy

Jeśli pracujesz w marketingu od dłuższego czasu, z pewnością obił Ci się o uszy cytat jednego z pierwszych "Madmenów", Johna Wanamakera:

"Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest chybioną inwestycją. Problemem jest, że nie wiem, która to jest połowa."

Zobacz: Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

To ogólne stwierdzenie nie odnosi się jednak do marketingu w sieci. Jeśli ktoś podejmuje akcję online, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dane na jej temat zostaną zapisane. W dzisiejszym świecie musisz wiedzieć, jak poszczególne wydarzenia wpływają na osiąganie przez Ciebie wyniki biznesowe. Jeśli zrobisz to we właściwy sposób, będziesz również w stanie zidentyfikować aktywności związane z marketingiem treści, z których warto zrezygnować.

Okazuje się, że do tej pory wiele osób za sterami działów marketingu ma z tym spore problemy. Według badania przeprowadzonego przez Oracle Marketing Cloud (http://www.marketingcharts.com/online/which-digital-channels-are-marketers-best-able-to-measure-for-roi-51863/) wielu profesjonalistów twierdzi, że trudno jest zmierzyć zwrot z inwestycji w marketing internetowy (ROI). Wiele innych badań tylko potwierdza ten fakt, lecz okazuje się, że wcale nie musi to być takie trudne!

Zobacz też: Osiem zasad skutecznego content marketingu

Wskaźniki schlebiające próżności nie znaczą wiele

Zamiast analizowania prawdziwych czynników mających wpływ na biznes, wielu ludzi skupia się na wskaźnikach marketingowych, które pomagają im poklepywać się po plecach i zachować dobrą minę do złej gry. Poniżej znajdziesz niektóre z tych wskaźników.

Ruch na stronie: Poznanie liczby odwiedzin na stronie nie wykazuje, że udało Ci się osiągnąć cel biznesowy. Dla przykładu, możesz wydać 1000 zł na reklamę na Facebooku i sprowadzić na własną stronę dwa tysiące osób w ciągu następnych kilku godzin. Jednakże 90% potencjalnych klientów nie przeczyta nawet jednego słowa reklamy poza treścią nagłówka. Kiedy ktoś w pełni szczęścia oznajmia nam, że w tym miesiącu "ruch podniósł się na stronie", jedyną sensowną odpowiedzią wydaje się zadanie pytania: „Tak, ale co dzięki temu ruchowi udało się osiągnąć?".

Pozycja strony w rankingach: Trudno jest określić, w jakim stopniu pozycje w rankingach dostarczają ruchu na stronie. Nawet, kiedy uda się to zmierzyć, znów musisz być w stanie określić, jak wzrost ruchu przyczynił się do osiągnięcia prawdziwych celów biznesowych.

Zobacz: Pozycjonowanie - rozwój marketingu internetowego

Popularność w mediach społecznościowych: To, że ktoś podzielił się Twoją treścią nie musi wcale oznaczać, że wszedł na Twoją stronę internetową (lub zrobił to ktoś z jego znajomych).

Liczba impresji i zasięg: Podobnie, jak w przypadku pozycji strony w rankingach, liczba impresji i zasięg wskazują wyłącznie na możliwości, których nie możesz do końca zbadać. Nie dowiesz się, czy ludzie widzieli lub czy skonsumowali Twoje treści. Można to porównać z postawieniem billboardu na poboczu i zastanawianiem się, czy z tego powodu udało się zdobyć nowych klientów.

Liczba wyświetleń strony: Liczba wyświetleń wcale nie musi wskazywać na to, że użytkownik podjął jakąś akcję, która przynosi korzyść Twojemu biznesowi.

W przypadku większości obszarów biznesowych te "wskaźniki próżności" mogą wyłącznie pokierować Cię we właściwą stronę. Nie dają one jednak twardych dowodów na to, że ktoś podjął oczekiwaną przez Ciebie akcję.

Zobacz też: Kampanie w czasie rzeczywistym to przyszłość marketingu

Wskaźniki biznesowe vs. wskaźniki odnoszące się do kanałów marketingowych

Istnieje wiele sposobów na mierzenie działalności marketingowej. Wskaźniki można podzielić na dwa podstawowe segmenty: wskaźniki biznesowe i wskaźniki odnoszące się do kanałów marketingowych. Wskaźniki biznesowe mają bezpośredni wpływ na wyniki biznesowe. To one są najważniejsze.

Zobacz: Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Do przykładów należą:

  • Liczba nowo pozyskanych potencjalnych klientów.
  • Wysokość wygenerowanych dochodów.
  • Długoterminowa wartość klienta.
  • Koszt pozyskania nowego klienta .
  • Wskaźnik utraty obecnych klientów.

Marketing treści powinien mieć wpływ na wymienione powyżej wskaźniki. To właśnie na nich najbardziej zależy Twojemu szefowi. Z drugiej strony, znaczniki odnoszące się do kanałów marketingowych to dźwignie, które pociągasz, aby wpłynąć na wskaźniki biznesowe.

Zobacz: Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

Przykłady takich wskaźników to:

  • Wskaźnik konwersji w zależności od kanału marketingowego.
  • Ruch na stronie w zależności od kanału marketingowego.
  • Czas spędzony przez użytkowników na stronie w zależności od kanału marketingowego.
  • Kategorie klientów odwiedzających Twoją stronę w zależności od kanału marketingowego.

W ostateczności są to symptomy, na które masz wpływ dzięki bezpośrednim i konkretnym zmianom na własnej stronie internetowej.

Proces mierzenia skuteczności marketingu treści

Zastanówmy się chwilę nad tym, jak można zaplanować właściwy system pomiaru skuteczności marketingu treści:

1: Wyznacz cele biznesowe

Czy pragniesz zdobyć większą liczbę potencjalnych klientów, sprzedać więcej produktów czy może powiększyć bazę mailingową? Dokładne określenie celów biznesowych umożliwi Ci w zaplanowaniu pożądanych wskaźników konwersji.

Zobacz: Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Być może odpowiadasz wyłącznie za jeden kanał marketingowy. Wskaźniki odnoszące się do kanałów nie powinny być jednak uważane za cele biznesowe. Dla przykładu, "zwiększenie liczby like'ów na Facebooku" nie jest celem biznesowym. Do tej kategorii można jednak zaliczyć zwiększenie wskaźnika konwersji przy pomocy ruchu pochodzącego z Facebooka.

2: Określ grupę docelową

Reklama

Do kogo zwracasz się przy pomocy publikowanych treści? W jaki sposób są oni powiązani z tym, co chcesz mierzyć? Jakie odmienne cechy posiadają poszczególne segmenty klientów? Odpowiadając na te pytania, będziesz w stanie ocenić wartość ruchu przychodzącego na Twoją stronę.

Możesz to zrobić za pomocą Google Analytics, tworząc zaawansowane segmenty (https://support.google.com/analytics/answer/3124493?hl=pl) i wykorzystując dane dotyczące demografii oraz zainteresowań użytkowników.

3: Określ najważniejsze kanały marketingowe

Gdzie dystrybuujesz publikowane przez Ciebie treści? Pay Per Click? Media społecznościowe? Email? Reklamy typu display? Marketing natywny? Świetnie! Każdy z kanałów posiada inne atrybuty, które możesz mierzyć.

Zobacz też: Jak rozwinąć firmę w sieci?

4: Określ narzędzia, których będziesz używać

Jeśli masz już wyznaczone cele biznesowe oraz kanały, którymi chcesz docierać do swoich odbiorców, czas na wykorzystanie narzędzi do mierzenia skuteczności swoich działań. Wykorzystaj Google Analytics oraz platformy typu marketing automation, które pozwalają na skuteczną ekspansję treści oraz określenie reakcji internauty na dostarczony content. Przydatne będą również statystyki odnoszące się wyłącznie do konkretnego kanału (np. Facebook Ad Manager).

5: Określ kluczowe czynniki sukcesu

Reklama

Kombinacja kanałów marketingowych oraz wykorzystywanych przez Ciebie narzędzi zdeterminuje wybór kluczowych czynników sukcesu. Jak w ostateczności ocenisz efektywność wysiłków związanych z marketingiem treści na podstawie wyznaczonych celów i dostępnych danych? W jaki sposób zdefiniujesz konwersję? W ostateczności dojdziesz do kilku kluczowych czynników sukcesu, które mogą wyglądać mniej więcej tak:

Koszt pozyskania nowego klienta = Koszt przeznaczony na marketing (np. koszt PPC, email marketing, publikacja nowych treści, aktywność w mediach społecznościowych) / Liczba pozyskanych klientów

Dla przykładu, jeśli publikacja artykułów w danym miesiącu kosztowała 1200 zł, a udało Ci się dzięki nim przyciągnąć czterech nowych klientów, koszt pozyskania nowego klienta wynosi 300 zł. Wskaźnik ten możesz optymalizować i sprawdzać w zależności od kanału marketingowego. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia będziesz wiedzieć dokładnie, na czym się skupić i jak mierzyć działalność związaną z marketingiem treści.

Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za wady fizyczne po 25 grudnia 2014 r.

Mierzenie content marketingu wcale nie musi być trudne. Wymaga ono dokładnego przemyślenia sytuacji, wykorzystania najlepszych kanałów marketingowych i inteligentnych wskaźników. Teraz wiesz już, jak możesz udowodnić prawdziwą skuteczność publikowanych przez Ciebie treści oraz tego, jak przyczyniają się one do zwiększenia zysków firmy.

Co o tym myślisz? Czy znasz inne sposoby na mierzenie skuteczności marketingu treści? Zachęcam do komentowania.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Marta Madelska - Specjalista ds. Marketingu Grupa TENSE

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
VAT zmiany od 1 lipca 2021 r.
VAT zmiany od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?

    Jak firmy MŚP oceniają wpływ pandemii na ich branże? [BADANIE]

    Co czwarta firma MŚP uważa, że pandemia pomoże rozwinąć ich branżę, a w produkcji – co druga. Tak wynika z 8. edycji Barometru COVID-19, realizowanego przez EFL.

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku – rekordowe 6 miesięcy

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku. Pierwsze półrocze 2021 roku było dla deweloperów najlepszym półroczem w historii. Notują oni rekordową sprzedaż i budują najwięcej mieszkań. Potężny popyt na mieszkania powoduje, że chociaż deweloperzy budują najwięcej w historii, to i tak ceny mieszkań idą w górę. Bardzo prawdopodobne, że deweloperów czeka najlepszy rok w historii.

    Lokalizacja mieszkania - co warto sprawdzić przed zakupem?

    Lokalizacja mieszkania. Tak naprawdę nie ma jednej definicji dobrej lokalizacji. W zależności od naszych potrzeb, miejsca pracy, etapu życia, na którym się znajdujemy czy jego stylu, sami możemy zdefiniować, czym jest tak naprawdę dobra lokalizacja. Nie ma jednego rozwiązania. Zupełnie inne potrzeby będą miały rodziny z małymi dziećmi, inne – ludzie już dojrzali, a jeszcze inne młodzi single. Jest jednak kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę. Czym się kierować, szukając idealnego miejsca do zamieszkania?

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę - założenia projektu

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę. W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, którego celem ma być umożliwienie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 (do 90 m2 powierzchni użytkowej) bez konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę (ale w procedurze zgłoszenia), bez konieczności ustanawiania kierownika budowy oraz prowadzenia dziennika budowy. Nowe przepisy mają wejść w życie w IV kwartale 2021 roku.

    Zmiana pozwolenia na budowę po 19 września 2020 r. - skutki

    Zmiana pozwolenia na budowę. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania dotychczasowych przepisów Prawa budowlanego (obowiązujących przed nowelizacją, która weszła w życie 19 września 2020 r.) w zakresie zmiany pozwolenia na budowę.

    Kompleksowa informacja o wyrobach budowlanych

    Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaprasza do odwiedzenia nowej strony internetowej Punktu kontaktowego do spraw wyrobów budowlanych pod adresem punkt-kontaktowy.gunb.gov.pl. Jak zadać pytanie?

    E-commerce wpływa na rozwój transakcji bezgotówkowych

    Co sprawia, że rynek płatności bezgotówkowych stale rośnie? Odpowiedź jest prosta: e-commerce.

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa - kto i jak powinien go przeprowadzić?

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa to procedura mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących przedsięwzięć realizowanych na terytorium Polski, służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii osiągniętych w wyniku ich realizacji. Kto ma obowiązek przeprowadzić audyt energetyczny przedsiębiorstwa? Jaki jest zakres i termin tego audytu i jakie obowiązki informacyjne ciążą na obowiązanych przedsiębiorcach? Jakie kary grożą za brak audytu energetycznego przedsiębiorstwa?

    Tomasz Sętowski: W Polsce jest boom na sztukę [PODCAST]

    Czy pandemia zachwiała rynkiem dóbr luksusowych? Jak wygląda sytuacja na rynku dzieł sztuki? Czy Polacy chętnie w nią inwestują? W rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl), malarz Tomasz Sętowski wyjaśnia te kwestie i tłumaczy dlaczego udział w aukcjach młodej sztuki to dobry pomysł na inwestycje. Zapraszamy do wysłuchania podcastu!

    Branża turystyczna - długi i obawa przed lockdownem

    Branża turystyczna wciąż z długami obawia się kolejnego lockdownu. Przed wyjazdem na wakacje sprawdź organizatora wycieczki. Czy grozi mu opadłość?

    Nowa polityka klimatyczna UE (Fit for 55) to wyższe ceny energii

    Komisja Europejska przyjęła pakiet Fit for 55, aby dostosować politykę unijną do obniżenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Efektem zmian w polityce klimatycznej UE będzie dalszy wzrost cen energii. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego dla najuboższych gospodarstw unijnych koszty emisji w transporcie i budynkach wzrosną średnio o 4,3 proc., w Polsce – aż o 14,3 proc. – Ceny wzrosną tym bardziej, im wolniej i bardziej ospale będziemy prowadzić transformację energetyczną – ocenia Izabela Zygmunt, starsza analityczka ds. energii i klimatu z WiseEuropa.

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu?

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu? Ten budowlany dylemat dyskutowany był już wielokrotnie. Przede wszystkim od strony technicznej. Zagadnieniu warto jednak przyjrzeć się bliżej, także pod kątem finansowym i skalkulować rzeczywiste koszty jednego i drugiego rozwiązania. Zwłaszcza, że obecna sytuacja rynkowa zmusza do tego, by na nowo przeliczyć wydatki związane z konstrukcją dachu. Kluczowe są tu zwłaszcza dwie kwestie: rosnące ceny drewna oraz usług dekarskich.

    Ceny rosną, Polacy chcą ograniczać wydatki

    Ceny rosną. Jednocześnie ponad 40 procent Polaków chce ograniczać wydatki. Tak wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

    Jak sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w okolicy? Ruszył system SI2PEM

    Poziom natężenia pola elektromagnetycznego - system SI2PEM. Każdy zainteresowany może już sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w swojej okolicy – szybko, wygodnie i za darmo, przez internet, z dokładnością do 1 metra kwadratowego. Ruszył SI2PEM, czyli System Informacyjny o Instalacjach wytwarzających Promieniowanie Elektromagnetyczne (www.si2pem.gov.pl) - poinformowała 20 lipca 2021 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. System będzie aktualizowany wraz z kolejnymi danymi przekazywanymi przez podmioty obowiązane.

    Dlaczego mieszkania drożeją? Kiedy zaczną tanieć?

    Dlaczego mieszkania drożeją? Główną przyczyną wzrostu cen mieszkań jest malejąca ich podaż i wyższe koszty budowy - powiedział PAP wiceprezes JLL Kazimierz Kirejczyk. Dodał, że jest mało prawdopodobne, aby ceny mogły w niedalekiej przyszłości zacząć spadać. Nie widać ryzyka bańki spekulacyjnej na rynku mieszkaniowym, nawet w obliczu niskich stóp procentowych - ocenia ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wyjaśnia, że koszt zakupu nieruchomości rośnie nieco szybciej niż inne ceny konsumenckie, ale jest on niższy niż wzrost wynagrodzeń.

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM) podobne do TBS-ów

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM). Społeczne inicjatywy mieszkaniowe w wielu kwestiach są podobne do TBS-ów, które działają w Polsce już od 25 lat. Sporą nowością ma być możliwość rozliczenia partycypacji albo dojścia do własności mieszkania. Będzie to możliwe jednak dopiero po spłacie kredytu na budowę. Rząd chce mocno wspierać społeczne inicjatywy mieszkaniowe. Świadczy o tym m.in. kwota dofinansowania dla gmin uruchamiających takie instytucje (aż 1,5 mld zł).

    Prosta spółka akcyjna - nowy podmiot od 1 lipca 2021 r.

    W ramach pakietu Ministerstwa Rozwoju „100 zmian dla firm - Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców” w Kodeksie spółek handlowych wprowadzono przepisy regulujące nowy typ spółki kapitałowej. Jest to prosta spółka akcyjna. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r.

    Polskie firmy muszą być obecne w Google, jeśli chcą przetrwać

    Wg danych zebranych przez firmę Senuto, w polskim Internecie jest obecnych blisko 90 tysięcy sklepów online i tylko w 2020 roku w czasie pandemii, powstało ponad 6 tysięcy nowych. Generują one miesięcznie prawie 400 milionów odwiedzin tylko z samych wyszukiwarek. Oznacza to, że statystycznie, każdy dorosły Polak, każdego miesiąca, odwiedza sklepy internetowe z użyciem Google 13 razy. Czyli niemal co drugi dzień.