Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik

Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik/fot. Fotolia
Jak zbadać skuteczność content marketingu? – Poradnik/fot. Fotolia
Mówiąc wprost – jeśli nie mierzysz wyników osiąganych z przeprowadzanych kampanii, nie zajmujesz się marketingiem. Produkowanie artykułów blogowych i infografik bez wcześniej wyznaczonych celów biznesowych nie ma większego sensu. Twoja praca jako marketera i twórcy treści polega na pokazaniu szefowi uzyskanych dochodów – nie ruchu na stronie, nie linków, tylko twardej gotówki. W tym artykule dowiesz się, jak zacząć efektywnie mierzyć wysiłki związane z marketingiem treści.

Ocena efektywności oddziela marketing cyfrowy od tradycyjnej reklamy

Jeśli pracujesz w marketingu od dłuższego czasu, z pewnością obił Ci się o uszy cytat jednego z pierwszych "Madmenów", Johna Wanamakera:

"Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest chybioną inwestycją. Problemem jest, że nie wiem, która to jest połowa."

Zobacz: Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

To ogólne stwierdzenie nie odnosi się jednak do marketingu w sieci. Jeśli ktoś podejmuje akcję online, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dane na jej temat zostaną zapisane. W dzisiejszym świecie musisz wiedzieć, jak poszczególne wydarzenia wpływają na osiąganie przez Ciebie wyniki biznesowe. Jeśli zrobisz to we właściwy sposób, będziesz również w stanie zidentyfikować aktywności związane z marketingiem treści, z których warto zrezygnować.

Okazuje się, że do tej pory wiele osób za sterami działów marketingu ma z tym spore problemy. Według badania przeprowadzonego przez Oracle Marketing Cloud (http://www.marketingcharts.com/online/which-digital-channels-are-marketers-best-able-to-measure-for-roi-51863/) wielu profesjonalistów twierdzi, że trudno jest zmierzyć zwrot z inwestycji w marketing internetowy (ROI). Wiele innych badań tylko potwierdza ten fakt, lecz okazuje się, że wcale nie musi to być takie trudne!

Zobacz też: Osiem zasad skutecznego content marketingu

Wskaźniki schlebiające próżności nie znaczą wiele

Zamiast analizowania prawdziwych czynników mających wpływ na biznes, wielu ludzi skupia się na wskaźnikach marketingowych, które pomagają im poklepywać się po plecach i zachować dobrą minę do złej gry. Poniżej znajdziesz niektóre z tych wskaźników.

Ruch na stronie: Poznanie liczby odwiedzin na stronie nie wykazuje, że udało Ci się osiągnąć cel biznesowy. Dla przykładu, możesz wydać 1000 zł na reklamę na Facebooku i sprowadzić na własną stronę dwa tysiące osób w ciągu następnych kilku godzin. Jednakże 90% potencjalnych klientów nie przeczyta nawet jednego słowa reklamy poza treścią nagłówka. Kiedy ktoś w pełni szczęścia oznajmia nam, że w tym miesiącu "ruch podniósł się na stronie", jedyną sensowną odpowiedzią wydaje się zadanie pytania: „Tak, ale co dzięki temu ruchowi udało się osiągnąć?".

Pozycja strony w rankingach: Trudno jest określić, w jakim stopniu pozycje w rankingach dostarczają ruchu na stronie. Nawet, kiedy uda się to zmierzyć, znów musisz być w stanie określić, jak wzrost ruchu przyczynił się do osiągnięcia prawdziwych celów biznesowych.

Zobacz: Pozycjonowanie - rozwój marketingu internetowego

Popularność w mediach społecznościowych: To, że ktoś podzielił się Twoją treścią nie musi wcale oznaczać, że wszedł na Twoją stronę internetową (lub zrobił to ktoś z jego znajomych).

Liczba impresji i zasięg: Podobnie, jak w przypadku pozycji strony w rankingach, liczba impresji i zasięg wskazują wyłącznie na możliwości, których nie możesz do końca zbadać. Nie dowiesz się, czy ludzie widzieli lub czy skonsumowali Twoje treści. Można to porównać z postawieniem billboardu na poboczu i zastanawianiem się, czy z tego powodu udało się zdobyć nowych klientów.

Liczba wyświetleń strony: Liczba wyświetleń wcale nie musi wskazywać na to, że użytkownik podjął jakąś akcję, która przynosi korzyść Twojemu biznesowi.

W przypadku większości obszarów biznesowych te "wskaźniki próżności" mogą wyłącznie pokierować Cię we właściwą stronę. Nie dają one jednak twardych dowodów na to, że ktoś podjął oczekiwaną przez Ciebie akcję.

Zobacz też: Kampanie w czasie rzeczywistym to przyszłość marketingu

Wskaźniki biznesowe vs. wskaźniki odnoszące się do kanałów marketingowych

Istnieje wiele sposobów na mierzenie działalności marketingowej. Wskaźniki można podzielić na dwa podstawowe segmenty: wskaźniki biznesowe i wskaźniki odnoszące się do kanałów marketingowych. Wskaźniki biznesowe mają bezpośredni wpływ na wyniki biznesowe. To one są najważniejsze.

Zobacz: Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Do przykładów należą:

  • Liczba nowo pozyskanych potencjalnych klientów.
  • Wysokość wygenerowanych dochodów.
  • Długoterminowa wartość klienta.
  • Koszt pozyskania nowego klienta .
  • Wskaźnik utraty obecnych klientów.

Marketing treści powinien mieć wpływ na wymienione powyżej wskaźniki. To właśnie na nich najbardziej zależy Twojemu szefowi. Z drugiej strony, znaczniki odnoszące się do kanałów marketingowych to dźwignie, które pociągasz, aby wpłynąć na wskaźniki biznesowe.

Zobacz: Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

Przykłady takich wskaźników to:

  • Wskaźnik konwersji w zależności od kanału marketingowego.
  • Ruch na stronie w zależności od kanału marketingowego.
  • Czas spędzony przez użytkowników na stronie w zależności od kanału marketingowego.
  • Kategorie klientów odwiedzających Twoją stronę w zależności od kanału marketingowego.

W ostateczności są to symptomy, na które masz wpływ dzięki bezpośrednim i konkretnym zmianom na własnej stronie internetowej.

Proces mierzenia skuteczności marketingu treści

Zastanówmy się chwilę nad tym, jak można zaplanować właściwy system pomiaru skuteczności marketingu treści:

1: Wyznacz cele biznesowe

Czy pragniesz zdobyć większą liczbę potencjalnych klientów, sprzedać więcej produktów czy może powiększyć bazę mailingową? Dokładne określenie celów biznesowych umożliwi Ci w zaplanowaniu pożądanych wskaźników konwersji.

Zobacz: Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Być może odpowiadasz wyłącznie za jeden kanał marketingowy. Wskaźniki odnoszące się do kanałów nie powinny być jednak uważane za cele biznesowe. Dla przykładu, "zwiększenie liczby like'ów na Facebooku" nie jest celem biznesowym. Do tej kategorii można jednak zaliczyć zwiększenie wskaźnika konwersji przy pomocy ruchu pochodzącego z Facebooka.

2: Określ grupę docelową

Do kogo zwracasz się przy pomocy publikowanych treści? W jaki sposób są oni powiązani z tym, co chcesz mierzyć? Jakie odmienne cechy posiadają poszczególne segmenty klientów? Odpowiadając na te pytania, będziesz w stanie ocenić wartość ruchu przychodzącego na Twoją stronę.

Możesz to zrobić za pomocą Google Analytics, tworząc zaawansowane segmenty (https://support.google.com/analytics/answer/3124493?hl=pl) i wykorzystując dane dotyczące demografii oraz zainteresowań użytkowników.

3: Określ najważniejsze kanały marketingowe

Gdzie dystrybuujesz publikowane przez Ciebie treści? Pay Per Click? Media społecznościowe? Email? Reklamy typu display? Marketing natywny? Świetnie! Każdy z kanałów posiada inne atrybuty, które możesz mierzyć.

Zobacz też: Jak rozwinąć firmę w sieci?

4: Określ narzędzia, których będziesz używać

Jeśli masz już wyznaczone cele biznesowe oraz kanały, którymi chcesz docierać do swoich odbiorców, czas na wykorzystanie narzędzi do mierzenia skuteczności swoich działań. Wykorzystaj Google Analytics oraz platformy typu marketing automation, które pozwalają na skuteczną ekspansję treści oraz określenie reakcji internauty na dostarczony content. Przydatne będą również statystyki odnoszące się wyłącznie do konkretnego kanału (np. Facebook Ad Manager).

5: Określ kluczowe czynniki sukcesu

Kombinacja kanałów marketingowych oraz wykorzystywanych przez Ciebie narzędzi zdeterminuje wybór kluczowych czynników sukcesu. Jak w ostateczności ocenisz efektywność wysiłków związanych z marketingiem treści na podstawie wyznaczonych celów i dostępnych danych? W jaki sposób zdefiniujesz konwersję? W ostateczności dojdziesz do kilku kluczowych czynników sukcesu, które mogą wyglądać mniej więcej tak:

Koszt pozyskania nowego klienta = Koszt przeznaczony na marketing (np. koszt PPC, email marketing, publikacja nowych treści, aktywność w mediach społecznościowych) / Liczba pozyskanych klientów

Dla przykładu, jeśli publikacja artykułów w danym miesiącu kosztowała 1200 zł, a udało Ci się dzięki nim przyciągnąć czterech nowych klientów, koszt pozyskania nowego klienta wynosi 300 zł. Wskaźnik ten możesz optymalizować i sprawdzać w zależności od kanału marketingowego. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia będziesz wiedzieć dokładnie, na czym się skupić i jak mierzyć działalność związaną z marketingiem treści.

Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za wady fizyczne po 25 grudnia 2014 r.

Mierzenie content marketingu wcale nie musi być trudne. Wymaga ono dokładnego przemyślenia sytuacji, wykorzystania najlepszych kanałów marketingowych i inteligentnych wskaźników. Teraz wiesz już, jak możesz udowodnić prawdziwą skuteczność publikowanych przez Ciebie treści oraz tego, jak przyczyniają się one do zwiększenia zysków firmy.

Co o tym myślisz? Czy znasz inne sposoby na mierzenie skuteczności marketingu treści? Zachęcam do komentowania.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Marta Madelska - Specjalista ds. Marketingu Grupa TENSE

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Problemy firm widoczne na długo przed niewypłacalnością
    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż 1/3 bankrutów i 1/4 restrukturyzowanych przedsiębiorstw nie płaciła swoim kontrahentom już na 2 lata przed ogłoszeniem niewypłacalności.
    Ceny mieszkań w Polsce osiągnęły maksimum w połowie 2022 roku? Niewykluczone
    Czekaliście ze sprzedażą mieszkania, aż ceny osiągną apogeum? No więc, chyba pora udać się do pośrednika obrotu nieruchomościami. Ceny sprzedaży mieszkań, w niektórych miastach zaczęły spadać, a ponadto serwisy nieruchomościowe puchną od ofert z rynku wtórnego.
    Nowoczesna komunikacja PR elementem inwestycji biznesu
    Cyfryzacja, zmiana pokoleniowa i coraz bardziej wymagający rynek. Nawet w niedalekiej przyszłości prowadzenie biznesu będzie całkowicie innym wyzwaniem, aniżeli kilka lat temu. Dynamiczna transformacja społeczno-gospodarcza wymaga od przedsiębiorców jeszcze szerszego spojrzenia zarówno na swoich klientów, jak i inwestorów, kontrahentów, czy sam zespół.
    Elektrownie atomowe. Czy powstaną w Polsce?
    Pięć ośrodków będzie uczestniczyć w procesie licencjonowania i kontroli elektrowni jądrowej. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki zdecydował o przyznaniu autoryzacji dla ośrodków naukowo-badawczych.
    Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce
    Mimo zawirowań geopolitycznych i gospodarczych ostatnich miesięcy, polski rynek nieruchomości komercyjnych zakończył pierwsze półrocze niezłym wynikiem. Należy jednak pamiętać, że echa tych zawirowań nie widać jeszcze w wynikach drugiego kwartału 2022 roku.
    Spółdzielnie mieszkaniowe podwyższają czynsze. Winne ceny energii
    Czy po wakacjach kredytowych pojawi się postulat wakacji czynszowych? Opłaty rosną a zarządcy tłumaczą, że nie oni są winni. Znaczną część czynszu stanowi energia – ogrzanie wody i mieszkań oraz prąd w częściach wspólnych. Dodatkowo inflacja wpływa na ceny usług niezwiązanych bezpośrednio z energią. Niestety nic nie wskazuje, żeby najnowsze podwyżki miały być ostatnimi.
    Dopłaty do innych niż węgiel źródeł ciepła - projekt
    W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano projekt ustawy regulujący m.in. jednorazowe dodatki dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel.
    Zaostrzanie nadzoru rejestrowania sprzedaży
    Resort finansów pracuje nad zmianami prawa, które zabezpieczą źródła wpływów podatkowych państwa. Proponowane zmiany dotyczą głównie fiskalizacji sprzedaży przy użyciu kas w urządzeniach do automatycznego świadczenia usług i sprzedaży towarów. Do nowych przepisów będą musiały dostosować się kolejne grupy przedsiębiorców.
    Niskie ceny przyciągają Czechów na zakupy do Polski
    Czesi wciąż chętnie przyjeżdżają do Polski na zakupy. Szczególnie atrakcyjne są ceny benzyny oraz artykułów spożywczych. Każda wizyta to oszczędność
    Co może od 2023 r. zastąpić opakowania plastikowe? [KOMENTARZ]
    Przepisy systematycznie będą ograniczać produkcję plastikowych opakowań. Czy jest alternatywa dla tworzyw sztucznych?
    Kryzys w związku z wojną w Ukrainie - wsparcie dla przedsiębiorców
    Pomoc będzie mogła być udzielana w formie pożyczek, zarówno mikro, małym, średnim, jak i dużym przedsiębiorcom. Do kiedy będzie można otrzymać wsparcie?
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Procenty z lokat przegrywają z inflacją w Polsce i UE
    Inflacja dwucyfrowa jednak odsetki w bankach niewiele wyższe niż przed wojną. To realia nie tylko polskie
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Polacy przenoszą się z mieszkań do domów
    Domy szybko zyskują na wartości oraz popularności wśród Polaków. Podobnie jak mieszkania są one dobrą inwestycją w dobie galopującej inflacji i potrafią ochronić oszczędności, a nawet je pomnożyć. Nic więc dziwnego, że przeznaczone pod nie grunty, sprzedają się dziś jak ciepłe bułeczki.
    PIE: w sierpniu indeks koniunktury spadł do 98,6 pkt
    Miesięczny Indeks Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego spadł w sierpniu o 3,8 pkt, do poziomu 98,6 pkt - przekazał PIE. Po raz pierwszy od lutego odczyt MIK jest poniżej poziomu neutralnego, co oznacza przewagę nastrojów negatywnych - dodano.
    50 mln zł rocznie na wykup byłych mieszkań pracowniczych
    50 mln rocznie przekaże polski rząd samorządom, które zdecydują się wykupić od podmiotów prywatnych dawne mieszkania pracownicze, aby ich lokatorom nie groziły podwyżki czynszu - powiedział PAP minister rozwoju i technologii Waldemar Buda w Zgierzu (woj. łódzkie), gdzie jest ok. 40 takich mieszkań.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    E-commerce: zmiana zawartości maila po wysyłce? To możliwe!
    Zawartość wysłanego już maila można zmienić dzięki technologii real time content management (RTCM). Korzystanie z tego rozwiązania staje się coraz powszechniejszym trendem na polskim rynku e-commerce.
    Internet Rzeczy. Rewolucja, która w Polsce jest nowością
    Przedmioty połączone cyfrowo. Internet Rzeczy to technologia, od której w biznesie nie ma już odwrotu. Skoro tak, to dlaczego zaledwie 29 proc. firm w UE wykorzystuje IoT? Polska nie zaskakuje — znajdujemy się w ogonie wspólnoty. Nowe dane Eurostatu pokazują, jak wygląda wykorzystanie tej technologii w UE.
    Ceny luksusowych nieruchomości na świecie rosną wolniej, ale spadków nie widać.
    Na koniec drugiego kwartału 2022 roku firma Knight Frank opublikowała Prime Global Cities Index, czyli indeks śledzący ceny luksusowych nieruchomości na świecie w 45 miastach. Po dwóch latach, w trakcie których obserwowaliśmy historycznie najwyższą dynamikę wzrostu cen nieruchomości luksusowych widoczny jest spadek.
    Zakup mieszkania na osiedlu. Gdzie można kupić?
    W jakich inwestycjach deweloperzy mają ukończone mieszkania lub z bliskim terminem oddania? Jakie lokale są jeszcze w sprzedaży? W jakich cenach?
    Ile zostało już złożonych wniosków o wakacje kredytowe?
    Około 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe złożono we wszystkich bankach - poinformował w środę prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.