REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?przy komputerze
Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?przy komputerze

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy online na dobre już zagościły w naszej codzienności, jak się jednak okazuje sama czynność wcale nie jest tak prostolinijna jak mogłoby się wydawać. W zależności od kategorii z jakiej pochodzi poszukiwany produkt, zachowania klientów i ich ścieżka mogą wyglądać całkowicie inaczej … A to dla marketerów nieoceniona wiedza.

Cały artykuł został podzielony na cztery główne sekcje, omawiające zwyczaje oraz popularne mity, które wciąż krążą w branży i to nawet pomimo tego, iż dosyć dawno je obalono. Celem każdego z omówień jest przede wszystkim ukazanie tego, w jaki sposób osoby poszukujące danych produktów poruszają się po Internecie oraz tego, który z grup przywiązuje do tego medium zdecydowanie najwyższą wagę. Badania przeprowadzone pół roku temu przez firmę Parago odnosiły się głównie do rynku międzynarodowego, ale z racji tego, że polski konsument coraz bardziej upodobadnia się do swojej uniwersalnej wersji, śmiało można je (przynajmniej w części) przełożyć na nasze warunki.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

1. Ludzie nie używają social media do zdobycia wiedzy o produkcie

Osoby znające się na rzeczy, nie powinny być tym w żaden sposób zaskoczone. W swoim najlepszym okresie, wszelakiej maści Facebooki, Twittery i cała reszta osiągają maksymalnie drobne ułamki konwersji. Z czego to wynika? Głównie z faktu, iż ludzie nie traktują owych platform jako źródeł opinii, a bardziej jako miejsce do rozmów towarzyskich. Według badań, tylko 15% kupujących online decyduje się chociaż przez chwilę zaangażować popularnego „fejsa” do szukania prezentu w okresie świątecznym. Wielu marketerów mimo to nieustannie łudzi się, że sytuacja ta ulegnie diametralnej zmianie – przecież „social to potęga”, prawda? Niestety nie w tym przypadku i nic nie wskazuje na to, aby trend się ten miał zmienić. Procentowy poziom pozostaje niezmieniony od dobrych kilku lat … Nie oznacza to oczywiście, że budowanie wizerunku produktu na Facebooku jest bez sensu! Wręcz przeciwnie! Do promocji marki oraz naszych wartości to miejsce wręcz idealne, ale powinniśmy natychmiast zaprzestać promowania tam wszelakich bezpośrednich ofert i rzeczy z nimi związanymi. To po prostu nie ma prawa działać.

Jak sprawdzić wiarygodność e – sklepu przed świętami?

2. Platformy aukcyjne i sprzedażowe wcale nie mają tak wielkiej przewagi!

Amazon czy nasze polskie Allegro to oczywiście niekwestionowani liderzy jeśli chodzi o internetowe platformy sprzedażowe … ale jak się okazuje tylko w niektórych branżach. O ile w przypadku rzeczy takich jak elektronika czy meble, zazwyczaj tam rozpoczynamy nasze poszukiwania, okazuje się, że gdy konsumenci szukają ubrań, sprzętu sportowego czy np. akcersoriów dla zwierząt, platformy te spadają daleko w rankingu. Komu ustępują? Albo stronom uznanych marek z poziomu których ludzie szukają np. koszulki lub sukienki, bądź też samej wyszukiwarce Google, w którą wpisują konkretną nazwę produktu. Podobnie jest w przypadku części samochodowych czy wyposażenia biurowego! Całkowicie pominąć takiego Allegro oczywiście nie wypada, ale jednak pamiętajcie o tym, że to nie tam „wygracie” największą ilość klientów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

3. Lojalność w stosunku do marki odgrywa jeszcze większą rolę niż przy fizycznych zakupach

Tak, zgadza się! I wbrew pozorom fakt ten da się w prosty sposób wytłumaczyć. Konsumenci nie mając możliwości „przetestowania” produktu, znacznie chętniej wydają pieniądze na rzeczy, co do których mają pewność odnośnie jakości. Wymaga to zazwyczaj jakiegoś wcześniejszego doświadczenia z daną marką – realnego lub nie – a na to składa się już przynajmniej kilka odrębnych czynników. Tyczy się to w szczególności branży ubraniowej, co jest dosyć zrozumiałe – zakup bluzki czy butów to bardzo mocno osobista decyzja i spore ryzyko. Źle dobrana rozmiarówka lub drażniący skórę materiał potrafią w okamgnieniu zrujnować wydane pieniądze. Dlatego tak chętnie raz udane doświadczenie powielamy, ponownie odwiedzając strony wybranych producentów – i to właśnie z ich poziomu dokonując dalszych zakupów.

Jak rozwinąć firmę w sieci?

4. Współczesny konsument nie wszystko musi przetestować

Jeszcze kilka lat temu zakup bez uprzedniego oglądnięcia przedmiotu utożsamiany był wręcz z szaleństwem. Dziś sytuacja wygląda diametralnie inaczej – choć wciąż istnieją branże, w którym ludzie niechętnie ryzykują zakupy na odległość (nawet z możliwością bezpłatnego zwrotu!), liczba kategorii, w której dobrowolnie skazujemy się na potencjalne „pudło” regularnie rośnie. To oczywiście doskonała wiadomość dla biznesów, które decydują się tylko i wyłącznie na sprzedaż internetową, bez angażowania się w fizyczne lokacje. Własnoręczne „zbadanie” przedmiotu jest w naszych umysłach coraz częściej zastępowane przez pozytywne opinie w Sieci czy choćby szczegółowe opisy. Trend ten można w szczególności zaobserwować w przypadku elektroniki (głównie telewizory, telefony), sprzęt kuchenny (czajniki, miksery), odtwarzacze filmowe, gry wideo czy np. pralki. W tych kategoriach blisko 2/3 nabywców w specjalnych ankietach przyznało, iż możliwość „zobaczenia przedmiotu na żywo” nie miała dla nich absolutnie żadnego znaczenia.

Nowe zasady telesprzedaży

Wnioski?

Na dobrą sprawę wszystko zdaje się zmierzać w kierunku, w którym sieciowe kupowanie zdominuje powoli sposób nabywania produktów. Aby na tym skorzystać, trzeba jednak po pierwsze być w tym trendzie obecnym już teraz (lolajności do marki nie zbudujemy z dnia na dzień!), od samego początku być konkurencyjnym, ale przede wszystkim – pojawiać się w wynikach wyszukiwań. W przeciwieństwie do popularnego mniemania bowiem, to jak wysoko wyświetla się w rezultatach od Google nasz produkt decyduje w dłuższym rozrachunku o naszym sukcesie.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Źródło: Grupa Tense

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA