REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

REKLAMA

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim – zasady zawierania umów z konsumentami

REKLAMA

1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie – poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

REKLAMA

2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru – w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania – ale najtańszy przez siebie oferowany.

3. Prawo do obciążenia konsumenta opłatą za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony mu towar w taki sam sposób, w jaki mógłby to uczynić w zwykłym stacjonarnym sklepie. Jeśli po obejrzeniu towaru konsument uzna, że towar nie spełnia wymagań/nie może go używać w sposób dowolny, i zechce odstąpić od umowy, sprzedawca ma prawo obciążyć go w takich okolicznościach dodatkowymi kosztami w związku z tzw. zmniejszeniem wartości towaru.

4. Określenie terminów zwrotu kosztów zakupu towaru na rzecz konsumenta w przypadku rezygnacji przez niego z dokonanego wcześniej zakupu – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z uprzednio dokonanego zakupu sprzedawca/przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z dokonaniem zwrotu ceny kupna i kosztów wysyłki na rzecz konsumenta do momentu otrzymania zwrotu towaru/względnie potwierdzenia nadania jego wysyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Zakaz obciążania kupującego dodatkowymi kosztami związanymi ze skorzystaniem z określonej formy płatności – za skorzystanie przez konsumenta z określonej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od niego opłaty przewyższającej koszty poniesione przez samego sprzedawcę z tego tytułu (przykładowo opłata pobierana przez sprzedawcę za płatność kartą przez konsumenta nie może być wyższa od prowizji, którą w związku z tą transakcją zmuszony będzie uiścić sam sprzedawca).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Nowe zasady zapewniają odpowiednie korzyści dla przedsiębiorców:

REKLAMA

● obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków międzynarodowych, ułatwienie działalności transgranicznej m.in. poprzez ułatwienie stosowania przepisów przez przedsiębiorców, pośrednio obniżenie zarazem potencjalnych kosztów ich działalności;

● ułatwienia w prowadzeniu działalności handlowej poprzez ujednolicenie zasad odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim – ujednolicono zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość rzeczy sprzedanej; według uprzednio obowiązujących przepisów przedsiębiorca był obarczony odpowiedzialnością za jakość rzeczy sprzedanej według dwóch różnych reżimów, tj. w ramach rękojmi – za wady rzeczy w stosunku do kupujących niebędących konsumentami, oraz za niezgodność towaru z umową wobec konsumenta, co generowało dodatkowe koszty prowadzenia działalności;

● wprowadzenie szczegółowych regulacji w zakresie dochodzenia przez sprzedawców (w tzw. łańcuchu sprzedawców) roszczeń regresowych w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej – finalny sprzedawca ma teraz ułatwioną drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych przez siebie kosztów, ze względu na wykonanie przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi, od tego sprzedawcy/dostawcy, którego działanie było skutkiem powstania/zaistnienia wady rzeczy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

W artykule m.in.:

  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
  • Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

REKLAMA

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

REKLAMA