REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

REKLAMA

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim – zasady zawierania umów z konsumentami

REKLAMA

1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie – poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

REKLAMA

2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru – w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania – ale najtańszy przez siebie oferowany.

3. Prawo do obciążenia konsumenta opłatą za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony mu towar w taki sam sposób, w jaki mógłby to uczynić w zwykłym stacjonarnym sklepie. Jeśli po obejrzeniu towaru konsument uzna, że towar nie spełnia wymagań/nie może go używać w sposób dowolny, i zechce odstąpić od umowy, sprzedawca ma prawo obciążyć go w takich okolicznościach dodatkowymi kosztami w związku z tzw. zmniejszeniem wartości towaru.

4. Określenie terminów zwrotu kosztów zakupu towaru na rzecz konsumenta w przypadku rezygnacji przez niego z dokonanego wcześniej zakupu – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z uprzednio dokonanego zakupu sprzedawca/przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z dokonaniem zwrotu ceny kupna i kosztów wysyłki na rzecz konsumenta do momentu otrzymania zwrotu towaru/względnie potwierdzenia nadania jego wysyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Zakaz obciążania kupującego dodatkowymi kosztami związanymi ze skorzystaniem z określonej formy płatności – za skorzystanie przez konsumenta z określonej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od niego opłaty przewyższającej koszty poniesione przez samego sprzedawcę z tego tytułu (przykładowo opłata pobierana przez sprzedawcę za płatność kartą przez konsumenta nie może być wyższa od prowizji, którą w związku z tą transakcją zmuszony będzie uiścić sam sprzedawca).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Nowe zasady zapewniają odpowiednie korzyści dla przedsiębiorców:

REKLAMA

● obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków międzynarodowych, ułatwienie działalności transgranicznej m.in. poprzez ułatwienie stosowania przepisów przez przedsiębiorców, pośrednio obniżenie zarazem potencjalnych kosztów ich działalności;

● ułatwienia w prowadzeniu działalności handlowej poprzez ujednolicenie zasad odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim – ujednolicono zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość rzeczy sprzedanej; według uprzednio obowiązujących przepisów przedsiębiorca był obarczony odpowiedzialnością za jakość rzeczy sprzedanej według dwóch różnych reżimów, tj. w ramach rękojmi – za wady rzeczy w stosunku do kupujących niebędących konsumentami, oraz za niezgodność towaru z umową wobec konsumenta, co generowało dodatkowe koszty prowadzenia działalności;

● wprowadzenie szczegółowych regulacji w zakresie dochodzenia przez sprzedawców (w tzw. łańcuchu sprzedawców) roszczeń regresowych w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej – finalny sprzedawca ma teraz ułatwioną drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych przez siebie kosztów, ze względu na wykonanie przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi, od tego sprzedawcy/dostawcy, którego działanie było skutkiem powstania/zaistnienia wady rzeczy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

W artykule m.in.:

  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
  • Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA