REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim – zasady zawierania umów z konsumentami

REKLAMA

REKLAMA

1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie – poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru – w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania – ale najtańszy przez siebie oferowany.

3. Prawo do obciążenia konsumenta opłatą za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony mu towar w taki sam sposób, w jaki mógłby to uczynić w zwykłym stacjonarnym sklepie. Jeśli po obejrzeniu towaru konsument uzna, że towar nie spełnia wymagań/nie może go używać w sposób dowolny, i zechce odstąpić od umowy, sprzedawca ma prawo obciążyć go w takich okolicznościach dodatkowymi kosztami w związku z tzw. zmniejszeniem wartości towaru.

REKLAMA

4. Określenie terminów zwrotu kosztów zakupu towaru na rzecz konsumenta w przypadku rezygnacji przez niego z dokonanego wcześniej zakupu – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z uprzednio dokonanego zakupu sprzedawca/przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z dokonaniem zwrotu ceny kupna i kosztów wysyłki na rzecz konsumenta do momentu otrzymania zwrotu towaru/względnie potwierdzenia nadania jego wysyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Zakaz obciążania kupującego dodatkowymi kosztami związanymi ze skorzystaniem z określonej formy płatności – za skorzystanie przez konsumenta z określonej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od niego opłaty przewyższającej koszty poniesione przez samego sprzedawcę z tego tytułu (przykładowo opłata pobierana przez sprzedawcę za płatność kartą przez konsumenta nie może być wyższa od prowizji, którą w związku z tą transakcją zmuszony będzie uiścić sam sprzedawca).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Nowe zasady zapewniają odpowiednie korzyści dla przedsiębiorców:

● obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków międzynarodowych, ułatwienie działalności transgranicznej m.in. poprzez ułatwienie stosowania przepisów przez przedsiębiorców, pośrednio obniżenie zarazem potencjalnych kosztów ich działalności;

● ułatwienia w prowadzeniu działalności handlowej poprzez ujednolicenie zasad odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim – ujednolicono zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość rzeczy sprzedanej; według uprzednio obowiązujących przepisów przedsiębiorca był obarczony odpowiedzialnością za jakość rzeczy sprzedanej według dwóch różnych reżimów, tj. w ramach rękojmi – za wady rzeczy w stosunku do kupujących niebędących konsumentami, oraz za niezgodność towaru z umową wobec konsumenta, co generowało dodatkowe koszty prowadzenia działalności;

● wprowadzenie szczegółowych regulacji w zakresie dochodzenia przez sprzedawców (w tzw. łańcuchu sprzedawców) roszczeń regresowych w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej – finalny sprzedawca ma teraz ułatwioną drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych przez siebie kosztów, ze względu na wykonanie przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi, od tego sprzedawcy/dostawcy, którego działanie było skutkiem powstania/zaistnienia wady rzeczy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

W artykule m.in.:

  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
  • Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA