REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
prawa konsumenta
prawa konsumenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Poniżej znajdują się najważniejsze zmiany, które z końcem roku powinny były znaleźć się w regulaminach e-sklepów.

REKLAMA

Lepszy dostęp do informacji

Wraz ze zmianą przepisów klient ma pełne prawo do wszelkich informacji na temat warunków zamówienia już w chwili otrzymania oferty – co oznacza, że wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i warunkach zamówienia powinny znajdować się na jego stronie internetowej. Są to m.in.:

  • Pełne dane kontaktowe przedsiębiorcy (także numer telefonu);
  • Termin odstąpienia od umowy;
  • Koszty zwrotu;
  • Pełna cena towaru (zawierająca podatek);
  • Sposób oraz termin zapłaty;
  • Wskazanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Co ważne, najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego przez klienta towaru lub dobra, sprzedający ma obowiązek przekazania potwierdzenia zawarcia umowy, zawierającego m.in. wszystkie wymienione powyżej informacje.

Jeszcze wcześniej, bo maksymalnie w momencie przejścia do składania zamówienia, kupujący musi otrzymać powiadomienie o ewentualnych ograniczeniach związanych z dostarczeniem towaru np. możliwą odległością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dzięki nowej ustawie, kupując przez Internet konsument zyskuje prawo do obejrzenia towaru w taki sam sposób, jak gdyby miało to miejsce w sklepie stacjonarnym i jego ewentualnego odesłania w sytuacji kiedy nie spełni oczekiwań. Na wypadek takiej okoliczności należy mieć jednak na uwadze, że doprowadzając do uszkodzenia zamówionych rzeczy należy normalnie ponieść koszt zmniejszenia ich wartości.

W odniesieniu do handlu treściami cyfrowymi (e-booki, muzyka, filmy etc.), sprzedający musi poinformować o sposobie ich funkcjonowania czy bieżącej ochrony oraz niezbędnych wymaganiach sprzętowych koniecznych do pełnoprawnego korzystania z zakupionych treści.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Rzetelne informowanie o kosztach

Nowa ustawa wprowadziła także sporo zmian jeśli chodzi o przejrzystość kosztową ofert internetowych. Na sprzedawcy spoczywa teraz obowiązek poinformowania klienta o konieczności zapłaty w chwili finalizowania zamówienia – oznacza to, że przycisk, którym ostatecznie potwierdza się zakup powinien być zatytułowany np. „transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Oprócz tego najpóźniej w momencie składania zamówienia konsument musi wiedzieć o wszystkich ewentualnych dodatkowych płatnościach – oznacza to, że np. nie mogą istnieć żadne domyślnie zaznaczone opcje, które trzeba później odrzucić, aby nie zostały dodane do koszyka. Ponadto sprzedawca nie ma prawa żądać dodatkowych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty – to znaczy, że nie może nakładać większych prowizji za np. płatność kartą, niż te które sam ponosi z tego tytułu.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Wysyłka i zwroty

REKLAMA

Nowa ustawa jasno określa również terminy i zasady dotyczące wydawania zakupionego towaru oraz ewentualnego zwrotu. Obecnie sprzedający jest zobowiązany wysłać kupującemu rzecz niezwłocznie i na pewno nie później niż w ciągu 30 dni. Warto zwrócić uwagę na to, że znacznie zostaje wydłużony okres domniemania – to znaczy przyjęcia, że ewentualna wada, którą posiada towar, istniała już w momencie zakupu. Poprzednio było to 6 a teraz aż 12 miesięcy, dzięki czemu okres na zwrot uszkodzonego towaru, wynosi obecnie aż rok.

Również, co bardzo istotne, mamy w tej chwili więcej czasu na odstąpienie od zakupu, dokonanego przez Internet – uprzednio było to 10 dni, a w tej chwili są to 2 tygodnie (liczone od daty otrzymania a nie zamówienia towaru). Ustawa reguluje także wzór rezygnacji. Rzeczy, które chcemy odesłać nie mogą być przez nas w żaden sposób uszkodzone oraz powinny posiadać wszystkie metki czy naklejki. Ponadto w ciągu kolejnych 14 dni sprzedający ma obowiązek zwrotu wpłaconych środków. W wypadku braku wyraźnej informacji o obowiązku poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej, obciążony nimi zostanie sklep. Powinniśmy, jednak zwrócić uwagę, że sprzedawca może wstrzymać się z przelaniem poniesionych przez kupującego kosztów do czasu otrzymania towaru bądź dowodu jego nadania. Pamiętajmy także, że jeżeli w regulaminie sklepu nie ma informacji o warunkach zwrotu to nie oznacza, że jest on niemożliwy. Wręcz przeciwnie, daje nam to prawo do odesłania towaru przez kolejne 12 miesięcy.

 „Unijna dyrektywa wprowadza szereg praw mających chronić kupujących. Przyświecające jej założenie opiera się na przeświadczeniu, że nie mogąc ocenić towaru w tradycyjny sposób, klienci e-sklepów powinni otrzymać więcej udogodnień niż dotychczas. Implementacja tych regulacji wiąże się wprawdzie ze znacznym rozbudowaniem regulaminów określających zasady handlu w Internecie, jednak warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi. Dzięki temu będziemy mogli zawsze podejmować świadome decyzje i dochodzić swoich praw w każdej sytuacji. Liczymy również, że nowe regulacje ujednolicające rynek e-commerce w Europie, zachęcą Polaków do korzystania, także z oferty zagranicznych sklepów. ” – komentuje Dagmara Kruszewska, Country Manager SOFORT AG.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

W razie potrzeby do kogo zwrócić się po pomoc?

Niestety, nawet pomimo wprowadzenia bardziej restrykcyjnych praw konsumenta, zawsze istnieje możliwość natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Warto wiedzieć, gdzie w takiej sytuacji należy szukać pomocnej dłoni. Rozpocząć można od odwiedzin strony www.uokik.gov.pl. Tam znajdziemy kontakty do rzeczników konsumentów, właściwych dla naszego miejsca zamieszkania. Ich obowiązkiem jest doradzanie oraz pośredniczenie w sporach pomiędzy klientami a właścicielami sklepów. Innym tropem mogą być organizacje konsumenckie, których zadaniem jest pomoc klientom zarówno względem porad cywilnych, jak i prawnych. Największe tego typu organizacje znajdziemy pod adresami: www.federacja-konsumentow.org.pl czy www.konsument.gov.pl. Do policji i prokuratury można zgłaszać się, kiedy zostaniemy oszukani przez sprzedawcę oraz w przypadku podania przez niego niepełnych informacji na temat własnej działalności czy oferty handlowej i warunków zwrotu.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Źródło: SOFORT AG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA