REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

prawa konsumenta
prawa konsumenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Poniżej znajdują się najważniejsze zmiany, które z końcem roku powinny były znaleźć się w regulaminach e-sklepów.

REKLAMA

Lepszy dostęp do informacji

Wraz ze zmianą przepisów klient ma pełne prawo do wszelkich informacji na temat warunków zamówienia już w chwili otrzymania oferty – co oznacza, że wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i warunkach zamówienia powinny znajdować się na jego stronie internetowej. Są to m.in.:

  • Pełne dane kontaktowe przedsiębiorcy (także numer telefonu);
  • Termin odstąpienia od umowy;
  • Koszty zwrotu;
  • Pełna cena towaru (zawierająca podatek);
  • Sposób oraz termin zapłaty;
  • Wskazanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Co ważne, najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego przez klienta towaru lub dobra, sprzedający ma obowiązek przekazania potwierdzenia zawarcia umowy, zawierającego m.in. wszystkie wymienione powyżej informacje.

Jeszcze wcześniej, bo maksymalnie w momencie przejścia do składania zamówienia, kupujący musi otrzymać powiadomienie o ewentualnych ograniczeniach związanych z dostarczeniem towaru np. możliwą odległością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dzięki nowej ustawie, kupując przez Internet konsument zyskuje prawo do obejrzenia towaru w taki sam sposób, jak gdyby miało to miejsce w sklepie stacjonarnym i jego ewentualnego odesłania w sytuacji kiedy nie spełni oczekiwań. Na wypadek takiej okoliczności należy mieć jednak na uwadze, że doprowadzając do uszkodzenia zamówionych rzeczy należy normalnie ponieść koszt zmniejszenia ich wartości.

W odniesieniu do handlu treściami cyfrowymi (e-booki, muzyka, filmy etc.), sprzedający musi poinformować o sposobie ich funkcjonowania czy bieżącej ochrony oraz niezbędnych wymaganiach sprzętowych koniecznych do pełnoprawnego korzystania z zakupionych treści.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Rzetelne informowanie o kosztach

Nowa ustawa wprowadziła także sporo zmian jeśli chodzi o przejrzystość kosztową ofert internetowych. Na sprzedawcy spoczywa teraz obowiązek poinformowania klienta o konieczności zapłaty w chwili finalizowania zamówienia – oznacza to, że przycisk, którym ostatecznie potwierdza się zakup powinien być zatytułowany np. „transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Oprócz tego najpóźniej w momencie składania zamówienia konsument musi wiedzieć o wszystkich ewentualnych dodatkowych płatnościach – oznacza to, że np. nie mogą istnieć żadne domyślnie zaznaczone opcje, które trzeba później odrzucić, aby nie zostały dodane do koszyka. Ponadto sprzedawca nie ma prawa żądać dodatkowych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty – to znaczy, że nie może nakładać większych prowizji za np. płatność kartą, niż te które sam ponosi z tego tytułu.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Wysyłka i zwroty

REKLAMA

Nowa ustawa jasno określa również terminy i zasady dotyczące wydawania zakupionego towaru oraz ewentualnego zwrotu. Obecnie sprzedający jest zobowiązany wysłać kupującemu rzecz niezwłocznie i na pewno nie później niż w ciągu 30 dni. Warto zwrócić uwagę na to, że znacznie zostaje wydłużony okres domniemania – to znaczy przyjęcia, że ewentualna wada, którą posiada towar, istniała już w momencie zakupu. Poprzednio było to 6 a teraz aż 12 miesięcy, dzięki czemu okres na zwrot uszkodzonego towaru, wynosi obecnie aż rok.

Również, co bardzo istotne, mamy w tej chwili więcej czasu na odstąpienie od zakupu, dokonanego przez Internet – uprzednio było to 10 dni, a w tej chwili są to 2 tygodnie (liczone od daty otrzymania a nie zamówienia towaru). Ustawa reguluje także wzór rezygnacji. Rzeczy, które chcemy odesłać nie mogą być przez nas w żaden sposób uszkodzone oraz powinny posiadać wszystkie metki czy naklejki. Ponadto w ciągu kolejnych 14 dni sprzedający ma obowiązek zwrotu wpłaconych środków. W wypadku braku wyraźnej informacji o obowiązku poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej, obciążony nimi zostanie sklep. Powinniśmy, jednak zwrócić uwagę, że sprzedawca może wstrzymać się z przelaniem poniesionych przez kupującego kosztów do czasu otrzymania towaru bądź dowodu jego nadania. Pamiętajmy także, że jeżeli w regulaminie sklepu nie ma informacji o warunkach zwrotu to nie oznacza, że jest on niemożliwy. Wręcz przeciwnie, daje nam to prawo do odesłania towaru przez kolejne 12 miesięcy.

 „Unijna dyrektywa wprowadza szereg praw mających chronić kupujących. Przyświecające jej założenie opiera się na przeświadczeniu, że nie mogąc ocenić towaru w tradycyjny sposób, klienci e-sklepów powinni otrzymać więcej udogodnień niż dotychczas. Implementacja tych regulacji wiąże się wprawdzie ze znacznym rozbudowaniem regulaminów określających zasady handlu w Internecie, jednak warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi. Dzięki temu będziemy mogli zawsze podejmować świadome decyzje i dochodzić swoich praw w każdej sytuacji. Liczymy również, że nowe regulacje ujednolicające rynek e-commerce w Europie, zachęcą Polaków do korzystania, także z oferty zagranicznych sklepów. ” – komentuje Dagmara Kruszewska, Country Manager SOFORT AG.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

W razie potrzeby do kogo zwrócić się po pomoc?

Niestety, nawet pomimo wprowadzenia bardziej restrykcyjnych praw konsumenta, zawsze istnieje możliwość natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Warto wiedzieć, gdzie w takiej sytuacji należy szukać pomocnej dłoni. Rozpocząć można od odwiedzin strony www.uokik.gov.pl. Tam znajdziemy kontakty do rzeczników konsumentów, właściwych dla naszego miejsca zamieszkania. Ich obowiązkiem jest doradzanie oraz pośredniczenie w sporach pomiędzy klientami a właścicielami sklepów. Innym tropem mogą być organizacje konsumenckie, których zadaniem jest pomoc klientom zarówno względem porad cywilnych, jak i prawnych. Największe tego typu organizacje znajdziemy pod adresami: www.federacja-konsumentow.org.pl czy www.konsument.gov.pl. Do policji i prokuratury można zgłaszać się, kiedy zostaniemy oszukani przez sprzedawcę oraz w przypadku podania przez niego niepełnych informacji na temat własnej działalności czy oferty handlowej i warunków zwrotu.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Źródło: SOFORT AG

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA