REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

prawa konsumenta
prawa konsumenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Poniżej znajdują się najważniejsze zmiany, które z końcem roku powinny były znaleźć się w regulaminach e-sklepów.

REKLAMA

Lepszy dostęp do informacji

Wraz ze zmianą przepisów klient ma pełne prawo do wszelkich informacji na temat warunków zamówienia już w chwili otrzymania oferty – co oznacza, że wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i warunkach zamówienia powinny znajdować się na jego stronie internetowej. Są to m.in.:

  • Pełne dane kontaktowe przedsiębiorcy (także numer telefonu);
  • Termin odstąpienia od umowy;
  • Koszty zwrotu;
  • Pełna cena towaru (zawierająca podatek);
  • Sposób oraz termin zapłaty;
  • Wskazanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Co ważne, najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego przez klienta towaru lub dobra, sprzedający ma obowiązek przekazania potwierdzenia zawarcia umowy, zawierającego m.in. wszystkie wymienione powyżej informacje.

Jeszcze wcześniej, bo maksymalnie w momencie przejścia do składania zamówienia, kupujący musi otrzymać powiadomienie o ewentualnych ograniczeniach związanych z dostarczeniem towaru np. możliwą odległością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dzięki nowej ustawie, kupując przez Internet konsument zyskuje prawo do obejrzenia towaru w taki sam sposób, jak gdyby miało to miejsce w sklepie stacjonarnym i jego ewentualnego odesłania w sytuacji kiedy nie spełni oczekiwań. Na wypadek takiej okoliczności należy mieć jednak na uwadze, że doprowadzając do uszkodzenia zamówionych rzeczy należy normalnie ponieść koszt zmniejszenia ich wartości.

W odniesieniu do handlu treściami cyfrowymi (e-booki, muzyka, filmy etc.), sprzedający musi poinformować o sposobie ich funkcjonowania czy bieżącej ochrony oraz niezbędnych wymaganiach sprzętowych koniecznych do pełnoprawnego korzystania z zakupionych treści.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Rzetelne informowanie o kosztach

Nowa ustawa wprowadziła także sporo zmian jeśli chodzi o przejrzystość kosztową ofert internetowych. Na sprzedawcy spoczywa teraz obowiązek poinformowania klienta o konieczności zapłaty w chwili finalizowania zamówienia – oznacza to, że przycisk, którym ostatecznie potwierdza się zakup powinien być zatytułowany np. „transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Oprócz tego najpóźniej w momencie składania zamówienia konsument musi wiedzieć o wszystkich ewentualnych dodatkowych płatnościach – oznacza to, że np. nie mogą istnieć żadne domyślnie zaznaczone opcje, które trzeba później odrzucić, aby nie zostały dodane do koszyka. Ponadto sprzedawca nie ma prawa żądać dodatkowych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty – to znaczy, że nie może nakładać większych prowizji za np. płatność kartą, niż te które sam ponosi z tego tytułu.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Wysyłka i zwroty

REKLAMA

Nowa ustawa jasno określa również terminy i zasady dotyczące wydawania zakupionego towaru oraz ewentualnego zwrotu. Obecnie sprzedający jest zobowiązany wysłać kupującemu rzecz niezwłocznie i na pewno nie później niż w ciągu 30 dni. Warto zwrócić uwagę na to, że znacznie zostaje wydłużony okres domniemania – to znaczy przyjęcia, że ewentualna wada, którą posiada towar, istniała już w momencie zakupu. Poprzednio było to 6 a teraz aż 12 miesięcy, dzięki czemu okres na zwrot uszkodzonego towaru, wynosi obecnie aż rok.

Również, co bardzo istotne, mamy w tej chwili więcej czasu na odstąpienie od zakupu, dokonanego przez Internet – uprzednio było to 10 dni, a w tej chwili są to 2 tygodnie (liczone od daty otrzymania a nie zamówienia towaru). Ustawa reguluje także wzór rezygnacji. Rzeczy, które chcemy odesłać nie mogą być przez nas w żaden sposób uszkodzone oraz powinny posiadać wszystkie metki czy naklejki. Ponadto w ciągu kolejnych 14 dni sprzedający ma obowiązek zwrotu wpłaconych środków. W wypadku braku wyraźnej informacji o obowiązku poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej, obciążony nimi zostanie sklep. Powinniśmy, jednak zwrócić uwagę, że sprzedawca może wstrzymać się z przelaniem poniesionych przez kupującego kosztów do czasu otrzymania towaru bądź dowodu jego nadania. Pamiętajmy także, że jeżeli w regulaminie sklepu nie ma informacji o warunkach zwrotu to nie oznacza, że jest on niemożliwy. Wręcz przeciwnie, daje nam to prawo do odesłania towaru przez kolejne 12 miesięcy.

 „Unijna dyrektywa wprowadza szereg praw mających chronić kupujących. Przyświecające jej założenie opiera się na przeświadczeniu, że nie mogąc ocenić towaru w tradycyjny sposób, klienci e-sklepów powinni otrzymać więcej udogodnień niż dotychczas. Implementacja tych regulacji wiąże się wprawdzie ze znacznym rozbudowaniem regulaminów określających zasady handlu w Internecie, jednak warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi. Dzięki temu będziemy mogli zawsze podejmować świadome decyzje i dochodzić swoich praw w każdej sytuacji. Liczymy również, że nowe regulacje ujednolicające rynek e-commerce w Europie, zachęcą Polaków do korzystania, także z oferty zagranicznych sklepów. ” – komentuje Dagmara Kruszewska, Country Manager SOFORT AG.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

W razie potrzeby do kogo zwrócić się po pomoc?

Niestety, nawet pomimo wprowadzenia bardziej restrykcyjnych praw konsumenta, zawsze istnieje możliwość natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Warto wiedzieć, gdzie w takiej sytuacji należy szukać pomocnej dłoni. Rozpocząć można od odwiedzin strony www.uokik.gov.pl. Tam znajdziemy kontakty do rzeczników konsumentów, właściwych dla naszego miejsca zamieszkania. Ich obowiązkiem jest doradzanie oraz pośredniczenie w sporach pomiędzy klientami a właścicielami sklepów. Innym tropem mogą być organizacje konsumenckie, których zadaniem jest pomoc klientom zarówno względem porad cywilnych, jak i prawnych. Największe tego typu organizacje znajdziemy pod adresami: www.federacja-konsumentow.org.pl czy www.konsument.gov.pl. Do policji i prokuratury można zgłaszać się, kiedy zostaniemy oszukani przez sprzedawcę oraz w przypadku podania przez niego niepełnych informacji na temat własnej działalności czy oferty handlowej i warunków zwrotu.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Źródło: SOFORT AG

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA