REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
prawa konsumenta
prawa konsumenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Poniżej znajdują się najważniejsze zmiany, które z końcem roku powinny były znaleźć się w regulaminach e-sklepów.

REKLAMA

REKLAMA

Lepszy dostęp do informacji

Wraz ze zmianą przepisów klient ma pełne prawo do wszelkich informacji na temat warunków zamówienia już w chwili otrzymania oferty – co oznacza, że wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i warunkach zamówienia powinny znajdować się na jego stronie internetowej. Są to m.in.:

  • Pełne dane kontaktowe przedsiębiorcy (także numer telefonu);
  • Termin odstąpienia od umowy;
  • Koszty zwrotu;
  • Pełna cena towaru (zawierająca podatek);
  • Sposób oraz termin zapłaty;
  • Wskazanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Co ważne, najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego przez klienta towaru lub dobra, sprzedający ma obowiązek przekazania potwierdzenia zawarcia umowy, zawierającego m.in. wszystkie wymienione powyżej informacje.

REKLAMA

Jeszcze wcześniej, bo maksymalnie w momencie przejścia do składania zamówienia, kupujący musi otrzymać powiadomienie o ewentualnych ograniczeniach związanych z dostarczeniem towaru np. możliwą odległością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki nowej ustawie, kupując przez Internet konsument zyskuje prawo do obejrzenia towaru w taki sam sposób, jak gdyby miało to miejsce w sklepie stacjonarnym i jego ewentualnego odesłania w sytuacji kiedy nie spełni oczekiwań. Na wypadek takiej okoliczności należy mieć jednak na uwadze, że doprowadzając do uszkodzenia zamówionych rzeczy należy normalnie ponieść koszt zmniejszenia ich wartości.

W odniesieniu do handlu treściami cyfrowymi (e-booki, muzyka, filmy etc.), sprzedający musi poinformować o sposobie ich funkcjonowania czy bieżącej ochrony oraz niezbędnych wymaganiach sprzętowych koniecznych do pełnoprawnego korzystania z zakupionych treści.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Rzetelne informowanie o kosztach

Nowa ustawa wprowadziła także sporo zmian jeśli chodzi o przejrzystość kosztową ofert internetowych. Na sprzedawcy spoczywa teraz obowiązek poinformowania klienta o konieczności zapłaty w chwili finalizowania zamówienia – oznacza to, że przycisk, którym ostatecznie potwierdza się zakup powinien być zatytułowany np. „transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Oprócz tego najpóźniej w momencie składania zamówienia konsument musi wiedzieć o wszystkich ewentualnych dodatkowych płatnościach – oznacza to, że np. nie mogą istnieć żadne domyślnie zaznaczone opcje, które trzeba później odrzucić, aby nie zostały dodane do koszyka. Ponadto sprzedawca nie ma prawa żądać dodatkowych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty – to znaczy, że nie może nakładać większych prowizji za np. płatność kartą, niż te które sam ponosi z tego tytułu.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Wysyłka i zwroty

Nowa ustawa jasno określa również terminy i zasady dotyczące wydawania zakupionego towaru oraz ewentualnego zwrotu. Obecnie sprzedający jest zobowiązany wysłać kupującemu rzecz niezwłocznie i na pewno nie później niż w ciągu 30 dni. Warto zwrócić uwagę na to, że znacznie zostaje wydłużony okres domniemania – to znaczy przyjęcia, że ewentualna wada, którą posiada towar, istniała już w momencie zakupu. Poprzednio było to 6 a teraz aż 12 miesięcy, dzięki czemu okres na zwrot uszkodzonego towaru, wynosi obecnie aż rok.

Również, co bardzo istotne, mamy w tej chwili więcej czasu na odstąpienie od zakupu, dokonanego przez Internet – uprzednio było to 10 dni, a w tej chwili są to 2 tygodnie (liczone od daty otrzymania a nie zamówienia towaru). Ustawa reguluje także wzór rezygnacji. Rzeczy, które chcemy odesłać nie mogą być przez nas w żaden sposób uszkodzone oraz powinny posiadać wszystkie metki czy naklejki. Ponadto w ciągu kolejnych 14 dni sprzedający ma obowiązek zwrotu wpłaconych środków. W wypadku braku wyraźnej informacji o obowiązku poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej, obciążony nimi zostanie sklep. Powinniśmy, jednak zwrócić uwagę, że sprzedawca może wstrzymać się z przelaniem poniesionych przez kupującego kosztów do czasu otrzymania towaru bądź dowodu jego nadania. Pamiętajmy także, że jeżeli w regulaminie sklepu nie ma informacji o warunkach zwrotu to nie oznacza, że jest on niemożliwy. Wręcz przeciwnie, daje nam to prawo do odesłania towaru przez kolejne 12 miesięcy.

 „Unijna dyrektywa wprowadza szereg praw mających chronić kupujących. Przyświecające jej założenie opiera się na przeświadczeniu, że nie mogąc ocenić towaru w tradycyjny sposób, klienci e-sklepów powinni otrzymać więcej udogodnień niż dotychczas. Implementacja tych regulacji wiąże się wprawdzie ze znacznym rozbudowaniem regulaminów określających zasady handlu w Internecie, jednak warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi. Dzięki temu będziemy mogli zawsze podejmować świadome decyzje i dochodzić swoich praw w każdej sytuacji. Liczymy również, że nowe regulacje ujednolicające rynek e-commerce w Europie, zachęcą Polaków do korzystania, także z oferty zagranicznych sklepów. ” – komentuje Dagmara Kruszewska, Country Manager SOFORT AG.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

W razie potrzeby do kogo zwrócić się po pomoc?

Niestety, nawet pomimo wprowadzenia bardziej restrykcyjnych praw konsumenta, zawsze istnieje możliwość natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Warto wiedzieć, gdzie w takiej sytuacji należy szukać pomocnej dłoni. Rozpocząć można od odwiedzin strony www.uokik.gov.pl. Tam znajdziemy kontakty do rzeczników konsumentów, właściwych dla naszego miejsca zamieszkania. Ich obowiązkiem jest doradzanie oraz pośredniczenie w sporach pomiędzy klientami a właścicielami sklepów. Innym tropem mogą być organizacje konsumenckie, których zadaniem jest pomoc klientom zarówno względem porad cywilnych, jak i prawnych. Największe tego typu organizacje znajdziemy pod adresami: www.federacja-konsumentow.org.pl czy www.konsument.gov.pl. Do policji i prokuratury można zgłaszać się, kiedy zostaniemy oszukani przez sprzedawcę oraz w przypadku podania przez niego niepełnych informacji na temat własnej działalności czy oferty handlowej i warunków zwrotu.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Źródło: SOFORT AG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA