REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Subskrybuj nas na Youtube
e-commerce
e-commerce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

E-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, rośnie znacznie szybciej niż handel ogółem. Według szacunków firmy analitycznej PMR sprzedaż detaliczna przez Internet w 2014 wyniesie ponad 27 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku 2013. Rok wcześniej wzrost wyniósł niespełna 13%.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z warunków dalszego rozwoju jest przełamanie nieufności internautów. Przed częstszymi zakupami online powstrzymują ich przede wszystkim brak możliwości  sprawdzenia produktu, a także lęk, że zostaną oszukani. Strach przed oszustwem doskwiera 16,5% internautów - wg raportu Ceneo.pl "Bezpieczeństwo i zaufanie - filary polskiego e-commerce" z 2013 roku. Właściciele sklepów mają tego świadomość. Aż dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę z nieufności potencjalnych klientów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Metodą przełamania tej bariery jest zwiększanie poczucia pewności, np.  poprzez dłuższe okresy zwrotu produktów czy precyzyjne informowanie o płatnościach i zasadach zwrotu towarów - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. Nowe prawo ochrony konsumenta odpowiada na te problemy. Choć nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązki, to jednocześnie zwiększa ochronę konsumentów i znosi część barier w prowadzeniu działalności na terenie całej UE.

REKLAMA

Dla firm obciążeniem jest np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, który będzie wynosił nie 10, a 14 dni od otrzymania towaru. Z drugiej strony, otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym ujednolicenie przepisów ułatwi działalność na rynkach UE. Mogą też liczyć na większą skłonność do e-zakupów na rodzimym rynku. Już w styczniu rusza kampania edukacyjna UOKiK skierowana do polskich konsumentów. Zwiększy się świadomość ich praw i poczucie bezpieczeństwa, co może skłonić do częstszego zapełniania internetowego koszyka. Przedsiębiorcy są jednak sceptyczni wobec nowych przepisów, widząc w nich przede wszystkim dodatkowe obciążenia, a nie impuls do rozwoju rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test wypłacalności spółek - kilka słów o nowym projekcie zmian w prawie

Nowe przepisy o prawach konsumenta zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 ‑ przypomina Aneta Grzyb-Hejduk. Prezenty pod choinkę będą zatem kupowane na starych zasadach. Jednak już po świętach sklepy muszą być gotowe do działania według nowych reguł. Zostało zatem niewiele czasu aby przygotować i wdrożyć zmiany. Sondaże wskazują, że tylko nieliczne firmy zabrały się do zmiany regulaminów i mechanizmów działania sklepów, a wiele nawet nie zna nowych regulacji.

W związku z nowelizacją prawa konsumenckiego zaktualizowane zostało szkolenie e‑learning Akademii PARP "E-biznes" - informuje Aneta Grzyb-Hejduk. Zmienione zostały treści w lekcjach omawiających warunki prawne prowadzenia e-biznesu oraz ochronę konsumenta. Uczestnicy szkolenia znajdą tu zarówno przepisy przejściowe, jak i nowe zasady odstąpienia od umowy, obowiązku informacyjnego względem konsumenta czy terminu na spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę.

Oprócz szkolenia "E-biznes", informacje o ochronie konsumenta zaktualizowane zostały również w szkoleniu e-learning "Zarządzanie jakością w MŚP". Uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Niezarejestrowane w KRS spółki do końca 2015 r. skutkuje wykreśleniem

Źródło: Akademia PARP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA