REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

e-commerce
e-commerce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

E-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, rośnie znacznie szybciej niż handel ogółem. Według szacunków firmy analitycznej PMR sprzedaż detaliczna przez Internet w 2014 wyniesie ponad 27 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku 2013. Rok wcześniej wzrost wyniósł niespełna 13%.

REKLAMA

Jednym z warunków dalszego rozwoju jest przełamanie nieufności internautów. Przed częstszymi zakupami online powstrzymują ich przede wszystkim brak możliwości  sprawdzenia produktu, a także lęk, że zostaną oszukani. Strach przed oszustwem doskwiera 16,5% internautów - wg raportu Ceneo.pl "Bezpieczeństwo i zaufanie - filary polskiego e-commerce" z 2013 roku. Właściciele sklepów mają tego świadomość. Aż dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę z nieufności potencjalnych klientów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Metodą przełamania tej bariery jest zwiększanie poczucia pewności, np.  poprzez dłuższe okresy zwrotu produktów czy precyzyjne informowanie o płatnościach i zasadach zwrotu towarów - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. Nowe prawo ochrony konsumenta odpowiada na te problemy. Choć nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązki, to jednocześnie zwiększa ochronę konsumentów i znosi część barier w prowadzeniu działalności na terenie całej UE.

Dla firm obciążeniem jest np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, który będzie wynosił nie 10, a 14 dni od otrzymania towaru. Z drugiej strony, otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym ujednolicenie przepisów ułatwi działalność na rynkach UE. Mogą też liczyć na większą skłonność do e-zakupów na rodzimym rynku. Już w styczniu rusza kampania edukacyjna UOKiK skierowana do polskich konsumentów. Zwiększy się świadomość ich praw i poczucie bezpieczeństwa, co może skłonić do częstszego zapełniania internetowego koszyka. Przedsiębiorcy są jednak sceptyczni wobec nowych przepisów, widząc w nich przede wszystkim dodatkowe obciążenia, a nie impuls do rozwoju rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test wypłacalności spółek - kilka słów o nowym projekcie zmian w prawie

REKLAMA

Nowe przepisy o prawach konsumenta zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 ‑ przypomina Aneta Grzyb-Hejduk. Prezenty pod choinkę będą zatem kupowane na starych zasadach. Jednak już po świętach sklepy muszą być gotowe do działania według nowych reguł. Zostało zatem niewiele czasu aby przygotować i wdrożyć zmiany. Sondaże wskazują, że tylko nieliczne firmy zabrały się do zmiany regulaminów i mechanizmów działania sklepów, a wiele nawet nie zna nowych regulacji.

W związku z nowelizacją prawa konsumenckiego zaktualizowane zostało szkolenie e‑learning Akademii PARP "E-biznes" - informuje Aneta Grzyb-Hejduk. Zmienione zostały treści w lekcjach omawiających warunki prawne prowadzenia e-biznesu oraz ochronę konsumenta. Uczestnicy szkolenia znajdą tu zarówno przepisy przejściowe, jak i nowe zasady odstąpienia od umowy, obowiązku informacyjnego względem konsumenta czy terminu na spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę.

Oprócz szkolenia "E-biznes", informacje o ochronie konsumenta zaktualizowane zostały również w szkoleniu e-learning "Zarządzanie jakością w MŚP". Uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Niezarejestrowane w KRS spółki do końca 2015 r. skutkuje wykreśleniem

Źródło: Akademia PARP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA