REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

e-commerce
e-commerce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

E-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, rośnie znacznie szybciej niż handel ogółem. Według szacunków firmy analitycznej PMR sprzedaż detaliczna przez Internet w 2014 wyniesie ponad 27 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku 2013. Rok wcześniej wzrost wyniósł niespełna 13%.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z warunków dalszego rozwoju jest przełamanie nieufności internautów. Przed częstszymi zakupami online powstrzymują ich przede wszystkim brak możliwości  sprawdzenia produktu, a także lęk, że zostaną oszukani. Strach przed oszustwem doskwiera 16,5% internautów - wg raportu Ceneo.pl "Bezpieczeństwo i zaufanie - filary polskiego e-commerce" z 2013 roku. Właściciele sklepów mają tego świadomość. Aż dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę z nieufności potencjalnych klientów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Metodą przełamania tej bariery jest zwiększanie poczucia pewności, np.  poprzez dłuższe okresy zwrotu produktów czy precyzyjne informowanie o płatnościach i zasadach zwrotu towarów - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. Nowe prawo ochrony konsumenta odpowiada na te problemy. Choć nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązki, to jednocześnie zwiększa ochronę konsumentów i znosi część barier w prowadzeniu działalności na terenie całej UE.

REKLAMA

Dla firm obciążeniem jest np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, który będzie wynosił nie 10, a 14 dni od otrzymania towaru. Z drugiej strony, otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym ujednolicenie przepisów ułatwi działalność na rynkach UE. Mogą też liczyć na większą skłonność do e-zakupów na rodzimym rynku. Już w styczniu rusza kampania edukacyjna UOKiK skierowana do polskich konsumentów. Zwiększy się świadomość ich praw i poczucie bezpieczeństwa, co może skłonić do częstszego zapełniania internetowego koszyka. Przedsiębiorcy są jednak sceptyczni wobec nowych przepisów, widząc w nich przede wszystkim dodatkowe obciążenia, a nie impuls do rozwoju rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test wypłacalności spółek - kilka słów o nowym projekcie zmian w prawie

Nowe przepisy o prawach konsumenta zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 ‑ przypomina Aneta Grzyb-Hejduk. Prezenty pod choinkę będą zatem kupowane na starych zasadach. Jednak już po świętach sklepy muszą być gotowe do działania według nowych reguł. Zostało zatem niewiele czasu aby przygotować i wdrożyć zmiany. Sondaże wskazują, że tylko nieliczne firmy zabrały się do zmiany regulaminów i mechanizmów działania sklepów, a wiele nawet nie zna nowych regulacji.

W związku z nowelizacją prawa konsumenckiego zaktualizowane zostało szkolenie e‑learning Akademii PARP "E-biznes" - informuje Aneta Grzyb-Hejduk. Zmienione zostały treści w lekcjach omawiających warunki prawne prowadzenia e-biznesu oraz ochronę konsumenta. Uczestnicy szkolenia znajdą tu zarówno przepisy przejściowe, jak i nowe zasady odstąpienia od umowy, obowiązku informacyjnego względem konsumenta czy terminu na spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę.

Oprócz szkolenia "E-biznes", informacje o ochronie konsumenta zaktualizowane zostały również w szkoleniu e-learning "Zarządzanie jakością w MŚP". Uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Niezarejestrowane w KRS spółki do końca 2015 r. skutkuje wykreśleniem

Źródło: Akademia PARP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA